Bijlagen bij COM(2015)127 - Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2015

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2015)127 - Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2015.
document COM(2015)127 NLEN
datum 17 maart 2015
bijlage "Chemische stoffen" van de vrijhandelsovereenkomst, verschillende aan de nieuwe Koreaanse "K-Reach"-wetgeving verbonden vraagstukken ophelderen tijdens in het kader van de vrijhandelsovereenkomst georganiseerde bijeenkomsten van de werkgroep Chemische stoffen. Ook hebben in het kader van de vrijhandelsovereenkomst georganiseerde bijeenkomsten van de werkgroep Farmaceutische producten en medische hulpmiddelen de goede implementatie van specifieke toezeggingen tussen beide partijen in deze sectoren mogelijk gemaakt. Deze aanpak, die ook is gebruikt in het kader van de handelsovereenkomst met Colombia en Peru en met Midden-Amerika, heeft een nuttig precedent geschapen voor de aanpak van de implementatie van toekomstige vrijhandelsovereenkomsten.

c. WTO-procedures voor geschillenbeslechting

Handhavingsmaatregelen van de WTO blijven een belangrijk handhavingsinstrument, wanneer dat nodig en passend is. De EU blijft regelmatig gebruikmaken van de WTO-procedure voor geschillenbeslechting. In 2014 heeft de EU drie nieuwe gevallen van WTO-geschillenbeslechting geopend tegen Rusland, en één tegen de VS over aan Boeing toegekende subsidies.

Een aantal WTO-procedures voor geschillenbeslechting die voor 2014 door de EU zijn gestart, lopen nog. Zo werd op 17 december 2014 een WTO-panel opgericht in de zaak tegen Brazilië met betrekking tot belastingvoordelen voor binnenlandse producenten van auto's, elektronica en geautomatiseerde goederen.

WTO-geschillenbeslechting blijft de meest geschikte optie wanneer andere handhavingsinstrumenten ontoereikend zijn gebleken. Hoewel dergelijke procedures veel tijd in beslag nemen, bieden ze de mogelijkheid om aanzienlijke belemmeringen op meer systematische wijze aan te pakken en rechtszekerheid op de lange termijn te bewerkstelligen. Een belangrijk voorbeeld van een door de EU met succes aangespannen zaak betreft de beperkingen die China had opgelegd op de uitvoer van zeldzame aardmetalen. China besloot in januari 2015 de uitvoerquota op te heffen.

d. WTO-comités

De EU is een van de meest actieve WTO-leden in de comités voor technische handelsbelemmeringen en voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen. De bijeenkomsten van deze comités in Genève vormen een doeltreffend instrument om bedenkingen van de EU met betrekking tot door andere WTO-leden ingevoerde technische regelgeving en sanitaire en fytosanitaire maatregelen kenbaar te maken, meer bewustzijn voor bepaalde vraagstukken te kweken, andere WTO-leden te informeren en allianties aan te gaan.

De EU hanteert niet alleen in de comités voor technische handelsbelemmeringen en sanitaire en fytosanitaire maatregelen een proactieve aanpak, maar ook in alle andere WTO-comités, met name in de comités met betrekking tot procedures op het gebied van invoervergunningen, handelsgerelateerde investeringsmaatregelen en subsidies en compenserende maatregelen.

e. Internationale topontmoetingen

Tot slot zijn internationale topontmoetingen op zowel bilateraal als multilateraal niveau waaraan de EU en/of de lidstaten deelnemen de laatste jaren belangrijker geworden, en zij zouden moeten worden beschouwd als een belangrijk instrument om specifieke handels- en investeringsbelemmeringen aan te pakken. Staatshoofden en regeringsleiders komen regelmatiger samen om cruciale internationale economische uitdagingen te bespreken die vaak niet los kunnen worden gezien van een aantal onderliggende problemen op het gebied van handel. Bijeenkomsten in het kader van G-20 zijn wat dat betreft goede gelegenheden. In het kader van de EU-voorbereiding van topontmoetingen waarbij de HV/VV3, de Commissie en de lidstaten zijn betrokken, moet speciale aandacht worden besteed aan de handels- en investeringsbelemmeringen die in dit verslag als prioriteit zijn aangeduid.

5) Conclusies

Ook in dit vijfde verslag over handels- en investeringsbelemmeringen wordt aangetoond dat onze strategische partners een verscheidenheid aan aanzienlijke handels- en investeringsbelemmeringen hanteren, die vaak lastig zijn aan te pakken. In de huidige, over het algemeen uitdagende situatie van economische onzekerheid en aanzienlijke politieke spanningen bestaat er een groot risico dat veel van deze belemmeringen zullen blijven bestaan en dat er nieuwe belemmeringen zullen worden ingevoerd, wat voor iedereen nadelig is.

Meer vastbeslotenheid op politiek niveau en een geïntensiveerde en actieve implementatie van de EU-markttoegangstrategie blijven daarom van cruciaal belang bij de inspanningen die de EU levert om belemmeringen weg te nemen. Door gecombineerd gebruik van verschillende instrumenten, waarbij de specifieke context van iedere belemmering en de vooruitzichten op de oplossingen daarvan in aanmerking worden genomen, kunnen de beste resultaten worden bereikt.


1 Als gedefinieerd in de mededeling van de Commissie getiteld "Handel, groei en wereldvraagstukken", http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2010/november/tradoc_146963.pdf

2 Het elfde verslag over toezicht op protectionisme is beschikbaar op http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/november/tradoc_152872.pdf


3 Hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid en vicevoorzitter van de Europese Commissie.

NL NL