Bijlagen bij COM(2010)500 - Mededeling aan het EP over het Raadsstandpunt inzake een verordening tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het in de handel brengen van bouwproducten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II) en het functioneren en de organisatie van technische beoordelingsinstanties, evenals nieuwe bepalingen over de financiering van deze organisaties door de Europese Unie (artikelen 31 tot en met 35).

De Commissie onderschrijft de beginselen die aan deze veranderingen ten grondslag liggen.

4. CONCLUSIE

Hoewel de Commissie vindt dat het standpunt van de Raad niet voldoet aan een aantal essentiële doelstellingen van haar aanvankelijke/geamendeerde voorstel, beseft zij dat vooruitgang bij de procedure alleen mogelijk is als zij van verzet afziet.

De Raad heeft een besluit met gekwalificeerde meerderheid van stemmen genomen.

De Commissie steunt in een geest van compromis het standpunt van de Raad, behoudens de in punt 5 vermelde verklaringen.

5. VERKLARINGEN VAN DE COMMISSIE

De Commissie heeft twee verklaringen afgelegd (zie de bijlage): één over de naleving van de beginselen van betere regelgeving en één over het markttoezicht.

BIJLAGE

Verklaring van de Commissie in de Raad over betere regelgeving

De Commissie steunt in een geest van compromis het politiek akkoord van de Raad over het voorstel van de Commissie voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het in de handel brengen van bouwproducten.

De Commissie herinnert er evenwel aan dat dit voorstel onderdeel is van haar vereenvoudigingsstrategie[1] en betreurt daarom dat de tekst waarover de Raad het uiteindelijk eens is geworden, en met name de artikelen 3 tot en met 7, op het gebied van administratie en tests een onnodige last kan leggen op bedrijven, zoals reeds was vastgesteld in de effectbeoordeling bij het oorspronkelijk voorstel[2]. Het zou derhalve niet in overeenstemming zijn met de beginselen van betere regelgeving noch met de tijdens de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in maart 2007 onderschreven brede doelstelling om administratieve lasten ingevolge EU-wetgeving terug te dringen.

De Commissie is voornemens om met name op dit aspect van de verordening toe te zien, en zal haar conclusies neerleggen in het verslag dat zij vijf jaar na de inwerkintreding van deze verordening aan het Europees Parlement en de Raad zal voorleggen.

Verklaring van de Commissie in de Raad over markttoezicht

De Commissie is van oordeel dat, in het licht van overweging 37 en conform de strekking van artikel 6, lid 3, en artikel 8, lid 3, de autoriteiten van een lidstaat, indien nodig, passende maatregelen mogen nemen voor een product dat op hun markt wordt geïntroduceerd of aangeboden, indien in de prestatieverklaring geen prestaties zijn vermeld met betrekking tot de essentiële kenmerken waarvoor ten aanzien van het product en zijn aangegeven beoogde gebruik voorschriften gelden, of indien de aangegeven prestaties in de betrokken lidstaat of op een deel van zijn grondgebied niet aan die voorschriften voldoen.

De maatregelen moeten in verhouding staan tot de risico's en mogen niet leiden tot een versnippering van de interne markt.

[1] Europese Commissie (2005): COM(2005) 535 definitief: Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's "Uitvoering van het Lissabonprogramma van de Gemeenschap: Een strategie voor de vereenvoudiging van de regelgeving", Brussel.

[2] COM (2008) 311, SEC (2008) 1900 en SEC (2009) 1901 van 23 mei 2008.