Bijlagen bij COM(2021)90 - Toepassing van Richtlijn 2015/2302 betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2021)90 - Toepassing van Richtlijn 2015/2302 betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen. |
---|---|
document | COM(2021)90 |
datum | 26 februari 2021 |
(22)
Bijlage II, delen A, B, C, D en E.
(23)
Ref. nr. ARES(2020)270448.
(24)
Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91 (PB L 46 van 17.2.2004, blz. 1); Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer (PB L 315 van 3.12.2007, blz. 14); Verordening (EU) nr. 1177/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 betreffende de rechten van passagiers die over zee of binnenwateren reizen en houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 (PB L 334 van 17.12.2010, blz. 1); Verordening (EU) nr. 181/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 betreffende de rechten van autobus- en touringcarpassagiers en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 1).
(25)
Zie punt 53 van bijlage I bij Richtlijn (EU) 2020/1828 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2020 betreffende representatieve vorderingen ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten en tot intrekking van Richtlijn 2009/22/EG, PB L 409 van 4.12.2020, blz. 1.
(26)
Verordening (EU) 2017/2394 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 betreffende samenwerking tussen de nationale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2006/2004, PB L 345 van 27.12.2017, blz. 1, punt 25 van de bijlage.
(27)
Richtlijn 2013/11/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Richtlijn ADR-consumenten), PB L 165 van 18.6.2013, blz. 63.
(28)
Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Verordening ODR-consumenten), PB L 165 van 18.6.2013, blz. 1.
(29)
Zie het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité over de toepassing van Richtlijn 2013/11/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen en Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen, COM(2019) 425 final van 25.9.2019.
(30)
Informatie over de bevoegdheidsgebieden van ADR-instanties is beschikbaar op het ODR-platform: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2
(31)
In de periode van maart tot december 2020 hebben consumenten via het ODR-platform van de Commissie 323 klachten ingediend tegen onlinehandelaren op het gebied van pakketreizen.
(32)
Bijvoorbeeld het Duitse bemiddelingsorgaan voor personenvervoer söp en het algemene consumentenbemiddelingsorgaan.
(33)
Zie het jaarverslag 2019 van MTV, www.mtv.travel/wp-content/uploads/2020/05/RAPPORT-2019.pdf
(34)
Zie ook het jaarverslag 2020 van de Universalschlichtungsstelle des Bundes, https://www.verbraucher-schlichter.de/media/file/84.Taetigkeitsbericht2020.pdf
(35)
ECC-Net is een netwerk van onafhankelijke bureaus die financiële steun van de Europese Commissie ontvangen. Het biedt gratis informatie en advies aan consumenten die producten en diensten kopen in de EU en helpt bij de buitengerechtelijke beslechting van geschillen tussen ondernemers en consumenten uit verschillende EU-lidstaten.
(36)
De vragen hebben betrekking op alle verzoeken om informatie en bijstand die de ECC's hebben ontvangen; de klachten hebben betrekking op gevallen waarin de ECC's contact opnemen met de handelaar om een oplossing te vinden.
(37)
Nadere informatie over de context waarin de toename van het aantal reisgerelateerde vragen heeft plaatsgevonden, is te vinden in het verslag "15 Years of ECC-Net": https://assets.website-files.com/5f9fdbf6d1bfacd47b425986/5fa40a62acd24ca8c8ddc07c_2020-10-30-Report-ECCNET-Web.pdf
(38)
Van een neutrale uitkomst is sprake wanneer de zaak wordt doorverwezen naar een ADR-instantie of wanneer de consumenten hun zaak niet voortzetten (bijvoorbeeld wanneer zij de door een ECC gevraagde documentatie niet verstrekken).
(39)
De vergelijking werd gemaakt tussen klachten die zowel werden ingediend als opgelost in 2020 en klachten die in 2019 werden ingediend en opgelost.
(40)
https://www.epc.si/media/2020/Package-travel-across-the-EU_ENG.pdf
(41)
https://www.caa.co.uk/News/99--of-Thomas-Cook-claims-now-settled/?catid=159
(42)
https://www.newsroom.zurich.de/pressreleases/zurich-startet-mit-erstattungen-an-kunden-der-insolventen-thomas-cook-deutschland-gmbh-bundesregierung-stellt-ausgleich-fuer-thomas-cook-kunden-in-punkt-punkt-punkt-2952671
(43)
Zie https://www.newsroom.zurich.de/pressreleases/thomas-cook-insolvenz-zurich-startet-zweiten-zahlungslauf-3041808
(44)
Zie persmededeling 417 van de federale regering van 11 december 2019, https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/pressemitteilungen/bundesregierung-laesst-thomas-cook-kunden-nicht-im-regen-stehen-1705836 . Als reactie op het faillissement van Thomas Cook heeft de Duitse regering besloten de regeling voor bescherming bij insolventie voor pakketreizen te hervormen, zie https://www.bmjv.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/061020_Insolvenzsicherung_Reiserecht.html
(45)
Zie ook de informatie over de procedure voor het indienen van vorderingen op de website van het Duitse ministerie van justitie en voor consumentenbescherming https://www.bmjv.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/111220_Thomas_Cook.html (geraadpleegd op 15 december 2020) .
(46)
Zie overweging 7 van het besluit van de Commissie van 4 februari 2021 in staatssteunzaak SA.60521, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_60521
(47)
Zie de notulen van de 4e vergadering van de deskundigengroep van belanghebbenden inzake pakketreizen (24 november 2020).
(48)
Zie de notulen van de 3e vergadering van de deskundigengroep van belanghebbenden inzake pakketreizen (3 december 2019).
(49)
Zie de arresten van het Bundesgerichtshof van 9.12.2014, X ZR 13/14 en van 25.7.2017, X ZR 71/16, http://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=en&sid=4803bc48cdfac870b7acb7fba96c1c46&nr=70492&pos=0&anz=1 , Urteil des X. Zivilsenats vom 25.7.2017 - X ZR 71/16 - (bundesgerichtshof.de)
(50)
Zie §4, lid 4, van de Pauschalreiseverordnung (verordening pakketreizen): vooruitbetalingen kunnen slechts 11 maanden voor het overeengekomen einde van de reis worden aanvaard; vooruitbetalingen van meer dan 20 % mogen pas 20 dagen voor aanvang van de reis worden gevraagd, tenzij er onbeperkte bescherming bij insolventie beschikbaar is.
(51)
zie de standpuntnota van het Verband Deutsches Reisemanagement e.V. van mei 2020 op https://www.vdr-service.de/fileadmin/der-verband/politische-arbeit/vdr-positionen/2020-05_VDR-Position_Payment-Practice-Airline-Tickets_Pay-As-You-Check-In.pdf ; Gutachten Vorkasse im Reise- und Flugbereich (dec. 2020) in opdracht van de Duitse consumentenorganisatie vzbv (nog niet gepubliceerd); notulen van de 3e vergadering van de deskundigengroep van belanghebbenden inzake pakketreizen (3 december 2019). Zie ook het werkdocument van de diensten van de Commissie SWD (2020) 331 final van 9 december 2020, punt 947.
(52)
Volgens de Britse consumentenorganisatie Which? zijn vakantiepakketten voor de zomervakantie van 2021 goedkoper dan "doe-het-zelfboekingen"; zie https://www.which.co.uk/news/2020/11/package-holiday-deals-cheaper-for-summer-2021-versus-booking-diy/ (geraadpleegd op 16.12.2020)
(53)
Resolutie van het Europees Parlement van 24 oktober 2019 over de negatieve gevolgen van het faillissement van Thomas Cook voor het toerisme in de EU ( 2019/2854(RSP) ), https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2019-0120_EN.pdf
(54)
https://a4e.eu/wp-content/uploads/aviation-round-table-report-16-11-2020.pdf , blz 10.
(55)
Mededeling van de Commissie COM(2020) 789 final, punt 91.
(56)
Wereldtoerismeorganisatie van de VN (UNWTO), uitgedrukt in aankomsten van internationale toeristen, zie https://www.unwto.org/international-tourism-and-covid-19 . De Europese koepelorganisatie van reisbureaus en reisorganisatoren (ECTAA) meldt dat de omzet gemiddeld met 80 % is gedaald ten opzicht van 2019, zie https://www.ectaa.org/Uploads/press-releases/PUBS-PR-20201218-2020-The-year-travel-stopped.pdf . Uit gegevens van Eurostat blijkt dat het aantal overnachtingen in logiesverstrekkende bedrijven in de EU in de periode januari-september 2020 met 49 % is gedaald, zie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Tourism_statistics_-_nights_spent_at_tourist_accommodation_establishments&stable=1#First_semester_of_2020:_dramatic_drop_in_number_of_nights_spent_in_EU_tourist_accommodation . Op basis van gegevens voor de periode april-mei 2020 verwachtte het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek van de Commissie een daling met 68 % tegen het einde van het jaar in het geval van een tweede-golfscenario, Behavioural changes in tourism in times of COVID-19,
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC121262/report_covid_tour_emp_final.pdf .
(57)
Behavioural changes in tourism in times of COVID-19 (Gedragsveranderingen in het toerisme in tijden van COVID-19), https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC121262/report_covid_tour_emp_final.pdf .
(58)
Zie de evaluatie door het BEUC van de uitvoering door de lidstaten van de aanbeveling van de Europese Commissie inzake "vouchers" van 14.12.2020, https://www.beuc.eu/publications/travel-voucher-chaos-continues-several-eu-countries-and-travel-industry-still-flouting/html
(59)
Volgens de notulen van de 2e omzettingsworkshop van 13 juni 2016 (blz. 19) impliceren "onvermijdbare en buitengewone omstandigheden" in de zin van de richtlijn pakketreizen dat de desbetreffende gebeurtenis niet te voorspellen of te voorzien was op het moment van de boeking; beschikbaar op
https://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=35324 . Deze notulen geven niet het officiële standpunt van de Commissie over de uitlegging van de richtlijn pakketreizen weer. In artikel 4, lid 6, onder ii), van Richtlijn 90/314/EEG van de Raad wordt de term overmacht gebruikt, waaronder wordt verstaan "abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden".
(60)
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/coronavirus_info_ptd_19.3.2020.pdf , gepubliceerd op de website van de Commissie over de aanpak van COVID-19 https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-and-transportation_nl
(61)
Zie in dit verband bijvoorbeeld het besluit van de Duitse regering van 2 april 2020 om de Commissie te verzoeken op EU-niveau voorstellen over pakketreizen en passagiersrechten in te dienen die bij COVID-19-gerelateerde annuleringen terugbetalingen in contanten tijdelijk door vouchers zouden moeten vervangen, https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/im-sogenannten-corona-kabinett-der-bundesregierung-wurde-heute-folgender-beschluss-fuer-eine-gutscheinloesung-bei-pauschalreisen-flugtickets-und-freizeitveranstaltungen-gefasst--1738744
(62)
Ref. nr. ARES(2020)1801052.
(63)
PB L 151 van 14.5.2020, blz. 10-16.
(64)
Ref. nr. ARES(2020)2559372.
(65)
Zie ook het document met veelgestelde vragen op de website van de Commissie over de aanpak van COVID-19: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/passenger-rights-faqs_3107_nl.pdf
(66)
In zijn resolutie van 19 juni 2020 over toerisme en vervoer in en na 2020 heeft het Europees Parlement de Commissie verzocht gemeenschappelijke EU-regels voor te stellen inzake de voorwaarden van de vouchers die in verband met COVID-19 worden uitgegeven, met behoud van een hoog niveau van consumentenbescherming; het Europees parlement heeft ook voorgesteld de mogelijkheid te onderzoeken om een Europese reisgarantieregeling voor bedrijven op te zetten om financiële liquiditeit te waarborgen teneinde terugbetalingen aan reizigers alsmede repatriëringkosten te garanderen, samen met een billijke vergoeding voor eventuele schade in geval van faillissement, zie https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0169_NL.html , punten 14 en 15.
(67)
Bijvoorbeeld Cyprus, Duitsland, Hongarije en Letland hebben een regelgevend kader voor vrijwillige vouchers gecreëerd; Griekenland en Italië hebben hetzelfde gedaan na de inleiding van inbreukprocedures. Denemarken, Duitsland, Nederland en Polen hebben staatssteunmaatregelen genomen ter ondersteuning van regelingen voor bescherming bij insolventie.
(68)
Zie de mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 - Tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, PB C 91I van 20.3.2020, blz. 1 . De tijdelijke kaderregeling werd gewijzigd op 3 april, 8 mei, 29 juni, 13 oktober 2020 en 28 januari 2021; zie de informele geconsolideerde versie op de website van de Commissie op https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/covid_19.html
(69)
Op grond van artikel 107, lid 3, punt b), VWEU, waarbij naar analogie rekening is gehouden met bepaalde vereisten van de tijdelijke kaderregeling.
(70)
Zie het verslag van het BEUC “Covid-19 and EU Travellers’ Right - Evaluation of the Member States Implementation of the EU Commission Recommendation on ‘vouchers’” van 14 december 2020, https://www.beuc.eu/publications/travel-voucher-chaos-continues-several-eu-countries-and-travel-industry-still-flouting/html
(71)
Zie de persberichten van de Commissie van 2 juli en 30 oktober 2020 (onder punt 5 – Justitie): https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/INF_20_1212 en https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/inf_20_1687
(72)
Brief van 30 oktober 2020, gericht aan tien lidstaten, ref. nr. ARES(2020)6156146.
(73)
Zie voetnoot 68.
(74)
Zie voetnoot 69.
(75)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_56856
(76)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_57741
(77)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_58102
(78)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_59755
(79)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_57985
(80)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_59990
(81)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_59668
(82)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_59639
(83)
https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_60521
(84)
Zie het verslag van het BEUC waarnaar wordt verwezen in voetnoot 70 en de enquête onder zijn leden over klachten in de pakketreizensector (niet gepubliceerd).
(85)
Overweging 13 van Aanbeveling (EU) 2020/648 van de Commissie.
(86)
In overweging 26 van het voorstel van de Commissie voor de richtlijn pakketreizen, COM(2013) 512 final van 9.7.2013, wordt het volgende gesteld: "Er dient van te worden uitgegaan dat van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden sprake is wanneer in betrouwbare en openbare verslagen, zoals aanbevelingen van autoriteiten van de lidstaten, wordt afgeraden naar de plaats van bestemming te reizen." Deze zin is tijdens de wetgevingsonderhandelingen geschrapt.
(87)
Aanbeveling (EU) 2020/1475 van de Raad van 13 oktober 2020 betreffende een gecoördineerde aanpak van de beperking van het vrije verkeer in reactie op de COVID-19-pandemie, PB L 337 van 14.10.2020, blz. 3.
(88)
https://reopen.europa.eu/nl
(89)
Aanbeveling (EU) 2021/119 van de Raad van 1 februari 2021 tot wijziging van Aanbeveling (EU) 2020/1475 betreffende een gecoördineerde aanpak van de beperking van het vrije verkeer in reactie op de COVID-19-pandemie, PB L 36I van 2.2.2021, blz. 1.
(90)
Wet van 10 juli 2020 tot beperking van de gevolgen van de COVID-19-pandemie in het contractenrecht voor pakketreizen, BGBl 2020 Teil I Nr. 35 van 16.7.2020, blz. 1643.
(91)
Regeringsbesluit 242/2020 van 27 mei betreffende de bijzondere regels die van toepassing zijn op overeenkomsten voor reisdiensten in crisistijd.
(92)
Wet inzake de beheersing van de verspreiding van het COVID-19-virus, hoofdstuk V, afdeling 46, Latvijas Vēstnesis, 110A, van 9.6.2020, OP-nummer: 2020/110A.1.
(93)
De wet betreffende noodmaatregelen in de toeristische sector van 2020, Wet 59(I)/2020 van 22 mei 2020.
(94)
https://www.gov.ie/en/publication/1ae3d-refund-credit-note/
(95)
Zie overweging 14 van Aanbeveling 2020/648. Zie ook bladzijde 6 van de notulen van de 3e omzettingsworkshop inzake de richtlijn pakketreizen (25 oktober 2016), luidens welke: “De formulering van artikel 17, lid 1, suggereert dat, indien de overeenkomst werd beëindigd voordat de insolventie zich voordeed, de nakoming niet meer verschuldigd was op het tijdstip waarop de insolventie zich voordeed, hetgeen betekent dat de insolventie niet heeft geleid tot het verzuim de reisdiensten te verrichten. Op grond van artikel 17, lid 1, lijkt bescherming bij insolventie alleen geldelijk verlies te dekken dat het gevolg is van het gebrekkig presteren, maar niet de vorderingen tot terugbetaling te dekken die ten tijde van de insolventie reeds bestonden. De notulen, die beschikbaar zijn op https://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=35324 , geven niet het officiële standpunt van de Commissie over de uitlegging van de richtlijn pakketreizen weer.
(96)
Volgens informatie waarover de Commissie beschikt, bedraagt de waarde van in Frankrijk en België uitgegeven "verplichte" coronavouchers respectievelijk ongeveer 850 miljoen EUR en 300 miljoen EUR. Het belangrijkste Nederlandse garantiefonds dekt vouchers met een waarde van ongeveer 400 miljoen EUR.
(97)
In overweging 40 van de richtlijn pakketreizen wordt het volgende gesteld: "Doeltreffende bescherming bij insolventie dient echter geen rekening te houden met zeer geringe risico's, bijvoorbeeld de gelijktijdige insolventie van verscheidene van de grootste organisatoren, wanneer dit de kosten van de bescherming onevenredig zou beïnvloeden en derhalve de doeltreffendheid ervan in de weg zou staan. In dergelijke gevallen kan de borgstelling voor terugbetalingen worden beperkt".
(98)
Zie bijvoorbeeld de analyse van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop, gepubliceerd op 22.10.2020, https://www.test-achats.be/argent/assurances-assistance-voyage/dossier/coronavirus .
(99)
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad, Nieuwe consumentenagenda: De weerbaarheid van de consument versterken met het oog op duurzaam herstel, COM(2020) 696 final van 13.11.2020.
(100)
Bijlage bij COM(2020) 789 final, actie 63.
(101)
Bijlage bij COM(2020) 789 final, actie 64.
(102)
149 respondenten van de openbare raadpleging over de nieuwe consumentenagenda hebben op vraag 3 geantwoord dat de EU-regels inzake passagiers- en reizigersrechten in de EU-verordeningen inzake passagiersrechten en de richtlijn pakketreizen meer op elkaar moeten worden afgestemd (37,91 %); 43 respondenten hebben geantwoord dat verschillen in de regels passend zijn (10,94 %) en 201 respondenten hebben "weet het niet" geantwoord (51,15 %); zie het samenvattend verslag dat beschikbaar is op https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12464-A-New-Consumer-Agenda/public-consultation .
(103)
159 respondenten van de openbare raadpleging over de nieuwe consumentenagenda hebben "ja" geantwoord (40,46 %) op vraag 2 of specifieke regels (bijvoorbeeld langere terugbetalingstermijnen of vouchers) moeten gelden in een situatie waarin wereldwijde reisbeperkingen het reizen bijna hebben stilgelegd; 56 respondenten hebben "nee" geantwoord (14,25 %) en 178 "weet het niet" (45,29 %); zie het samenvattend verslag dat beschikbaar is op https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12464-A-New-Consumer-Agenda/public-consultation .