Bijlagen bij COM(2024)497 - Wijziging van Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

annex-en.docx">bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het Besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 2024Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL
DG: TAXUD
□ Personele middelen0,7120,7120,5340,5342,492
□ Andere administratieve uitgaven0,0050,0050,0030,0020,015
TOTAAL DG TAXUDKredieten0,7170,7170,5370,5362,507

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten 

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputsJaar 2024Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL
Soort 24

Gem. kostennr.Kostennr.Kostennr.Kostennr.KostenTotaalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 25
Specificaties0,50,5
Ontwikkeling1,01,0
Onderhoud0,20,10,3
Ondersteuning0,30,350,150,8
Opleiding0,40,4
ITSM-infrastructuur0,10,10,10,3
ITSM — hosting
ITSM — licenties
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 10,02,30,650,353,3
TOTALEN0,02,30,650,353,3

3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten 

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–☒    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
2024 26
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL
RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen0,7120,7120,5340,5342,492
Andere administratieve uitgaven0,0050,0050,0030,0020,015
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
0,7170,7170,5370,5362,507

Buiten RUBRIEK 7 27
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere adminstratieve
uitgaven
Subtotaal
Buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL0,7170,7170,5370,5362,507

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

–☒Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar 2026Jaar 2027
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)4433
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz 28

- in centrale diensten

- in delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT — onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT — eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL4433

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeeldrie extra administrateurs, die nodig zijn voor de voorbereiding van vergaderingen en de correspondentie met de lidstaten en werkzaamheden op het gebied van uitvoeringsverordeningen en IT-formaten.

De vraag om personeel betreft een aanvulling op het huidige personeelsbestand van DG TAXUD. Een goede uitvoering van Richtlijn (EU) 2022/2523 van de Raad van 14 december 2022 tot waarborging van een mondiaal minimumniveau van belastingheffing voor groepen van multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in de Unie (de pijler 2-richtlijn) is van het grootste belang voor de werking van de interne markt en voor het concurrentievermogen van de EU. Bovendien zal dit leiden tot een aanzienlijke lastenverlichting voor de MNO-groepen die binnen het toepassingsgebied vallen.

Deze werkzaamheden zijn ook opgenomen in de opdrachtbrief van de kandidaat-commissaris die verantwoordelijk is voor belastingen, namelijk om met de lidstaten samen te werken aan de uitvoering van de mondiale overeenkomst inzake internationale belastinghervorming, die een effectief minimumbelastingtarief invoert voor multinationale ondernemingen die actief zijn in de EU.

Nieuwe verantwoordelijkheden die uit deze wetgeving voortvloeien, kunnen niet worden gedekt door het bestaande personeel. Aangezien dit een doorlopende taak is, zullen de werkzaamheden ook na 2027 worden voortgezet.
Extern personeeln.v.t.

3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader 

Het voorstel/initiatief:

–☒    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

De uitvoering zal worden gefinancierd door middel van een herschikking van middelen uit het bestaande Fiscalis-programma voor 2024-2027.

–    vereist dat een beroep wordt gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

–    vereist een herziening van het MFK.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5.Bijdragen van derden 

Het voorstel/initiatief:

–☒    voorziet niet in medefinanciering door derden

–    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N 29
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten

3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten 

–☒ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–    voor de eigen middelen

–    voor overige ontvangsten

–geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven     

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 30
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).

(1) PB L 328 van 22.12.2022, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2523/oj. http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2523/oj
(2) OESO (2023), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy — GloBE Information Return (Pillar Two), OECD Publishing, Parijs, https://doi.org/10.1787/91a49ec3-en.
(3) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(4) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(5) COM(2023) 168 final.
(6) PB C , , blz. .
(7) PB C , , blz. .
(8) Richtlijn (EU) 2022/2523 van de Raad van 14 december 2022 tot waarborging van een mondiaal minimumniveau van belastingheffing voor groepen van multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in de Unie (PB L 328 van 22.12.2022, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2523/oj ).
(9) Richtlijn 2011/16/EU van de Raad van 15 februari 2011 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen en tot intrekking van Richtlijn 77/799/EEG (PB L 64 van 11.3.2011, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/16/oj).
(10) OESO (2021), Tax Challenges Arising from Digitalisation of the Economy — Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar Two): Inclusive Framework on BEPS, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, OECD Publishing, Parijs, https://doi.org/10.1787/782bac33-en.
(11) OESO (2023), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy — GloBE Information Return (Pillar Two), OECD Publishing, Parijs, https://doi.org/10.1787/91a49ec3-en.
(12) Ibidem.
(13) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
(14) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(15) Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF), PB L 136 van 31.5.1999, blz. 1.
(16) Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden, PB L 292 van 15.11.96, blz. 2.
(17) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(18) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(19) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(20) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(21) Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.
(22) De plaatsing zal van start gaan in 2024, met als afsluitingsdatum 31.12.2025 2025
(23) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(24) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(25) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)...”
(26) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(27) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(28) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(29) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(30) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.