Bijlagen bij COM(2022)349 - Wet ter versterking van de Europese defensie-industrie door middel van gemeenschappelijke aanbestedingen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)349 - Wet ter versterking van de Europese defensie-industrie door middel van gemeenschappelijke aanbestedingen. |
---|---|
document | COM(2022)349 |
datum | 18 oktober 2023 |
2.2.2.Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken
Het instrument is bedoeld om de samenwerking bij de aankoop van de meest dringende en kritieke defensieproducten te ondersteunen. De belangrijkste vastgestelde risico’s zijn: risico in verband met het tijdschema: tijdschema, vertragingen bij de uitvoering; bestuursrisico: gebrek aan samenwerking tussen de lidstaten en/of de nationale industrie, wat leidt tot vertragingen door inefficiënte uitvoering, financieel risico: kostenbeheer, lage absorptie (vertragingen) enz.; technische risico’s: moeilijkheden bij specifieke ontwikkeling; technische problemen; laag prestatieniveau. Daarom zou de Commissie het instrument in direct beheer uitvoeren op basis van de ervaring die is opgedaan bij de uitvoering van het Europees Defensiefonds, slechts één meerjarig werkprogramma opstellen en goedkeuren, de subsidietermijn verkorten en financiering toepassen die geen verband houdt met kosten.
2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)
De begroting van het fonds wordt in direct beheer uitgevoerd. Op basis van de ervaring van de Commissie met het beheer van subsidies worden de totale controlekosten van het instrument door de Commissie geraamd op minder dan 1 % van de kosten van de desbetreffende beheerde financiering.
Wat het verwachte foutenpercentage betreft, wordt beoogd die onder de drempel van 2 % te houden. De Commissie is van mening dat de uitvoering van het fonds in direct beheer, met degelijk opgeleide (ervaren personeel, mogelijk gerecruteerd bij de ministeries van defensie van de lidstaten) en goed bemande teams die onder toezicht van gedelegeerde ordonnateurs staan, duidelijke regels toepassen en de op output gebaseerde instrumenten passend gebruiken (en de financiering dus niet linken aan de kosten), het foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel van 2 % zal houden.
2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijv. in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
Het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) is bevoegd om onderzoek uit te voeren met betrekking tot de werkzaamheden die in het kader van dit initiatief worden ondersteund. De uit deze verordening voortvloeiende overeenkomsten, met inbegrip van overeenkomsten met internationale organisaties, voorzien in toezicht en financiële controle door de Commissie, of een door haar gemachtigde vertegenwoordiger, en in audits door de Europese Rekenkamer, het Europees Openbaar Ministerie (EOM) of OLAF, indien nodig ter plaatse. Functionarissen van de Commissie die over de vereiste veiligheidsmachtiging beschikken, kunnen ook bezoeken ter plaatse uitvoeren.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1.Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
·Bestaande begrotingsonderdelen (zie tabel in punt 3.2)
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK 13 . | van EVA-landen 14 | van kandidaat-lidstaten 15 | van derde landen | in de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement | |
[XX.YY.YY.YY] | GK/NGK | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE | JA/NEE |
·Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK | van EVA-landen | van kandidaat-lidstaten | van derde landen | in de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement | |
5 | 13.0106 | NGK | JA | NEE | NEE | NEE |
5 | 13.06 | GK | JA | NEE | NEE | NEE |
3.2.Financieringsbronnen voor het initiatief
3.2.1.Financieringsbron van de kredieten in het kader van het voorstel
Bijdrage uit marges en speciale instrumenten van het MFK | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Totaal |
Marges van post 5 | 83 700 | 44 900 | 32 100 | 1 | 160 700 | |||
Speciale instrumenten van het MFK | 111 400 | 227 900 | 339 300 | |||||
Totaal | 83 700 | 156 300 | 260 000 | 500 000 |
3.2.2.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
–☑ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt toegelicht:
miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 05 | Veiligheid en defensie — Cluster 13 Defensie | |||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |||
13.0601 beleidskredieten STI-defensieproducten | Vastleggingen | (1) | 83 700 | 156 300 | 260 000 | 500 000 | |||||
Betalingen | (2) | 72 000 | 174 000 | 104 000 | 72 000 | 78 000 | 500 000 | ||||
13.016 — ondersteunende uitgaven | Vastleggingen = betalingen | (3) | p.m. | p.m. | 0 | ||||||
TOTAAL kredieten voor het budget van het programma in rubriek 5 | Vastleggingen | =1+3 | 83 700 | 156 300 | 260 000 | 500 000 | |||||
Betalingen | =2+3 | 0 | 72 000 | 174 000 | 104 000 | 72 000 | 78 000 | 500 000 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | “Administratieve uitgaven” |
Dit deel moet worden ingevuld aan de hand van de “administratieve begrotingsgegevens”, die eerst moeten worden opgenomen in de bijlage bij het financieel memorandum (bijlage V bij de interne voorschriften), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.
miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | ||
Personele middelen | 0,961 | 1,831 | 1,831 | 1,517 | 1,517 | 1,187 | 8,844 | |||
Andere administratieve uitgaven | 0,047 | 0,279 | 0,279 | 0,067 | 0,057 | 0,057 | 0,786 | |||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 1 008 | 2 110 | 2 110 | 1 584 | 1 574 | 1 244 | 9 630 |
miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |||
TOTAAL kredieten voor alle RUBRIEKEN van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | 84 708 | 158 410 | 262 110 | 1 584 | 1 574 | 1 244 | 509 630 | |||
Betalingen | 1 008 | 74 110 | 176 110 | 105 584 | 73 574 | 79 244 | 0 | 509,630 |
3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–☑ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 0,961 | 1,831 | 1,831 | 1,517 | 1,517 | 1,187 | 8,844 | |
Andere administratieve uitgaven | 0,047 | 0,279 | 0,279 | 0,067 | 0,057 | 0,057 | 0,786 | |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 1,008 | 2,110 | 2,110 | 1,584 | 1,574 | 1,244 | 9,630 | |
Buiten RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | ||||||||
Andere administratieve uitgaven (vroegere “BA”-onderdelen) | ||||||||
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader |
TOTAAL | 1,008 | 2,110 | 2,110 | 1,584 | 1,574 | 1,244 | 9,630 |
De benodigde administratieve kredieten zullen worden gefinancierd uit de kredieten die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de bestaande budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften
–◻ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.
–✓ Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaar | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) voor DG DEFIS | ||||||||
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie | 5 | 10 | 10 | 8 | 8 | 7 | ||
Delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC. AL. END. INT en JED voor DG DEFIS Rubriek 7 | ||||||||
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarige financiële kader | – zetel | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | |
– delegaties | ||||||||
Gefinancierd uit het budget van het programma | – zetel | |||||||
– delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
Andere (specificeer) | ||||||||
TOTAAL | 7 | 13 | 13 | 11 | 11 | 8 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | 5 VTE (5 AD) zullen nodig zijn om het instrument in 2022 klaar te stomen en de eerste activiteiten op te starten, 10 VTE (7AD en 3 AST) om de activiteiten uit te voeren – en dit aantal is in 2027 terug te brengen tot 7 (5 AD en 2 AST) om ervoor te zorgen dat het werkprogramma wordt goedgekeurd; beheer van de evaluatie en de operationele, financiële en juridische monitoring van de uitvoering van de projecten. |
Extern personeel | 2 VTE om de activiteiten op te starten (2 GND), toenemend tot 3 (1 AC en 2 GND) en terug te brengen tot 1 in 2027 (1 AC) om de uitvoering van de projecten operationeel, financieel en juridisch te monitoren. |
3.2.4.Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
–◻ kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).
–☑ vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
Marge van rubriek 5. Zie details in punt 3.2.
–◻ vereist een herziening van het MFK.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
3.2.6.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
–☑ voorziet niet in medefinanciering door derden
–◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Totaal | |
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–☑ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
voor de eigen middelen
voor overige ontvangsten
Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 16 | ||||||
Jaar N | Jaar N + 1 | Jaar N + 2 | Jaar N + 3 | Geef zoveel jaren als nodig in om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
[...]
Andere opmerkingen (bijv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
[...]
(1) PB C van , blz. .
(2) PB L 433I van 22.12.2020, blz. 28.
(3) Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1).
(4) Verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1).
(5) Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).
(6) Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie ("EOM") (PB L 283 van 31.10.2017, blz. 1).
(7) Richtlijn (EU) 2017/1371 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2017 betreffende de strafrechtelijke bestrijding van fraude die de financiële belangen van de Unie schaadt (PB L 198 van 28.7.2017, blz. 29).
(8) Besluit 2013/755/EU van de Raad van 25 november 2013 betreffende de associatie van de landen en gebieden overzee met de Europese Unie (“LGO-besluit”) ( PB L 344 van 19.12.2013, blz. 1).
(9) Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 65).
(10) Richtlijn 2014/25/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten en houdende intrekking van Richtlijn 2004/17/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 243).
(11) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(12) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
(13) GK = gedifferentieerde kredieten / NGK = niet-gedifferentieerde kredieten.
(14) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(15) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(16) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten, suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.