Bijlagen bij COM(2016)807 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 11-12/2016

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 1:Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.12.2016 (voorlopige cijfers)
1. Inleiding

De bijlage geeft een overzicht (voorlopige cijfers) van de uitvoering van de begroting 2016 van het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF), met uitgaven ten belope van 43 899,1 miljoen EUR. Hierbij gaat het voornamelijk om de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer die de lidstaten van 16 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016 hebben gedeclareerd, en de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is in dit overzicht een raming opgenomen van de rechtstreekse uitgaven (circa 10,9 miljoen EUR) die naar verwachting nog tot en met 31 december 2016 zullen worden gedaan.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 1 gelden ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, uit onregelmatigheden en uit de opbrengsten van de melkheffing, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Overeenkomstig de bepalingen van dat artikel kunnen de bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van deze ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 2 . Hierbij wordt opgemerkt dat het begrotingsjaar 2016 het laatste jaar is waarin opbrengsten uit de melkheffing worden geïnd, aangezien de melkquotaregeling op 31 maart 2015 is afgelopen.

De ELGF-begroting 2016 bevatte niet alleen de laatste ramingen door de Commissie van de middelen die nodig zijn om de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse betalingen te financieren, maar ook de ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zouden worden geïnd, en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2016 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om voor de begroting 2016 bij de berekening van het bedrag aan kredieten de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde financieringsbehoeften. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2016 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 2 980 miljoen EUR geraamd. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2016 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 2 090 miljoen EUR zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 1 125 miljoen EUR en 155 miljoen EUR geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 810 miljoen EUR geraamd;

werden de van het begrotingsjaar 2015 naar het begrotingsjaar 2016 over te dragen bestemmingsontvangsten op 890 miljoen EUR geraamd.

De Commissie heeft deze aanvankelijk verwachte ontvangsten ten bedrage van 2 980 miljoen EUR in de begroting 2016 toegewezen aan de volgende regelingen:

– 600 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– 2 380 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

Voor deze regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en de bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met:

– 898 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit,

– 18 307 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2016 voor de periode tot en met 15 oktober 2016 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 611,8 miljoen EUR en 34 269,2 miljoen EUR). Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, lopen de totale bedragen in de begroting 2016 op tot 1 211,8 miljoen EUR voor groenten en fruit en 36 649,2 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2016 (voorlopige cijfers)

De bijlage geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016 (voorlopige cijfers). Hierna volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2016 te zien geven.

3.1.Marktmaatregelen

Uit de tabel in de bijlage blijkt een overbesteding van 483,2 miljoen EUR. Wanneer echter rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten, komt een onderbesteding van 116,8 miljoen EUR naar voren (zie punt 2 voor meer informatie), wat het netto-effect is van de uitvoeringspatronen in voornamelijk de sectoren wijn, groenten en fruit en dierlijke producten.

3.1.1.Groenten en fruit (+ 560,9 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Zoals hierboven weergegeven is dit uitvoeringsniveau vooral toe te schrijven aan de uitgaven voor de regeling inzake de actiefondsen van de producentenorganisaties, die wordt gefinancierd uit zowel goedgekeurde kredieten als bestemmingsontvangsten.

Een voetnoot * in de tabel met het overzicht van de uitvoering van de begroting (de bijlage – voorlopige cijfers) verwijst naar de situatie zoals zij was geweest als de indicator was toegepast op de totale kredieten voor dit artikel, met inbegrip van de bestemmingsontvangsten ten belope van 600 miljoen EUR. Als de indicator was toegepast op de totale financiering die naar raming voor dit artikel beschikbaar zal zijn (1 211,8 miljoen EUR), zou er sprake zijn van een onderbesteding van 39,1 miljoen EUR.

Die onderbesteding heeft betrekking op de schoolfruitregeling en de steun aan producentengroeperingen voor voorlopige erkenning.

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector (– 46,6 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is toe te schrijven aan het feit dat de uitgaven van sommige lidstaten in 2016 lager waren dan de in hun nationale wijnprogramma's vastgestelde bedragen.

3.1.3.Melk en zuivelproducten (– 130,5 miljoen EUR)

De onderbesteding van 130,5 miljoen EUR kan voornamelijk worden toegeschreven aan het gecombineerde effect van een lagere benutting voor de schoolmelkregeling en voor de opslagregelingen. Het volledige bedrag van 420 miljoen EUR aan kredieten voor de regeling voor uitzonderlijke gerichte steun aan landbouwers in de veehouderijsectoren is opgenomen in begrotingspost 05 02 12 99 – Overige maatregelen (melk en zuivelproducten), hoewel de lidstaten ervoor konden kiezen dat bedrag te gebruiken voor alle veehouderijsectoren. Voor die aanpak is gekozen omdat bij het opstellen van de begroting geen voorafgaande informatie over de geplande benutting in de verschillende veehouderijsectoren beschikbaar was.

De lidstaten hebben voor deze steunregeling 324 miljoen EUR gedeclareerd als uitgaven aan de melksector, terwijl zij ook een deel van deze steun hebben gebruikt voor landbouwers in andere veehouderijsectoren. De opname van kredieten voor dit artikel ligt bijgevolg lager naargelang van de begrotingsmiddelen die moesten worden overgedragen om de voor de andere veehouderijsectoren gedeclareerde uitgaven te dekken, namelijk 29,6 miljoen EUR voor rundvlees, 1,8 miljoen EUR voor schapen- en geitenvlees en 74,9 miljoen EUR voor varkensvlees.

Wat het totale bedrag van de uitvoering van de gerichte steun tot het einde van de subsidiabiliteitsperiode (30 juni 2016) betreft, zijn de beschikbare kredieten bijna volledig opgebruikt (uitgaven ten belope van 414,6 miljoen EUR of 98,7 % van de totale toewijzing van 420 miljoen EUR).


3.1.4.Rundvlees (+ 30,1 miljoen EUR), schapen- en geitenvlees (+ 1,8 miljoen EUR) en varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 76,6 miljoen EUR)

De overbesteding voor deze artikelen is het spiegelbeeld van de onderbesteding voor de sector melk en zuivelproducten die voortvloeit uit de toepassing van gerichte steun voor de veehouderijsectoren. De voor deze sectoren gedeclareerde uitgaven worden gefinancierd via de overschrijving van kredieten die voor deze maatregel beschikbaar zijn onder artikel 05 02 12.


3.2.Rechtstreekse betalingen

Uit de tabel in de bijlage blijkt een overbesteding van 1 585,4 miljoen EUR. Wanneer echter rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten, komt een onderbesteding van ongeveer 794,6 miljoen EUR naar voren.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 935,5 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Uit de tabel in de bijlage blijkt dat 935,5 miljoen EUR meer is besteed dan aan kredieten was goedgekeurd. Wanneer echter wordt vergeleken met het in de voetnoot vermelde totaalbedrag aan beschikbare kredieten van 36 649,2 miljoen EUR, dat de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten omvat, wordt deze overbesteding een onderbesteding van 1 444,5 miljoen EUR (zie punt 2 voor meer informatie).

De regeling voor kleine landbouwers (Small farmers scheme of SFS) onder "Andere rechtstreekse betalingen" wordt echter, binnen de begrotingslimieten, gefinancierd uit de kredieten voor alle andere, al dan niet ontkoppelde regelingen. Door het ontbreken van informatie over de mogelijke uitvoering in dit eerste uitvoeringsjaar van de hervormde rechtstreekse betalingen, zoals overeengekomen in het kader van de GLB-hervorming van 2013, zijn in de begroting 2016 geen middelen uitgetrokken voor het SFS. Daarom is voor het SFS een bedrag van 874 miljoen EUR gedeclareerd onder "Andere rechtstreekse betalingen", maar gefinancierd uit de begroting voor ontkoppelde rechtstreekse steun.

De rest van de onderbesteding (570 miljoen EUR) kan voornamelijk worden toegeschreven aan de basisbetalingsregeling (BBR), de betaling voor klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken en de betaling voor jonge landbouwers.


3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen (+ 650,1 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Zoals uitgelegd onder "ontkoppelde rechtstreekse steun" wordt het SFS gefinancierd uit de kredieten voor verschillende andere regelingen. Los daarvan is er een onderbesteding van 224 miljoen EUR, die bijna uitsluitend is toe te schrijven aan de vrijwillige gekoppelde steun.


3.3.Audit van de landbouwuitgaven (+ 52,4 miljoen EUR)

De overbesteding voor dit hoofdstuk is toe te schrijven aan de hoger dan verwachte correcties ten gunste van de lidstaten in het kader van de boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuringen, en aan de hogere betalingen voor geschillenbeslechting.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de bijlage blijkt dat in 2016 in totaal uiteindelijk 3 423,5 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was.

In de begroting 2016 werd uitgegaan van bestemmingsontvangsten ten belope van 2 980 miljoen EUR, waarvan 890 miljoen EUR uit overdrachten van 2015, 1 125 miljoen EUR uit de goedkeuring van ELGF-rekeningen, 155 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden en 810 miljoen EUR uit de heffing voor melkproducenten.

Terwijl de werkelijke ontvangsten uit de heffing voor melkproducenten overeenkwamen met de geraamde inkomsten, lagen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 37 miljoen EUR lager en die uit de goedkeuring van de rekeningen 469 miljoen EUR hoger.

De afwijkende inkomsten uit de goedkeuring van de rekeningen en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden waren in juni reeds bekend en er is rekening mee gehouden bij het opstellen van de nota van wijziging voor de ontwerpbegroting 2017. Het saldo van de bestemmingsontvangsten die in 2016 niet zijn benut, zal worden overgedragen naar 2017 en worden gebruikt ter financiering van de in dat jaar door de lidstaten gedeclareerde ELGF-uitgaven.

5. Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2016, met inbegrip van de ramingen inzake rechtstreekse uitgaven tot en met 31 december 2016, blijkt dat 2 120,4 miljoen EUR meer is besteed dan aan begrotingskredieten was goedgekeurd. Deze overbesteding wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten ten belope van 3 423,5 miljoen EUR. Voorts is in 2016 geen gebruik gemaakt van de reserve voor crisissituaties, waardoor het bedrag van 441,6 miljoen EUR aan niet-benutte kredieten in de begroting 2016 blijft.

De Commissie neemt overeenkomstig artikel 26, lid 6, van Verordening (EU) nr. 1306/2013 3 een verordening aan waarin de bedragen worden vastgesteld die in 2017 worden terugbetaald aan de begunstigden van rechtstreekse betalingen op wie in dat begrotingsjaar de financiële discipline van toepassing is. Het bedrag van 435 miljoen EUR aan niet-vastgelegde kredieten dat overeenkomt met het bedrag van de financiële discipline dat in 2016 in de lidstaten van de rechtstreekse betalingen is afgetrokken, moet worden overgedragen naar het begrotingsjaar 2017 en worden gebruikt om de uitgaven van de lidstaten in dat verband terug te betalen.

Aan het einde van het jaar zullen nog een aantal aanpassingen en kredietoverdrachten moeten plaatsvinden. Rekening houdend met deze aanpassingen en met de hierboven geschetste financieringsbehoeften van de begroting 2016 wordt geraamd dat het over te dragen restsaldo van de bestemmingsontvangsten ongeveer 1,3 miljard EUR zal bedragen. Dit bedrag zal in de begroting 2017 worden opgenomen.

(1)

     Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 352/78, (EG) nr. 165/94, (EG) nr. 2799/98, (EG) nr. 814/2000, (EG) nr. 1290/2005 en (EG) nr. 485/2008 van de Raad.

(2)

   In artikel 14 van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden deze bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.

(3)

     Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 352/78, (EG) nr. 165/94, (EG) nr. 2799/98, (EG) nr. 814/2000, (EG) nr. 1290/2005 en (EG) nr. 485/2008 van de Raad.