Bijlagen bij COM(2016)381 - Nieuwe agenda voor vaardigheden voor Europa: samenwerken ter versterking van het menselijk kapitaal, de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en het concurrentievermogen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2016)381 - Nieuwe agenda voor vaardigheden voor Europa: samenwerken ter versterking van het menselijk kapitaal, de inzetbaarheid op de ... |
---|---|
document | COM(2016)381 |
datum | 10 juni 2016 |
Lijst van maatregelen en indicatief tijdschema
Maatregel | Tijdschema | |
De kwaliteit en relevantie van het ontwikkelen van vaardigheden verbeteren | ||
De fundamenten versterken: basisvaardigheden | Voorstel van de Commissie voor een aanbeveling van de Raad tot invoering van een vaardighedengarantie (zie COM(2016) 382) | juni 2016 |
Veerkracht opbouwen: sleutelcompetenties en meer geavanceerde en complexe vaardigheden | Voorstel van de Commissie tot herziening van de sleutelcompetenties voor een leven lang leren, met bijzondere aandacht voor het bevorderen van een ondernemingsgezinde instelling, en het bijbehorende Europese referentiekader | 4e kwartaal 2017 |
Beroepsonderwijs en opleiding tot een eerste keus maken | Voorstellen van de Commissie die de modernisering van beroepsonderwijs en -opleiding ondersteunen, zoals de mogelijke herziening van het Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en -opleiding (Eqavet) en het Europees systeem voor overdracht van leerresultaten voor beroepsonderwijs en -opleiding (Ecvet) | 2e kwartaal 2017 |
Aansluiting vinden: aandacht voor digitale vaardigheden | Lancering van de coalitie voor digitale vaardigheden en banen | eind 2016 |
Vaardigheden en kwalificaties beter zichtbaar en vergelijkbaar maken | ||
De transparantie en vergelijkbaarheid van kwalificaties verbeteren | Voorstel van de Commissie tot herziening van het Europees kwalificatiekader (zie COM(2016) 383) | juni 2016 |
De vaardigheden en kwalificaties van migranten snel profileren | Lancering van het "instrument voor het opstellen van een vaardigheidsprofiel van onderdanen van derde landen" | juni 2016 |
Voortgang boeken bij de verzameling en analyse van informatie over vaardigheden, documentatie en geïnformeerde loopbaankeuzes | ||
Betere keuzes mogelijk maken door betere informatie en analyse | Voorstel van de Commissie tot herziening van het Europass-kader voor het verstrekken van betere diensten voor vaardigheden en kwalificaties | 3e kwartaal 2016 |
Betere keuzes mogelijk maken door betere informatie en analyse | Verdere analyse en uitwisseling van beste praktijken voor de aanpak van kennisvlucht | eind 2016 |
De kwaliteit van de verzameling en analyse van informatie over vaardigheden in economische sectoren verbeteren | Lancering van een blauwdruk voor sectorale samenwerking op het gebied van vaardigheden | juni 2016 |
Beter inzicht krijgen in de prestaties van afgestudeerden | Voorstel van de Commissie voor een initiatief betreffende het volgen van afgestudeerden | 2e kwartaal 2017 |
(1) De term "vaardigheden" wordt gebruikt om in algemene zin te verwijzen naar wat een persoon weet, begrijpt en kan doen.
(2) De informatie in deze mededeling wordt onderbouwd in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie.
(3)
Lancering van een raadpleging over een Europese pijler van sociale rechten; COM(2016) 127.
(4) https://ec.europa.eu/jrc/digcomp/
(5) https://ec.europa.eu/jrc/entrecomp
(6)
Aanbeveling inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren; PB 2006/962/EG.
(7) Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en opleiding (1); PB 2009/C 155/01.
(8) Europees systeem voor studiepuntenoverdracht voor beroepsonderwijs en opleiding (Ecvet); PB 2009/C 155/02.
(9) Verslag over de digitale voortgang in Europa 2016; SWD(2016) 187.
(10) Uitvoeringsverordening (EU) 2015/983 van de Commissie van 24 juni 2015 betreffende de procedure voor de afgifte van de Europese beroepskaart en de toepassing van het waarschuwingsmechanisme overeenkomstig Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad; PB L 159 van 25.6.2015.
(11) Europese migratieagenda; COM(2015) 240 en Naar een hervorming van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en een verbetering van de legale mogelijkheden om naar Europa te komen; COM(2016) 197.
(12) Voorstel voor een richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan; COM(2016) 378.
(13) Aanbeveling tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren; PB 2008/C 111/01.
(14) De beginselen voor kwaliteitsborging op Europees niveau voor het algemeen vormend onderwijs zijn het onderwerp van een lopende discussie in het kader van ET 2020.
(15) Enkel communautair kader voor transparantie op het gebied van kwalificaties en competenties (Europass); PB 2241/2004/EG.
(16) Het volledige scala aan maatregelen ter ondersteuning van de integratie van onderdanen van derde landen wordt uiteengezet in het actieplan voor de integratie van onderdanen van derde landen: COM(2016) 377.
(17) Enkel communautair kader voor transparantie op het gebied van kwalificaties en competenties (Europass); PB 2241/2004/EG.
(18) De Commissie is in dialoog gegaan met specifieke sectoren en heeft aanwijzingen verzameld over tekorten aan vaardigheden en de potentiële impact ervan op werkgelegenheid, groei, innovatie en concurrentievermogen. Op basis van deze analyse en rekening houdend met het sterke engagement van beleidsverantwoordelijken en belanghebbenden op EU-niveau en nationaal niveau, zijn zes sectoren uitgekozen voor een proeffase.
(19) http://www.linkedpolicies.eu/pledge
(20) Richtlijn (EU) 2016/801 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van derdelanders met het oog op onderzoek, studie, stages, vrijwilligerswerk, scholierenuitwisseling, educatieve projecten of au-pairactiviteiten.
(21)
Validatie van niet-formeel en informeel leren; PB 2012/C 398/01.
(22)
Ondersteuning van groei en werkgelegenheid – een agenda voor de modernisering van de Europese hogeronderwijssystemen; COM(2011) 567 definitief.
(23) Strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding (ET 2020); PB 2009/C 119/2.
(24)
Nieuwe prioriteiten voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding; PB 2015/C 417/04.