Bijlagen bij COM(2021)587 - Ondertekening en voorlopige toepassing van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij met Mauritanië en van het bijbehorende uitvoeringsprotocol - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2021)587 - Ondertekening en voorlopige toepassing van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij met Mauritanië en van het ... |
---|---|
document | COM(2021)587 |
datum | 11 november 2021 |
2.2.3.Raming van de kosten en baten van de controles en evaluatie van het verwachte foutenrisico
De betalingen van de toegangskosten in het kader van PODV’s worden gecontroleerd op de conformiteit ervan met de internationale overeenkomsten. De controles van de sectorale steun zijn gericht op de besteding van deze steun. De monitoring wordt verricht door het personeel van de Commissie dat bij de delegaties van de Unie is gestationeerd, en tijdens de vergaderingen van de gemengde commissie. De vorderingen worden geëvalueerd aan de hand van een matrix voor de meerjarige programmering. Bij onvoldoende vooruitgang wordt de betaling van de volgende tranche opgeschort of eventueel verlaagd. De totale controlekosten voor alle PODV’s samen worden geraamd op circa 1,8 % (bijdragen 2018). De controleprocedures voor de PODV’s berusten grotendeels op essentiële regelgeving. De controles worden doeltreffend geacht indien geen zwakke punten worden ontdekt die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de wettigheid en regelmatigheid van de financiële verrichtingen. Volgens de ramingen ligt het gemiddelde foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel.
2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.
De Commissie zal een politieke dialoog aangaan en geregeld overleg plegen met Mauritanië om het beheer van de overeenkomst en het protocol te verbeteren en de bijdrage van de Unie aan het duurzame beheer van de visbestanden te vergroten. Voor alle betalingen die de Commissie in het kader van een PODV verricht, gelden de normale voorschriften en begrotings- en financieringsprocedures van de Commissie. Met name moeten de bankrekeningen van het derde land waarop de bedragen van de financiële tegenprestatie worden overgemaakt, volledig worden geïdentificeerd. In artikel 5, lid 8, van het protocol, respectievelijk bijlage 2 bij het protocol is bepaald dat de financiële tegenprestatie voor de toegang en het voor de ontwikkeling van de sector bestemde deel moeten worden overgemaakt op een rekening van het ministerie van Financiën. Overigens mogen de Europese autoriteiten op grond van artikel 5, lid 17, van het protocol voortaan audits ter plaatse uitvoeren voor projecten die worden gefinancierd uit de sectorale steun die in het kader van het protocol aan het partnerland wordt betaald.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1.Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
·Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarige financiële kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer [Omschrijving…………………...…………] | GK/NGK ( 10 ) | van EVA-landen 11 | van kandidaat-lidstaten 12 | van derde landen | in de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement | |
08.05.01 Vaststelling van een governancekader voor visserijactiviteiten die vissersvaartuigen van de Unie in de wateren van derde landen verrichten (DVO’s) | GK | NEE | NEE | JA | NEE |
·Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarige financiële kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer […] [Omschrijving…………………...…………] | GK/NGK | van EVA-landen | van kandidaat-lidstaten | van derde landen | in de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement | |
[…][XX.YY.YY.YY] | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE |
3.2.Geraamde gevolgen voor de uitgaven
[Dit deel moet worden ingevuld op de spreadsheet met administratieve begrotingsgegevens (tweede document in de bijlage bij dit financieel memorandum), te uploaden in CISNET met het oog op overleg tussen de diensten.]
3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Rubriek van het meerjarige financiële kader: | Nummer 2 | Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen |
DG MARE | Jaar 2021 13 | Jaar 2022 | Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | TOTAAL | ||
• Beleidskredieten | (*) | ||||||||
Nummer begrotingsonderdeel 08.05.01 | Vastleggingen | (1) | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 | |
Betalingen | (2) | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | p.m. | 304,000 | |
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 14 | |||||||||
Nummer begrotingsonderdeel | (3) | ||||||||
TOTAAL kredieten voor DG MARE | Vastleggingen | =1+1a +3 | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 | |
Betalingen | =2+2a +3 | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | p.m. | 304,000 |
(*) NB herziening van de bedragen vanaf het derde jaar; p.m. een deel van de betalingskredieten zou in 2026 kunnen worden overgemaakt.
• TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | (4) | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Betalingen | (5) | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 | |
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | (6) | |||||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 2 van het meerjarig financieel kader | Vastleggingen | =4+ 6 | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Betalingen | =5+ 6 | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:
• TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | (4) | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Betalingen | (5) | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 | |
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | (6) | |||||||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 4 van het meerjarige financiële kader (referentiebedrag) | Vastleggingen | =4+ 6 | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Betalingen | =5+ 6 | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
Rubriek van het meerjarige financiële kader: | 5 | “Administratieve uitgaven” |
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||
DG: <…….> | |||||||||
• Personele middelen | |||||||||
• Andere administratieve uitgaven | |||||||||
TOTAAL DG <….> | Kredieten |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) |
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar 2021 15 | Jaar 2022 | Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | TOTAAL | |||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 | |
Betalingen | 50,000 | 69,125 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
3.2.2.Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
–☑ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs ⇩ | Jaar 2021 | Jaar 2022 | Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | TOTAAL | |||||||
OUTPUTS | |||||||||||||
Soort 16 | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 17 … | |||||||||||||
- Toegang vloot | 57,500 | 57,500 | 57,500 | 57,500 | 57,500 | 57,500 | 287,500 | ||||||
- Sectorale steun | 3,300 | 4,125 | 4,125 | 4,125 | 4,125 | 16,500 | |||||||
- Output | |||||||||||||
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 1 | |||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2… | |||||||||||||
- Output | |||||||||||||
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 2 | |||||||||||||
TOTALE KOSTEN | 57,500 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 61,625 | 304,000 |
3.2.3.Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
3.2.3.1.Samenvatting
–☑ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar N 18 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL |
RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader | ||||||||
Personele middelen | ||||||||
Andere administratieve uitgaven | ||||||||
Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader |
Buiten RUBRIEK 5 19 van het meerjarige financiële kader | ||||||||
Personele middelen | ||||||||
Andere administratieve uitgaven | ||||||||
Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader |
TOTAAL |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften
–☑ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | ||||||||
XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) | ||||||||
XX 01 01 02 (delegaties) | ||||||||
XX 01 05 01 (onderzoek door derden) | ||||||||
10 01 05 01 (eigen onderzoek) | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten – VTE) 20 | ||||||||
XX 01 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) | ||||||||
XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) | ||||||||
XX 01 04 jj 21 | - zetel | |||||||
- delegaties | ||||||||
XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden) | ||||||||
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek) | ||||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | ||||||||
TOTAAL |
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen | |
Extern personeel |
3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader
–☑ Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader
–◻ Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader
Gebruik van de reservelijn (hoofdstuk 40).
–◻ Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
[…]
3.2.5.Bijdragen van derden
–☑ Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden
–Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–☑ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
–◻ voor de eigen middelen
–◻ voor de diverse ontvangsten
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 22 | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …. |
Voor de diverse ontvangsten die worden “toegewezen”, vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
[…]
Vermeld de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.
[…]
(1) PB L 404 van 2.12.2020, blz.1.
(2) Goedgekeurd tijdens de 3418e vergadering van de Raad Landbouw en Visserij van 22 oktober 2015.
(3) Overeenkomstig het Interinstitutioneel Akkoord betreffende samenwerking in begrotingszaken, punt 20 (PB L 433I van 22.12.2020).
(4) Verordening (EG) nr. 1801/2006 van de Raad van 30 november 2006 betreffende de sluiting van de Partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Europese Gemeenschap en de Islamitische Republiek Mauritanië (PB L 343 van 8.12.2006, blz. 1).
(5) Besluit van de Raad van 8 juli 2019 houdende machtiging om onderhandelingen met de Islamitische Republiek Mauritanië te openen met het oog op het sluiten van een partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij en een protocol tot uitvoering van die overeenkomst (ST 10231 2019 INIT).
(6) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(7) ABM: activity-based management – ABB: activity-based budgeting.
(8) In de zin van artikel 54, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(9) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
(10) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(11) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(12) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
(13) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(14) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(15) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(16) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijvoorbeeld: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(17) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”.
(18) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(19) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(20) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(21) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(22) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25 % aan inningskosten.