Bijlagen bij COM(2014)634 - Vooruitgang van de interne energie markt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2014)634 - Vooruitgang van de interne energie markt.
document COM(2014)634 NLEN
datum 13 oktober 2014
bijlage bij deze mededeling, SWD(2014) 310.

[18] Wanneer er bezorgdheid bestaat over het gebrek aan investeringssignalen in een specifieke regio binnen een bredere prijszone (in het algemeen overeenstemmend met een lidstaat) is dit hetzij een gevolg van de ontoereikende sterkte van het netwerk, hetzij een teken van een fundamentele economische divergentie tussen twee delen van de prijszone. Zodra de netwerksterkte en ‑stabiliteit gewaarborgd is, heeft de geografische locatie van de opwekking zelf als zodanig geen effect op de voorzieningszekerheid. Dit is precies één van de voordelen van de interne elektriciteitsmarkt. De TSB's moeten over de mogelijkheid beschikken om systeemondersteuningsdiensten voor een beperkte periode en op een binnen de regelgeving toegestane manier aan te kopen, terwijl het netwerk wordt versterkt. Een regionaal capaciteitsmechanisme binnen één enkele prijszone zou echter de werking van de markt verstoren.

[19] De gegevens uit de periode 2008-2012 tonen een toename van de belastingen en heffingen.

[20] Overeenkomstig de plannen van de lidstaten voor de uitrol van slimme metersystemen, gebaseerd op de verplichting van bijlage I, punt 2, van Richtlijn 2009/72/EG, zullen 72% van alle elektriciteitsverbruikers in 2020 beschikken over een slimme meter. Op daken geplaatste zonnepanelen zijn momenteel in Duitsland en Italië goed voor 11,5% , respectievelijk 5% van de totale geïnstalleerde opwekkingscapaciteit; Bronnen: KEMA (2014) "Integration of Renewable Energy in Europe", EPIA, pvgrid.eu, Commissie.

[21] Werkdocument van de Commissiediensten betreffende de uitvoering van de TEN-E‑, EEPR- en PCI-projecten, in bijlage bij deze mededeling, SWD(2014) 314, en Werkdocument van de Commissiediensten inzake investeringsprojecten in energie-infrastructuur, in bijlage bij deze mededeling, SWD(2014) 313.

[22] Het populairste ontvlechtingsmodel is dat van volledige ontvlechting van de eigendom. Het model van de onafhankelijke transmissiebeheerder (OTB) wordt gehanteerd door bijna één derde van de TSB's voor gas. In de elektriciteitssector wordt het OTB-model door slechts zes TSB's gebruikt. De effectiviteit van het OTB-model is geëvalueerd in een Werkdocument van de Commissiediensten, in bijlage bij deze mededeling, SWD(2014) 312.

[23] Zie voetnoot 12.

[24] Werkdocument van de Commissiediensten betreffende de uitvoering van de TEN-E‑, EEPR- en PCI-projecten, in bijlage bij deze mededeling, SWD(2014) 314.

[25] Het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling kan eveneens investeringen ondersteunen, voornamelijk in minder ontwikkelde regio's.

[26] België, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Polen en Zweden. Noorwegen is als niet-EU-lidstaat toegetreden.

[27] Persbericht van de Commissie, getiteld "Voortgang naar de interne energiemarkt in 2014: Het proefproject voor EU-brede elektriciteitshandel start vandaag" van 4 februari 2014, http://europa.eu/rapid/press-release_MEX-14-0204_en.htm

[28] Andere voorbeelden van een vroegtijdige tenuitvoerlegging van de netcode betreffende capaciteitstoewijzing voor gas zijn het Poolse GSA-platform en de Hongaars-Roemeense RBP.

[29] Verordening (EU) nr. 1227/2011 betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie, PB L 326 van 8.12.2011, blz. 1.

[30] Als omschreven in Verordening (EU) nr. 543/2013 van de Commissie.

[31] Persbericht van Ofgem van 27 maart 2014.

[32] Krachtens artikel 15, lid 8, van de energie-efficiëntierichtlijn moeten vraagrespons-dienstenleveranciers onder gelijke voorwaarden toegang krijgen tot georganiseerde markten als leveranciers.

[33] Overeenkomstig de Zweedse NRI is het aantal contracten met variabele tarieven tussen 2004 en 2014 toegenomen van 4% tot 38%. Bron: EI, 17 april 2014.

[34] Als omschreven in artikel 37, lid 8, van Richtlijn 2009/72/EG.

[35] Als omschreven in bijlage I, punt 1, onder h), van Richtlijn 2009/72/EG.

[36] Krachtens artikel 4, lid 12, van Richtlijn 2014/94/EU betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen moeten consumenten hun elektriciteit voor een elektrische auto op afzonderlijke basis kunnen aankopen. Dit maakt nieuwe zakenmodellen mogelijk waarbij auto's worden verkocht met een elektriciteits'abonnement'. Wanneer dit mogelijk is voor auto's, is het ook mogelijk voor elk elektrisch toestel in huis.

[37] Dit maakte deel uit van de mededeling betreffende de interne energiemarkt van november 2012. Negen van deze acties waren er specifiek op gericht de kleinhandelsmarkt te doen werken in verschillende lidstaten.

[38] Vanaf 22 september 2014 waren er nog slechts inbreukprocedures voor gedeeltelijke omzetting hangende tegen twee lidstaten, waarvan één recentelijk aanvullende wetgeving heeft aangenomen, met evaluatie door de Commissie.

[39] http://ec.europa.eu/energy/gas_electricity/acer/doc/20140122_acer_com_evaluation.pdf

[40] Zie de landenrapporten, in bijlage bij deze mededeling.

[41] Regionale integratie is tot dusverre succesvol gebleken. De noordelijke landen hebben de weg getoond in de elektriciteitssector met een vroegtijdige integratie van hun markten in NordPool. Op soortgelijke wijze heeft het Pentalateraal forum in het westen de aanzet gegeven tot grensverleggende integratieprojecten in zowel de elektriciteits‑ als de gassector.

[42] De EU bevordert regionale integratie in de energiesector eveneens in de context van haar macro-regionale strategieën en tevens in het kader van de Europese territoriale samenwerking ('ETC').