Bijlagen bij COM(2023)786 - Doeltreffende rechtsbescherming en toegang tot de rechter Jaarverslag over de toepassing van het EU-Handvest van de grondrechten 2023 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)786 - Doeltreffende rechtsbescherming en toegang tot de rechter Jaarverslag over de toepassing van het EU-Handvest van de ... |
---|---|
document | COM(2023)786 ![]() ![]() |
datum | 4 december 2023 |
(299)
Oproep tot het indienen van voorstellen ter bevordering van capaciteitsopbouw en bewustmaking met betrekking tot het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie en activiteiten op het gebied van strategische procesvoering over democratie, de rechtsstaat en schendingen van de grondrechten . Zie de projecten “ Van het EU-Handvest een toonaangevend instrument voor geschillenbeslechting op het gebied van mensenrechten in Hongarije maken ”, “ Strategische procesvoering als toegangspoort tot de rechten van personen met een beperking in de Europese Unie ”, “ Ontwikkeling van informatie, richtlijnen en onderlinge verbondenheid voor de integratie van rechten inzake het Handvest in handhavingsstrategieën ”.
(300)
Oproep tot het indienen van voorstellen ter voorkoming en bestrijding van geweld, met inbegrip van gendergerelateerd geweld en geweld tegen kinderen: oproep voor tussenpersonen .
(301)
Bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Commissie betreffende de financiering van het programma “Burgers, gelijkheid, rechten en waarden” en de vaststelling van het werkprogramma 2023-2024. Deze activiteiten omvatten financiering ter verbetering van de beschikbare steun voor slachtoffers van haatmisdrijven en de reactie van justitiële structuren op haatmisdrijven.
(302)
Werkprogramma DIGITAL Europe 2023-2024 (.pdf) .
(303)
Oproep tot het indienen van voorstellen voor Digitale transformatie . Een voorbeeld van een gefinancierd project is “ Voortgezet beheer, ontwikkeling en onderhoud van het e-CODEX-systeem ”, dat door verschillende lidstaten wordt gebruikt voor de digitale uitwisseling van gegevens in burgerlijke, handels- en strafzaken.
(304)
Werkprogramma DIGITAL Europe 2023-2024 (.pdf) .
(305)
Project “ Toegang tot de rechter in een Europees constitutioneel systeem met meerdere niveaus ”.
(306)
Project “ EU-studies voor de bescherming van mensenrechten en alternatieve geschillenbeslechting ”.
(307)
Project “Kindvriendelijke justitie in actie” gefinancierd in het kader van Erasmus+ kernactiviteit Samenwerking voor innovatie en uitwisseling van goede praktijken.
(308)
https://erasmus-plus.ec.europa.eu
(309)
https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/internal-security-fund_en
(310)
https://commission.europa.eu/business-economy-euro/economic-recovery/recovery-and-resilience-facility_nl
(311)
https://ec.europa.eu/economy_finance/recovery-and-resilience-scoreboard/milestones_and_targets.html?lang=en
(312)
Met een totale begroting van 864 miljoen EUR voor de periode 2021-2027 heeft de Commissie in het kader van het instrument voor technische ondersteuning 20 projecten op het gebied van justitiële hervormingen in 14 lidstaten gesteund voor een totaalbedrag van 10 580 000 EUR.
(313)
Een Barnahus (kinderhuis) is een uniek loket waar wetshandhaving, strafrecht, kinderbescherming en sociale en gezondheidswerkers onder één dak samenwerken. Het project “ Zorgen voor kindvriendelijke justitie door effectieve werking van de Barnahus-eenheden in Finland ” draagt bij aan het verbeteren van de toegang tot en de kwaliteit van het rechtssysteem voor minderjarige slachtoffers van geweld. De werking van vijf Barnahus wordt verbeterd om in te spelen op gevallen van seksueel misbruik van kinderen. Evenzo beoogt “ Versterking van kindvriendelijke justitie door effectieve samenwerking en coördinatie tussen verschillende op Barnahus geïnspireerde diensten in de regio’s van Spanje ” het opstellen van aanbevelingen en het ontwikkelen van een strategie en een actieplan voor het opschalen van Barnahus-activiteiten in de deelnemende regio’s. In Slovenië is in het kader van het project “Barnahus Slovenië: Steun aan minderjarige slachtoffers van geweld” een Barnahus geopend na een eerste opleiding. Het project hielp bij het uittekenen van de werking en het opstellen van een ontwerpwet over kindvriendelijke justitie, die in juni 2021 werd aangenomen. Er vond ook een landelijke communicatiecampagne plaats en kinderen waren betrokken bij het ontwerp van het Barnahus. Het doel van het project “Invoeren van het Barnahus-model in Kroatië” is het versterken van het wettelijk kader, onder andere door het versterken van de capaciteiten van mensen uit de praktijk.
(314)
Het doel van het project is om kinderen met een beperking beter te integreren in de samenleving en de kwaliteit te verbeteren van de dienstverlening van het systeem voor sociale en rechtsbescherming van kinderen en sociale voogdij en aanverwante diensten.
(315)
Dit project bevordert unitaire, inclusieve en kwaliteitsvolle voor- en vroegschoolse educatie.
(316)
Dit project is gericht op het verminderen van de achterstand bij strafrechtbanken en de duur van strafrechtelijke procedures voor zaken waarbij jongeren betrokken zijn. Het ondersteunt ook de betere behandeling en re-integratie van jonge gevangenen door opleiding van gevangenispersoneel.
(317)
In Frankrijk heeft het project “FranceJustice” tot doel de toegang tot de rechter te verbeteren door een IT-instrument te ontwikkelen voor overleg tussen burgers en juristen, onder wie vertegenwoordigers van diensten die informatie verstrekken over grondrechten en justitie en verenigingen voor slachtofferhulp. Het project “Moderniseren van het burgerlijk procesrecht in Cyprus” ondersteunde het Hooggerechtshof bij het moderniseren van het burgerlijk procesrecht in 2021. Ook het project “ Ondersteuning van de invoering van e-communicatie in de Kroatische justitie ”, dat wordt medegefinancierd door de Raad van Europa, ondersteunt het ministerie van Justitie bij het beoordelen van het huidige systeem op basis van feedback van belanghebbenden en beste praktijken en doet aanbevelingen voor verdere verbetering.
(318)
In het kader van aanbesteding NEAR/SJJ/2023/EA-OP/0056 voor de levering van uitrusting en technische capaciteiten voor de justitiële instellingen werden in 2023 bijvoorbeeld vijf contracten ondertekend voor een totale waarde van 3,94 miljoen EUR voor gespecialiseerde politievoertuigen voor het vervoer van personen die van hun vrijheid zijn beroofd; een speciale politiebus om gedetineerden te vervoeren; apparatuur om ontsnappingen te voorkomen; technische beveiligingssystemen voor justitiële gebouwen; en servers voor justitiële instellingen in Bosnië en Herzegovina.
(319)
https://www.eeas.europa.eu/eeas/eu-action-plan-human-rights-and-democracy-0_en?s=264 .
(320)
Bilaterale samenwerking met verschillende partnerlanden, waaronder bijvoorbeeld Mongolië, Nigeria, de Filippijnen, Colombia, Gambia, Guinee-Bissau en Angola. Het “ Team Europe Democracy ” (TED) is een wereldwijd thematisch initiatief van Team Europe met 15 lidstaten, dat in 2021 werd gelanceerd om democratie en mensenrechten over de hele wereld te bevorderen. Verantwoording en rechtsstaat zijn belangrijke prioriteiten, met een werkgroep die zich bezighoudt met toegang tot de rechter en rechtspraak waarin de mens centraal staat.
(321)
Hiervoor wordt de uitvoering van het overgangsfonds van de Afrikaanse Unie ondersteund door de EU-delegatie bij de Afrikaanse Unie met een consortium van gespecialiseerde agentschappen.
(322)
https://www.elpaccto.eu/ De tweede fase, die in 2023 van start gaat, wordt het grootste programma ter ondersteuning van de uitvoering van het initiatief van Team Europa voor justitie en veiligheid , dat zich bijvoorbeeld richt op het ondersteunen van acties met betrekking tot toegang tot de rechter en rechtspraak waarin de mens centraal staat.
(323)
Over de handhaving van rechterlijke beslissingen en de uitvoering van uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens wordt bijvoorbeeld gerapporteerd in de landenverslagen als onderdeel van het jaarlijkse uitbreidingspakket.
(324)
Voorbeelden van acties in het kader van de gezamenlijke programma’s van de EU en de Raad van Europa zijn i) het partnerschap voor goed bestuur voor de landen van het Oostelijk Partnerschap, gericht op de bestrijding van discriminatie en de bescherming van de rechten van kwetsbare groepen en vrouwen door middel van capaciteitsopbouw en de verspreiding van instrumenten en begeleiding bij de toegang tot de rechter in Georgië, Moldavië en Oekraïne; ii) de horizontale faciliteit voor de westelijke Balkan en Turkije, die zich richt op genderongelijkheid in de rechtsstelsels in Albanië, Montenegro en Noord-Macedonië, iii) het “South Programme”, dat 31 edities van het bovengenoemde HELP-programma aanpaste aan de nationale juridische context en in juli 2023 HELP-docenten en nationale contactpunten uit het zuidelijke Middellandse Zeegebied bijeenbracht om gemeenschappelijke prioriteiten voor de regio en manieren om de samenwerking te verbeteren te bespreken.
(325)
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/eu-budget/performance-and-reporting/programme-performance-statements/common-foreign-and-security-policy-performance_en
(326)
Bijvoorbeeld de speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie voor de mensenrechten.
(327)
EULEX Kosovo, de adviesmissie van de Europese Unie voor de hervorming van de civiele veiligheidssector in Oekraïne (EUAM Oekraïne), de politiemissie van de Europese Unie voor de Palestijnse Gebieden (EUPOL COPPS) en de missie van de Europese Unie voor capaciteitsopbouw in Mali (EUCAP Sahel Mali).
(328)
https://eeagrants.org/topics-programmes/justice-and-home-affairs/judicial-cooperation . Lijst van subsidies toegekend door de Raad van Europa in het kader van gezamenlijke programma’s van de EU en de Raad van Europa en vrijwillige bijdragen .
(329)
Conclusies van de Raad over een striktere toepassing van het Handvest van de grondrechten in de Europese Unie van 8 maart 2021, 6795/21.
(330)
Artikel 19, lid 1, tweede alinea, VEU.
(331)
Zie FRA 2023, raadpleging van het maatschappelijk middenveld over toegang tot de rechter. Samenvatting van de antwoorden op een online-enquête die tussen 30 juni en 21 augustus 2023 is uitgevoerd.
(332)
Zie de strategie voor het Handvest, blz. 12-13, waarin wordt gesteld dat de kennis van het Handvest onder nationale juristen beperkt blijft, ondanks het toenemende gebruik ervan door nationale rechtbanken.