Bijlagen bij COM(2013)412 - Toepassing verordening (EG) nr. 1523/2007 over het verbod op de handel in en de in- en uitvoer van katten- en hondenbont en van producten die dergelijk bont bevatten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I van dit verslag.

De lidstaten maakten veelal gebruik van microscopie, DNA-onderzoek en diersoortherkenning door middel van een MALDI-TOF massa spectrometer. Elk van deze methoden heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van het soort monsters, de vereiste identificatiegraad, de herhaalbaarheid en de kosten van de methode.

Aan de hand van een microscopische haaranalyse kan bepaald worden of het monster dierlijk of synthetisch bont bevat.

Met een DNA-analyse kan worden vastgesteld of het monster van een gedomesticeerde kat of hond is, alsook de soort waarvan het bont afkomstig is, mits de benodigde soortspecifieke primers beschikbaar zijn; een DNA-analyse is in staat monsters van gedomesticeerde honden te onderscheiden van die van vossen, coyotes, jakhalzen en wasbeerhonden. Om succesvol te zijn, is voor DNA-analyse een minimumhoeveelheid en –kwaliteit geïsoleerd DNA vereist, dat soms moeilijk kan worden verkregen als het monster afkomstig is van behandeld bont (bijv. geverfd).

Bij diersoortherkenning aan de hand van een MALDI-TOF massa spectrometer kan er een grotere verscheidenheid aan soorten waarvan het bont afkomstig is worden geidentificeerd dan met DNA-onderzoek; met deze methode kan de soort waarvan het bont afkomstig is zelfs worden vastgesteld bij behandeld bont.

Verdere gegevens over de verschillende analysemethoden werd verstrekt tijdens de vergadering van belanghebbenden en lidstaten die door de Commissie op 18 januari 2012 werd georganiseerd. Deze informatie is beschikbaar via de volgende link:

http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/methods_analysis_identifying_species_origin_fur_en.pdfhttp://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/methods_analysis_identifying_species_origin_fur_en.pdf

De kosten van de analysemethoden die gebruikt zijn om katten- en hondenbont te herkennen, staat vermeld in de onderstaande tabel.

Tabel 2: Kosten van de analysemethoden om de soort vast te stellen waarvan bont afkomstig is

Methode || Kosten

Microscopie || 30 – 60 €

Diersoortherkenning door middel van MALDI-TOF massa spectrometer (SIAM) || 150 – 250 €

DNA-analyse || 150 – 1075 €

Bron: Antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van de Commissie betreffende de tenuitvoerlegging van het verbod

De meeste lidstaten hebben een laboratorium op hun grondgebied aangewezen waar hun ambtenaren monsters voor de identificatie van katten- en hondenbont naartoe kunnen sturen. Diverse lidstaten hebben ervoor gekozen of overwegen het monsteronderzoek uit te besteden aan een laboratorium in een andere lidstaat vanwege het huidige gebrek aan deskundigheid van de nationale laboratoria en het kleine aantal te onderzoeken monsters.

4.1.6.     Verspreiding van informatie

Zoals eerder vermeld, is TARIC, de databank met douanetarieven, online toegankelijk voor ondernemers. Via TARIC kunnen ondernemers toegang krijgen tot de verordening en erop worden gewezen dat wanneer zij bont willen in- of uitvoeren, zij op hun douaneaangifte zullen moeten aangeven dat de goederen die zij beogen in of uit te voeren geen katten- of hondenbont bevatten.

Daarnaast hebben diverse lidstaten informatie verstrekt aan fabrikanten, importeurs en detailhandelaars, alsook aan consumenten. Informatieve mededelingen zijn gepubliceerd in de publicatiebladen of op de officiële websites van de lidstaten.

4.2.        Resultaten van de controles

De lidstaten hebben zich bij hun controleactiviteiten geconcentreerd op de invoer. Deze controles werden in de Unie bovendien aangevuld met inspecties, die vooral in winkels werden uitgevoerd.

Waar nodig werden er onderzoeksmonsters genomen om de aanwezigheid van katten- of hondenbont te bevestigen. In geval van overtreding werden er sancties opgelegd.

In de onderstaande tabel wordt een overzicht geboden van de door de lidstaten uitgevoerde controles en de resultaten daarvan. De lidstaten hebben geen specifieke gegevens verstrekt over de hoeveelheid aangetroffen katten- en hondenbont, noch over de toegepaste sancties.

Tabel 3: Controles uitgevoerd ter voorkoming van de illegale invoer van katten- en hondenbont voor handelsdoeleinden

Jaar || Aantal gecontroleerde ingevoerde commerciële zendingen || Aantal ingevoerde commerciële zendingen waarvan onderzoeks­monsters zijn genomen || Aantal voor invoer geweigerde zendingen || Aantal in beslag genomen zendingen || Aantal vernietigde ingevoerde zendingen

2009 || 9687 || 0 || 1 || 0 || 0

2010 || 25275 || 5 || 2 || 67 || 0

Bron: Antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van de Commissie betreffende de tenuitvoerlegging van het verbod

Tabel 4: Controles uitgevoerd naar het illegaal in de handel brengen van katten- en hondenbont op de EU-markt

Jaar || Aantal controles uitgevoerd in de winkel en detailhandel || Aantal zendingen waarvan onderzoeks-monsters zijn genomen || Aantal commerciële zendingen die in winkels en detailhandels in beslag zijn genomen[9] || Aantal commerciële zendingen uit winkels en detailhandels die zijn vernietigd[10] || Aantal gerichte controles op verkoop via internet || Aantal gerichte controles op per post verstuurde pakketten

2009 || 119 || 46 || 66 || 56 || 0 || 0

2010 || 169 || 52 || 40 || 28 || 0 || 0

Bron: Antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van de Commissie betreffende de tenuitvoerlegging van het verbod

Tabel 5: Aantal geanalyseerde monsters

Lidstaat || Aantal geanalyseerde monsters

|| 2009 || 2010

Oostenrijk || 1 || 10

Tsjechië || 0 || 1

Duitsland || 1 ||

Denemarken || 15 in 2009 en 2010 bij elkaar

Finland || 0 || 2

Frankrijk || 46 (waarvan 17 overtredingen[11]) || 20 (alle monsters in orde)

Italië || 20

Verenigd Koninkrijk || 0 || 3

Totaal || 119

Bron: Antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van de Commissie betreffende de tenuitvoerlegging van het verbod

Het aantal controles steeg in 2010 ten opzichte van 2009, evenals het aantal genomen en onderzochte monsters. 2009 was het eerste jaar dat de verordening van kracht was. De toepassingsgraad steeg in 2010 doordat de lidstaten tegen die tijd de nodige maatregelen hadden getroffen om de controles op te zetten.

Uit de door de lidstaten verstrekte informatie kan worden opgemaakt dat de goederen waarvan door de lidstaten werd vastgesteld dat zij mogelijk katten- of hondenbont bevatten voornamelijk jekkers en jassen, sjaals, halsdoeken, sleutelringen en huiden waren.

5. Uitvoeringsproblemen

Sommige belanghebbenden waren van mening dat er niet genoeg controles werden uitgevoerd op het in de handel brengen van katten- en hondenbont op de EU-markt, en met name op de handel via internet.

Ook werden de etiketteringsvereisten besproken in het kader van de toekomstige Verordening (EG) nr. 1007/2011[12] in verband met de etikettering van kleding die een kleine hoeveelheid bont bevat, zoals door lidstaten verplicht is gesteld.

Verordening (EG) nr. 1007/2011 schrijft voor dat op het etiket of het merk van textielproducten wordt aangegeven of deze niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong bevatten om consumenten de mogelijkheid te bieden geïnformeerde keuzes te maken. De etikettering of merking mag niet misleidend zijn.

6. Effect van de verordening

Belangrijke belanghebbenden wezen op het positieve effect van de verordening. Het verbod op katten- en hondenbont wordt nu in alle lidstaten toegepast. De verordening harmoniseert de regels en vereenvoudigt derhalve het werk van ondernemers die bont of artikelen die bont bevatten op de EU-markt invoeren of in de handel brengen. Bovendien had het verbod volgens de Europese vereniging van pelsfokkers geen negatief effect op de bonthandel.

Op grond van de meningen van belanghebbenden kan ervan worden uitgegaan dat het verbod en de in de lidstaten uitgevoerde controles ervoor zorgen dat het risico voor Europese consumenten om in een situaties te komen waarin zij katten- of hondenbont kunnen kopen, zeer beperkt is.

7. Conclusie

De lidstaten hebben een controlesysteem voor de handhaving van het verbod opgezet. Zij hebben hiertoe voornamelijk controles op het verbod opgenomen in hun bestaande controlesystemen door middel van de volgende maatregelen:

– de wijziging van de nationale wetgeving om eerdere nationale verbodsbepalingen betreffende katten- en hondenbont in te trekken en sancties vast te stellen;

– aanwijzing van de bevoegde autoriteiten en de verantwoordelijke ambtenaren;

– vaststelling van de analysemethoden en de laboratoria die deze toepassen om, in geval van verdenking, te bepalen of het bont afkomstig is van gedomesticeerde honden of katten;

– het aanbieden van opleidingen en het opstellen van procedures om de ambtenaren die de controles uitvoeren te informeren;

– de verspreiding van informatie onder ondernemers en het grote publiek.

Het voornaamste doel van de controlesystemen is het voorkomen van de illegale invoer voor handelsdoeleinden van katten- en hondenbont in de Unie vanuit derde landen, aangezien het merendeel daar vandaan komt.

In 2009 en 2010 waren de controles in de lidstaten derhalve vooral gericht op het voorkomen van illegale invoer. Dankzij de rechtstreekse betrokkenheid van de douaneautoriteiten en het gebruik van TARIC, de databank van de Commissie, door ondernemers en lidstaten kon het verbod op illegale invoer op geharmoniseerde wijze worden gehandhaafd.

In het algemeen had de toepassing van de verordening een positief effect, omdat zij diverse nationale verboden die aan de hand van verschillende procedures werden toegepast heeft vervangen, waardoor het werk van ondernemers is vereenvoudigd. Daarnaast heeft het verbod volgens belanghebbenden bijgedragen aan een beperking van het risico dat Europese consumenten lopen om katten- of hondenbont of producten die dergelijk bont bevatten, te kopen.

BIJLAGE I: Identificatiemethoden voor katten- en hondenbont die door lidstaten worden gebruikt

Nr. || Lidstaat || Toegepaste methode

1 || Oostenrijk || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse is overwogen

2 || België || Geen informatie beschikbaar in het antwoord op de vragenlijst

3 || Bulgarije || Microscopische haaranalyse + MALDI-TOF

4 || Cyprus || MALDI-TOF

5 || Tsjechië || DNA-analyse

6 || Denemarken || DNA-analyse

7 || Estland || Visuele herkenning + microscopische haaranalyse

8 || Finland || Microscopische haaranalyse

9 || Frankrijk || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse

10 || Duitsland || DNA-analyse + MALDI-TOF

11 || Griekenland || Vragenlijst niet beantwoord

12 || Hongarije || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse

13 || Ierland || MALDI-TOF

14 || Italië || Visuele herkenning + microscopische haaranalyse + DNA-analyse + MALDI-TOF

15 || Letland || Microscopische haaranalyse

16 || Litouwen || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse wordt overwogen

17 || Luxemburg || MALDI-TOF

18 || Malta || DNA-analyse

19 || Nederland || Microscopische haaranalyse + MALDI-TOF

20 || Polen || Visuele herkenning + DNA-analyse

21 || Portugal || Uitbesteding aan buitenlands laboratorium wordt overwogen

22 || Roemenië || MALDI-TOF

23 || Slowakije || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse + MALDI-TOF

24 || Slovenië || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse

25 || Spanje || Microscopische haaranalyse + DNA-analyse

26 || Zweden || DNA-analyse + MALDI-TOF

27 || Verenigd Koninkrijk || DNA-analyse

Bron: Antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van de Commissie betreffende de tenuitvoerlegging van het verbod

BIJLAGE II: Lijst met geraadpleegde belanghebbenden

Naam organisatie

AEDT – Europese Vereniging van Textieldetaillisten

COTANCE

GAIA

HSI Humane Society International

IFTF, Internationale Bontfederatie

Europese Vereniging van Pelsfokkers

Euroleather

UNIC (Vereniging van Italiaanse Lederfabrikanten)

Fondation Brigitte Bardot

IFAW, Internationaal Fonds voor Dierenwelzijn

[1]               Verordening (EG) nr. 1523/2007 van 11 december 2007 houdende een verbod op het in de handel brengen, de invoer naar en de uitvoer uit de Gemeenschap van katten- en hondenbont en van producten die dergelijk bont bevatten; PB L 343 van 27.12.2007, blz. 1.

[2]               Dit verslag betreft de toepassing van de verordening in de periode 2009-2010.

[3]               Het verbod verwijst naar “het verbod op katten- en hondenbont”. Dit geldt voor het gehele document.

[4]               Alle lidstaten hebben de vragenlijst beantwoord, behalve Griekenland.

[5]               De agenda en de presentaties die tijdens de vergadering werden gehouden, kunnen worden geraadpleegd via               http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/agenda_implementation_ban_cat_dog_fur_en.pdfhttp://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/agenda_implementation_ban_cat_dog_fur_en.pdf

[6]               De lijst van organisaties die de vergadering hebben bijgewoond staat in een bijlage bij het verslag.

[7]               De TARIC-databank is online toegankelijk via de volgende link:                http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/customs_tariff/index_en.htmhttp://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/customs_tariff/index_en.htm

[8]               Wanneer in de Unie aangifte wordt gedaan bij de douane, moeten goederen over het algemeen worden ingedeeld op grond van de gecombineerde nomenclatuur of GN-codes. Van in- en uitgevoerde goederen moet aangifte worden gedaan onder vermelding van de onderverdeling van de nomenclatuur waar zij onder vallen.

[9]               Van de in beslag genomen zendingen zijn er niet noodzakelijkerwijs onderzoeksmonsters genomen, aangezien de overtreding kan zijn geconstateerd op andere gronden dan een positieve uitslag van de analyse.

[10]             Van de vernietigde zendingen zijn er niet noodzakelijkerwijs onderzoeksmonsters genomen, aangezien de overtreding kan zijn geconstateerd op andere gronden dan een positieve uitslag van de analyse.

[11]             Overtreding wil zeggen een positieve uitslag van het onderzoek naar de aanwezigheid van katten- of hondenbont.

[12]             Verordening (EU) nr. 1007/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 27 september 2011 betreffende textielvezelbenamingen en de desbetreffende etikettering en merking van de vezelsamenstelling van textielproducten (PB L 272 van 18.10.2011, blz. 1-64).