Bijlagen bij COM(2014)397 - Amendering van richtlijnen 2008/98/EG, 94/62/EG, 1999/31/EG, 2000/53/EG, 2006/66/EG, en 2012/19/EU over afval - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2014)397 - Amendering van richtlijnen 2008/98/EG, 94/62/EG, 1999/31/EG, 2000/53/EG, 2006/66/EG, en 2012/19/EU over afval. |
---|---|
document | COM(2014)397 |
datum | 2 juli 2014 |
Samenstelling van stedelijk afval
Stedelijk afval omvat huishoudelijk afval en afval van de detailhandel, kleine ondernemingen, kantoorgebouwen en instellingen (zoals scholen, ziekenhuizen, overheidsgebouwen) dat in aard en samenstelling vergelijkbaar is met huishoudelijk afval en dat door of namens de gemeente wordt opgehaald.
Onder stedelijk afval valt:
– grofvuil (zoals witgoed, meubels, matrassen);
– tuinafval, bladeren, gemaaid gras, straatvuil, de inhoud van vuilnisbakken en afval van het schoonmaken van markten;
– afval van bepaalde gemeentelijke diensten, d.w.z. afval van park- en tuinonderhoud, afval van reinigingsdiensten.
Stedelijk afval omvat ook afval van dezelfde bronnen, dat vergelijkbaar is in aard en samenstelling, en dat:
– niet namens de gemeente wordt opgehaald maar direct wordt ingezameld door de regelingen voor producentenverantwoordelijkheid of private instellingen zonder winstoogmerk voor hergebruik en recycling, met name door aparte inzameling;
– afkomstig is uit landelijke gebieden waar geen vuilnisophaaldienst actief is.
Onder stedelijk afval valt niet:
– afval van het riolerings- en zuiveringsstelsel, waaronder zuiveringsslib;
– bouw- en sloopafval.
BIJLAGE VII
Minimumvereisten voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Bij het ontwikkelen en toepassen van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid moeten de lidstaten:
1. Rekening houden met de technische haalbaarheid en economische levensvatbaarheid en de algehele sociale gevolgen en de gevolgen voor het milieu en de menselijke gezondheid, alsook met de noodzaak om ervoor te zorgen dat de interne markt naar behoren functioneert.
2. Zorgen voor een duidelijke omschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de actoren die betrokken zijn bij de tenuitvoerlegging van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, met inbegrip van producenten en importeurs die goederen in de Unie in de handel brengen en hun conformiteitsregelingen, private of publieke afvalverwerkers, lokale instanties en, indien van toepassing, actoren uit de sociale economie.
3. Meetbare doelstellingen vaststellen op het gebied van preventie, voorbereiding voor hergebruik, hergebruik, recycling en/of terugwinning met het oog op ten minste het vervullen van de bestaande kwantitatieve doelstellingen die in de desbetreffende afvalwetgeving van de Unie zijn opgenomen.
4. Ervoor zorgen dat afvalstoffenhouders die onder de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid vallen, worden voorzien van de nodige informatie over de beschikbare inzamelingssystemen.
5. Een rapportageprocudure vaststellen met het oog op het verzamelen van gegevens over producten die in de handel worden gebracht en, zodra deze producten het einde van hun levensduur hebben bereikt, het inzamelen en verwerken van die producten overeenkomstig de afvalhiërarchie waarbij de materiaalstromen passend worden gespecificeerd.
6. Ervoor zorgen dat financiële bijdragen aan regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid door producenten of importeurs van producten die in de Unie in de handel worden gebracht:
6.1. Alle kosten van afvalbeheer dekken, met inbegrip van afzonderlijke inzameling en verwerking, voldoende informatie voor afvalstoffenhouders, dataverzameling en verslaglegging.
6.2. Rekening houden met de inkomsten uit de verkoop van secundaire grondstoffen die uit afval afkomstig zijn.
6.3. Worden berekend met het oog op de werkelijke kosten van het beheer van afgedankte producten die in de Unie in de handel worden gebracht en onder de regeling vallen.
6.4. Het voorkomen van zwerfafval en schoonmaakinitiatieven ondersteunen;
7. Een erkenningsprocedure vaststellen voor regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid om:
7.1. Ervoor te zorgen dat de regelingen transparant zijn op het gebied van door de producenten betaalde bijdragen, met inbegrip van de gevolgen op verkoopprijzen en de gevolgen voor het concurrentievermogen en de openheid naar kleine inrichtingen of ondernemingen.
7.2. De geografische dekking van de regelingen vast te stellen.
7.3. Te zorgen voor een gelijke behandeling van binnenlandse producenten en importeurs.
7.4. Te zorgen voor een mechanisme voor zelfbeheer via regelmatige controles van de regelingen door derden op het gebied van zowel:
– 7.4.1. behoorlijk financieel beheer van de regeling - berekening van de totale kosten per producttype; gebruik van de verzamelde fondsen en
– 7.4.2. passende inzameling en verwerking van afval, controle van de wettelijkheid van de overbrenging van afval en de kwaliteit van gegevens en verslaglegging.
8. Proportionele sancties vaststellen in geval van niet-vervullen van de doelstellingen en/of niet-eerbiedigen van deze voorschriften.
9. Toereikende monitoring- en handhavingsinstrumenten vaststellen, en een formele en regelmatige dialoog tussen de betrokken actoren organiseren.
BIJLAGE VIII
Te overwegen maatregelen in het in artikel 11 bis vermelde plan (systeem voor vroegtijdige waarschuwingen)
De volgende maatregelen moeten worden overwogen in het conformiteitsplan dat wordt voorgesteld aan de lidstaten die het risico lopen riskeren de doelstellingen niet te verwezenlijken:
– maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van statistieken en om duidelijke vooruitzichten te genereren van de afvalverwerkingscapaciteiten en de afstand van de doelstellingen die zijn vermeld in artikel 11, lid 2, van deze richtlijn, artikel 6, lid 1, van Richtlijn 94/62/EG en artikel 5, lid 2, bis, ter en quater van Richtlijn 1999/31/EG;
– beter gebruikmaken van belangrijke economische hulpmiddelen, waaronder:
– toelopende stijging van de heffingen op stortplaatsen voor alle afvalcategorieën (stedelijk, inert, overig);
– introductie of verhoging van de heffingen voor verbranding of specifieke verboden op het verbranden van recycleerbaar afval;
– progressieve uitbreiding naar het hele grondgebied van de lidstaten van gedifferentieerde afvaltarieven die producenten van stedelijk afval aanmoedigen om hun afval te verminderen, te hergebruiken en te recyclen;
– maatregelen om de kostenefficiëntie van bestaande en aankomende regelingen voor producentenverantwoordelijkheid (met inbegrip van gedetailleerde maatregelen en tijdschema's voor het uitvoeren van de minimumvereisten voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid die in bijlage VII zijn opgenomen). Uitbreiding van het toepassingsgebied van de regelingen voor producentenverantwoordelijkheid naar nieuwe afvalstromen;
– economische stimulansen voor lokale instanties om preventie te bevorderen en afzonderlijke inzamelingsregelingen te ontwikkelen en te versterken;
– maatregelen om de ontwikkeling van de hergebruiksector te ondersteunen;
– maatregelen om schadelijke subsidies te onderdrukken die niet overeenkomen met de afvalhiërarchie;
– technische en fiscale maatregelen om de ontwikkeling van markten voor hergebruikte producten en gerecyclede (inclusief gecomposteerde) materialen te ondersteunen en om de kwaliteit van gerecyclede materialen te verbeteren;
– maatregelen om het bewustzijn van goed afvalbeheer en zwerfvuilvermindering bij het publiek te vergroten, met inbegrip van ad-hoccampagnes om afvalvermindering bij de bron en een hoog participatieniveau in de afzonderlijke inzamelingsregelingen te garanderen;
– maatregelen om te zorgen voor passende coördinatie tussen alle bevoegde publieke instanties die betrokken zijn bij afvalbeheer, en voor de betrokkenheid van andere belangrijke belanghebbenden;
– gebruik van de Europese structuur- en investeringsfondsen voor de financiering van de ontwikkeling van de infrastructuur voor afvalbeheer die nodig is om de relevante doelen te behalen;
– andere relevante alternatieven of aanvullende maatregelen met hetzelfde doel.
Het plan zal worden opgesteld op basis van een evaluatie van de bestaande afvalbeheerplannen en na een raadpleging van de relevante belanghebbenden en bevoegde publieke instanties die bij afvalbeheer zijn betrokken. Het plan zal vergezeld gaan van de resultaten van deze raadplegingen en door een beoordeling van de te verwachten gevolgen voor het vervullen van de betrokken doelstellingen die in het plan zijn opgenomen. Het zal ook vergezeld gaan van een precies tijdschema voor de toepassing van de voorgestelde maatregelen.
Zo nodig zal het plan een herziene planning bevatten van de nodige infrastructuur en, waar nodig, vergezeld gaan van een voorgesteld tijdschema voor de aanpassing van de bestaande nationale of regionale afvalbeheerplannen zoals vermeld in artikel 28 en van de afvalpreventieprogramma's zoals vermeld in artikel 29.".