Bijlagen bij COM(2015)221 - Verslag over de verwezenlijking van het hercules ii-programma

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2015)221 - Verslag over de verwezenlijking van het hercules ii-programma.
document COM(2015)221 NLEN
datum 27 mei 2015
bijlagen zijn te vinden via: https://bookshop.europa.eu/en/home/  

(4)

     Artikel 1 van Besluit 804/2004/EG zoals gewijzigd.

(5)

     Artikel 1, lid 2, van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd.

(6)

     Artikel 1 bis van Besluit 804/2004/EG zoals gewijzigd.

(7)

     Artikel 6, lid 2, van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd. prijzen van 2007.

(8)

     De cijfers zijn gebaseerd op de in het kader van de financieringsbesluiten voor de periode 2007-2013 beschikbaar gestelde begrotingskredieten. In 2007 vielen de activiteiten onder de noemer "juridische opleiding" onder activiteiten in het kader van "conferenties, seminars en opleiding", die waren onderverdeeld in "opleiding – operationeel deel" en "opleiding – juridisch deel". De begroting voor dit laatste deel bedroeg 375 000 EUR.

(9)

     Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 (het Financieel Reglement) en Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002 van de Commissie van 23 december 2002 (de uitvoeringsvoorschriften) voor 2007-12, en Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 (het nieuwe Financieel Reglement) en Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1268/2012 van de Commissie van 29 oktober 2012 (de uitvoeringsvoorschriften) voor 2013 en later. De evaluatie liet het effect van het nieuwe Financieel Reglement op de uitvoering van het Hercules II-programma buiten beschouwing, maar er kan worden betoogd dat het de administratieve lasten (bijvoorbeeld voor begunstigden van subsidies) heeft verlicht door de regels voor geringe subsidies te vereenvoudigen en de betalingstermijnen te verkorten.

(10)

     Zie artikel 2, met name lid 1, van Besluit 804/2004/EG zoals gewijzigd, waarin de instrumenten en voorwaarden voor financiering zijn vastgesteld.

(11)

     Artikel 2 bis van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd. Alle begunstigden van subsidies moesten "de versterking van de communautaire acties op het gebied van de bescherming van haar financiële belangen bevorder[en]." In artikel 3 van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd zijn de voorwaarden opgesomd waaraan organen in kandidaat-lidstaten of andere niet-EU-landen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor subsidies in het kader van het programma. Aangezien deze voorwaarden niet waren vervuld, zijn geen subsidies toegekend aan dergelijke organen in derde landen.

(12)

     Zie artikel 2 bis van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd. Entiteiten in de categorieën b), "onderzoeks- en onderwijsinstellingen", en c), "elke vereniging zonder winstoogmerk", dienden ook sedert minstens een jaar rechtspersoonlijkheid te bezitten en gevestigd of werkzaam te zijn in een lidstaat of in een van de landen buiten de gemeenschap als bedoeld in artikel 3.

(13)

     De Commissie heeft toetsingsverslagen krachtens artikel 7 van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd goedgekeurd en deze toegestuurd aan het Europees Parlement en de Raad. De meest recente waren voor 2011 (SWD (2012) 445 final van 11.12.2012, voor 2012 (SWD (2013) 287 final van 24.7.2013) en voor 2013 (SWD(2014) 247 final van 17.7.2014).

(14)

     Fiscalis is een meerjarig communautair actieprogramma ter verbetering van het functioneren van de belastingstelsels in de interne markt (Besluit nr. 1482/2007/EG, PB L 330 van 15.12.2007). Er is een meerjarig actieprogramma voor de douane vastgesteld ter ondersteuning en aanvulling van de maatregelen die de lidstaten nemen om het effectief functioneren van de interne markt te waarborgen op douanegebied (Beschikking nr. 624/2007/EG, PB L 154 van 14.6.2007).

(15)

     SEC(2011) 1610 final en SEC(2011) 1611 van 19 december 2011.

(16)

     (Bijgewerkte) Tussentijdse evaluatie van de verwezenlijking van de doelstellingen van het Hercules II-programma. Deze is verricht op grond van artikel 7, lid 2, van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd. In 2008 heeft de interne auditdienst een financiële audit van het Herculesprogramma voor de periode 2004-2006 verricht. Dat leverde een aantal aanbevelingen op over hoe OLAF het programma beter kon uitvoeren.

(17)

     Speciaal verslag nr. 1/2005 (PB C 202 van 18.8.2005).

(18)

     Speciaal verslag nr. 2/2011; http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SRCA:2011:02:FIN:EN:PDF .

(19)

     De begunstigden van het programma zijn juridische entiteiten waarmee de Commissie een subsidie-overeenkomst of een contract heeft gesloten. De deelnemers zijn personen die een in het kader van het programma gefinancierd evenement (conferentie, seminar en opleiding) hebben bijgewoond of eraan deelnamen. Zij ontvangen geen rechtstreekse steun van de Commissie, maar hun kosten worden betaald uit de begroting voor het evenement.

(20)

     In theorie zou het kunnen dat de steekproef van geënquêteerde begunstigden niet representatief was omdat zij geen organisaties bevatte die in het allereerste begin werden begunstigd, maar het programma irrelevant achtten en zich terugtrokken. Zulke gevallen zijn evenwel nooit onder de aandacht van de Commissie gebracht. Voorts zijn antwoorden op vragen en stellingen die betrekking hebben op gebeurtenissen die enige tijd geleden plaatsvonden over het algemeen minder betrouwbaar;     dit kan ook de resultaten van de enquête hebben vertekend. De steekproef bevat antwoorden van organisaties die gedurende de gehele programmaperiode begunstigde waren.

(21)

     Artikel 1, lid 2, onder a) tot en met e), van Besluit nr. 804/2004/EG zoals gewijzigd.

(22)

     Dit heeft geen betrekking op het gebruik van IT-instrumenten, maar op het feit dat de personeelsleden van nationale autoriteiten de netwerken gebruiken om contact op te nemen met hun collega's in andere lidstaten om spontaan informatie uit te wisselen.

(23)

     Acht van de zestien belanghebbenden uit de lidstaten en een belanghebbende ngo bevestigden duidelijk dat het programma de nationale rechtshandhavingsautoriteiten (met name douaneautoriteiten) technische en operationele steun in de strijd tegen illegale grensoverschrijdende praktijken had gegeven. Zo bood de nieuwe uitrusting autoriteiten meer flexibiliteit omdat de oude scanners log en traag waren, terwijl de nieuwe sneller en kleiner zijn.

(24)

     De EU heeft regelingen getroffen met vier tabaksproducenten om de strijd tegen smokkel en namaak aan te binden. De EU en de lidstaten hebben in het kader van deze regelingen aanzienlijke betalingen van de ondernemingen ontvangen.

(25)

     De subsidies zijn toegekend voor succesvolle aanvragen in het kader van oproepen tot het indienen van voorstellen waarvoor de Commissie aanvragen uit een beperkt aantal lidstaten ontving. Door de bekendmaking van aankondigingen in het Publicatieblad en een actieve verspreiding van informatie over de oproep in professionele netwerken namen het aantal aanvragen en het aantal lidstaten in de laatste jaren van de uitvoering van het programma aanzienlijk toe.

(26)

     Dit cijfer moet met de nodige omzichtigheid worden gehanteerd, daar het geenszins volledig is. Deze raming is gebaseerd op een analyse van de jaarverslagen en eindverslagen die zijn ingediend door de begunstigden van, met name, acties inzake technische bijstand, in combinatie met een groot aantal secundaire bronnen die de contractant bij zijn analyse heeft gebruikt. Begunstigden van subsidies voor technische bijstand brengen bijvoorbeeld verslag uit over het aantal inbeslagnemingen en de verliezen waarvoor de nationale en de EU-begroting is behoed als gevolg van de acties die mogelijk zijn gemaakt met in het kader van het programma aangeschafte uitrusting of informatie. De opsporing van een container met gesmokkelde of nagemaakte sigaretten vertegenwoordigt een aanzienlijk bedrag aan vermeden verliezen. Deze raming omvat geen winsten die voortvloeien uit preventie of resultaten die moeilijk te kwantificeren zijn. De casestudy's bestrijken niet alle Hercules II-activiteiten. De financiële impact is waarschijnlijk groter.

(27)

     Begunstigden van subsidies voor technische bijstand moeten eens per jaar een eindverslag over de uitvoering indienen na de sluitingsdatum van de subsidieovereenkomst. Deze verplichting werd opgelegd in het licht van de korte periode tussen de aankoop van de uitrusting en de sluitingsdatum van de overeenkomst, die het voor de begunstigde moeilijk maakt verslag uit te brengen over tastbare resultaten die zijn bereikt door middel van de uitrusting.

(28)

Uit een analyse die DG TAXUD in 2013-2014 heeft verricht om de totale investeringsbehoeften van de douanediensten van de lidstaten in de periode 2014-2020 te bepalen, is gebleken dat het gaat om een bedrag dat 30 keer hoger is dan het bedrag dat in het kader van het Hercules III-programma beschikbaar wordt gesteld.

(29)

     Zie: https://joinup.ec.europa.eu/community/eucaris/description .

(30)

     Zie bijvoorbeeld: http://ec.europa.eu/transport/modes/road/access/erru_en.htm

(31)

     Zie: http://ec.europa.eu/idabc/en/document/3989/5926.html

(32)

     Het verslag van de contractant bevat 16 conclusies. De contractant is niet gevraagd aanbevelingen te doen, maar in zes conclusies (2, 5, 7, 10, 11 en 15) heeft hij suggesties voor mogelijke verdere acties gedaan. De conclusies en vooruitzichten in dit deel zijn gebaseerd op de bevindingen van de contractant, aangevuld met de bevindingen en ervaringen van de Commissie met betrekking tot de uitvoering van het programma en de feedback die de Commissie heeft ontvangen van aanvragers van subsidies, begunstigden van subsidies en contractanten en van de diensten van de Commissie en andere instellingen naar aanleiding van de onderhandelingen over de follow-up van het programma voor het nieuwe MFK 2014-2020 in de jaren 2012-2014.

(33)

     Gebaseerd op conclusie 2 van het verslag van de contractant.

(34)

     Gebaseerd op conclusie 5.

(35)

     Gebaseerd op conclusie 10.

(36)

     Gebaseerd op de conclusies 7 en 11.

(37)

     Gebaseerd op conclusie 15.