Bijlagen bij COM(2016)87 - Actieplan van de EU tegen de illegale handel in wilde dieren en planten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij deze mededeling opgesomd.

Er is uiteraard behoefte aan voldoende financiële en menselijke middelen om de maatregelen te ondersteunen. Dit actieplan voorziet in stimuleringsmaatregelen en een kader om beter van de bestaande middelen van de EU gebruik te maken. De maatregelen zijn vooral bedoeld om de samenwerking tussen alle betrokken actoren te verbeteren, de bestaande instrumenten en beleidsmaatregelen efficiënter te benutten en de onderlinge synergieën te versterken, zodat de illegale handel in wilde dieren en planten beter kan worden aangepakt in de EU en wereldwijd.

De maatregelen, die een complex probleem holistisch willen aanpakken door er alle relevante organisaties bij te betrekken, zijn op drie prioriteiten gebaseerd:
1) de illegale handel in wilde dieren en planten voorkomen en de grondoorzaken ervan aanpakken;
2) de bestaande regels toepassen en handhaven en de georganiseerde misdaad doeltreffender bestrijden;
3) het wereldwijde partnerschap tussen de herkomst-, afzet- en doorvoerlanden versterken in de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten.

De doelstellingen en maatregelen in het kader van elke prioriteit worden gedetailleerd beschreven in de tabel in de bijlage.

Prioriteit 1: De illegale handel in wilde dieren en planten voorkomen en de grondoorzaken ervan aanpakken

Er zullen inspanningen worden geleverd om de vraag naar en het aanbod van illegale producten op basis van wilde dieren en planten in de EU en wereldwijd te doen afnemen. Daartoe zullen de beschikbare multilaterale (Cites) en EU-specifieke instrumenten worden ingezet, specifieke campagnes worden ondersteund en maatregelen worden genomen om de handel in ivoor in en vanuit de EU verder te beperken (doelstelling 1.1 - zie de tabel in de bijlage). Om de grondoorzaken van de illegale handel in wilde dieren en planten aan te pakken is het onder meer belangrijk de plattelandsgemeenschappen in de landen van herkomst nauwer bij het natuurbehoud te betrekken en ervoor te zorgen dat ze meer baat hebben bij het behoud van wilde dieren en planten (doelstelling 1.2).

Belangrijk is ook dat alle betrokken bedrijfssectoren – van sectoren die actief zijn in de handel in wilde dieren en planten of producten op basis van wilde dieren en planten gebruiken, tot sectoren die diensten aan die handel verlenen – actiever bij het probleem worden betrokken. Dit strookt met het belang dat de EU hecht aan het verantwoord beheer van de wereldwijde toeleveringsketens 16 (doelstelling 1.3). Ten slotte zullen multilaterale en bilaterale maatregelen worden genomen om de corruptie in de hele handhavingsketen aan te pakken: corruptie is immers een cruciale factor bij de illegale handel in wilde dieren en planten (doelstelling 1.4).

Prioriteit 2: De bestaande regels doeltreffender toepassen en handhaven en de georganiseerde misdaad efficiënter bestrijden

Hoewel de bestaande internationale en EU-regelgeving inzake de handel in wilde dieren en planten over het algemeen toereikend is, blijkt uit talrijke studies en verslagen 17 dat er zich aanzienlijke problemen voordoen bij de toepassing en de handhaving ervan. Dit geldt in het bijzonder voor het betrekkelijk nieuwe fenomeen van de georganiseerde misdaad met wilde dieren en planten. De tekortkomingen bij de toepassing van de regelgeving moeten voor alle lidstaten worden geëvalueerd en er moeten strategieën worden ontwikkeld om deze tekortkomingen te verhelpen en te waarborgen dat de bestaande regels in de hele EU consistenter worden gehandhaafd (doelstelling 2.1).

Door gezamenlijk handhavingsprioriteiten vast te stellen en Europol en Eurojust gericht bij grensoverschrijdende zaken in te schakelen kunnen de controles en de handhaving een strategischer karakter krijgen. In overeenstemming met de veiligheidsagenda van de EU zal in 2016 een evaluatie worden opgestart om na te gaan of het huidige wetgevingskader van de EU om milieucriminaliteit aan te pakken – en vooral criminaliteit met wilde dieren en planten – voldoet.

Doelstelling 2.2 beoogt de capaciteit van alle schakels van de handhavingsketen en het gerechtelijk apparaat te versterken zodat doeltreffend tegen de illegale handel in wilde dieren en planten in de EU kan worden opgetreden. Daartoe moeten nationale maatregelen worden genomen om de samenwerking, de coördinatie, de communicatie en de gegevensstromen tussen instanties te verbeteren door beste praktijken op EU-niveau uit te wisselen. De kennisbasis over zaken met betrekking tot de illegale handel in wilde dieren en planten moet worden verbeterd en opleidingen zijn van essentieel belang.

Om de georganiseerde criminaliteit met wilde dieren en planten doeltreffender te kunnen bestrijden (doelstelling 2.3) moeten specialisten op het gebied van georganiseerde criminaliteit, cybercriminaliteit en het witwassen van geld gericht over de problemen worden voorgelicht. Bovendien moeten alle lidstaten hun internationale verbintenissen nakomen om te waarborgen dat hun wetgeving inzake georganiseerde criminaliteit de illegale handel in wilde dieren en planten dekt en illegale handel adequaat kan worden bestraft. Ten slotte moet de internationale samenwerking op het gebied van de rechtshandhaving worden verbeterd (doelstelling 2.4) door deelname aan internationale rechtshandhavingsoperaties, technische bijstand en gerichte financiële steun.

Prioriteit 3: Het wereldwijde partnerschap tussen de herkomst-, afzet- en doorvoerlanden versterken in de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten

Er zullen verschillende maatregelen worden genomen om de financiële steun voor ontwikkelingslanden in hun strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten te verhogen en die steun doeltreffender en strategischer aan te wenden. De behoeften zullen in dit verband grondig worden geëvalueerd en de steun zal efficiënter met andere donoren worden gecoördineerd (doelstelling 3.1). Ter versterking van het wereldwijde partnerschap tegen de illegale handel in wilde dieren en planten moeten de diplomatieke instrumenten van de EU en de lidstaten en andere instrumenten (met name het handelsbeleid van de EU) doeltreffender worden ingezet in de betrekkingen met belangrijke herkomst-, doorvoer- en afzetlanden en relevante regionale organisaties (doelstelling 3.2).

Er moeten betere instrumenten worden ontwikkeld om het verband tussen de illegale handel in wilde dieren en planten en de veiligheid in sommige regio’s aan te pakken (doelstelling 3.3). Ten slotte moeten de bestaande multilaterale processen (in het kader van internationale overeenkomsten en fora) worden aangegrepen om de kwestie op de mondiale agenda te houden en op de naleving van de politieke verbintenissen toe te zien. De komende conferentie van de partijen bij Cites in september 2016 zal in dit verband van bijzonder belang zijn (doelstelling 3.4).

3. Monitoring en evaluatie

Het actieplan bestrijkt de vijf jaren van 2016 tot en met 2020. De tabel in de bijlage koppelt elke maatregel aan een EU-actor (de diensten van de Commissie, de EDEO, Europol, Eurojust) en/of de lidstaten en bevat een tijdschema voor de uitvoering van de maatregelen. De diensten van de Commissie en de EDEO zullen een scorebord opstellen om op de uitvoering toe te zien.

De uit hoofde van Verordening (EG) nr. 338/97 opgerichte EU Wildlife Trade Enforcement Group, die bestaat uit vertegenwoordigers van de handhavingsautoriteiten van de lidstaten, zal de geboekte vooruitgang tweemaal per jaar evalueren. De Commissie zal uiterlijk juli 2018 bij de Raad en het Europees Parlement verslag uitbrengen over de vorderingen bij de uitvoering van het actieplan en over de vraag of de prioriteiten en de doelstellingen van het actieplan adequaat en relevant zijn. In 2020 zullen de geboekte vooruitgang en het succes van het actieplan bij de bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten worden geëvalueerd. Op basis daarvan zal de Commissie nagaan welke verdere maatregelen nodig zijn.

Een interdepartementale groep binnen de Commissie zal de activiteiten op de verschillende gebieden coördineren en ervoor zorgen dat alle betrokken diensten van de Commissie en de EDEO hun taken uitvoeren.

4. Banden met andere initiatieven en beleidsmaatregelen van de EU

Het actieplan vervangt Aanbeveling nr. 2007/425/EG van de Commissie betreffende maatregelen tot handhaving van Verordening (EG) nr. 338/97 van de Raad inzake de bescherming van in het wild levende dier- en plantensoorten door controle op het desbetreffende handelsverkeer.

Bij de uitvoering van het actieplan zal gezorgd worden voor consistentie met bestaande EU-beleidsmaatregelen in verband met de illegale handel in natuurlijke rijkdommen: het actieplan van de EU voor wetshandhaving, governance en handel in de bosbouw (FLEGT); het beleid van de EU tegen illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij (IOO-visserij); en de initiatieven van de EU tegen de illegale handel in afval, drugs, namaakproducten, vuurwapens en mensen, witwaspraktijken en illegale financiële stromen.


BIJLAGE — Tabel met maatregelen

Prioriteit I – De illegale handel in wilde dieren en planten voorkomen en de grondoorzaken ervan aanpakken

MaatregelenVerant-woordelijkVerwachte resultatenTijdschema
Doelstelling 1.1

De vraag naar en het aanbod van illegale producten op basis van wilde dieren en planten terugdringen

1. Meer steun verlenen aan voorlichtingscampagnes en gerichte campagnes om de vraag in de EU en de rest van de wereld terug te dringen
COM/

HRVP 18 /

LS
Er zijn maatregelen genomen en financiële middelen verstrekt om alle betrokkenen voor te lichten en de vraag naar illegale producten op basis van wilde dieren en planten in de EU en belangrijke derde landen terug te dringen (en met name de vraag naar soorten die in grote aantallen illegaal in de EU worden verhandeld)Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

LS
De lidstaten wisselen voorlichtingsmateriaal en -hulpmiddelen uitEind 2016
2. De handel in ivoor in en vanuit de EU verder aan banden leggen

COMDe Commissie heeft richtsnoeren voor een uniforme interpretatie van de EU-regels gepubliceerd met als doel de uitvoer van ruw ivoor uit de tijd voor de Overeenkomst te staken en te waarborgen dat alleen legale oude ivoren voorwerpen in de EU worden verhandeldEind 2016
LSDe lidstaten verstrekken geen uitvoer- en wederuitvoerdocumenten voor ruw ivoor uit de tijd voor de Overeenkomst


De lidstaten verstrekken alleen certificaten voor de handel in de EU in oude ivoren voorwerpen op basis van de criteria in de richtsnoeren
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
3. De niet-duurzame invoer in de EU van bedreigde soorten terugdringen of verbieden door voor te stellen deze soorten (bijvoorbeeld zeldzame reptielen) in de aanhangsels bij Cites op te nemen
COMEr zijn nieuwe voorstellen ingediend om soorten in de aanhangsels bij Cites op te nemen die tijdens de conferenties van de partijen bij Cites moeten worden overwogenDoorlopend met een eerste mijlpaal in april 2016
Doelstelling 1.2


Ervoor zorgen dat plattelandsgemeenschappen in de landen van herkomst bij het natuurbehoud worden betrokken en baat hebben bij het behoud van wilde dieren en planten
4. De betrokkenheid van plattelandsgemeenschappen bij het beheer en het behoud van wilde dieren en planten versterken
COM/

LS
Bij beleidsmaatregelen en financiële steun van de EU en de lidstaten wordt prioriteit verleend aan een adequate betrokkenheid van de plattelandsgemeenschappen bij de ontwikkeling en de uitvoering van maatregelen tegen de illegale handel in wilde dieren en plantenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
5. Steun verlenen aan de ontwikkeling van duurzame en alternatieve bronnen van inkomsten voor gemeenschappen die in en nabij habitats van wilde dieren en planten wonen
COM/

HRVP/

LS
Bij financiële steun van de EU en de lidstaten aan plattelandsgebieden in de landen van herkomst wordt prioriteit verleend aan duurzame economische activiteiten die ten goede komen van de plattelandsgemeenschappen die in en nabij habitats van wilde dieren en planten wonenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Doelstelling 1.3


Het bedrijfsleven sterker bij de bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten betrekken en de duurzame verwerving van producten op basis van wilde dieren en planten bevorderen
6. Bedrijfssectoren die handel drijven in producten op basis van wilde dieren en planten binnen/uit de EU of deze handel bevorderen, beter voorlichten
COM

De belangrijkste bij de handel in wilde dieren en planten betrokken bedrijfssectoren zijn op EU-niveau geïdentificeerd en er is gezorgd voor regelmatige communicatiekanalen over de handel in wilde dieren en planten tussen deze sectoren en de Commissie

Eind 2016

COMEr zijn bijeenkomsten van de EU Wildlife Trade Enforcement Group met het bedrijfsleven georganiseerd om specifieke thema's te bespreken (bijvoorbeeld traditionele Chinese geneeskunde, exotische gezelschapsdieren, luxegoederen, jachttoerisme, vervoer, koeriersbedrijven, onlinehandel)Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
7. Steun verlenen aan initiatieven van de privésector die de illegale handel in wilde dieren en planten aan banden leggen en de duurzame verwerving van producten op basis van wilde dieren en planten in/uit de EU bevorderen
COM/

LS
Bestaande particuliere initiatieven en publiek-private partnerschappen hebben steun gekregen en er zijn beste praktijken uitgewisseld ter bevordering van nieuwe initiatievenEind 2017
Doelstelling 1.4


De corruptie in verband met de illegale handel in wilde dieren en planten aanpakken

8. Initiatieven ter bestrijding van corruptie in verband met de illegale handel in wilde dieren en planten op nationaal, regionaal en internationaal niveau ondersteunen
COM/

HRVP/
De illegale handel in wilde dieren en planten heeft een plaats gekregen in het beleid van de EU ter bestrijding van corruptie (met name in het kader van de dialogen met belangrijke derde landen die begrotingssteun ontvangen)

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

HRVP/

LS
In bilaterale bijeenkomsten met belangrijke partnerlanden en in multilaterale fora (bijvoorbeeld de G7, de G20 en het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie) is het probleem aan bod gekomenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

LS
Een voorstel voor een resolutie is ter overweging voorgelegd aan de 17e conferentie van de partijen bij CitesApril 2016


Prioriteit 2 – De bestaande regels doeltreffender toepassen en handhaven en de georganiseerde misdaad efficiënter bestrijden

MaatregelenVerantwoordelijkVerwachte resultatenTijdschema
Doelstelling 2.1: Een evenwichtigere toepassing van de EU-regelgeving inzake de handel in wilde dieren en planten waarborgen en een meer strategische aanpak ontwikkelen van de controles en de handhaving van regels ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten op EU-niveau9. Strategieën ontwikkelen voor een betere naleving van de EU-wetgeving inzake wilde dieren en planten op nationaal niveau
COM

De Commissie heeft de tekortkomingen bij de toepassing van de EU-verordeningen inzake de handel in wilde dieren en planten in elke lidstaat beoordeeld en aanbevelingen gedaan om deze tekortkomingen te verhelpenEind 2016

LSDe aanbevelingen zijn in de lidstaten uitgevoerd2017
COMDe toepassing van de EU-regels inzake de invoer van jachttrofeeën in de EU is proactief gecontroleerd om ervoor te zorgen dat dergelijke trofeeën van legale en duurzame oorsprong zijnDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
10. Illegale activiteiten beter opsporen
LSNaast de uit hoofde van Verordening (EG) nr. 338/97 vereiste grenscontroles is gezorgd voor toezicht en handhaving binnen de landsgrenzen, met name door regelmatige controles bij handelaars en houders van wilde dieren en planten (bijvoorbeeld dierenwinkels, fokkers en kwekerijen)Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
11. Meer inspanningen leveren met het oog op de uitvoering van de roadmap van de EU voor de uitbanning van het illegaal doden, vangen en verhandelen van vogels (ook relevant in het kader van prioriteit 1)
COMEr is voor financiering gezorgd voor de in het kader van het Verdrag inzake migrerende diersoorten opgerichte intergouvernementele taskforce ter bestrijding van het illegaal doden van vogels in het Middellandse Zeegebied en er is een eerste bijeenkomst georganiseerdMidden 2016

COM/

LS
Er zijn maatregelen genomen om het toezicht en de handhaving op nationaal niveau te verbeterenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
12. Prioritaire risico's regelmatig vaststellen en beoordelen
LSDe prioriteiten inzake rechtshandhaving ten aanzien van doelsoorten en -producten (bijvoorbeeld palingen, ivoor, neushoornhoorns en levende reptielen en vogels), handelsroutes en smokkelmethoden zijn op nationaal niveau vastgesteldDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

Europol/LS
Op basis van een gemeenschappelijke risicobeoordeling zijn in samenwerking met Europol prioriteiten voor de hele EU overeengekomen binnen de EU Wildlife Trade Enforcement GroupDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
13. De samenwerking tussen de lidstaten verbeteren bij gevallen van grensoverschrijdende illegale handel in wilde dieren en planten
COM/

Europol/Eurojust
Europol en Eurojust hebben voor voldoende middelen gezorgd voor de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Europol/Eurojust/LSDe lidstaten van de EU hebben met steun van Europol regelmatig gezamenlijke acties ondernomen en daarbij grensoverschrijdend samengewerkt

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Europol/Eurojust/LSEr zijn gezamenlijke onderzoeksteams opgericht met Europol en/of EurojustDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
14. Het beleids- en wetgevingskader van de EU betreffende milieucriminaliteit evalueren in overeenstemming met de Europese veiligheidsagenda
COMDe doeltreffendheid van Richtlijn 2008/99 is geëvalueerd, onder meer wat betreft de strafrechtelijke sancties die van toepassing zijn op de illegale handel in wilde dieren en planten in de hele EU

2016
Doelstelling 2.2: De capaciteit van alle schakels van de handhavingsketen en het gerechtelijk apparaat versterken om de illegale handel in wilde dieren en planten te bestrijden15. De samenwerking, de coördinatie, de communicatie en de gegevensstromen tussen de bevoegde instanties in de lidstaten verbeteren
LSEr is in elke lidstaat voor een coördinatiemechanisme (bijvoorbeeld een overkoepelende taskforce en/of een memorandum van overeenstemming) tussen de betrokken instanties (douane, inspectiediensten, politie, management van Cites en handhavingsautoriteiten) gezorgd en alle bevoegde autoriteiten hebben toegang tot de relevante communicatiekanalenMidden 2017

LSDe lidstaten hebben de opties voor de uitwisseling van gegevens tussen de krachtens de nationale wetgeving bevoegde autoriteiten beoordeeldMidden 2017

COM/

LS
De EU Wildlife Trade Enforcement Group heeft op EU-niveau beste praktijken verzameld en uitgewisseld met betrekking tot de samenwerking tussen instanties en de effectieve monitoring en handhaving in de lidstatenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
16. De kennisbasis over controles, onderzoeken, processen en gerechtelijke acties tegen de illegale handel in wilde dieren en planten verbeteren
LS

De lidstaten verstrekken de Commissie op meer systematische wijze kwalitatieve en statistische gegevens (onder meer gegevens over controles, onderzoeken, inbeslagnames, processen, vonnissen en straffen) en Europol wordt systematisch geïnformeerd over alle gevallen van georganiseerde misdaad en/of met een grensoverschrijdend karakterDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

LS
De methode voor het verzamelen van gegevens over de illegale handel in wilde dieren en planten is in de hele EU gestroomlijnd en deskundigengroepen inzake misdaadstatistieken zijn beter voorgelichtDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

ENPE
Het ENPE 19 heeft een database met nationale jurisprudentie over de illegale handel in wilde dieren en planten opgezet met het oog op een vlottere uitwisseling van kennisMidden 2017
17. De opleiding van alle schakels van de handhavingsketen intensiveren (met inbegrip van gezamenlijke opleidingsactiviteiten)
COM

Opleidingen rond de illegale handel in wilde dieren en planten zijn opgenomen in het programma van EU-opleidingsinstituten (bijvoorbeeld Cepol, ERA en andere)

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

LS
Bestaand opleidingsmateriaal wordt in de EU verzameld en uitgewisseldEind 2016
COMOpleidingen ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten komen in aanmerking voor financiële steun uit hoofde van de verschillende financiële instrumenten van de EU (LIFE, Fonds voor interne veiligheid, enz.)Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
LSEr worden regelmatig opleidingen in de lidstaten gegeven voor alle schakels van de handhavingsketen en het gerechtelijk apparaat, met inbegrip van gezamenlijke opleidingssessies voor handhavingsinstanties, openbare aanklagers en rechtersDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
18. Nationale en regionale netwerken van vaklui versterken en eventueel opzetten en de onderlinge samenwerking verbeteren
LS

De oprichting van nationale netwerken wordt in elke lidstaat ondersteundMidden 2017

COMEr zijn gezamenlijke bijeenkomsten van EU-netwerken 20 georganiseerdDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
19. De verzorging van in beslag genomen of geconfisqueerde levende dieren en planten verbeteren
LSAlle lidstaten beschikken over inrichtingen voor de tijdelijke verzorging van in beslag genomen of geconfisqueerde levende dieren of planten en voorzien in mechanismen voor een eventuele opvang op lange termijn. Er wordt bijstand verleend aan andere lidstaten.

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Doelstelling 2.3: De georganiseerde criminaliteit met wilde dieren en planten doeltreffender bestrijden20. Het gevaar van de georganiseerde illegale handel in wilde dieren en planten in de EU regelmatig evalueren
EuropolDreigingsevaluaties van zware en georganiseerde criminaliteit (Serious and Organised Crime Threat Assessments) omvatten een op gegevens gebaseerde evaluatie van het gevaar van de illegale handel in wilde dieren en planten en, waar mogelijk, nationale dreigingsevaluaties door de lidstatenDoorlopend met een eerste mijlpaal in de eerste helft van 2017
21. De capaciteit van deskundigen versterken om de banden van de illegale handel in wilde dieren en planten met de georganiseerde misdaad aan te pakken (met inbegrip van cybercriminaliteit en aanverwante illegale geldstromen)

COM/

LS
Er zijn voorlichtingsactiviteiten georganiseerd in relevante fora (het Refco-netwerk van openbare aanklagers gespecialiseerd in georganiseerde criminaliteit, nationale georganiseerde criminaliteit, cybercriminaliteit en eenheden voor financieel onderzoek)

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
LSEr is capaciteit opgebouwd om de illegale onlinehandel in wilde dieren en planten door competente eenheden te laten aanpakken en er is voor gezorgd dat in specifieke gevallen (bijvoorbeeld darkwebonderzoeken en misbruik van virtuele munteenheden) een beroep kan worden gedaan op de bijstand van eenheden die gespecialiseerd zijn in cybercriminaliteitDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

LS
De kwestie is op de agenda geplaatst van de FATF 21 , het CARIN 22 en de Egmontgroep van financiële-inlichtingeneenhedenEind 2016
COM/

LS
De FATF heeft om richtsnoeren verzocht over het verband tussen het witwassen van geld en de illegale handel in wilde dieren en plantenEind 2016
LSEr zijn opleidingen georganiseerd rond onderzoek naar illegale geldstromen in verband met de illegale handel in wilde dieren en plantenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
22. De lidstaten waarborgen in overeenstemming met hun internationale verbintenissen dat de georganiseerde illegale handel in wilde dieren en planten in de hele EU als een ernstige vorm van criminaliteit geldt uit hoofde van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad, dat wil zeggen dat de georganiseerde illegale handel in wilde dieren en planten kan worden bestraft met een maximumgevangenisstraf van ten minste vier jaar
LSDe relevante nationale wetgeving is geëvalueerd en waar nodig gewijzigdEind 2017
23. De lidstaten beoordelen in overeenstemming met de resolutie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties hun nationale wetgeving inzake het witwassen van geld om ervoor te zorgen dat strafbare feiten in verband met de illegale handel in wilde dieren en planten als basisdelicten kunnen worden behandeld en strafbaar zijn krachtens het nationale strafrecht
LSDe relevante nationale wetgeving is geëvalueerd en waar nodig gewijzigdEind 2017
Doelstelling 2.4: De internationale samenwerking bij de rechtshandhaving in de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten verbeteren24. De samenwerking bij de rechtshandhaving intensiveren tussen de lidstaten, de EU-handhavingsinstanties, belangrijke derde landen, andere regionale Wildlife Enforcement Networks en relevante mondiale netwerken (het International Consortium for Combating Wildlife Trafficking (ICCWC) 23 en het International Network for Environmental Compliance and Enforcement (INECE))
COM/

Europol
Er zijn gezamenlijke bijeenkomsten georganiseerd met Europol, de EU Wildlife Trade Enforcement Group, regionale handhavingsnetwerken (bijvoorbeeld ASEAN-WEN en de Lusaka Agreement Task Force) en het INECEDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COMEr zijn beste praktijken uitgewisseld inzake samenwerking bij de rechtshandhavingEind 2016
LS/

Europol
De lidstaten nemen – bijgestaan door Europol – deel aan gezamenlijke internationale rechtshandhavingsoperatiesDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
25. De capaciteitsopbouw ondersteunen voor rechtshandhaving in belangrijke herkomst- en afzetlanden (met inbegrip van handhaving in beschermde gebieden)
COM/

HRVP/

LS
De financiële steun voor activiteiten van het ICCWC is voortgezet (onder meer evaluaties van handhavingssystemen op basis van de ICCWC Wildlife and Forest Crime Toolkit)

Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
COM/

HRVP/

LS
Bij gerichte steun aan derde landen is rekening gehouden met de resultaten van ICCWC Toolkit-aanbevelingenDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016


Prioriteit 3 – Het wereldwijde partnerschap tussen de herkomst-, afzet- en doorvoerlanden versterken in de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten

MaatregelenVerant-woordelijkVerwachte resultatenTijdschema
Doelstelling 3.1:

Meer, efficiëntere en meer strategisch gerichte steun aan ontwikkelingslanden verlenen
26. Ervoor zorgen dat de illegale handel in wilde dieren en planten voor EU-financiering in aanmerking komt in het kader van programma’s op het gebied van het beheer van natuurlijke hulpbronnen, milieu, georganiseerde misdaad, veiligheid en governance
COM/

HRVP
Het document "Strategic Approach for Wildlife Conservation in Africa" 24 dient als basis voor de programmering van ontwikkelingssteun


Er worden nog meer regionale of thematische strategische benaderingen ontwikkeld


Financiële instrumenten op het gebied van ontwikkelingssamenwerking (bijvoorbeeld het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF), het instrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI), het instrument voor bijdrage aan stabiliteit en vrede, en andere financiële instrumenten, zoals het partnerschapsinstrument) worden tegen de illegale handel in wilde dieren en planten ingezet zonder de overeengekomen budgetten van de betrokken programma’s te overschrijden. Andere mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht.
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016

27. De doeltreffendheid van de financiële steun tegen de illegale handel in wilde dieren en planten vergroten
COM/

HRVP/

LS
Er zijn regelmatig bijeenkomsten in belangrijke landen georganiseerd om de activiteiten van de donoren te coördineren


De begunstigde landen is verzocht verslag uit te brengen over de doeltreffendheid van de door de EU gefinancierde maatregelen tegen de illegale handel in wilde dieren en planten (aan de hand van indicatoren zoals het aantal inbeslagnames en succesvolle processen)
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016 
Doelstelling 3.2


De maatregelen ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten en de grondoorzaken ervan intensiveren en beter coördineren met relevante herkomst-, doorvoer- en afzetlanden
28. De dialoog met belangrijke herkomst-, doorvoer- en afzetlanden opvoeren (met inbegrip van de dialoog met lokale gemeenschappen, het maatschappelijk middenveld en de particuliere sector)
COM/

HRVP/

LS
De prioritaire landen zijn geïdentificeerd


Er is gezorgd voor specifieke structuren voor dialoog en technische samenwerking


Het thema is systematisch op de agenda geplaatst van politieke en sectorale dialogen en bijeenkomsten op hoog niveau met belangrijke derde landen of regio’s
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016

HRVP/

LS
Er is een netwerk van contactpunten in delegaties en ambassades in de betrokken landen opgezet, waarbij eventueel van bestaande structuren (bijvoorbeeld het netwerk voor groene diplomatie) is gebruikgemaaktEind 2016

29. Het handelsbeleid en de instrumenten van de EU proactief gebruiken om maatregelen ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten te ondersteunen
COM/

HRVP
De EU heeft voorgesteld ambitieuze verbintenissen ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten op te nemen in toekomstige vrijhandelsovereenkomsten, bijvoorbeeld met Japan en de VSA (Trans-Atlantic Trade and Investment Partnership – TTIP)


De proactieve monitoring van de naleving van de verbintenissen inzake illegale handel in wilde dieren en planten maakt deel uit van bestaande vrijhandelsovereenkomsten en de SAP+-regeling


De illegale handel in wilde dieren en planten is op de agenda geplaatst van het bilaterale handelsoverleg van de EU met belangrijke partners en van het WTO Committee on Trade and Environment
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
30. Nauwer samenwerken in de strijd tegen de illegale handel in wilde dieren en planten met regionale organisaties (bijvoorbeeld de Afrikaanse Unie, de SADC, de Oost-Afrikaanse Gemeenschap en ASEAN) en in multilaterale fora (bijvoorbeeld ASEM)
COM/

HRVP
Het thema is regelmatig op de agenda geplaatst van bijeenkomsten op hoog niveauDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Doelstelling 3.3

Het verband tussen veiligheid en de illegale handel in wilde dieren en planten aanpakken

31. De kennisbasis verbeteren en strategieën ontwikkelen om het verband tussen veiligheid en de illegale handel in wilde dieren en planten aan te pakken
COM/

HRVP
De aanzet is gegeven tot een studie om de kennisbasis te verbeteren over het verband tussen de illegale handel in wilde dieren en planten, andere vormen van georganiseerde misdaad en de financiering van milities of terroristische groeperingenMidden 2016

COM/

HRVP/

LS
Op basis van de resultaten zijn nieuwe maatregelen overeengekomen in de betrokken EU-fora

Midden 2017

COM/

HRVP/

LS
De veiligheidsdimensie van de illegale handel in wilde dieren en planten is aan bod gekomen in de algemene beoordelingen door de EU van de situatie in derde landenEind 2016 

HRVP/

LS
De samenwerking tussen de VN en de EU rond de illegale handel in wilde dieren en planten is opgevoerd in het kader van vredeshandhaving en crisisbeheerDoorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016
Doelstelling 3.4

De multilaterale inspanningen ter bestrijding van de illegale handel in wilde dieren en planten versterken

32. De goedkeuring en de uitvoering van krachtige besluiten, resoluties en politieke verklaringen over de illegale handel in wilde dieren en planten ondersteunen in het kader van internationale instrumenten en multilaterale fora
COM/

HRVP/

LS
Het thema is aan bod gekomen in het kader van

• Cites (onder meer – waar nodig – via steun voor handelssancties bij niet-naleving)

• het Verdrag inzake migrerende diersoorten – het actieplan 2013-2020 van Tunis over de uitbanning van het illegaal doden, vangen en verhandelen van wilde vogels uit hoofde van het Verdrag van Bern inzake het behoud van wilde dieren en planten en hun natuurlijk leefmilieu

• multilaterale initiatieven op mondiaal niveau (VN, follow-up van Londen en Kasane, G20, G7, enz.)


De EU en de lidstaten houden regelmatig toezicht op de naleving van de in deze fora gedane verbintenissen
Doorlopend met een eerste mijlpaal eind 2016



(1)

     Gedefinieerd als de internationale en niet-internationale illegale handel in wilde dieren, wilde planten en afgeleide producten daarvan die nauw met andere misdrijven (bijvoorbeeld stroperij) is verweven.

(2)

      https://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2014/May/wildlife-crime-worth-8-10-billion-annually.html

https://cites.org/eng/international_dimension_of_illegal_wildlife_trade   http://www.gfintegrity.org/report/briefing-paper-transnational-crime/

(3)

     Het bij deze mededeling gevoegde werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD (2016) 38) bevat meer details over de omvang van de wereldwijde illegale handel in wilde dieren en planten en de rol van de EU in die handel.

(4)

     Zie SWD (2016) 38.

(5)

     Zie SWD (2016) 38.

(6)

     Resolutie 2134 (2014) en Resolutie 2136 (2014); "Report of the Secretary-General on the situation in Central Africa and the activities of the United Nations Regional Office for Central Africa", 30 november 2015.

(7)

     Resolutie 69/314.

(8)

      https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/417231/kasane-statement-150325.pdf  

(9)

      https://www.g7germany.de/Content/EN/_Anlagen/G7/2015-06-08-g7-abschluss-eng_en.pdf?__blob=publicationFile&v=3 , p. 11.

(10)

     Doelstelling 15.7.

(11)

     Resolutie van het Europees Parlement van 15 januari 2014 (2013/2747 (RSP)).

(12)

     Zie COM (2014) 64 en SWD (2014) 347.

(13)

     Verordening (EG) nr. 338/97 van de Raad.

(14)

     PB L 159 van 20.6.2007, blz. 45-47.

(15)

     Zie SWD (2016) 38.

(16)

     Zie COM (2015) 497, Handel voor iedereen – naar een meer verantwoord handels- en investeringsbeleid.

(17)

     Zie SWD (2016) 38.

(18)

     Hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid / vicevoorzitter van de Europese Commissie

(19)

     European Network of Prosecutors for the Environment

(20)

     Bijvoorbeeld de EU Wildlife Trade Enforcement Group, het European Network of Prosecutors for the Environment (ENPE), het European Forum of Judges for the Environment (EUFJE), Impel, de Project Group for the Coordination of Activities on the Protection of Health, Cultural Heritage and the Environment (PARCS) en EnviCrimeNet.

(21)

     Financial Action Task Force

(22)

     Camden Assets Recovery Interagency Network

(23)

     Omvat het secretariaat van Cites, Interpol, de Werelddouaneorganisatie, de Wereldbank en UNODC.

(24)

     Larger than elephants - Inputs for an EU strategic approach to wildlife conservation in Africa – Synthesis, Publicatiebureau van de Europese Unie, 2015