Bijlagen bij COM(2021)775 - Bescherming van de Unie en haar lidstaten tegen economische dwang door derde landen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2021)775 - Bescherming van de Unie en haar lidstaten tegen economische dwang door derde landen. |
---|---|
document | COM(2021)775 |
datum | 22 november 2023 |
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Jaar 2028 | Jaar 2029 | TOTAAL | |||
DG: HANDEL | ||||||||||
• Personele middelen | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 5,495 | ||
• Andere administratieve uitgaven | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,140 | ||
TOTAAL DG HANDEL | Kredieten | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 |
TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader | (Totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 |
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Jaar 2028 | Jaar 2029 | TOTAAL | |||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7 van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 | |
Betalingen | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 |
3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs ⇩ | Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||||||||||
OUTPUTS | ||||||||||||||||||
Soort 22 | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 23 … | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 | ||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2 ... | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | ||||||||||||||||||
TOTAAL |
3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Jaar 2028 | Jaar 2029 | TOTAAL |
RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader | ||||||||
Personele middelen | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 0,785 | 5,495 |
Andere administratieve uitgaven | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,020 | 0,140 |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 |
Buiten RUBRIEK 7 24 van het meerjarige financiële kader | ||||||||
Personele middelen | ||||||||
Andere administratieve uitgaven | ||||||||
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader |
TOTAAL | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 0,805 | 5,635 |
De benodigde kredieten voor personele middelen en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
–X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaar 2023 | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Jaar 2028 | Jaar 2029 | ||
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | ||||||||
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
20 01 02 03 (delegaties) | ||||||||
01 01 01 01 (onderzoek door derden) | ||||||||
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | ||||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 25 | ||||||||
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) | ||||||||
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties) | ||||||||
XX 01 xx yy zz 26 | - zetel | |||||||
- delegaties | ||||||||
01 01 01 02 (AC, END, INT — onderzoek door derden) | ||||||||
01 01 01 12 (AC, END, INT — eigen onderzoek) | ||||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | ||||||||
TOTAAL | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
XX is het desbetreffende beleidsterrein of de begrotingstitel.
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | Beheer en werking van het nieuwe instrument; toepassing van het nieuwe instrument; monitoring van maatregelen van derde landen die aanleiding kunnen geven tot de toepassing van het instrument; monitoring van het effect van de responsmaatregelen van de Unie en van maatregelen van derde landen; feitenonderzoek; juridisch advies |
Extern personeel |
3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader
Het voorstel/initiatief:
–X kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).
Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Verstrek een Excel-tabel in het geval van een omvangrijke herprogrammeringsexercitie.
–◻ hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.
–◻ hiervoor is een herziening van het MFK nodig.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
3.2.5.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
–X voorziet niet in medefinanciering door derden
–◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Jaar N 27 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
voor de eigen middelen
voor overige ontvangsten
Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 28 | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
[...]
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
[...]
(1) PB C 49 van 12.2.2021, blz. 1. De gemeenschappelijke verklaring werd in 2020 aangenomen in het kader van het wetgevingsproces tot wijziging van de EU-handhavingsverordening, waarbij het Europees Parlement en een aantal lidstaten hun bezorgdheid hebben geuit over de kwestie van economische dwang, welke bezorgdheid door de Commissie werd gedeeld.
(2) Mededeling van de Commissie van februari 2021, “Evaluatie van het handelsbeleid — Een open, duurzaam en assertief handelsbeleid”, COM(2021) 66 final.
(3) Mededeling van de Commissie van mei 2021, “Actualisering van de nieuwe industriestrategie van 2020: een sterkere eengemaakte markt tot stand brengen voor het herstel van Europa”, COM(2021) 350 final.
(4) In punt 9 van de effectbeoordeling wordt de vraag besproken of de voorkeursoptie strookt met het evenredigheidsbeginsel.
(5) De strategie voor de raadpleging is te vinden op Towards an EU anti-coercion instrument — Trade — European Commission (europa.eu) In een samenvattend verslag in bijlage 2 bij de effectbeoordeling worden de resultaten van alle raadplegingen besproken.
(6) De feedback is te vinden op Handel — mechanisme om dwangmaatregelen van niet-EU-landen te voorkomen en tegen te gaan
(7) Een samenvattend feitenrapport is te vinden op Handel — mechanisme om dwangmaatregelen van niet-EU-landen te voorkomen en tegen te gaan
(8) Zie bijlagen 1 en 2 bij de effectbeoordeling.
(9) Samen met dit voorstel worden de effectbeoordeling en een samenvatting gepubliceerd.
(10) Zie de artikelen 22 en 49‑53 van de Artikelen inzake de aansprakelijkheid van de staat voor internationale onrechtmatige daad, aangenomen door de commissie voor internationaal recht van de Verenigde Naties tijdens haar drieënvijftigste zitting in 2001, en waarvan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 56/83 nota heeft genomen.
(11) Zie de artikelen 2, punt a), en 4 tot en met 11 van de Artikelen inzake de aansprakelijkheid van de staat voor internationale onrechtmatige daad (voetnoot 1).
(12) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
(13) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(14) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(15) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
(16) GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.
(17) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(18) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(19) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(20) Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.
(21) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(22) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(23) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
(24) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(25) AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(26) Subplafond voor extern personeel betaald uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(27) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(28) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. brutobedragen na aftrek van 20 % aan inningskosten.