Bijlagen bij COM(2023)53 - Wijziging van Besluit (EU) 2022/563 wat het bedrag van de macrofinanciële bijstand aan Moldavië betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het financieel memorandum (Bijlage V bij de interne voorschriften), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

Jaar 
2021
Jaar 
2022
Jaar 
2023
Jaar 
2024
Jaar 
2025
TOTAAL
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEKEN 1 tot en met 7 
van het meerjarig financieel kader 
(referentiebedrag)
Vastleggingen=4+60,03440,86454,0640,0110,16195,134
Betalingen=5+60,03430,86464,0640,0110,16195,134

3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten 

Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)



3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten 

–X    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar 
2021
Jaar 
2022
Jaar 
2023
Jaar 
2024
Jaar
2025
TOTAAL

RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen0,0340,0440,0440,0110,0110,144
Andere administratieve uitgaven0,0200,0200,040
Subtotaal RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
0,0340,0640,0640,0110,0110,184

Buiten RUBRIEK 7 12
van het meerjarige financiële kader 

Personele middelen
Andere administratieve
uitgaven
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL0,0340,0640,0640,0110,0110,184

De benodigde kredieten voor personele middelen en andere uitgaven van administratieve aard zullen worden gefinancierd uit kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld.

3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften

–X    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar 
2021
Jaar 
2022
Jaar 2023Jaar 2024Jaar 2025
□ Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0,1000,2500,1500,0100,100
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek door derden)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
□ Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 13

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)0,2000,3500,2000,0100,100
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz   14

- op zetel

- in delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL0,3000,6000,3500,0200,200

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelDirecteur dir. D: toezicht houden op en beheren van de operatie, contacten onderhouden met de Raad en het Parlement voor de vaststelling van het besluit en de goedkeuring van het memorandum van overeenstemming, met de Moldavische autoriteiten onderhandelen over het memorandum, verslagen beoordelen, inspectiebezoeken leiden en vorderingen bij het naleven van de voorwaarden beoordelen.

Eenheidshoofd/adjunct-eenheidshoofd dir. D: de directeur bijstaan bij het beheren van de operatie, het onderhouden van contacten met de Raad en het Parlement voor de vaststelling van het besluit en de goedkeuring van het memorandum van overeenstemming, met de Moldavische autoriteiten onderhandelen over het memorandum en de leningsovereenkomst (samen met DG BUDGET), het beoordelen van verslagen en van de vorderingen bij het naleven van de voorwaarden.

DG BUDGET (eenheden E1, E3 onder toezicht van de directeur): de leningsovereenkomst voorbereiden, erover onderhandelen met de Moldavische autoriteiten en ervoor zorgen dat die wordt goedgekeurd door de bevoegde diensten van de Commissie en door beide partijen wordt ondertekend. Toezicht houden na de inwerkingtreding van de leningsfaciliteitovereenkomst. De besluiten van de Commissie inzake de leningtransactie(s) voorbereiden, de indiening van de verzoeken om middelen follow-up geven, de banken selecteren en de financieringstransactie(s) voorbereiden en uitvoeren, en de middelen aan Moldavië uitbetalen. De administratieve activiteiten verrichten voor de follow-up van de terugbetaling van de lening(en). De bijbehorende verslagen opstellen.
Extern personeelDeskeconomen, sector macrofinanciële bijstand (dir. D): het besluit en het memorandum voorbereiden, contacten onderhouden met de autoriteiten en de internationale financiële instellingen, evaluatiebezoeken verrichten, voorbereiden van verslagen van de diensten van de Commissie en van Commissieprocedures voor het beheer van de bijstand, contacten onderhouden met externe deskundigen voor de operationele evaluatie en de ex-postevaluatie.


3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader 

Het voorstel/initiatief:

–X    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

3.2.5.Bijdrage van derden aan de financiering 

Het voorstel/initiatief:

–X    voorziet niet in medefinanciering door derden.

3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten 

–X    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

(1) Besluit (EU) 2022/563 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan de Republiek Moldavië (PB L 109 van 8.4.2022, blz. 6).
(2) ABM: activiteitsgestuurd beheer: ABB: activiteitsgestuurde begroting.
(3) In de zin van artikel 54, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(4) Nadere bijzonderheden over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn te vinden op de BudgWeb-website: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx  
(5) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(6) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(7) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(8) Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.
(9) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(10) Outputs zijn producten en te verstrekken diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(11) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
(12) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(13) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(14) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).