Bijlagen bij COM(2024)528 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)528 - .
document COM(2024)528
datum 13 november 2024
bijlagen zijn, na toetsing door het Europees Parlement en de Raad, op 22 december 2023 bekendgemaakt in het Publicatieblad.

In 2023 heeft de EFRAG prioriteit gegeven aan de uitvoering van de ESRS, met als doel bij te dragen tot de beoogde lastenvermindering voor ondernemingen. De EFRAG heeft een online vraag- en antwoordplatform opgezet waar bedrijven en andere belanghebbenden antwoord kunnen krijgen op technische vragen over ESRS. In december 2023 heeft de EFRAG drie ontwerprichtsnoeren voor de uitvoering gepubliceerd voor ondernemingen die overeenkomstig de ESRS een duurzaamheidsverklaring opstellen met daarin een materialiteitsbeoordeling, een waardeketenrapportage en een lijst van datapunten.

De EFRAG heeft vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van ontwerpen van rapportagestandaarden voor kmo’s. Begin 2024 kon de EFRAG een openbare raadpleging houden over een ontwerpstandaard voor gebruik door beursgenoteerde kmo’s, zoals bepaald in de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven, en over een afzonderlijke standaard voor vrijwillig gebruik door niet-beursgenoteerde kmo’s. Zodra deze evenredige standaarden zijn voltooid, moeten zij de rapportagelast voor kmo’s helpen verminderen: de standaarden voor beursgenoteerde kmo’s zouden een evenredig kader creëren voor de rapportage door kleinere uitgevende instellingen, terwijl de standaarden voor niet-beursgenoteerde kmo’s deze ondernemingen zullen helpen informatie te verstrekken aan banken of grotere groepen die hen in hun waardeketen opnemen.

Daarnaast heeft de EFRAG zijn voorbereidende werkzaamheden voortgezet voor de ontwerpen van sectorspecifieke rapportagestandaarden, die door de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven worden vereist, en voor de digitale XBRL-taxonomie, die ondernemingen in staat zou stellen te voldoen aan de verplichting om de door hen gerapporteerde informatie digitaal te markeren.

Bij alle werkzaamheden bleef de EFRAG hoge prioriteit geven aan het waarborgen van de interoperabiliteit van Europese standaarden met mondiale standaarden, met name met de standaarden van de International Sustainability Standards Board (ISSB) en het Global Reporting Initiative (GRI). Op 2 mei 2024 hebben de EFRAG en de IFRS Foundation interoperabiliteitsrichtsnoeren gepubliceerd waarin duidelijk wordt gemaakt hoezeer de ESRS en de ISSB op elkaar zijn afgestemd en hoe een onderneming beide reeksen standaarden kan toepassen. De richtsnoeren bevatten ook een gedetailleerde analyse van de onderlinge afstemming op het gebied van klimaatgerelateerde informatieverschaffing.


3.4. Transparantie en verantwoording

3.4.1. Transparantievoorschriften

De EFRAG hanteert een transparante en openbare geijkte procedure. Dankzij deze geijkte procedure kunnen alle Europese bijdragers hun mening ter overweging aan de EFRAG voorleggen. De procedure waarborgt dat de diversiteit aan Europese verslagleggings- en economische modellen en de meningen daarover worden meegewogen bij de standpuntbepaling van de EFRAG, met name wat de goedkeuring van IFRS voor jaarrekeningen en de ontwikkeling van ESRS betreft.

Als onderdeel van de geijkte procedure gaat de EFRAG over tot de bekendmaking van ontwerpstandpunten met het oog op het houden van raadplegingen, de uitvoering van praktijktests en van andere vormen van effectbeoordelingen, de organisatie van outreachactiviteiten, het houden van enquêtes, de publicatie van de resultaten daarvan in de vorm van feedbackdocumenten, en de openbaarmaking van definitieve standpunten. De EFRAG draagt bij aan de op feiten gebaseerde vaststelling van standaarden middels de uitvoering van kwantitatieve onderzoeken die input leveren voor de discussie over de schriftelijke opmerkingen en goedkeuringsadviezen van de EFRAG. Kwantitatieve onderzoeken vormen een steeds belangrijker onderdeel van de onderzoeksactiviteiten van de EFRAG.

De vergaderingen van de FRB en SRB van de EFRAG, de FR TEG en SR TEG van de EFRAG en het Consultative Forum of Standard Setters van de EFRAG (EFRAG CFSS) zijn openbaar. De agenda’s, de ondersteunende agendastukken en de samenvattingen van de vergaderingen worden op de website van de EFRAG gepubliceerd. De vergaderingen kunnen ook online worden gevolgd en de opnames blijven enkele maanden online beschikbaar. De EFRAG houdt een openbaar transparantieregister bij.

3.4.2. Vertegenwoordiging en verantwoording

De EFRAG streeft naar een goede geografische spreiding, een passende verdeling van professionele achtergronden en genderevenwicht in de FRB en SRB, de bijbehorende technische deskundigengroepen, de werkgroepen en adviescomités en in de stuurgroep van het European Lab en de projecttaskforces. Er geldt een limiet voor het aantal leden met dezelfde nationaliteit dat zitting kan hebben in de FRB en SRB en de bijbehorende technische deskundigengroepen, en er zijn regels inzake professionele achtergrond en genderevenwicht.

De bestuursleden van de EFRAG worden benoemd door de organisaties die lid zijn van de EFRAG.

3.4.3. PREVENTIE VAN BELANGENCONFLICTEN

Aangezien de EFRAG een openbaar belang dient, voert de groep een beleid inzake belangenconflicten. Het beleid wordt op de EFRAG-website gepubliceerd11. De bestuursleden en personeelsleden van de EFRAG ondertekenen jaarlijks een verklaring waarin zij hun onafhankelijkheid bevestigen.

3.4.4. Contacten met het Europees Parlement en de lidstaten

De EFRAG onderhoudt nauwe contacten met leden van het Europees Parlement. Op het gebied van duurzaamheidsrapportage heeft het Europees Parlement een verbindingsgroep opgericht die regelmatig samenwerkt met de EFRAG.

De EFRAG woont regelmatig de vergaderingen van het Regelgevend Comité voor financiële verslaglegging (Accounting Regulatory Committee) van de Europese Commissie en de deskundigengroep inzake duurzame financiering van de lidstaten bij om onopgeloste kwesties te bespreken met deskundigen van de lidstaten, onder meer wat betreft de goedkeuring van IFRS voor jaarrekeningen.

3.5. Diversificatie en begroting

Voor 2023 bedroeg de totale begroting van de EFRAG 12,3 miljoen EUR. Naar schatting is er van derde partijen 3,3 miljoen EUR aan bijdragen in natura ontvangen, bijvoorbeeld de tijd van externe leden van de FRB en SRB van de EFRAG, de FR TEG en SR TEG van de EFRAG (alleen de voorzitters worden betaald), evenals tijdelijke detacheringen bij het EFRAG-secretariaat.

Gezien de follow-upwerkzaamheden met betrekking tot ESRS, zoals de uitvoeringsrichtsnoeren voor ondernemingen en de ontwikkeling van een digitale XBRL-taxonomie, heeft de Commissie de EU-bijdrage voor 2023 verhoogd van 4,2 miljoen EUR tot 6,3 miljoen EUR om de extra personeels- en administratieve kosten bij de EFRAG te dekken. Zij heeft de exploitatiesubsidie opgesplitst in twee actiesubsidies, één voor financiële verslaglegging (2,0 miljoen EUR) en één voor duurzaamheidsrapportage (4,3 miljoen EUR). Het medefinancieringsaandeel voor duurzaamheidsrapportage is hoger. De Commissie financierde maximaal 60 % van de subsidiabele kosten van de EFRAG voor financiële verslaglegging en maximaal 90 % van de subsidiabele kosten van de EFRAG voor duurzaamheidsrapportage. Andere bijdragen in contanten voor financiële verslaglegging waren afkomstig van Europese organisaties van belanghebbenden (700 000 EUR) en enkele nationale organisaties van belanghebbenden (1,9 miljoen EUR).

Op het gebied van duurzaamheidsrapportage hebben Europese organisaties van belanghebbenden 500 000 EUR gefinancierd, een aantal nationale duurzaamheidsorganisaties 900 000 EUR en organisaties uit het maatschappelijk middenveld 200 000 EUR.

4. PIOB

4.1. Bestuur

De PIOB is het mondiale onafhankelijke orgaan dat toezicht houdt op het vaststellingsproces van internationale standaarden voor accountantscontrole en assurance en ethische normen, zoals geformuleerd door de internationale raden voor normalisatie: de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) en de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). De belangrijkste taak van de PIOB is ervoor te zorgen dat de IAASB en de IESBA de geijkte procedure volgen voor het ontwikkelen van standaarden en strategieën, in overeenstemming met het kader voor openbaar belang. Sinds 2022 is de PIOB verantwoordelijk voor de selectie en benoeming van de leden van de IAASB en de IESBA.

De Monitoring Group12, waarvan de Europese Commissie lid is, controleert hoe de PIOB invulling geeft aan zijn rol op het gebied van het openbaar belang, met name wat betreft het toezicht van de PIOB op de procedure voor het vaststellen van de standaarden. Ook benoemt de Monitoring Group de tien leden van de PIOB (met uitzondering van de voorzitter, die door de Iosco wordt benoemd).

4.2. ACTIVITEITEN

Duurzaamheid nam in 2023 een prominente plaats in. Andere onderwerpen hielden verband met de grotere verantwoordelijkheid van de controleur met betrekking tot fraude, verbeteringen met betrekking tot “going concern”, een evenredige controlenorm voor minder complexe entiteiten, en gedragsverandering met betrekking tot fiscale planning op basis van een nieuwe ethische norm.

De PIOB selecteerde verschillende nieuwe leden van de IESBA en de IAASB, wat resulteerde in de grootste ledenwisseling in jaren. Dit was een belangrijke stap voorwaarts in de uitvoering van de aanbevelingen van de Monitoring Group van 2020 over de samenstelling van de twee Boards met meerdere belanghebbenden.

De PIOB selecteerde leden van een nieuwe adviesgroep van belanghebbenden die op 6 februari 2024 is opgericht en die bedoeld is om vanuit het perspectief van verschillende belanghebbenden strategisch advies aan de IESBA en de IAASB te verstrekken over hun strategieën, werkplanprioriteiten en projecten.

Op 31 mei 2024 heeft de PIOB zijn 19e openbaar verslag gepubliceerd, dat een volledig overzicht geeft van de activiteiten van de PIOB in 202313.

4.3. Diversificatie van financieringsbronnen

In 2023 heeft de PIOB 2 296 552 EUR aan inkomsten ontvangen. De PIOB ontving 17 geldelijke bijdragen. De International Federation of Accountants (IFAC) bleef de grootste bijdrager, maar in overeenstemming met de aanbevelingen van de Monitoring Group om het controleberoep minder afhankelijk te maken van het systeem voor de vaststelling van standaarden voor de controle van jaarrekeningen, is de bijdrage van de IFAC gedaald van 1 392 754 EUR (oftewel 63,56 %) in 2022 tot 950 000 EUR (oftewel 41,37 %) in 2023. De Commissie bleef de op één na grootste donor met een bijdrage van 350 000 EUR (oftewel 15,24 %), gevolgd door de Amerikaanse Securities Exchange Commission (200 000 USD), de Internationale organisaties van effectentoezichthouders (Iosco) (150 000 EUR) en de International Foundation for Ethics and Audit (130 000 USD). De Spaanse regering zorgt voor de onderbrenging van de PIOB, gewaardeerd op 192 659 EUR14.

Hoewel de bijdrage van de IFAC verder zal afnemen, blijven de PIOB en de Monitoring Group zich verder inspannen om andere sponsors aan te trekken en de financieringsbasis te verbreden.

5. Conclusies

De EU draagt al vele jaren financieel bij aan de IFRS Foundation, de EFRAG en de PIOB. Haar voortdurende steun (niet alleen financieel, maar ook politiek) was onmisbaar. Hierdoor konden deze organisaties hun respectieve taken in het algemeen belang uitvoeren en aldus bijdragen aan kwalitatief hoogstaande normen voor financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen. In 2023 werd de meeste financiering aan de EFRAG toegewezen om de ontwikkeling van de ESRS te ondersteunen.

1 Verordening (EU) 2021/690 tot vaststelling van een programma voor de interne markt, en het concurrentievermogen van ondernemingen (PB L 153 van 3.5.2021, blz. 1).

2 In het verleden werden subsidies verleend op grond van Verordening (EU) nr. 258/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot vaststelling van een EU-programma ter ondersteuning van specifieke activiteiten op het gebied van financiële verslaggeving en controle van jaarrekeningen voor de periode 2014-2020 en houdende intrekking van Besluit nr. 716/2009/EG (PB L 105 van 8.4.2014, blz. 1).

3 Overeenkomstig artikel 18, lid 3, van Verordening (EU) 2021/690 stelt de Commissie jaarlijks een verslag op.

4 PB L 243 van 11.9.2002, blz. 1.

5 De door de Europese Unie verstrekte financiering is ook bestemd voor een tijdige actualisering van de IFRS-taxonomie, die op haar beurt fungeert als input voor het Europees uniform verslagleggingsformaat (European Single Electronic Format, ESEF).

6 Werkprogramma van de IFRS Foundation: https://www.ifrs.org/projects/work-plan/; en voltooide projecten: https://www.ifrs.org/projects/completed-projects/.

7 Werkprogramma van de IFRS Foundation: https://www.ifrs.org/projects/work-plan/; en voltooide projecten: https://www.ifrs.org/projects/completed-projects/.

8 https://www.ifrs.org/groups/international-accounting-standards-board/stakeholder-engagement-register/.

9 Zie voetnoot 4.

10 Richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Richtlijn 2013/34/EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (PB L 322 van 16.12.2022, blz. 15).

11 www.efrag.org.

12 De Monitoring Group (iosco.org).

13 https://ipiob.org/.

14 De volledige lijst van bijdragen is te vinden op pagina 78 van het jaarverslag van de PIOB.

NL NL