Bijlagen bij SEC(2010)846 - Summary of the impact assessment - Accompanying document to the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1997/9/EC on investor-compensation schemes

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I dienen te worden gewijzigd om de definitie van niet-professionele beleggers in de RBCS af te stemmen op de definitie in de MiFID;

- er dient een nieuwe bepaling te worden opgenomen om te verduidelijken dat ondernemingen krachtens de richtlijn gedekt zijn indien zij zelf fondsen van klanten aanhouden ongeacht het type van beleggingsdienst dat zij verlenen, dan wel inbreuk plegen op een vereiste in verband met hun machtiging door dit te doen;

- artikel 3 dient te worden gewijzigd ter uitsluiting van vorderingen voor compensatie afkomstig van een persoon die betrokken was bij marktmisbruik;

- artikel 4, lid 1, dient te worden gewijzigd om de compensatie op te trekken tot € 50 000;

- artikel 4, lid 4, dient te worden gewijzigd om het medeverzekeringsbeginsel af te schaffen;

- diverse artikelen dienen te worden aangepast om te bepalen dat de compensatie verschuldigd is als een niet-professionele belegger verlies lijdt dat toe te schrijven is aan het faillissement van een derde-bewaarder die door de onderneming is aangesteld om financiële instrumenten te bewaren voor de klant;

- diverse artikelen dienen te worden gewijzigd om te bepalen dat compensatie verschuldigd is aan een houder van rechten van deelneming in een icbe-stelsel indien de niet-professionele houder van rechten van deelneming verlies lijdt dat toe te schrijven is aan het faillissement van een depositaris of subbewaarder van het stelsel.

Daarnaast analyseert de Commissie momenteel de mogelijkheid om:

- icbe te wijzigen ter versterking van de beschermingsmechanismen die gelden voor depositarissen en subbewaarders;

- maatregelen te nemen ter versterking van de eisen die gelden voor geldmarktfondsen.

6. Effecten van de aangewezen keuzemogelijkheden

De wijzigingen die de aangewezen beleidskeuzes omvatten, hebben de volgende effecten op de belangrijkste belanghebbenden:

a) harmonisatie van de manier waarop de stelsels gefinancierd moeten worden. De bescherming van de beleggers en het beleggersvertrouwen worden versterkt aangezien deze beginselen en regels het risico verminderen dat een stelsel over onvoldoende financiering beschikt om zijn verplichtingen na te komen. Dit zal ook leiden tot een grotere harmonisatie tussen de lidstaten op het vlak van de beleggersbescherming. Beleggingsondernemingen zullen in meer bijdragen vooraf moeten voorzien, wat de financieringskosten zou verhogen; de grotere harmonisatie van de financieringsregels zal echter de goede werking van de interne markt verbeteren door verschillen weg te werken die van invloed zijn op de behandeling van beleggingsondernemingen in de verschillende lidstaten.

b) invoering van een solidariteitsbeginsel in het kader van het Europees systeem van nationale stelsels. De bescherming van de beleggers en het beleggersvertrouwen worden versterkt dankzij kredietmogelijkheden tussen de nationale stelsels onderling.

c) vereiste van voorlopige uitbetaling van gedeeltelijke compensatie indien de uitbetalingstermijn langer duurt dan een bepaalde periode. De beleggers zullen erop vertrouwen dat zij na een bepaalde periode een gedeelte van het compensatiebedrag ontvangen.

d) vereiste dat de ondernemingen de beleggers voorlichten over wat gedekt en wat niet gedekt is door de RBCS-stelsels. Dit zal de beleggers bewuster maken van de dekking en de reikwijdte ervan.

e) compensatie van beleggers in het kader van de RBCS voor vorderingen in verband met de ingebrekeblijving van een onderneming bij het teruggeven van financiële instrumenten ten gevolge van het faillissement van een derde-bewaarder. Dit zal de bescherming van de beleggers verbeteren en een hogere financiering vergen.

f) verruiming van de compensatie tot houders van rechten van deelneming in een icbe wanneer hun beleggingen hun aanvankelijke waarde verloren hebben ten gevolge van het verlies van activa door een icbe-depositaris of subbewaarder. Dit zal de bescherming van de beleggers en hun vertrouwen vergroten. Aan de icbe zullen nieuwe bijdragen gevraagd moeten worden.

g) verduidelijking dat, indien ondernemingen klantenactiva aanhouden, die klanten recht op compensatie moeten hebben indien de onderneming failliet gaat. Dit zal de bescherming van de beleggers en hun vertrouwen vergroten.

h) uitsluiting van dekking voor vorderingen wanneer er marktmisbruik in het spel is. Dit zal het beleggersvertrouwen en de marktintegriteit verbeteren.

i) verhoging van de compensatie tot een vast bedrag van € 50 000. Dit zal de harmonisatie van de beleggersbescherming in de lidstaten verbeteren. De van de beleggingsondernemingen gevraagde bijdragen worden verhoogd. De hogere compensatiegrens voor beleggingen zal de concurrentievervalsing tussen beleggingen in deposito’s en beleggingsproducten verminderen.

j) afschaffing van de mogelijkheid van medeverzekering. De beleggers krijgen in alle lidstaten een consistente behandeling. De bijdragen die van de beleggingsondernemingen worden gevraagd, zullen licht stijgen.

7. Monitoring en evaluatie

De Commissie is de hoedster van het Verdrag en zal daarom toezien op de wijze waarop de lidstaten de wijzigingen van de RBCS ten uitvoer hebben gelegd. Waar nodig zullen de diensten van de Commissie bijstand verlenen aan de lidstaten voor de tenuitvoerlegging van de wetswijzigingen in de vorm van omzettingsworkshops met alle lidstaten of bilaterale vergaderingen op verzoek van de afzonderlijke lidstaten. Indien nodig zal de Commissie de in artikel 258 van het VWEU uiteengezette procedure volgen als een lidstaat zijn plichten betreffende de tenuitvoerlegging en toepassing van de communautaire wetgeving niet nakomt.

Aangezien het aantal faillissementen van beleggingsondernemingen die leiden tot hun onvermogen om de effecten en gelden die zij in naam van niet-professionele beleggers aanhielden terug te geven, onvoorspelbaar is, kan de werking van de RBCS niet regelmatig worden gecontroleerd op basis van de manier waarop faillissementen van beleggingsondernemingen worden behandeld. Niettemin kan er drie jaar na de termijn voor omzetting van de wetgevende maatregel een evaluatie gebeuren van de gevolgen van de toepassing van de wetgevende maatregel. Die beoordeling kan gezamenlijk worden uitgevoerd door de Europese Commissie en de EAEM. Deze evaluatie dient ook een analyse te bevatten van: (i) eventuele klachten ontvangen door de Europese Commissie, (ii) de wijze waarop concrete gevallen werden behandeld en (iii) de wijze waarop nationale beleggerscompensatiestelsels aan de nieuwe eisen beantwoorden op het stuk van financiering en de mededeling van gegevens. Deze beoordeling dient te worden bekendgemaakt aan de Raad en het Europees Parlement.

NL NL