Bijlagen bij COM(2018)375 - Gemeenschappelijke bepalingen en financiële regels voor verschillende Europese fondsen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2018)375 - Gemeenschappelijke bepalingen en financiële regels voor verschillende Europese fondsen. |
---|---|
document | COM(2018)375 |
datum | 24 juni 2021 |
2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting).
Het huidige uitvoeringsmechanisme in gedeeld beheer wordt soms bekritiseerd, ook door de Rekenkamer, omdat het te complex en foutgevoelig zou zijn, met hoge kosten op alle controleniveaus. De Commissie heeft al deze kritische elementen zorgvuldig in overweging genomen om het juiste evenwicht te vinden tussen verantwoordingsplicht, vereenvoudiging en prestaties.
Er zijn vereenvoudigingen ingevoerd om het risico op overlapping tussen de controles waaraan begunstigden op de verschillende niveaus worden onderworpen en het risico op overlapping tussen de verschillende functies van het opgezette beheers- en controlesysteem te voorkomen. Voor de periode na 2020 worden bijvoorbeeld de certificeringsinstanties (momenteel zijn er meer dan 210) vervangen door een boekhoudfunctie die dubbele controles onmogelijk zal maken in de toekomst. Daarnaast wordt voorgesteld de auditactiviteiten te stroomlijnen door minder audits van concrete acties uit te voeren op het niveau van de begunstigden. Er is immers voorzien in specifieke bepalingen inzake verbeterde evenredige regelingen, rekening houdend met de doeltreffende werking van het beheers- en controlesysteem van een programma in het verleden.
Wat het beoogde zekerheidsniveau betreft, wordt er in de fase van het wetgevingsvoorstel naar gestreefd het foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel van 2 % te houden. Besprekingen over een andere materialiteitsdrempel kunnen alleen per geval worden gevoerd in het licht van het wetgevingsdebat, met name wanneer de wetgevingsautoriteit niet (volledig) achter de voorgestelde vereenvoudigingen van het programma staat en/of beperkingen oplegt aan de controles, hetgeen gevolgen zou hebben voor het verwachte foutenpercentage.
2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
De Commissie blijft nagaan of alle door de beheersautoriteiten ingevoerde maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden in de periode na 2020 verder kunnen worden versterkt.
De beheersautoriteiten zullen doeltreffende en evenredige fraudebestrijdingsmaatregelen en -procedures moeten handhaven, in het bijzonder rekening houdend met vastgestelde frauderisico’s.
E-cohesie en interactieve IT-systemen zullen belangrijke vereisten blijven in de toekomst. De beheersautoriteiten zullen de mogelijkheid krijgen om de ingevoerde procedures en systemen ter voorkoming van onregelmatigheden en fraude door te rollen.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1.Rubriek van het meerjarig financieel kader en voorgesteld(e) nieuw(e) begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort krediet | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK 54 . | van EVA-landen 55 | van kandidaat-lidstaten 56 | van derde landen | in de zin van artikel [21, lid 2, onder b),] van het Financieel Reglement | |
02. Cohesie en waarden | 05.02: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 05.03: Cohesiefonds (CF) 05.03.YY Bijdrage voor de Connecting Europe Facility (CEF) 07.02: Europees Sociaal Fonds (ESF) | GK | NEE | NEE | NEE | NEE |
3.2.Geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 02. | Cohesie en waarden |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |||
05.02: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) | Vastleggingen | 29 440,110 | 30 327,771 | 31 279,590 | 35 259,611 | 33 267,540 | 34 307,819 | 35 425,598 | 226 308,000 | ||
Betalingen | 1 164,755 | 1 341,699 | 12 834,033 | 16 236,551 | 29 081,391 | 38 297,376 | 38 210,997 | 89 204,236 | 226 308,000 | ||
05.03: Cohesiefonds (CF) | Vastleggingen | 4 522,388 | 4 684,978 | 4 862,038 | 5 044,652 | 5 232,977 | 5 428,152 | 5 631,603 | 35 407,000 | ||
Betalingen | 175,643 | 200,023 | 3 490,734 | 3 019,315 | 4 914,058 | 5 243,048 | 4 989,748 | 13 374,217 | 35 407,000 | ||
05.03.YY Bijdrage voor de Connecting Europe Facility (CEF) | Vastleggingen | 1 441,457 | 1 493,281 | 1 549,717 | 1 607,923 | 1 667,949 | 1 730,159 | 1 795,007 | 11 285,000 | ||
Betalingen | 83,293 | 504,603 | 528,852 | 548,807 | 569,400 | 590,655 | 612,703 | 7 847,181 | 11 285,000 | ||
07.02: Europees Sociaal Fonds (ESF) | Vastleggingen | 12 983,946 | 13 384,351 | 13 814,025 | 14 256,194 | 14 711,141 | 15 181,257 | 15 669,085 | 100 000,000 57 | ||
Betalingen | 511,825 | 592,614 | 5 940,557 | 7 241,014 | 12 930,766 | 16 995,138 | 16 806,577 | 38 981,508 | 100 000,000 | ||
Waarvan uit het budget van het programma gefinancierde administratieve kredieten 58 | Vastleggingen = betalingen | 40,300 | 40,600 | 35,900 | 36,200 | 36,500 | 36,800 | 37,100 | 263,400 | ||
TOTAAL 59 kredieten voor het budget van het programma | Vastleggingen | 48 388,000 | 49 891,000 | 51 506,000 | 53 169,000 | 54 880,000 | 56 648,000 | 58 522,000 | 373 000,000 | ||
Betalingen | 1 935,516 | 2 638,939 | 22 794,176 | 27 045,687 | 47 432,616 | 61 126,217 | 60 620,025 | 149 407,142 | 373 000,000 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | "Administratieve uitgaven" |
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
DG EMPL | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |
Personele middelen 60 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 599,599 | ||
Andere administratieve uitgaven 61 | ||||||||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 – DG EMPL | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 599,599 |
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
DG REGIO | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |
Personele middelen | 80,506 | 82,116 | 83,758 | 85,433 | 87,141 | 88,883 | 90,660 | 598,497 | ||
Andere administratieve uitgaven | 2,370 | 2,417 | 2,465 | 2,514 | 2,564 | 2,615 | 2,667 | 17,612 | ||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 – DG REGIO | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 82,876 | 84,533 | 86,223 | 87,947 | 89,705 | 91,498 | 93,327 | 616,019 |
in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)
TOTAAL EMPL EN REGIO | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |
Personele middelen | 166,163 | 167,773 | 169,415 | 171,090 | 172,798 | 174,540 | 176,317 | 1 198,006 | ||
Andere administratieve uitgaven | 2,370 | 2,417 | 2,465 | 2,514 | 2,564 | 2,615 | 2,667 | 17,612 | ||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 168,533 | 170,190 | 171,880 | 173,604 | 175,362 | 177,155 | 178,984 | 1 215,618 |
in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |||
TOTAAL kredieten voor alle RUBRIEKEN van het meerjarig financieel kader | Vastleggingen | 48 556,533 | 50 061,190 | 51 677,880 | 53 332,604 | 55 055,362 | 56 825,155 | 58 700,984 | 374 215,618 | ||
Betalingen | 2 104,049 | 2 809,129 | 22 966,056 | 27 219,291 | 47 607,978 | 61 303,372 | 60 799,009 | 149 407,142 | 374 215,618 |
3.2.2.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
DG EMPL
RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen 62 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 599,599 |
Andere administratieve uitgaven 63 | ||||||||
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 85,657 | 599,599 |
DG REGIO
RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 80,506 | 82,116 | 83,758 | 85,433 | 87,141 | 88,883 | 90,660 | 598,497 |
Andere administratieve uitgaven | 2,370 | 2,417 | 2,465 | 2,514 | 2,564 | 2,615 | 2,667 | 17,612 |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 82,876 | 84,533 | 86,223 | 87,947 | 89,705 | 91,498 | 93,327 | 616,019 |
TOTAAL EMPL EN REGIO
RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 166,163 | 167,773 | 169,415 | 171,090 | 172,798 | 174,540 | 176,317 | 1 198,006 |
Andere administratieve uitgaven | 2,370 | 2,417 | 2,465 | 2,514 | 2,564 | 2,615 | 2,667 | 17,612 |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 168,533 | 170,190 | 171,880 | 173,604 | 175,362 | 177,155 | 178,984 | 1 215,618 |
DG EMPL
Buiten RUBRIEK 7 64 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 35,000 |
Andere administratieve uitgaven | 20,000 | 20,000 | 15,000 | 15,000 | 15,000 | 15,000 | 15,000 | 115,000 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 25,000 | 25,000 | 20,000 | 20,000 | 20,000 | 20,000 | 20,000 | 150,000 |
DG REGIO
Buiten RUBRIEK 7 65 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 4,400 | 4,500 | 4,600 | 4,700 | 4,800 | 4,900 | 5,000 | 32,900 |
Andere administratieve uitgaven | 10,900 | 11,100 | 11,300 | 11,500 | 11,700 | 11,900 | 12,100 | 80,600 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 15,300 | 15,600 | 15,900 | 16,200 | 16,500 | 16,800 | 17,100 | 113,400 |
TOTAAL EMPL EN REGIO
Buiten RUBRIEK 7 66 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 9,400 | 9,500 | 9,600 | 9,700 | 9,800 | 9,900 | 10,000 | 67,900 |
Andere administratieve uitgaven | 30,900 | 31,100 | 26,300 | 26,500 | 26,700 | 26,900 | 27,100 | 195,500 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 40,300 | 40,600 | 35,900 | 36,200 | 36,500 | 36,800 | 37,100 | 263,400 |
TOTAAL | 208,833 | 210,790 | 207,780 | 209,804 | 211,862 | 213,955 | 216,084 | 1 479,108 |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.2.1.Geraamde personeelsbehoeften
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
–X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
EMPL
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | ||||||||
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie 67 | 599 | 599 | 599 | 599 | 599 | 599 | 599 | |
Delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC, AL, END, INT en JED 68 Rubriek 7 | ||||||||
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | - zetel | |||||||
- delegaties | ||||||||
Gefinancierd uit het budget van het programma 69 | - zetel | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 |
- delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
Andere (geef aan welke) | ||||||||
TOTAAL | 698 | 698 | 698 | 698 | 698 | 698 | 698 |
REGIO
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | ||||||||
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie 70 | 542 | 542 | 542 | 542 | 542 | 542 | 542 | |
Delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC, AL, END, INT en JED 71 Rubriek 7 | ||||||||
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | - zetel | 38,5 | 38,5 | 38,5 | 38,5 | 38,5 | 38,5 | 38,5 |
- delegaties | ||||||||
Gefinancierd uit het budget van het programma 72 | - zetel | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
- delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
Andere (geef aan welke) | ||||||||
TOTAAL | 651,5 | 651,5 | 651,5 | 651,5 | 651,5 | 651,5 | 651,5 |
EMPL en REGIO
TOTAAL Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | |||||||
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie | 1141 | 1141 | 1141 | 1141 | 1141 | 1141 | 1141 |
Delegaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL Extern personeel (in VTE) | 208,5 | 208,5 | 208,5 | 208,5 | 208,5 | 208,5 | 208,5 |
TOTAAL-GENERAAL | 1349,5 | 1349,5 | 1349,5 | 1349,5 | 1349,5 | 1349,5 | 1349,5 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | ·Bijdragen aan de analyse van, de onderhandelingen over en de wijziging en/of voorbereiding voor goedkeuring van voorstellen voor programma’s en/of projecten in de lidstaten. ·Bijdragen aan het beheer, het toezicht en de evaluatie van de uitvoering van de goedgekeurde programma’s/projecten. ·Waarborgen dat de regels met betrekking tot de programma’s worden nageleefd. |
Extern personeel | ·Idem en/of administratieve ondersteuning |
3.2.3.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
–X voorziet niet in medefinanciering door derden
–◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
–◻ voor de eigen middelen
–◻ voor overige ontvangsten
Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Gevolgen van het voorstel/initiatief 73 | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Artikel …………. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
Andere opmerkingen (bijv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
(1) COM(2018) 322 final, 2.5.2018.
(2) Met uitzondering van het programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie en gezondheidskwesties.
(3) Alleen onderdelen onder gedeeld beheer.
(4) Het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer bestaat uit het instrument voor grensbeheer en visa en het instrument voor controleapparatuur voor de douane.
(5) Volledige tekst van de aanbevelingen van de deskundigengroep op hoog niveau: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/newsroom/pdf/simplification_proposals_key.pdf
(6) Spatial Foresight & t33, New assessment of administrative costs and burden in ESI Funds, preliminary results.
(7) Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie van 13 april 2016 over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1).
(8) http://ec.europa.eu/budget/mff/lib/COM-2016-603/COM-2016-605_en.pdf
(9) PB C , blz. .
(10) PB C , blz. .
(11) PB C , blz. .
(12) PB L […] van […], blz. […].
(13) Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 240/2014 van de Commissie van 7 januari 2014 betreffende de Europese gedragscode inzake partnerschap in het kader van de Europese structuur- en investeringsfondsen (PB L 74 van 14.3.2014, blz. 1).
(14) [Verordening inzake de governance van de energie-unie, tot wijziging van Richtlijn 94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG) nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG, Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn 2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 (COM/2016/0759 final/2 - 2016/0375 (COD)].
(15) Verordening (EU) [...] betreffende specifieke bepalingen voor de doelstelling Europese territoriale samenwerking (Interreg) ondersteund door het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en externe financieringsinstrumenten (PB L …van …, blz. […]).
(16) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 13.
(17) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(18) Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1).
(19) Verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1).
(20) Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).
(21) Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie ("EOM"), PB L 283 van 31.10.2017, blz. 1.
(22) Richtlijn (EU) 2017/1371 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2017 betreffende de strafrechtelijke bestrijding van fraude die de financiële belangen van de Unie schaadt (PB L 198 van 28.7.2017, blz. 29).
(23) Verordening (EG) nr. 1059/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS) (PB L 154 van 21.6.2003, blz. 1).
(24) Verordening (EU) nr. 868/2014 van de Commissie van 8 augustus 2014 tot wijziging van de bijlagen bij Verordening (EG) nr. 1059/2003 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS) (PB L 241 van 13.8.2014, blz. 1).
(25) Verordening (EU) [...] van het Europees Parlement en de Raad van [...] met betrekking tot [CEF ] (PB L [...] van [...], blz. [...]).
(26) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(27) Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad (PB L 347 van 20.12.2013, blz. 320).
(28) PB L van , blz. .
(29) PB L van , blz. .
(30) PB L van , blz. .
(31) PB L van , blz. .
(32) PB L van , blz. .
(33) PB L van , blz. .
(34) PB L van , blz. .
(35) Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PB L 187 van 26.6.2014, blz. 1).
(36) Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS) (PB L 210 van 31.7.2006, blz. 19).
(37) [Verordening (EU) nr. [...] van [...] (PB L […] van […], blz. […])].
(38) Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 240/2014 van de Commissie van 7 januari 2014 betreffende de Europese gedragscode inzake partnerschap in het kader van de Europese structuur- en investeringsfondsen (PB L 74 van 14.3.2014, blz. 1).
(39) Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).
(40) Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).
(41) Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad van 18 februari 2002 houdende instelling van een mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten (PB L 53 van 23.2.2002).
(42) Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2013 betreffende de versterking van het economische en budgettaire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit (PB L 140 van 27.5.2013, blz. 1).
(43) Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (PB L 209 van 2.8.1997, blz. 6).
(44) Uitvoeringsverordening (EU) 2017/218 van de Commissie van 6 februari 2017 inzake het vissersvlootregister van de Unie (PB L 34 van 9.2.2017, blz. 9).
(45) Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 345 van 31.12.2003, blz. 90).
(46) Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 65).
(47) Richtlijn 2014/25/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten en houdende intrekking van Richtlijn 2004/17/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 243).
(48) Richtlijn 2011/92/EU van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2011 betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (PB L 26 van 28.1.2012, blz. 1).
(49) Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (PB L 124 van 25.4.2014, blz. 1).
(50) Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad van 18 februari 2002 houdende instelling van een mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten (PB L 53 van 23.2.2002, blz. 1).
(51) Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2013 betreffende de versterking van het economische en budgettaire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit (PB L 140 van 27.5.2013, blz. 1).
(52) In de zin van artikel 58, lid 2, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
(53) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
(54) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(55) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(56) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(57) Dit bedrag is exclusief de middelen voor gezondheid, werkgelegenheid en sociale innovatie (1 174 miljoen EUR).
(58) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek. Dit bedrag is opgenomen in de bovengenoemde bedragen per fonds en dekt uitsluitend de technische bijstand van REGIO. Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final voor details over EMPL. De technische bijstand voor de CEF is niet opgenomen in dit financieel memorandum.
(59) Door afronding komen de totalen niet exact overeen met de afzonderlijke bedragen.
(60) In het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final zijn identieke cijfers opgenomen.
(61) Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final.
(62) In het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final zijn identieke cijfers opgenomen.
(63) Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final.
(64) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(65) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(66) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(67) De cijfers zijn gebaseerd op de in 2018 toegewezen personele middelen (SEC(2017) 528), waarvan het aan het EFG toegewezen personeel is afgetrokken, dat in een afzonderlijk voorstel is opgenomen (COM(2018) 382 final).
(68) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(69) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
(70) De cijfers zijn gebaseerd op de in 2018 toegewezen personele middelen (SEC(2017) 528). Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final voor het aan IPA III toegewezen personeel.
(71) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(72) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
(73) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.