Bijlagen bij COM(2025)65 - Beoordeling van de mogelijkheden tot stroomlijning en vereenvoudiging van de procedure voor de toepassing van een capaciteitsmechanisme in het kader van hoofdstuk IV van Verordening (EU) 2019/943, overeenkomstig artikel 69, lid 3, van Verordening (EU) 2019/943

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I bij de ontwerpmededeling van de Commissie over het kader voor staatssteunmaatregelen ter ondersteuning van de Clean Industrial Deal (Clean Industrial Deal State Aid Framework — Cisaf). De lidstaten worden over het voorstel geraadpleegd voorafgaand aan de aanneming ervan.

Het standpunt van de Commissie over dit verslag doet geen afbreuk aan haar standpunt over de verenigbaarheid van nationale uitvoeringsmaatregelen met het EU-recht.

1 Verordening (EU) 2024/1747 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2024 tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2019/942 en (EU) 2019/943 wat betreft het verbeteren van de opzet van de elektriciteitsmarkt van de Unie (PB L, 2024/1747, 26.6.2024).

2 Zie artikel 20 en artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2019/943.

3 Mededeling van de Commissie — Richtsnoeren staatssteun ten behoeve van klimaat, milieubescherming en energie 2022, C/2022/481 (PB C 80 van 18.2.2022, blz. 1).

4 Methodology for deriving the Value of Lost Load (VoLL), the Cost of New Entry (CONE) and the reliability standard: Microsoft Word — VOLL CONE BN — Bijlage I (europa.eu).

5 Een beoordeling van de toereikendheid betreft een studie van de toereikendheid van het elektriciteitssysteem om stroom te leveren en te voorzien in de verwachte vraag naar elektriciteit.

6 Methodologie voor het berekenen van de Europese beoordeling van de toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening: ERAA — Bijlage I (europa.eu).

7 Methodologie voor grensoverschrijdende deelname aan capaciteitsmechanismen: XBP CM — Bijlage I — technische specificaties (europa.eu).

8 Vaak bespreken de lidstaten het ontwerpplan voor de markthervorming met de Commissie voordat zij het formeel indienen, wat een snelle vaststelling van het advies van de Commissie over het plan bevordert.

9 Vaak bespreken TSB’s en nationale autoriteiten de nationale toereikendheidsbeoordelingen met ACER voordat zij hun verslagen formeel indienen. Dit helpt ACER om eventuele problemen in verband met de verslagen, wat de aannames, methodologie enz. betreft, vroegtijdig in kaart te brengen.

10 Methodologie voor het vaststellen van de waarde van de verloren belasting, de kosten voor nieuwe toegang, en de betrouwbaarheidsnorm, methodologie voor de Europese beoordeling van de toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, en methodologieën voor grensoverschrijdende deelname aan capaciteitsmechanismen.

11 Hier beschikbaar: https://www.acer.europa.eu/electricity/security-of-supply/monitoring-security-electricity-supply.

12 Dit omvat twee staatssteunbesluiten tot wijziging van de Belgische regeling, beschikbaar onder de zaaknummers SA.54915 en SA.104336.

13 Beschikbaar onder zaaknummer SA.55604.

14 Hier beschikbaar: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13668-Electricity-market-reform-of-the-EUs-electricity-market-design/public-consultation_nl.

15 Werkdocument van de diensten van de Commissie, “Reform of Electricity Market Design”, SWD(2023) 58 final, https://energy.ec.europa.eu/system/files/2023-03/SWD_2023_58_1_EN_autre_document_travail_service_part1_v6.pdf.

16 Zie de conclusies van het forum 2023: https://energy.ec.europa.eu/events/38th-meeting-european-electricity-regulatory-forum-2023-06-08_en. Zie de conclusies van het forum 2024: https://energy.ec.europa.eu/events/39th-european-electricity-regulatory-forum-2024-05-27_en

17 Hier beschikbaar: https://energy.ec.europa.eu/system/files/2020-12/market_reform_plan_guidance_final_0.pdf.

18 België, Bulgarije, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Litouwen, Polen, Spanje, Zweden (Estland doorloopt momenteel de procedure).

19 Dit kwam ook naar voren tijdens de twee workshops met de lidstaten die in juni 2023 werden georganiseerd.

20 acer.europa.eu/sites/default/files/documents/Publications/Security_of_EU_electricity_supply_2023.pdf.

21 België, Bulgarije, Tsjechië, Frankrijk, Spanje, Portugal (monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2024).

22 Estland, België, Finland en Zweden (monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2024).

23 Deze situaties hebben bijvoorbeeld betrekking op het gelijktijdig uitvallen van verschillende netelementen, een verstoring van de brandstof voor elektriciteitsopwekking of een lagere beschikbaarheid van buitenlandse of lokale kerncentrales.

24 Duitsland, Ierland, Italië en Zweden (monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2024).

25 Monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid in 2021, blz. 8.

26 https://www.acer.europa.eu/public-events/acer-webinar-implementation-eu-methodology-electricity-adequacy-metrics.

27 Dit komt doordat de lidstaten beslissingen hebben genomen op basis van een aantal factoren met betrekking tot de opzet van de enquête en de verwerking van de bijbehorende resultaten.

28 Zie het marktmonitoringverslag van ACER inzake de belemmeringen voor de vraagrespons 2023 en smartEN-kaart inzake voorzieningszekerheidsmechanismen: smarten.eu/wp-content/uploads/2022/01/the_smarten_map_2021_DIGITAL_final.pdf.

29 Het relatieve aandeel ervan bedroeg in 2023 ongeveer 32 %, 24 % en 15 % respectievelijk.

30 Volgens het monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2023 was andere hernieuwbare energie dan waterkrachtcentrales goed voor net 6 GW of 3 % van de totale capaciteit; vraagrespons vertegenwoordigt 4 GW, terwijl opslag nog steeds laag is met 300 MW in 2022.

31 Monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2023.

32 Menegatti, E., Meeus, L. (2024),FSR Policy Brief: An easy fix to streamline capacity markets: https://hdl.handle.net/1814/77492

33 Monitoringverslag van ACER over de voorzieningszekerheid 2023.

34 Punt 348 CEEAG.

35 De lidstaten werden vooraf geraadpleegd in juni 2023, toen de Commissie twee workshops voor de lidstaten organiseerde, alsook tijdens het regelgevingsforum voor elektriciteit in Rome in 2023.

36 Verordening (EU) 2024/1747 heeft de rol van de capaciteitsmechanismen bij het aanpakken van toereikendheidsproblemen versterkt. Bijgevolg wordt de variant waarin deze goedgekeurde capaciteitsmechanismen zijn opgenomen, relevanter dan de variant waarbij deze mechanismen niet in aanmerking worden genomen. Dit kan een bijdrage leveren aan de inspanningen om de methodologie te stroomlijnen.

37 https://www.eea.europa.eu/themes/climate/trends-and-projections-in-europe.

38 Bv. volgens artikel 18 van de governanceverordening.

39 Met inbegrip van beleidslijnen en maatregelen die worden besproken en een grote kans maken om te worden aangenomen.

40 De beoordeling van de economische levensvatbaarheid moet worden aangepast om de inkomsten die relevant zijn voor nieuwe schone flexibele hulpbronnen (onder meer van markten voor ondersteunende diensten), beter te vatten. Daartoe is nauwe interactie met de betrokken belanghebbenden die inzicht hebben in de daadwerkelijke bedrijfsmodellen van deze technologieën, van groot belang.

41 Bij simulatie van economische dispatching worden de inkomsten en kosten berekend voor verschillende hulpbronnen. Vervolgens worden de investeringen aangepast op basis van de resultaten en vindt opnieuw dispatching plaats, gevolgd door aanpassing van de capaciteit enz., tot marktevenwicht optreedt.

42 Deze systemen zijn helemaal niet gemodelleerd, d.w.z. dat er geen sprake is van aannames over zoneoverschrijdende uitwisselingen van deze derde landen.

43 Deze systemen zijn gemodelleerd als exogene beste ramingen van zoneoverschrijdende uitwisselingen met gemodelleerde zones.
De gegevens worden verstrekt door TSB’s die rechtstreekse interconnecties hebben met die systemen, en moeten de verwachte marktvoorwaarden en operationele praktijken (waaronder specifieke aansluitovereenkomsten) weerspiegelen.

44 De ERAA-methodologie (punt 6.9, punt b)) laat toe om alle inkomstenstromen te beschouwen, waaronder inkomsten
van ondersteunende diensten die essentieel zijn voor opslagtechnologieën en vraagrespons. Dit moet verplicht worden gesteld.

45 29.1.2025, COM(2025) 30 final: eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52025DC0030.

NL NL