Bijlagen bij COM(2013)866 - Etiketteringsregeling voor lokale landbouwproducten en rechtstreekse verkoop

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij dit verslag bevat een reeks vragen die als leidraad voor dit debat kunnen fungeren.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad om dit verslag te bespreken en hun standpunten erover kenbaar te maken.

[1]               Verordening (EU) nr. 1151/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen, PB L 343 van 14.12.2002, blz. 1.

[2]               Resolutie van het Europees Parlement van 7 september 2010 inzake billijke inkomens voor boeren: een beter werkende voedselvoorzieningsketen in Europa, P7_TA(2010)0302.

[3]               Resolutie van het Europees Parlement van 8 juli 2010 over de toekomst van het gemeenschappelijk landbouwbeleid na 2013, P7_TA(2010)0286.

[4]               Advies van het Comité van de Regio's over lokale voedselsystemen (verkennend advies), 2011/C 104/01.

[5]               Het GLB tot 2020: inspelen op de uitdagingen van de toekomst inzake voedsel, natuurlijke hulpbronnen en territoriale evenwichten, COM(2010)672 def.

[6]               Knefsey, M., Schmutz, U., Venn, L., Balint, B., Trenchard, E., "Short Food Supply Chains and Local Food Systems in the EU. A State of Play of their Socio-Economic Characteristics", Europese Unie, 2013.

[7]               http://ec.europa.eu/agriculture/quality/reports/index_en.htm

[8]               http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Farm_structure_survey_2007

[9]               Local Government Regulation, "Buying food with geographical descriptions – How 'local' is 'local'?", 2011.

[10]             "Les chiffres de la consommation responsable, édition 2010," beschikbaar op: http://www.mescoursespourlaplanete.com/medias/pdf/RapportwebVF-2010.pdf

[11]             IMPACT-project: "The socio-economic impact of rural development policies: realities and potentials (CT-4288)", 4th Framework FAIR programme, 2002. Aan dit project namen de volgende lidstaten deel: Nederland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk.

[12]             "EU Rural Review", 12 (2012), blz. 11 en 12.

[13]             Via het five capital assets framework worden de effecten onderzocht op het menselijk, financieel, fysiek, sociaal en natuurlijk kapitaal.

[14]             "FAO Policy Brief 2011: The case for energy-smart food systems, 2011", beschikbaar op: http://www.fao.org/docrep/014/i2456e/i2456e00.pdf.

[15]             Jones, A., "An environmental assessment of Food Supply Chains: a case study on dessert apples", in: Environmental Management, Vol. 30, 4 (2002), blz. 560–576.      

[16]             Saunders, S., Barber, A., Taylor, G., "Food miles - Comparative energy/emissions performance of New Zealand's agriculture industry", Research Report, 2006 (285).

[17]             Aranda, A., Scarpellini, S., Zabalza, I., Valero Capelli, A., "An analysis of the present food's transport model based on a case study carried out in Spain", 6th International Conference on LCA in the Agrifood sector,  Zurich, 2008, blz. 12, 13 en 14.

[18]              Sundkvist, A., Jansson A., Larsson, P., "Strengths and limitations of localizing food production as a sustainability building strategy – an analysis of bread production on the island of Gotland, Sweden", in: Ecological Economics, 37 (2001), blz. 217–227.

[19]              Coley, D., Howard, M., Winter, M., "Local food, food miles and carbon emissions: a comparison of farm shop and mass distribution approaches", in: Food Policy, 34 (2009), blz. 150–155.

[20]                    Hall, K. D., Guo, J., Dore, M., Chow, C. C., "The progressive increase of food waste in America and its environmental impact", in: PLoS ONE, Vol 4, 11 (2009).

[21]             Gustavsson, J., Cederberg, C., Sonesson, U., "Global food losses and food waste. Extent, causes and prevention", FAO, 2011.

[22]             Hall, K. D., Guo, J., Dore, M., Chow, C. C., "The progressive increase of food waste in America and its environmental impact", in: PLoS ONE, Vol 4, 11 (2009).

[23]             Parfitt, J., Macnaughton, S., "Food waste within food supply chains: quantification and potential for change to 2050", in: Philosophical Transactions of the Royal Society: Biology, 365 (2010), blz. 3065–3081.

[24]             Europese Commissie: "Preparatory study on food waste across the EU 27", 2010, beschikbaar op: http://ec.europa.eu/environment/eussd/pdf/bio_foodwaste_report.pdf

[25]             "Special Eurobarometer 389: Europeans' attitudes towards food security, food quality and the countryside", 2012.

[26]             "Special Eurobarometer 342: Consumer Empowerment", 2011.

[27]             http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/market_studies/docs/mms_follow-up_study_2012_en.pdf

[28]             Onder auspiciën van de Raadgevende Groep "Kwaliteit van de landbouwproductie" werd een werkgroep opgericht.

[29]             "Agricultural product quality policy: Impact assessment Annex A(II): Marketing standards", 2009, beschikbaar op: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/policy/com2009_234/ia_annex_a2_en.pdf

BIJLAGE

Onderwerpen die worden voorgesteld ter behandeling in het kader van de besprekingen over het Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad inzake een etiketteringsregeling voor lokale landbouw en rechtstreekse verkoop:

– Sommige van de instrumenten die op EU-niveau zijn ingevoerd ter ondersteuning van lokale landbouw en rechtstreekse verkoop zijn niet op consistente wijze geïmplementeerd. Zijn deze instrumenten nog steeds geschikt?

– Belanghebbende partijen hebben EU-voorschriften aangewezen die volgens hen de ontwikkeling van lokale landbouw belemmeren, zoals gezondheidsvoorschriften en voorschriften inzake overheidsopdrachten. De Commissie meent dat de EU-wetgeving al voldoende flexibel is, maar dat niet volledig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden waarin de wetgeving voorziet. Delen het Europees Parlement en de Raad deze opvatting van de Commissie? Is er behoefte aan uitgebreidere Europese regelgeving voor kleinschalige producties?

– Op nationaal/regionaal niveau bestaan al verscheidene etiketteringsregelingen voor de ondersteuning van lokale landbouw. Zou een specifieke EU-regeling toegevoegde waarde voor landbouwers hebben en tegelijkertijd consumenten de gewenste informatie verschaffen en zodoende bijdragen aan de bestrijding van misleidende consumenteninformatie? Zou een dergelijke etiketteringsregeling moeten voorzien in het gebruik van een symbool/logo?

– Hoe kan een regeling worden ontwikkeld die voor landbouwers geen lasten met zich meebrengt – als ervan uit wordt gegaan dat voor hen aan een etiketteringsregeling onvermijdelijk kosten zijn verbonden – en die consumenten voldoende waarborgen biedt?