Bijlagen bij COM(2023)205 - Succesfactoren voor digitaal onderwijs en digitale opleiding - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)205 - Succesfactoren voor digitaal onderwijs en digitale opleiding. |
---|---|
document | COM(2023)205 |
datum | 23 november 2023 |
5Besluit (EU) 2022/2481.
6COM(2022) 28 final.
7COM(2022) 212 final.
8 COM/2020/274 final.
9 COM(2021) 102 final.
10Europese Commissie (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Luxemburg: Publicatiebureau van de EU.
11SWD(2021) 167 final.
12COM(2016) 587.
13Europese Commissie (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Luxemburg: Publicatiebureau van de EU.
14Zie vorige voetnoot.
15OESO (2018). Getting ready for the digital world, PISA 2018: Insights and Interpretations. Parijs: OECD Publishing.
16Biagi F., Rodrigues M. (2017). Digital technologies and learning outcomes of students from low socio-economic background: An analysis of PISA 2015. JRC Science for Policy Report.
17Europese Rekenkamer, indicatief tijdschema voor de publicatie van verslagen van januari tot december 2023, https://www.eca.europa.eu/sites/ep/en/Documents/Timetable_of_upcoming_publications_EN.pdf
18Fraillon, J. Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., Duckworth, D. (2019). Preparing for Life in a Digital World: International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report. Amsterdam, IEA.
19Europese Commissie (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Luxemburg: Bureau voor publicaties van de Europese Unie.
20Werkdocument van de diensten van de Commissie over het actieplan voor digitaal onderwijs, SWD(2020) 209 final.
21Onderwijs- en opleidingsmonitor 2020.
22OESO (2019), TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS. Parijs: OECD Publishing.
23OESO (2019), TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS. Parijs: OECD Publishing.
24Europese Commissie/EACEA/Eurydice (2019). Digital Education at School in Europe. Eurydice-verslag. Luxemburg: Bureau voor publicaties van de Europese Unie.
25https://sdgs.un.org/
26 COM(2020) 625 final.
27 COM(2020) 624 final.
28 COM(2020) 274 final.
29 Besluit (EU) 2022/2481.
30SWD/2020/209 final.
31https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12453-Digital-education-action-plan-update-/public-consultation_nl
32Er is een samenvatting bij het werkdocument van de diensten van de Commissie gevoegd;
33Volledige referenties zijn beschikbaar in het werkdocument van de diensten van de Commissie.
34Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Onderwijsruimte tegen 2025 tot stand brengen”, COM(2020) 625 final van 30.9.2020.
35Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over het actieplan voor digitaal onderwijs 2021-2027. Onderwijs en opleiding herbronnen voor het digitale tijdperk (COM(2020) 624 final van 30.9.2020).
36PB C 415 van 1.12.2020, blz. 22.
37 Europese Onderwijsruimte (europa.eu).
38Toespraak over de Staat van de Unie door voorzitter Von der Leyen (europa.eu).
39COM(2022) 526 final.
40PB C 428 van 13.12.2017, blz. 10.
41In 2020 en 2021 werden vijf strategieën voor gelijkheid vastgesteld om vooruitgang te boeken in de richting van een Unie van gelijkheid: strategie voor gendergelijkheid 2020-2025; strategie voor gelijkheid van lhbtiq’ers 2020-2025; EU-actieplan tegen racisme 2020-2025; strategisch EU-kader voor gelijkheid, integratie en participatie van de Roma 2020-2030; strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021-2030.
42Aanbeveling (EU) 2021/1004 van de Raad van 14 juni 2021 tot instelling van een Europese kindergarantie (PB L 223 van 22.6.2021, blz. 14).
43Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “EU-strategie voor de rechten van het kind” (COM(2021) 142 final van 24.3.2021).
44Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (COM(2020) 274 final van 1.7.2020).
45Besluit (EU) 2022/2481 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot vaststelling van het beleidsprogramma voor het digitale decennium tot 2030 (PB L 323 van 19.12.2022, blz. 4).
46PB C 23 van 23.1.2023, blz. 1.
47PB C 415 van 1.12.2020, blz. 22.
48Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Kunstmatige intelligentie voor Europa, COM(2018) 237 final van 25.4.2018.
49Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Een Europese datastrategie” (COM(2020) 66 final van 19.2.2020).
50COM(2021) 206 final.
51Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een interne markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening) (PB L 277 van 27.10.2022, blz. 1).
52Europese Commissie, directoraat-generaal Onderwijs, Jongerenzaken, Sport en Cultuur, Ethische richtsnoeren voor het gebruik van artificiële intelligentie (AI) en data bij onderwijzen en leren voor onderwijsactoren, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756
53https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_nl
54Aanbeveling van de Raad van 24 november 2020 inzake beroepsonderwijs en -opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (PB C 417 van 2.12.2020, blz. 1).
55Goedgekeurd op 30 november 2020.
56Initiatief “Europese universiteiten” | Europese Onderwijsruimte (europa.eu).
57Aanbeveling van de Raad van 19 december 2016 tot invoering van bijscholingstrajecten: nieuwe mogelijkheden voor volwassenen (PB C 484 van 24.12.2016, blz. 1).
58PB C 193 van 9.6.2020, blz. 11.
59Aanbeveling van de Raad van 29 november 2021 over blended leren voor hoogwaardig en inclusief basis- en middelbaar onderwijs (PB C 504 van 14.12.2021, blz. 21).
60Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 betreffende leren voor de groene transitie en duurzame ontwikkeling (PB C 243 van 27.6.2022, blz. 1).
61Richtlijn (EU) 2016/2102 van het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 2016 inzake de toegankelijkheid van de websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties (PB L 327 van 2.12.2016, blz. 1).
62Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).
63Resolutie van de Raad betreffende de governancestructuur van het strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding met het oog op de Europese Onderwijsruimte en verder (2021-2030) (PB C 497 van 10.12.2021, blz. 1).
64Besluit van de Commissie van 11 oktober 2022 tot oprichting van de deskundigengroep “Raad voor het digitale decennium” – C(2022) 7141.
NL NL