Bijlagen bij COM(2015)120 - Kaderrichtlijn water en de overstromingsrichtlijn: acties om de „goede toestand” van EU-wateren te bereiken en overstromingsrisico’s te beperken

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het Verslag over de uitvoering van de maatregelenprogramma’s in het kader van de kaderrichtlijn water bevat specifieke aanbevelingen voor maatregelen die door de lidstaten moeten worden genomen. Deze weerspiegelen de beoordeling van de Commissie en de uitkomst van het bilaterale proces.

[15] Hieronder vallen de handhaving van de termijnen voor het vaststellen van de stroomgebiedsbeheersplannen, toezicht en beoordeling, diffuse verontreiniging uit agrarische bron, infrastructuur die niet voldoet aan de vereisten van de kaderrichtlijn water enz., gecoördineerd met de handhaving van de richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater en de nitratenrichtlijn.

[16] COM(2012) 216 final.

[17] „Potential for stimulating sustainable growth in the water industry sector in the EU and the marine sector — input to the European Semester” („Potentieel voor het stimuleren van duurzame groei in de waterindustriesector in de EU en de mariene sector — inbreng voor het Europees semester”), eindrapport over de waterindustrie, Acteon — nog niet gepubliceerd.

[18] http://ec.europa.eu/environment/water/innovationpartnership/about_en.htm

[19] COM(2013) 683 final.

[20] Een waterlichaam dat onder aanzienlijke druk staat, loopt het risico met de huidige maatregelen de „goede toestand” niet te bereiken.

[21]http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Agri-environmental_indicator_-_mineral_fertiliser_consumption

[22] De lidstaten die voor 1 mei 2004 tot de EU zijn toegetreden. De leden van de EU-13 zijn na die datum toegetreden.

[23] Zowel overstort van overtollig regenwater en gecombineerde riooloverstort (rioolwater en regenwater).

[24] Maatregelen voor het moderniseren of verbeteren van industriële waterzuiveringsinstallaties worden slechts in 29 stroomgebiedsdistricten in acht lidstaten als een belangrijk type maatregel vermeld.

[25] Dit zijn ofwel oppervlaktewaterverontreinigende stoffen die specifiek zijn voor een bepaald stroomgebied of grondwaterverontreinigende stoffen, waarvoor lidstaten grenswaarden vastleggen.

[26] Bijv. debiet, frequentie, duur, tijdstip en veranderingssnelheid bij overstromingen.

[27] Zie het document in het kader van de gemeenschappelijke uitvoeringsstrategie (CIS) met richtsnoeren over de toepassing van ecologische waterstromen („ecological flows”) bij de uitvoering van de kaderrichtlijn water, beschikbaar op https://circabc.europa.eu/w/browse/a3c92123-1013-47ff-b832-16e1caaafc9a

[28] Een document in het kader van de gemeenschappelijke uitvoeringsstrategie (CIS) met richtsnoeren over waterbalansen wordt in het voorjaar van 2015 verwacht.

[29] Zie het onderzoek „Applying Earth observation to support the detection of non-authorised water abstractions”, beschikbaar op https://circabc.europa.eu/w/browse/fe1bf504-5dc4-4e12-a466-37c3a8c3eab4

[30] Zie het brondocument in het kader van de gemeenschappelijke uitvoeringsstrategie (CIS) over „Links between the Floods Directive (FD 2007/60/EC) and Water Framework Directive (WFD 2000/60/EC)” („Verbanden tussen de overstromingsrichtlijn (2007/60/EG) en de kaderrichtlijn water (2000/60/EG)”), beschikbaar op https://circabc.europa.eu/w/browse/b91b99c7-835f-48fe-b0f5-57740b973d4c

[31] Zie het beleidsdocument in het kader van de gemeenschappelijke uitvoeringsstrategie (CIS) over op natuurlijke processen gebaseerde waterretentiemaatregelen op https://circabc.europa.eu/w/browse/2457165b-3f12-4935-819a-c40324d22ad3

[32] Van de meer dan 8 000 gebieden met potentieel aanzienlijk overstromingsrisico die door de lidstaten werden gemeld, is ca. 90 % verbonden met overstromingen van rivieren en in de meeste gevallen worden met name potentiële negatieve economische gevolgen gemeld.

[33] Drie lidstaten hebben in februari 2015 nog geen overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten ingediend.

[34] Risicobeheer is binnen het cohesiebeleid 2014–2020 als nieuwe voor bijstand in aanmerking komende zone erkend. Dit betekent dat projecten die te maken hebben met het voorkomen en beheren van door het weer veroorzaakte risico’s en natuurrampen kunnen worden medegefinancierd.

[35] Bijvoorbeeld het gebruik van niet-productieve investeringen overeenkomstig artikel 41 van de verordening inzake plattelandsontwikkeling (1698/2005) om de toestand van de oevers van waterlopen te verbeteren (bijv. Vlaanderen) en om moerasgebieden te herstellen (bijv. Denemarken).

[36] Zie speciaal verslag 04/2014 van de Rekenkamer „Integratie van doelstellingen van het EU-waterbeleid in het GLB: een gedeeltelijk succes”, http://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR14_04/SR14_04_nl.pdf

[37] Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad van 20 september 2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO), PB L 277 van 21.10.2005.

[38] Tijdens de programmeringsperiode 2007–2013 werden maatregelen op het gebied van waterbeleid uit hoofde van artikel 38 van verordening 1698/2005 inzake plattelandsontwikkeling actief vanaf 2010, toen de maatregelenprogramma’s in het kader van de kaderrichtlijn water beschikbaar kwamen. Wat betreft de maatregelen uit hoofde van artikel 30 van de verordening inzake plattelandsontwikkeling 1305/2013 zijn de plattelandsontwikkelingsprogramma’s voor de periode 2014–2020 voor het grootste deel nog niet goedgekeurd en blijft onduidelijk of hierin maatregelen op watergebied vertegenwoordigd zullen zijn.

[39] Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad.

[40] Arrest van 11 september 2014, zaak C-525/12 Commissie/Duitsland.

[41] Zie het document met goede praktijken met betrekking tot lekkage op https://circabc.europa.eu/w/browse/bb786001-ed42-416d-836e-4835481ba508

[42] De ontwikkeling van richtsnoeren voor het registreren van gegevens over schade bij rampen in de EU-lidstaten is belangrijk om de resultaten te kunnen meten: http://drr.jrc.ec.europa.eu/LossDataWorkshopOctober2014

[43] http://ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-investment/plan/index_en.htm