Bijlagen bij COM(2022)700 - Voortgang bij de verwezenlijking van de Europese onderwijsruimte - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)700 - Voortgang bij de verwezenlijking van de Europese onderwijsruimte. |
---|---|
document | COM(2022)700 |
datum | 18 november 2022 |
(7)
Zie SWD(2022) 750 en bijlage 2.
(8)
De Europese vaardighedenagenda, het vernieuwde beleid inzake beroepsonderwijs en -opleiding en de Europese zorgstrategie dragen ook bij tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de EEA, met name wat betreft voor- en vroegschoolse educatie en opvang (ECEC), een leven lang leren en volwasseneneducatie en beroepsonderwijs en -opleiding. Specifieke initiatieven op deze gebieden (bv. de Aanbeveling van de Raad inzake individuele leerrekeningen ) worden niet beschreven in dit verslag, dat toegespitst is op de veertig maatregelen die in de EEA-mededeling worden aangekondigd.
(9)
Het actieplan voor digitaal onderwijs werd samen met de EEA-mededeling aangenomen. Dit actieplan maakt deel uit van de EEA-visie, aangezien het ondersteunen van de groene en digitale transitie in onderwijs en opleiding een van de aandachtsgebieden binnen de EEA is. Het voortgangsverslag heeft betrekking op een beperkt aantal digitale acties waarnaar in de EEA-mededeling wordt verwezen. Het monitoren van alle acties die worden aangekondigd in het actieplan voor digitaal onderwijs, dat betrekking heeft op een andere periode (2021-2027) en een groter aantal digitale acties, valt buiten het bestek ervan.
(10)
Andere relevante programma’s en EU-financieringsinstrumenten waarmee ook wordt voorzien in de financiering van onderwijs en opleiding, zijn het instrument voor technische ondersteuning en het programma Digitaal Europa.
(11)
Deel 1 bevat een EU-brede vergelijking van onderwijs- en opleidingsstelsels, terwijl deel 2 bestaat uit 27 diepgaande landverslagen over beleidshervormingen die de inspanningen van de lidstaten ter verwezenlijking van de EEA-doelstellingen weerspiegelen.
(12)
Bijlage 1 bij SWD (2022) 750 bevat een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot alle EEA-maatregelen op EU-niveau, maar in dit punt wordt ingegaan op door de Commissie voorgestelde (en door de Raad goedgekeurde) prioritaire initiatieven en op een selectie van door de EU gefinancierde transnationale projecten.
(13)
Esteam-gemeenschap voor vrouwen , Esteam-gemeenschap voor meisjes .
(14)
Resolutie over een strategisch kader voor de EEA , governanceresolutie .
(15)
Zie SWD (2022) 750, punt II.1, en bijlage 2.
(16)
De Groep op hoog niveau onderwijs en opleiding koppelt het technische niveau aan het politieke niveau en speelt een centrale rol bij het op toekomstgerichte wijze in beeld brengen, bespreken en aansturen van strategische en transversale kwesties die relevant zijn voor de Europese onderwijsruimte. Zie SWD (2022) 750, punt II.1.2.
(17)
Zie SWD (2022) 750, punt II.1.3, voor de tot dusver geboekte vooruitgang en resultaten.
(18)
De School Education Gateway (met inbegrip van de Europese Toolkit voor scholen ) en eTwinning zijn geïntegreerd in het nieuwe European School Education Platform . Leerhoek van de EU ; de “Onderwijs voor klimaat”-coalitie ; hub voor digitaal onderwijs .
(19)
Eurydice , Neset , Eenee .
(20)
Zoals de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), de Raad van Europa en verschillende organen van de Verenigde Naties, zie SWD (2022) 750, bijlage 2.
(21)
Er is sprake van een genderkloof (waarbij meisjes het beter doen dan jongens) als het gaat om voortijdig schoolverlaten en ondermaats presteren op het gebied van lezen, en een aanzienlijke en groeiende genderkloof (waarbij jonge vrouwen het beter doen dan jonge mannen) met betrekking tot het tertiaire opleidingsniveau. (Zie de tabel met de zeven EU-streefcijfers en SWD (2022) 751 — Vergelijkend verslag.)
(22)
Het vergelijkend verslag van de Onderwijs- en opleidingsmonitor 2022 (SWD (2022) 751) is opgebouwd rond de zeven EU-streefcijfers, waarbij in elk hoofdstuk wordt gewezen op veel achterblijvende lidstaten en aanzienlijke verschillen tussen subgroepen van de bevolking in vrijwel alle landen.
(23)
Zie SWD (2022) 751 — Landverslagen.
(24)
De benaderingen om institutionele belemmeringen voor kansengelijkheid en inclusie weg te nemen blijven beperkt, ook al zijn er aanwijzingen dat vroegtijdige tracering, doubleren en segregatie de ongelijkheid vergroten.
(25)
Uit onderzoek blijkt dat kinderen die verschillende sociaaleconomische nadelen ondervinden, doorgaans onevenredig zwaar zijn getroffen door leerverlies als gevolg van de pandemie. Bepaalde groepen kinderen zijn bovengemiddeld geraakt, zoals kinderen die risico op armoede of sociale uitsluiting lopen, kinderen in eenoudergezinnen, kinderen van wie de ouders een lager opleidingsniveau hebben en kinderen met een migrantenachtergrond. Hoewel corrigerende maatregelen gericht op kansarme studenten doeltreffend zijn gebleken bij het omkeren van negatieve trends, worden deze nog steeds onderbenut. Employment and Social Developments in Europe, Annual review 2022 , Impacts of COVID-19 on school education ,
(26)
De resolutie van de Raad van 2021 betreffende een vernieuwde Europese agenda voor volwasseneneducatie bevestigt een tweefasenbenadering van het betrokken EU-streefcijfer. De deelname aan volwasseneneducatie moet tegen 2025 tot ten minste 47 % stijgen en uiterlijk in 2030 ten minste 60 % bedragen. Het streefcijfer voor 2030 vindt zijn oorsprong in het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten en de daaruit voortvloeiende Verklaring van Porto . De Commissie zal, in samenwerking met de Permanente Groep indicatoren en benchmarks, de nieuwe tweejaarlijkse gegevens beoordelen wanneer deze in 2023 voor het eerst beschikbaar zijn en de resultaten vergelijken met die van de enquête volwasseneneducatie. Deze beoordeling moet dienen als basis voor mogelijke wijzigingen in de methode en/of de Raad informeren inzake een herbeoordeling van het streefcijfer voor 2025.
(27)
ICILS 2023 zal de eerste cyclus zijn met een uitgebreide dekking van de EU-lidstaten, waarbij de dekking meer dan verdubbelt, van 9 in 2013 en 7 in 2018 tot 22 in 2023.
(28)
Op EU-niveau is bijna 40 % van de leerkrachten ouder dan 50 jaar.
(29)
Zie SWD (2022) 750, punt II.1.
(30)
In 2022 ontvingen acht lidstaten een landspecifieke aanbeveling betreffende uitdagingen in verband met onderwijs en vaardigheden die in de herstel- en veerkrachtplannen niet adequaat worden aangepakt (zie landspecifieke aanbevelingen ). In 2019 ontvingen alle lidstaten en in 2020 24 lidstaten een landspecifieke aanbeveling inzake onderwijs of vaardigheden.
(31)
Het cijfer is gebaseerd op de methode van ‘pillar tagging’ voor het scorebord voor herstel en veerkracht en komt overeen met de som van de geraamde kosten van maatregelen voor “Algemeen, beroeps- en hoger onderwijs: toegankelijkheid, betaalbaarheid, kwaliteit en inclusiviteit, met inbegrip van digitalisering en infrastructuur”, “Volwassenenonderwijs, met inbegrip van voortgezet beroepsonderwijs en -opleiding; erkenning en validering van vaardigheden”, “Onderwijs en opvang voor jonge kinderen: toegankelijkheid, betaalbaarheid, kwaliteit en inclusiviteit, met inbegrip van digitalisering en infrastructuur” of “Menselijk kapitaal bij digitalisering” als primair of secundair beleidsterrein. De berekening is gebaseerd op de 25 herstel- en veerkrachtplannen die de Commissie en de Raad in september 2022 hebben goedgekeurd. Dit zijn geraamde kosten; de werkelijke financiering wordt gebaseerd op de bereikte mijlpalen en streefcijfers. De Commissie heeft de kostenramingen beoordeeld bij de indiening en goedkeuring van de oorspronkelijke plannen. De lidstaten zijn niet verplicht de betalingsbewijzen van uitgaven in te dienen en de Commissie zal de werkelijke kosten van de door de herstel- en veerkrachtfaciliteit ondersteunde maatregelen niet verifiëren.
(32)
Op 30 september 2022 hadden 23 lidstaten al middelen van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) ten belope van 21,13 miljard EUR geprogrammeerd ter ondersteuning van onderwijs en vaardigheden. De voorlopige toewijzing uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) aan onderwijs- en opleidingsinfrastructuur, op basis van goedgekeurde programma’s in 7 lidstaten, bedraagt 2,3 miljard EUR.
(33)
Zie SWD (2022) 750, punt I.2.2.
(34)
Het cijfer is gebaseerd op de methode van ‘pillar tagging’ voor het scorebord voor herstel en veerkracht Het komt overeen met de geraamde kosten van maatregelen die worden toegewezen aan “Menselijk kapitaal bij digitalisering” als primair of secundair beleidsterrein. De berekening is gebaseerd op de 25 herstel- en veerkrachtplannen die de Commissie en de Raad in september 2022 hebben goedgekeurd. Dit zijn geraamde kosten; de werkelijke financiering wordt gebaseerd op de bereikte mijlpalen en streefcijfers. De Commissie heeft de kostenramingen beoordeeld bij de indiening en goedkeuring van de oorspronkelijke plannen. De lidstaten zijn niet verplicht de betalingsbewijzen van uitgaven in te dienen en de Commissie zal de werkelijke kosten van de door de herstel- en veerkrachtfaciliteit ondersteunde maatregelen niet verifiëren.
(35)
Aan het begin van het schooljaar 2022-2023 waren ongeveer 500 000 Oekraïense kinderen ingeschreven in het nationale onderwijsstelsel van 26 lidstaten en Liechtenstein. Dit zijn er veel minder dan het totale aantal ontheemde kinderen, dat in de miljoenen loopt. (Er zijn meer dan 4 miljoen registraties voor tijdelijke bescherming.)
(36)
De Commissie heeft een EU-solidariteitsgroep voor het onderwijs voor Oekraïne opgezet, die in kaart helpt brengen wat er nodig is om ervoor te zorgen dat Oekraïense kinderen onderwijs blijven volgen en die ondersteuning biedt aan de landen die hen opvangen door de beschikbare deskundigheid in Europa te bundelen. Deze groep is geworteld in de bestaande instrumenten en mechanismen van het strategisch kader van de EEA, waaronder de werkgroepen.
(37)
Ondersteuning van de integratie van ontheemde kinderen uit Oekraïne in het onderwijs: overwegingen, kernbeginselen en praktijken voor het schooljaar 2022-2023 , juni 2022. Zie ook SWD (2022) 750, tabel 7.
(38)
Richtsnoeren om vluchtelingen voor de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne toegang te verlenen tot de arbeidsmarkt, beroepsonderwijs en -opleiding en volwasseneneducatie , juni 2002.
(39)
Bv. e-learningmateriaal in het Oekraïens en informatie over het Oekraïense schoolsysteem, de erkenning van academische kwalificaties en materialen en cursussen over psychosociale ondersteuning, onder meer via de Europese Toolkit voor scholen.
(40)
Ongeveer 14 lidstaten zijn van plan onderwijs te financieren in het kader van het ESF met meer dan 3,5 miljard EUR. In het kader van het EFRO hebben 5 lidstaten 1,4 miljard EUR aan React-EU-middelen toegewezen voor maatregelen in verband met e-learning en e-onderwijs en hebben 6 lidstaten bijna 1 miljard EUR toegewezen aan steun voor infrastructuur voor basis- en algemeen voortgezet onderwijs.
(41)
Deze dialoog met de lidstaten en belanghebbenden, die is aangekondigd in de toespraak over de Staat van de Unie van 2021 en wordt ondersteund door conclusies van de Europese Raad, loopt tot eind 2022.
(42)
Zie SWD (2022) 751 — Vergelijkend verslag, hoofdstuk 1.
(43)
Deze gecombineerde maatstaf van ernstige ondermaatse onderwijsprestaties wijkt af van de aanpak tot nu toe, waarbij elk PISA-gebied afzonderlijk werd bekeken. Het voordeel van een focus op ondermaatse prestaties op drie gebieden van basisvaardigheden tegelijkertijd is dat hierdoor een brede benadering van kansengelijkheid in het onderwijs wordt ondersteund, terwijl de aandacht uitgaat naar jongeren die het grootste risico lopen.
(44)
Alle technische details van de nieuwe indicator op EU-niveau, naast talrijke contextindicatoren, worden nader uitgewerkt in SWD (2022) 750 en SWD (2022) 751.
(45)
Zoals benadrukt in de Europese Green Deal en de EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030 .
(46)
Intergouvernementele verklaring om te komen tot een gedeelde visie op effectieve, efficiënte en billijke investeringen in onderwijs.
(47)
Zie SWD (2022) 750, punt I.2.1.
(48)
Final report of the expert group on quality investment in education and training , oktober 2022
(49)
In het strategisch prognoseverslag 2022 wordt onder meer ingegaan op onderwijs in de context van de wisselwerking tussen de groene en de digitale transitie tegen de achtergrond van de huidige instabiele geopolitieke realiteit.
(50)
Zie SWD (2022) 750, punt I.1.2, en bijlage 1.
(51)
Duurzameontwikkelingsdoelstelling 4 .
(52)
De Europese Stichting voor opleiding (ETF) heeft snel en in volledige coördinatie met de EU, de Oekraïense regering en andere internationale organisaties op de invasie van Oekraïne door Rusland gereageerd. De Europese Commissie heeft samen met de ETF, de Oekraïense autoriteiten en de EU-lidstaten een vergelijking gemaakt van het Europees kwalificatiekader en het nationale kwalificatiekader van Oekraïne van primair tot postdoctoraal niveau. De ETF heeft een informatieplatform opgezet om zowel Oekraïners die hulp zoeken bij de erkenning van hun kwalificaties, als anderen die hulp nodig hebben bij de interpretatie van kwalificaties, bij te staan. In het kader van het EU-beleid op het gebied van externe betrekkingen richt de ETF zich op het verbeteren van de ontwikkeling van menselijk kapitaal in landen buiten de EU (partnerlanden). De ETF is momenteel actief in de nabuurschapslanden van de EU, in uitbreidingslanden en in Centraal-Azië en werkt samen met de EU aan de ontwikkeling van vaardigheden in Afrika. (Zie ook punt 3.2 hierboven.)
(53)
Zoals aangekondigd in de toespraak over de Staat van de Unie anno 2022 .
(54)
Innovatieagenda van de EU en de Westelijke Balkan.
(55)
Waarvan er 39 aanvullende steun uit Horizon 2020 ontvangen voor hun onderzoeks- en innovatiedimensie.
(56)
Zie SWD(2022) 750 – bijlage 2.
(57)
Onder meer in het kader van het nieuwe leerlab over kwalitatieve investeringen in onderwijs en opleiding, de werkgroepen van het strategisch kader van de EEA en andere vraaggestuurde intercollegiale adviesactiviteiten.