Besluit 2012/136 - Gemeenschappelijke infrastructuur voor taalhulpbronnen en -technologie als een consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (CLARIN ERIC) - Hoofdinhoud
3.3.2012 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 64/13 |
BESLUIT VAN DE COMMISSIE
van 29 februari 2012
tot oprichting van de gemeenschappelijke infrastructuur voor taalhulpbronnen en -technologie als een consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (CLARIN ERIC)
(Kennisgeving geschied onder nummer C(2012) 1018)
(2012/136/EU)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 723/2009 van de Raad van 25 juni 2009 betreffende een communautair rechtskader voor een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ERIC) (1), met name artikel 6, lid 1, onder a),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 23 september 2011 hebben Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland, de Nederlandse Taalunie, Oostenrijk en Nederland de Commissie verzocht de gemeenschappelijke infrastructuur voor taalhulpbronnen en -technologie op te zetten als een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (hierna CLARIN ERIC genoemd). |
(2) |
Nederland heeft een verklaring ingediend waarin het CLARIN ERIC vanaf zijn oprichting wordt erkend als een internationale instelling in de zin van de artikelen 143, lid 1, onder g), en 151, lid 1, onder b), van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (2) en als een internationale organisatie in de zin van het tweede streepje van artikel 23, lid 1, van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende de algemene regeling voor accijnsproducten, het voorhanden hebben en het verkeer daarvan en de controles daarop (3). |
(3) |
De Commissie heeft, overeenkomstig artikel 5, lid 2, van Verordening (EG) nr. 723/2009, het verzoek beoordeeld en is tot de conclusie gekomen dat aan de voorschriften van deze verordening is voldaan. |
(4) |
De maatregelen waarin dit besluit voorziet, zijn in overeenstemming met het advies van het krachtens artikel 20 van Verordening (EG) nr. 723/2009 opgerichte comité, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
-
1.Er wordt een Europees Consortium voor een onderzoeksinfrastructuur voor de gemeenschappelijke infrastructuur voor taalhulpbronnen en -technologie genaamd CLARIN ERIC opgericht.
-
2.De statuten van CLARIN ERIC zoals vastgesteld door de leden, worden als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Artikel 2
Dit besluit is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Brussel, 29 februari 2012.
Voor de Commissie
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Lid van de Commissie
BIJLAGE
STATUTEN VAN HET CLARIN ERIC
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1 – ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 |
Naam, zetel, locatie en werktaal |
Artikel 2 |
Doel en activiteiten |
HOOFDSTUK 2 – LIDMAATSCHAP
Artikel 3 |
Lidmaatschap en vertegenwoordigende entiteit |
Artikel 4 |
Toelating van leden en waarnemers |
Artikel 5 |
Uittreding van een lid of waarnemer/Beëindiging van het lidmaatschap of de status van waarnemer |
HOOFDSTUK 3 – RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VAN DE LEDEN EN WAARNEMERS
Artikel 6 |
Leden |
Artikel 7 |
Waarnemers |
HOOFDSTUK 4 – BESTUUR VAN CLARIN ERIC
Artikel 8 |
Algemene vergadering |
Artikel 9 |
Wetenschappelijke adviesraad |
Artikel 10 |
Forum van nationale coördinatoren |
Artikel 11 |
Uitvoerend directeur |
Artikel 12 |
Raad van bestuur |
Artikel 13 |
Permanent comité voor de technische centra van CLARIN |
Artikel 14 |
Werkgroepen |
HOOFDSTUK 5 – FINANCIËN
Artikel 15 |
Begrotingsbeginselen en boekhouding |
Artikel 16 |
Aansprakelijkheid |
HOOFDSTUK 6 – VERSLAGLEGGING AAN DE COMMISSIE
Artikel 17 |
Verslaglegging aan de Commissie |
HOOFDSTUK 7 – BELEID
Artikel 18 |
Overeenkomsten met derden |
Artikel 19 |
Beleid inzake toegang voor gebruikers |
Artikel 20 |
Beleid inzake wetenschappelijke evaluatie |
Artikel 21 |
Beleid inzake verspreiding |
Artikel 22 |
Beleid inzake intellectuele-eigendomsrechten |
Artikel 23 |
Personeelsbeleid, met inbegrip van gelijkekansenbeleid |
Artikel 24 |
Aanbestedingsbeleid en belastingvrijstelling |
Artikel 25 |
Beleid inzake gegevens |
HOOFDSTUK 8 – DUUR, ONTBINDING, GESCHILLEN, OPRICHTINGSBEPALINGEN
Artikel 26 |
Duur |
Artikel 27 |
Ontbinding |
Artikel 28 |
Toepasselijk recht |
Artikel 29 |
Geschillen |
Artikel 30 |
Beschikbaarheid van de statuten |
Artikel 31 |
Oprichtingsbepalingen |
BIJLAGE 1 |
LIJST VAN LEDEN EN WAARNEMERS |
BIJLAGE 2 |
JAARLIJKSE BIJDRAGE |
HOOFDSTUK 1
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1
Naam, zetel, locatie en werktaal
1.1. |
Er wordt een Europese onderzoeksinfrastructuur opgericht genaamd de "gemeenschappelijke infrastructuur voor taalhulpbronnen en -technologie", hierna "CLARIN" genoemd. |
1.2. |
CLARIN heeft de rechtsvorm van een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ERIC), opgericht overeenkomstig Verordening (EG) nr. 723/2009, "CLARIN ERIC" genoemd. |
1.3. |
CLARIN is een gedistribueerde onderzoeksinfrastructuur in alle lidstaten van CLARIN ERIC alsook in andere landen waar CLARIN ERIC overeenkomsten heeft gesloten overeenkomstig artikel 18. |
1.4. |
De statutaire zetel van CLARIN ERIC is in Utrecht in Nederland. |
1.5. |
De werktaal van CLARIN ERIC is het Engels. |
Artikel 2
Doel en activiteiten
2.1. |
Het uiteindelijke doel van CLARIN ERIC is onderzoek op het gebied van de sociale en geesteswetenschappen te bevorderen door onderzoekers uniforme toegang te bieden tot een platform waarin taalhulpbronnen en geavanceerde instrumenten op Europees niveau zijn geïntegreerd. Dit wordt ten uitvoer gebracht door een gedeelde gedistribueerde onderzoeksinfrastructuur op te zetten en in gebruik te nemen die erop gericht is taalhulpbronnen, -technologie en -kennis ter beschikking te stellen van de onderzoeksgemeenschappen op het gebied van de sociale en geesteswetenschappen in het algemeen. |
2.2. |
Hiertoe onderneemt en coördineert CLARIN ERIC diverse activiteiten, met inbegrip van maar niet beperkt tot:
|
2.3. |
CLARIN ERIC houdt zich bezig met de opbouw en exploitatie van CLARIN op niet-economische basis; om de innovatie en de overdracht van kennis en technologie verder te bevorderen kunnen beperkte economische activiteiten worden ondernomen zolang de hoofdactiviteiten hierdoor niet in gevaar komen. |
HOOFDSTUK 2
LIDMAATSCHAP
Artikel 3
Lidmaatschap en vertegenwoordigende entiteit
3.1. |
De volgende entiteiten kunnen lid of waarnemer zonder stemrecht van CLARIN ERIC worden:
De voorwaarden voor de toelating van leden en waarnemers worden omschreven in artikel 4.1 en 4.2 van deze statuten. |
3.2. |
CLARIN ERIC heeft ten minste drie lidstaten als leden. |
3.3. |
Lidstaten hebben samen de meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering. |
3.4. |
Leden of waarnemers kunnen zich laten vertegenwoordigen door één publiekrechtelijke entiteit of één privaatrechtelijke entiteit met een openbaredienstverleningstaak die zij hebben gekozen en overeenkomstig hun eigen regels en procedures hebben aangewezen. |
3.5. |
De huidige leden, waarnemers en hun vertegenwoordigende entiteiten worden genoemd in bijlage 1. De op het tijdstip van indiening van de ERIC-aanvraag aangesloten leden worden aangeduid als oprichtende leden. |
Artikel 4
Toelating van leden en waarnemers
4.1. |
De toelating van nieuwe leden verloopt als volgt:
|
4.2. |
In artikel 3.1 genoemde entiteiten die bereid zijn bij te dragen aan CLARIN ERIC, maar die nog in aanmerking komen om als lid te worden toegelaten, kunnen een verzoek indienen om als waarnemer te worden toegelaten. De toelating van waarnemers verloopt als volgt:
|
Artikel 5
Uittreding van een lid of waarnemer/Beëindiging van het lidmaatschap of de status van waarnemer
5.1. |
Gedurende de eerste vijf jaar na de oprichting van CLARIN ERIC mag een lid niet uittreden tenzij het lidmaatschap is aangegaan voor een gespecificeerde kortere periode. |
5.2. |
Na afloop van de eerste vijf jaar na de oprichting van CLARIN ERIC mag een lid uittreden aan het eind van een boekjaar, nadat het daartoe twaalf maanden vóór de uittreding een verzoek heeft ingediend. |
5.3. |
Waarnemers mogen uittreden aan het eind van een boekjaar, nadat zij daartoe zes maanden vóór de uittreding een verzoek hebben ingediend. |
5.4. |
De uittreding wordt pas aanvaard als aan alle financiële en andere verplichtingen is voldaan. |
5.5. |
In de volgende gevallen kan de algemene vergadering het lidmaatschap van een lid of de status van waarnemer van een waarnemer beëindigen:
Het lid of de waarnemer wordt in de gelegenheid gesteld het besluit tot beëindiging aan te vechten en ten overstaan van de algemene vergadering verweer te voeren. |
HOOFDSTUK 3
RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VAN DE LEDEN EN WAARNEMERS
Artikel 6
Leden
6.1. |
Leden hebben het recht:
|
6.2. |
Ieder lid is verplicht:
|
6.3. |
Leden die zich bij CLARIN ERIC hebben aangesloten en die zich het recht voorbehouden om voor het einde van de eerste vijf jaar na de oprichting van CLARIN ERIC uit te treden, betalen een hogere jaarlijkse bijdrage als omschreven in bijlage 2. |
6.4. |
Andere bijdragen dan de jaarlijkse bijdrage aan CLARIN ERIC kunnen door leden op individuele basis of gezamenlijk, in samenwerking met andere leden, waarnemers of derden, worden voldaan. Dergelijke bijdragen kunnen contant of in natura worden voldaan. |
6.5. |
Een lid machtigt zijn vertegenwoordigende entiteit of iedere entiteit die het nationale consortium vertegenwoordigt, om uitvoering te geven aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 6.2, onder a) en onder d) tot en met l). CLARIN ERIC sluit een CLARIN-overeenkomst met die entiteit waarin de voorwaarden en specificaties worden vastgesteld op grond waarvan de verplichting zal worden nageleefd of de bijdrage zal worden betaald. |
Artikel 7
Waarnemers
7.1. |
Waarnemers hebben het recht:
|
7.2. |
Iedere waarnemer is verplicht:
|
7.3. |
Andere bijdragen dan de jaarlijkse bijdrage aan CLARIN ERIC kunnen door waarnemers op individuele basis of gezamenlijk, in samenwerking met andere leden, waarnemers of derden, worden voldaan. Dergelijke bijdragen kunnen contant of in natura worden voldaan. |
7.4. |
Een waarnemer machtigt zijn vertegenwoordigende entiteit om de verplichtingen als bedoeld in artikel 7.2, onder b) en c), na te leven. CLARIN ERIC sluit een CLARIN-waarnemersovereenkomst met die entiteit waarin de voorwaarden en specificaties worden vastgelegd op grond waarvan de verplichting zal worden nageleefd of de bijdrage zal worden betaald. |
HOOFDSTUK 4
BESTUUR VAN CLARIN ERIC
Artikel 8
Algemene vergadering
8.1. |
De algemene vergadering van CLARIN ERIC heeft volledige beslissingsbevoegdheid en vertegenwoordigt de leden van CLARIN ERIC. Ieder lid heeft één stem. Iedere entiteit die een lid vertegenwoordigt, wijst één officiële vertegenwoordiger aan. Daarnaast kan ieder lid zich laten vergezellen door een deskundige. Iedere delegatie kan derhalve uit maximaal twee personen bestaan, maar het stemrecht berust bij de officiële vertegenwoordiger. |
8.2. |
De algemene vergadering komt ten minste eenmaal per jaar bijeen en zal in ieder geval:
|
8.3. |
De algemene vergadering wordt ten minste vier weken vóór de dag van de vergadering door de voorzitter bijeengeroepen en de agenda wordt ten minste twee weken vóór de vergadering verspreid. Leden hebben het recht tot drie weken vóór de vergadering agendapunten in te dienen. De bijeenroeping van een algemene vergadering kan worden gevraagd door ten minste 50 % van de leden en de vergadering wordt daarna zo spoedig mogelijk gehouden en ten minste twee weken vóór de vergadering bijeengeroepen. |
8.4. |
De algemene vergadering kiest een voorzitter met gewone meerderheid van stemmen uit de officiële vertegenwoordigers van haar leden. De voorzitter wordt gekozen voor een termijn van twee jaar en mag niet meer dan twee achtereenvolgende termijnen in functie blijven. Ingeval de voorzitter zich voor het eind van de termijn terugtrekt, wordt door de algemene vergadering een nieuwe voorzitter gekozen. |
8.5. |
De algemene vergadering kiest een vicevoorzitter met gewone meerderheid van stemmen uit de officiële vertegenwoordiger van haar leden. De vicevoorzitter wordt gekozen voor een termijn van twee jaar en mag niet meer dan twee achtereenvolgende termijnen in functie blijven. Ingeval de vicevoorzitter zich voor het eind van de termijn terugtrekt, wordt door de algemene vergadering een nieuwe vicevoorzitter gekozen. De vicevoorzitter vervangt de voorzitter tijdens zijn/haar afwezigheid en in geval van belangenverstrengeling. |
8.6. |
Indien een officiële vertegenwoordiger de algemene vergadering niet kan bijwonen, mag het lid een andere vertegenwoordiger van dezelfde entiteit, de nationale deskundige of een officiële vertegenwoordiger van een ander lid machtigen om namens hem te stemmen door middel van een schriftelijke, ondertekende machtiging, die bij aanvang van de vergadering aan de voorzitter wordt overhandigd. Een vertegenwoordiger mag niet meer dan drie machtigingen overleggen. |
8.7. |
De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter en in diens afwezigheid door de vicevoorzitter. De voorzitter of een door de voorzitter gemachtigde persoon is verantwoordelijk voor het bijwerken van bijlage 1, zodat te allen tijde een correcte lijst van de leden, waarnemers en hun vertegenwoordigende entiteiten beschikbaar is. |
8.8. |
Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen, behalve besluiten die ertoe strekken:
|
8.9. |
Voor besluiten aangaande het hiernavolgende is een tweederdemeerderheid vereist:
Op wijzigingen van de statuten zijn de bepalingen van artikel 11 van Verordening (EG) nr. 723/2009 van toepassing. |
8.10. |
Het besluit om een lidmaatschap of de status van waarnemer te beëindigen wordt met eenparigheid van stemmen genomen, waarbij de stem van het lid in kwestie en stemonthoudingen niet worden meegeteld. |
8.11. |
Indien een vertegenwoordiger hierom verzoekt, wordt een geheime stemming gehouden. Bij staking van stemmen, geeft de stem van de voorzitter de doorslag. |
8.12. |
Het quorum van de algemene vergadering wordt gevormd door twee derde van de stemmen. De vertegenwoordigers kunnen overeenkomstig artikel 8.6 in persoon of bij volmacht aanwezig zijn. De algemene vergadering kan voor vergaderingen gebruik maken van technologie, zoals videoconferenties. |
8.13. |
De voorzitter kan ervoor opteren gebruik te maken van een schriftelijke procedure om besluiten te nemen. In dergelijke gevallen verspreidt de voorzitter of een door de voorzitter gemachtigde persoon het voorstel onder alle officiële vertegenwoordigers van de algemene vergadering, die vervolgens binnen de toegestane termijn kennis hun bezwaren, amendementen of voornemen zich te onthouden meedelen. De antwoordtermijn is ten minste veertien kalenderdagen. In dringende gevallen en wanneer de te nemen maatregel onmiddellijk ten uitvoer moet worden gelegd, mag de voorzitter de antwoordtermijn inkorten tot vijf kalenderdagen. Als binnen de toegestane termijn geen bezwaren, amendementen of voornemens tot stemonthouding zijn ingediend, is het voorstel stilzwijgend aanvaard. Indien een officiële vertegenwoordiger bezwaren indient of wijzigingen voorstelt, kan de voorzitter besluiten het voorstel aan te passen en opnieuw aan een schriftelijke procedure te onderwerpen of de kwestie te agenderen op de volgende algemene vergadering. |
Artikel 9
Wetenschappelijke adviesraad
9.1. |
De leden van de wetenschappelijke adviesraad worden aangewezen door de algemene vergadering. De wetenschappelijke adviesraad bestaat uit vooraanstaande onderzoekers die onafhankelijk (1) zijn van CLARIN ERIC. Zowel de gemeenschap van aanbieders als die van gebruikers van CLARIN ERIC zijn vertegenwoordigd in de wetenschappelijke adviesraad. |
9.2. |
Het aantal leden van de wetenschappelijke adviesraad wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Dit aantal bedraagt minstens vijf en maximum tien. |
9.3. |
De wetenschappelijke adviesraad wordt aangesteld voor een termijn van drie jaar en kan door de algemene vergadering één maal worden hernieuwd. |
9.4. |
De wetenschappelijke brengt op eigen initiatief of op verzoek advies uit aan de algemene vergadering over strategische kwesties, met inbegrip van maar niet beperkt tot visie, nieuwe initiatieven, werkplannen en kwaliteitsborging. De wetenschappelijke adviesraad kan ook een bijdrage aan de algemene vergadering leveren voor de evaluatie van de voortgang van de werkzaamheden en de door CLARIN ERIC geboden diensten. |
9.5. |
De voorzitter van de wetenschappelijke adviesraad wordt aangesteld door de algemene vergadering. Het huishoudelijk reglement van de wetenschappelijke adviesraad is gebaseerd op het door de raad van bestuur opgestelde algemeen ontwerp van huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. |
Artikel 10
Forum van nationale coördinatoren
10.1. |
Elk land dat lid is van CLARIN ERIC wijst een nationale coördinator aan. De nationale coördinator treedt op als belangrijkste contactpersoon tussen CLARIN ERIC en het nationale consortium. Nationale coördinatoren dragen namens hun land de verantwoordelijkheid om het beleid en de strategieën van de algemene vergadering voor de ontwikkeling en exploitatie van CLARIN te volgen. |
10.1.1. |
Elke intergouvernementele organisatie met een operationele structuur die lid is van CLARIN ERIC wijst een coördinator aan. De coördinator treedt op als belangrijkste contactpersoon tussen CLARIN ERIC en de operationele eenheid of eenheden van de intergouvernementele organisatie. De coördinator draagt namens zijn/haar organisatie de verantwoordelijkheid om het beleid en de strategieën van de algemene vergadering voor de ontwikkeling en exploitatie van CLARIN te volgen. In het resterende deel van deze statuten worden met de term "nationale coördinator" ook door intergouvernementele organisaties aangestelde nationale coördinatoren bedoeld. |
10.2. |
Het forum van nationale coördinatoren bestaat uit alle nationale coördinatoren. Het forum van nationale coördinatoren dient de coördinatie van de uitvoering van de strategieën als vastgelegd door de algemene vergadering te waarborgen. Het forum dient de samenhang en consistentie in CLARIN en de samenwerking tussen de leden te bewaken. |
10.3. |
De voorzitter van het forum van nationale coördinatoren wordt gekozen overeenkomstig de huishoudelijk reglement van het forum. Het voorzitter is een ex-officio-lid van de raad van bestuur. |
10.4. |
Het huishoudelijk reglement van het forum van nationale coördinatoren is gebaseerd op het door de raad van bestuur opgestelde algemeen ontwerp van huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. |
Artikel 11
Uitvoerend directeur
11.1. |
De algemene vergadering stelt de uitvoerend directeur van CLARIN ERIC aan overeenkomstig een door de algemene vergadering opgestelde procedure. De uitvoerend directeur en de raad van bestuur vormen samen de wettelijke vertegenwoordiger van CLARIN ERIC. De uitvoerend directeur voert de dagelijkse leiding over CLARIN ERIC. De uitvoerend directeur is verantwoordelijk voor de tenuitvoerlegging van een besluit van de algemene vergadering tot wijziging van bijlage 2. |
11.2. |
Het mandaat van de uitvoerend directeur duurt vijf jaar. De algemene vergadering kan dat mandaat één maal bestuurlijk verlengen zonder mededinging met een periode van maximaal twee jaar. Aan het eind van de termijn van vijf jaar of wanneer het mandaat niet meer kan worden verlengd, wordt een nieuwe open oproep uitgeschreven. |
Artikel 12
Raad van bestuur
12.1. |
De algemene vergadering stelt vooraanstaande personen aan als leden van de raad van bestuur. Het aantal directeuren wordt bepaald door de algemene vergadering. De aanstellingsprocedure wordt vastgesteld door de algemene vergadering. De collectieve expertise van de raad van bestuur omvat beheer, technische infrastructuur, taalhulpbronnen en -instrumenten en behoeften van gebruikers. |
12.2. |
De algemene vergadering wijst een van de leden van de raad van bestuur aan als vicedirecteur. De vicedirecteur vervangt de uitvoerend directeur tijdens zijn/haar afwezigheid of in geval van belangenverstrengeling. |
12.3. |
Het mandaat van de leden van de raad van bestuur duurt drie jaar en kan door de algemene vergadering één maal worden hernieuwd. |
12.4. |
De raad van bestuur vormt samen met de uitvoerend directeur het uitvoerend orgaan van CLARIN ERIC. De raad van bestuur is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken bij CLARIN ERIC en handelt daarbij overeenkomstig de aanwijzingen en besluiten van de algemene vergadering alsook de terugkoppeling van de andere besturen en comités. |
12.5. |
De raad van bestuur stelt een algemeen ontwerp van huishoudelijk reglement vast ten behoeve van alle in deze statuten genoemde besturen en comités, en keurt de specifieke huishoudelijke reglementen van de afzonderlijke besturen en comités goed. De raad van bestuur stelt zijn huishoudelijk reglement vast op basis van het algemene ontwerp. |
12.6. |
De uitvoerend directeur treedt op als voorzitter van de raad van bestuur. |
Artikel 13
Permanent comité voor de technische centra van CLARIN
13.1. |
Er wordt een permanent comité voor de technische centra van CLARIN opgericht. Het permanent comité voor de technische centra van CLARIN bestaat uit de directeuren (of door de directeuren aangewezen vertegenwoordigers) van de CLARIN-centra die van cruciaal belang worden geacht voor het functioneren van CLARIN overeenkomstig de door de raad van bestuur te formuleren criteria. De algemene vergadering is verantwoordelijk voor het besluit om een technisch centrum te erkennen als zijnde van cruciaal belang voor het functioneren van CLARIN. |
13.2. |
Het permanent comité voor de technische centra van CLARIN heeft tot taak de consistentie, samenhang en stabiliteit van infrastructuurdiensten te waarborgen door middel van besluiten inzake de tenuitvoerlegging en de coördinatie tussen de centra en de leden. Het brengt verslag uit aan het forum van de nationale coördinatoren en de raad van bestuur. De voorzitter van het permanent comité wordt gekozen overeenkomstig het huishoudelijk reglement van het Comité. De voorzitter is een ex-officio-lid van de raad van bestuur. |
13.3. |
Het permanent comité dient als forum voor de CLARIN-centra voor de uitwisseling van ideeën en ervaringen. Het permanent comité verleent advies en formuleert verzoeken en voorstellen aan CLARIN ERIC en de nationale coördinatoren om de consistentie, samenhang en stabiliteit van diensten te waarborgen. |
13.4. |
Het huishoudelijk reglement van het permanent comité is gebaseerd op het door de raad van bestuur opgestelde algemeen ontwerp van huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. |
Artikel 14
Werkgroepen
14.1. |
De raad van bestuur kan voor thema’s die een speciale inspanning vergen die niet door de raad van bestuur kan worden verricht, werkgroepen oprichten en opheffen. |
14.2. |
Het huishoudelijk reglement van de werkgroepen is gebaseerd op het door de raad van bestuur opgestelde algemeen ontwerp van huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. |
HOOFDSTUK 5
FINANCIËN
Artikel 15
Begrotingsbeginselen en boekhouding
15.1. |
Het begrotingsjaar van CLARIN ERIC begint elk jaar op 1 januari en eindigt op 31 december. |
15.2. |
Voor elk begrotingsjaar worden alle ontvangsten en uitgaven van CLARIN ERIC geraamd en in de begroting opgenomen. De jaarlijkse begroting moet in overeenstemming zijn met het transparantiebeginsel. |
15.3. |
De rekeningen van CLARIN ERIC gaan vergezeld van een verslag over het beheer op financieel en begrotingsgebied in het betrokken begrotingsjaar. |
15.4. |
Wat de opstelling, neerlegging, controle en openbaarmaking van de jaarrekening betreft, valt CLARIN ERIC onder het toepasselijke recht. |
15.5. |
CLARIN ERIC zorgt ervoor dat de kredieten worden gebruikt volgens de beginselen van goed financieel beheer. |
15.6. |
CLARIN ERIC boekt de kosten en ontvangsten van zijn economische activiteiten afzonderlijk. |
Artikel 16
Aansprakelijkheid
16.1. |
CLARIN ERIC is aansprakelijk voor zijn schulden. |
16.2. |
De leden zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van CLARIN ERIC. |
16.3. |
De financiële aansprakelijkheid van de leden voor de schulden van CLARIN ERIC is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage van elk individueel lid, als vermeld in bijlage 2. |
16.4. |
CLARIN ERIC sluit de nodige verzekeringen af tegen alle aan de opbouw en de werking van CLARIN inherente risico's. |
HOOFDSTUK 6
VERSLAGLEGGING AAN DE COMMISSIE
Artikel 17
Verslaglegging aan de Commissie
17.1. |
CLARIN ERIC stelt een jaarlijks activiteitenverslag op waarin het met name verantwoording aflegt over de wetenschappelijke, operationele en financiële aspecten van zijn activiteiten. Het verslag wordt goedgekeurd door de algemene vergadering en wordt binnen zes maanden na afloop van het overeenkomstige begrotingsjaar bij de Commissie en de betrokken overheidsinstanties ingediend. Dit verslag wordt openbaar gemaakt. |
17.2. |
CLARIN ERIC stelt de Commissie in kennis van elke omstandigheid die de goede uitvoering van de taken van CLARIN ERIC ernstig in gevaar dreigt te brengen of die het vermogen van CLARIN ERIC om de in het kader van Verordening (EG) nr. 723/2009 vastgestelde voorwaarden na te leven dreigt te beperken. |
HOOFDSTUK 7
BELEID
Artikel 18
Overeenkomsten met derden
18.1. |
CLARIN ERIC mag overeenkomsten aangaan met derden, zoals bijvoorbeeld individuele instellingen, regio's en derde landen, indien dit volgens CLARIN ERIC nuttig is. |
18.2. |
Indien instellingen uit derde landen of andere partijen als beschreven in artikel 18.1 met deskundigheid, diensten, taalhulpbronnen en -technologie willen bijdragen aan CLARIN ERIC, mag CLARIN ERIC een overeenkomst met die partijen aangaan. In de overeenkomst moet worden beschreven welke dienst/bijdrage de partij levert en moeten de toegangsrechten, het abonnementsgeld en overige voorwaarden met het oog op deze bijdrage worden opgenomen. Gebruikers van de gegevens, hulpmiddelen en diensten van CLARIN dienen deel te nemen aan een authenticatie- en autorisatiesysteem. |
Artikel 19
Beleid inzake toegang voor gebruikers
19.1. |
Wat betreft toegang voor onderzoekers in CLARIN-lidstaten, zijn de door CLARIN ERIC aangeboden gegevens, hulpmiddelen en diensten vrij toegankelijk voor alle medewerkers en studenten in onderzoeksinstellingen zoals universiteiten, onderzoekscentra, musea en onderzoeksbibliotheken, overeenkomstig de toestemming van de contentproviders en via een door CLARIN ERIC goedgekeurde authenticatie. |
19.2. |
Voor toegang voor onderzoekers in derde landen, betaalt de onderzoeksinstelling het abonnementsgeld overeenkomstig de in bijlage 2 vastgestelde beginselen, waardoor alle medewerkers en studenten van de desbetreffende instelling toegang krijgen tot de gegevens, hulpmiddelen en diensten van CLARIN. De gebruikers van de gegevens, hulpmiddelen en diensten van CLARIN dienen deel te nemen aan een authenticatie- en autorisatiesysteem dat voldoet aan de vereisten van CLARIN en goedgekeurd is door CLARIN ERIC. |
19.3. |
Aan andere instellingen, de industrie en vergelijkbare typen specifieke gebruikers evenals aan individuele onderzoekers die geen deel uitmaken van een instelling kan tegen een vergoeding toegang worden verleend. De gebruikers van de gegevens, hulpmiddelen en diensten van CLARIN dienen deel te nemen aan een authenticatie- en autorisatiesysteem dat voldoet aan de vereisten van CLARIN en goedgekeurd is door CLARIN ERIC. |
19.4. |
Aan het algemene publiek wordt toegang verleend, tenzij de diensten of hulpbronnen zijn onderworpen aan door de eigenaren opgelegde beperkende licentievoorwaarden. Er moet toegang worden verleend tot metagegevens en tot "open-source" en "open-access" (vrij toegankelijke) hulpbronnen. |
19.5. |
Zelfs indien toegang wordt verleend overeenkomstig artikel 19.1 tot en met artikel 19.4 mag een eigenaar voor de toegang tot bepaalde diensten en hulpbronnen een vergoeding vragen. |
Artikel 20
Beleid inzake wetenschappelijke evaluatie
20.1. |
CLARIN ERIC maakt onderzoek mogelijk en stimuleert in principe waar mogelijk vrije toegang tot onderzoeksgegevens. Ongeacht dit beginsel bevordert CLARIN ERIC hoogwaardig onderzoek en ondersteunt CLARIN ERIC een cultuur van "beste praktijken" via opleidingsactiviteiten. Indien de toegang tot onderzoeksgegevens of hulpmiddelen van CLARIN om capaciteitsredenen beperkt moet worden en er een selectie gemaakt moet worden van de projecten, wordt de wetenschappelijke excellentie van projectvoorstellen via peer reviews door onafhankelijke deskundigen beoordeeld en beslist de algemene vergadering over de criteria en procedures, na advies van de Wetenschappelijke Adviesraad. Bij de criteria moet er ook rekening mee worden gehouden dat een bepaald gedeelte van de capaciteit gereserveerd moet worden voor geheel nieuwe ideeën die nog niet volledig tot wasdom zijn gekomen of die de status van alom erkende wetenschappelijke excellentie nog niet hebben bereikt. De peers worden geselecteerd door de raad van bestuur, overeenkomstig het beleid inzake evaluatie. |
20.2. |
Het evalueren van CLARIN ERIC en de resultaten ervan is de taak van de Wetenschappelijke Adviesraad overeenkomstig artikel 9.4. |
Artikel 21
Beleid inzake verspreiding
21.1. |
CLARIN ERIC bevordert CLARIN en stimuleert onderzoekers om nieuwe en innovatieve projecten te starten en gebruik te maken van CLARIN in hun hoger onderwijs. |
21.2. |
CLARIN ERIC stimuleert onderzoekers in het algemeen om hun onderzoeksresultaten openbaar beschikbaar te stellen en verzoekt onderzoekers in lidstaten om resultaten via CLARIN beschikbaar te stellen. |
21.3. |
In het beleid inzake verspreiding worden de verschillende doelgroepen beschreven en CLARIN maakt om zijn doelpubliek te bereiken gebruik van diverse kanalen, zoals een internetportaal, nieuwsbrief, workshops, aanwezigheid op conferenties, artikelen in tijdschriften en kranten. |
Artikel 22
Beleid inzake intellectuele-eigendomsrechten
22.1. |
De intellectuele-eigendomsrechten op resultaten die gerealiseerd zijn door CLARIN ERIC berusten bij CLARIN ERIC en worden beheerd door de raad van bestuur. |
22.2. |
In het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan Open-Source- en Open-Access-beginselen. |
22.3. |
CLARIN ERIC verschaft onderzoekers richtsnoeren (onder andere via een website) om te waarborgen dat onderzoek dat verricht is met via CLARIN ERIC beschikbaar gesteld materiaal wordt uitgevoerd binnen een kader waarin de rechten van de eigenaren van gegevens en de persoonlijke levenssfeer van individuele personen worden geëerbiedigd. |
22.4. |
CLARIN ERIC ziet erop toe dat gebruikers instemmen met de voorwaarden inzake toegang en dat geschikte beveiligingsmaatregelen worden getroffen inzake interne opslag en verwerking. |
22.5. |
CLARIN ERIC voorziet in duidelijk omschreven regelingen voor het onderzoeken van vermeende beveiligingslekken en schending van geheimhoudingsverplichtingen van onderzoeksgegevens. |
Artikel 23
Personeelsbeleid, met inbegrip van het gelijkekansenbeleid
23.1. |
CLARIN ERIC past het beginsel van gelijke kansen voor alle kandidaten toe. Arbeidsovereenkomsten voldoen aan de nationale wetgeving van het land waarin het personeel te werk wordt gesteld. |
23.2. |
Voor elke taak selecteert CLARIN ERIC de beste kandidaat, ongeacht achtergrond, nationaliteit, geloofsovertuiging of geslacht. |
Artikel 24
Aanbestedingsbeleid en belastingvrijstelling
24.1. |
CLARIN ERIC behandelt gegadigden voor en inschrijvers op aanbestedingsprocedures gelijk en zonder te discrimineren, ongeacht of ze al dan niet in de Unie gevestigd zijn. In het aanbestedingsbeleid van CLARIN ERIC worden de beginselen inzake transparantie, non-discriminatie en mededinging in acht genomen. Aangezien CLARIN verspreid is over meerdere plaatsen worden aanbestedingen deels verzorgd door de individuele leden, volgens hun nationale regels en procedures voor openbare aanbesteding en deels door CLARIN ERIC zelf. |
24.2. |
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor alle aanbestedingen voor CLARIN ERIC. Alle inschrijvingen worden afdoende gepubliceerd op de website van CLARIN ERIC en in de landen van de leden en waarnemers. Voor aanbestedingen voor een bedrag boven 200 000 euro past CLARIN ERIC de EU-beginselen inzake openbare aanbestedingen en de desbetreffende afgeleide nationale wetgeving toe. Het gunningsbesluit voor een aanbesteding wordt gepubliceerd en omvat een volledige motivering. De algemene vergadering stelt uitvoeringsbepalingen vast met daarin alle noodzakelijke details over de exacte aanbestedingsprocedures en -criteria. |
24.3. |
Aanbesteding door leden en waarnemers ten aanzien van CLARIN-activiteiten vindt plaats met de nodige aandacht voor de door de desbetreffende instanties opgestelde behoeften, technische vereisten en specificaties voor CLARIN ERIC. |
24.4. |
Belastingvrijstellingen op basis van artikel 143, lid 1, onder g), en artikel 151, lid 1, onder b), van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad (2) en volgens de artikelen 50 en 51 van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 282/2011 van de Raad (3) zijn niet hoger dan de belasting over de toegevoegde waarde voor de desbetreffende goederen en diensten die voor officieel gebruik door CLARIN ERIC bestemd zijn en waarvan de waarde hoger ligt dan 250 euro en die volledig betaald en verworven worden door CLARIN ERIC. Deze vrijstellingen gelden niet voor aanbesteding door individuele leden. Verder zijn er geen beperkingen van toepassing. |
Artikel 25
Beleid inzake gegevens
25.1. |
In het algemeen geeft CLARIN ERIC de voorkeur aan Open-Source- en Open-Access-beginselen, maar bestaande licenties worden geëerbiedigd. |
25.2. |
CLARIN ERIC maakt alle taalhulpbronnen en -hulpmiddelen openbaar zichtbaar door middel van beschrijvingen aan de hand van kernmetagegevens. |
HOOFDSTUK 8
DUUR, ONTBINDING, GESCHILLEN, OPRICHTINGSBEPALINGEN
Artikel 26
Duur
26.1. |
CLARIN ERIC wordt voor onbepaalde tijd opgericht. |
Artikel 27
Ontbinding
27.1. |
Tot ontbinding van CLARIN ERIC wordt overgegaan na een besluit van de algemene vergadering overeenkomstig artikel 8.2 en artikel 8.8. |
27.2. |
Onverwijld en uiterlijk tien dagen na de vaststelling van het besluit CLARIN ERIC te ontbinden, stelt CLARIN ERIC de Europese Commissie van dat besluit in kennis. |
27.3. |
Activa die resteren na betaling van de schulden van CLARIN ERIC worden verdeeld over de leden naar rato van hun totale jaarlijkse bijdrage aan CLARIN ERIC op grond van bijlage 2. Overeenkomstig artikel 16.3 worden de na opneming van de activa van CLARIN ERIC resterende passiva verdeeld over de leden naar rato van hun jaarlijkse bijdrage aan CLARIN ERIC op grond van bijlage 2. |
27.4. |
Onverwijld en in elk geval binnen tien dagen na afsluiting van de ontbindingsprocedure, stelt CLARIN ERIC de Commissie van die afsluiting in kennis. |
27.5. |
CLARIN ERIC houdt op te bestaan op de dag van bekendmaking door de Europese Commissie van de passende kennisgeving daarvan in het Publicatieblad van de Europese Unie. |
Artikel 28
Toepasselijk recht
28.1. |
CLARIN ERIC is, in aflopende volgorde, onderworpen aan:
|
Artikel 29
Geschillen
29.1. |
Het Hof van Justitie van de Europese Unie is bevoegd voor CLARIN ERIC betreffende geschillen tussen de leden en voor geschillen tussen de leden en CLARIN ERIC alsook voor alle geschillen waarbij de Unie partij is. |
29.2. |
De wetgeving van de Unie inzake rechterlijke bevoegdheid is van toepassing op geschillen tussen CLARIN ERIC en derden. Voor geschillen die niet onder de wetgeving van de Unie vallen, wordt overeenkomstig Nederlands recht bepaald welk gerecht bevoegd is voor de beslechting van het geschil in kwestie. |
Artikel 30
Beschikbaarheid van de statuten
30.1. |
Op ieder gewenst moment is de geldende versie van de statuten openbaar beschikbaar op de website van CLARIN ERIC en op de statutaire zetel. |
Artikel 31
Oprichtingsbepalingen
31.1. |
Het gastland roept zo spoedig mogelijk en uiterlijk 45 kalenderdagen na het in werking treden van het besluit van de Commissie tot oprichting van CLARIN ERIC de leden van de algemene vergadering bijeen voor een oprichtingsvergadering. |
31.2. |
Het gastland stelt de oprichtende leden in kennis van eventuele specifieke urgente juridische stappen die namens CLARIN ERIC moeten worden ondernomen voordat de oprichtingsvergadering wordt gehouden. Tenzij een oprichtend lid hier binnen vijf werkdagen na ontvangst van de desbetreffende kennisgeving bezwaar tegen maakt, worden de juridische stappen genomen door een persoon die hiertoe is gemachtigd door het gastland. |
Bijlage 1
LIJST VAN LEDEN EN WAARNEMERS
Deze bijlage bevat een lijst van de leden en waarnemers en van de entiteiten die hen vertegenwoordigen.
Laatste wijziging: 20 september 2010
Leden
Land of Intergouvernementele organisatie |
Vertegenwoordigende entiteit |
De Republiek Oostenrijk |
Bundesministerum für Wissenschaft und Forschung (bondsministerie van Wetenschap en Onderzoek - BMWF) |
De Republiek Bulgarije |
Ministerstvo na obrazovanieto, mladezhta i naukata (ministerie van Onderwijs, Jeugd en Wetenschap) |
De Republiek Tsjechië |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (ministerie van Onderwijs, Jeugd en Sport - MEYS) |
Het Koninkrijk Denemarken |
Styrelsen for Forskning og Innovation (Agentschap voor wetenschap, technologie en innovatie - DASTI) |
De Nederlandse Taalunie |
Secretaris-generaal |
De Republiek Estland |
Haridus- ja Teadus ministeerium (ministerie van Onderwijs en Onderzoek) |
De Bondsrepubliek Duitsland |
Bundesministerium für Bildung und Forschung (bondsministerie van Onderwijs en Onderzoek - BMBF) |
Het Koninkrijk der Nederlanden |
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) |
De Republiek Polen |
Waarnemers
Land of Intergouvernementele organisatie |
Vertegenwoordigende entiteit |
Bijlage 2
JAARLIJKSE BIJDRAGE
Beginselen
Voor de aanvangsperiode van vijf jaar worden de hieronder beschreven beginselen toegepast voor het berekenen van de jaarlijkse financiële bijdragen van de leden, waarnemers en individuele instellingen in derde landen die zich willen aansluiten bij CLARIN ERIC. De algemene vergadering kan ook speciale samenwerkingsovereenkomsten aangaan met derden. Voor het einde van de aanvangsperiode van vijf jaar beslist de algemene vergadering over de rekenmethode voor volgende perioden.
De volgende beginselen worden toegepast:
(a) |
aanvankelijk wordt gestreefd naar een begroting van 1 000 000 euro per jaar, op basis van een geraamde deelname door 2/3 van de 26 landen die vertegenwoordigd zijn in het consortium voor de voorbereidende fase voor CLARIN; indien zich meer leden aansluiten kan de algemene vergadering besluiten om de bijdragen te verlagen of het activiteitenniveau te verhogen; |
(b) |
de bijdrage voor jaar 1 van Nederland, als gastland, bedraagt 250 000 euro; |
(c) |
de maximale bijdrage van andere leden voor jaar 1 bedraagt 200 000 euro; |
(d) |
de minimale bijdrage van leden voor jaar 1 bedraagt 11 800 euro; |
(e) |
de bijdrage per lid wordt vastgesteld voor vijf jaren, met een jaarlijkse verhoging van 2 % ter compensatie van inflatie en kostenstijgingen. Het exacte bedrag per lid is opgenomen in de onderstaande tabel; |
(f) |
leden die zich in een later jaar aansluiten betalen de voor dat jaar vastgestelde geïndexeerde bijdrage; |
(g) |
waarnemers betalen de minimale geïndexeerde lidmaatschapsbijdrage als vermeld in de onderstaande tabel; |
(h) |
individuele instellingen in derde landen betalen de minimale geïndexeerde bijdrage als vermeld in de onderstaande tabel; |
(i) |
de bijdrage van de Nederlandse Taalunie bedraagt 28 600 EUR, hetgeen gebaseerd is op het Vlaamse aandeel aan het bruto binnenlands product van de Unie (hetgeen resulteert in 23 600 EUR), plus een aanvullend bedrag van 5 000 EUR, als specifieke bijdrage van de Nederlandse Taalunie (als internationale organisatie); |
(j) |
de bijdrage voor entiteiten die zich in de loop van een jaar aansluiten is evenredig aan het aantal maanden van dat jaar die nog niet zijn verstreken, gerekend vanaf de eerste dag van de maand waarop men zich aansluit; |
(k) |
de bijdragen zijn gebaseerd op het bbp van het land in 2010 als percentage van het bruto binnenlands product van de Unie in dat jaar (volgens Eurostat), waarbij de volgende formule wordt toegepast: |
Het percentage van het bruto binnenlands product van de Unie wordt afgerond op het volgende hele getal (lager dan 5 OMHOOG, anders OMLAAG) en vermenigvuldigd met de minimale bijdrage, zoals te zien is in de onderstaande tabel:
% van het bbp van de EU |
afgerond |
Bijdrage in EUR |
≤ 1 |
1 |
11 800 |
> 1 en ≤ 2 |
2 |
23 600 |
> 2 en ≤ 3 |
3 |
35 400 |
> 3 en ≤ 4 |
4 |
47 200 |
> 5 en ≤ 6 |
5 |
59 000 |
> 6 en ≤ 7 |
6 |
70 800 |
Enz. |
… |
… |
≥ 16 en < 17 |
16 |
188 800 |
≥ 17 |
n.v.t. |
200 000 |
De jaarlijkse bijdrage voor leden die zich in eerste instantie niet verbinden voor vijf jaren wordt verhoogd met 25 %, zolang men zich nog niet voor de resterende periode heeft verbonden. Als men zich verbindt voor het resterende deel van de vijf jaren of als het lid vijf jaren aangesloten blijft, worden er regelingen getroffen om ervoor te zorgen dat een lid in totaal niet meer betaalt dan de normale bijdragen voor die vijf jaren.
De onderstaande tabel en de totaalbedragen in de tabel omvatten 33 potentiële Europese leden.
Resulterende cijfers voor leden die zich voor vijf jaren verbinden
(potentieel) lid |
% bbp EU 2010 |
Basis bijdrage |
met jaarlijkse verhoging met 2 % |
som |
||||
j2012 |
j2013 |
j2014 |
j2015 |
j2016 |
j2012-16 |
|||
IJsland |
0,10 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Cyprus |
0,10 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Estland |
0,10 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Malta |
0,10 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Letland |
0,10 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Litouwen |
0,20 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Bulgarije |
0,30 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Luxemburg |
0,30 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Slovenië |
0,30 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Kroatië |
0,40 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Slowakije |
0,50 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Hongarije |
0,80 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Roemenië |
1,00 |
11 800 |
11 800 |
12 036 |
12 277 |
12 522 |
12 773 |
61 408 |
Tsjechië |
1,20 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
Ierland |
1,30 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
Portugal |
1,40 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
Finland |
1,50 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
NTU/Vlaanderen |
1,68 |
28 600 |
28 600 |
29 172 |
29 755 |
30 351 |
30 958 |
148 836 |
Denemarken |
1,90 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
Griekenland |
1,90 |
23 600 |
23 600 |
24 072 |
24 553 |
25 045 |
25 545 |
122 815 |
Oostenrijk |
2,30 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
Noorwegen |
2,60 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
België |
2,90 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
Zweden |
2,90 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
Polen |
2,90 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
Zwitserland |
3,30 |
35 400 |
35 400 |
36 108 |
36 830 |
37 567 |
38 318 |
184 223 |
Turkije |
4,70 |
59 000 |
59 000 |
60 180 |
61 384 |
62 611 |
63 863 |
307 038 |
Nederland |
4,80 |
250 000 |
250 000 |
255 000 |
260 100 |
265 302 |
270 608 |
1 301 010 |
Spanje |
8,70 |
94 400 |
94 400 |
96 288 |
98 214 |
100 178 |
102 182 |
491 261 |
Italië |
12,80 |
141 600 |
141 600 |
144 432 |
147 321 |
150 267 |
153 272 |
736 892 |
Verenigd Koninkrijk |
14,00 |
165 200 |
165 200 |
168 504 |
171 874 |
175 312 |
178 818 |
859 707 |
Frankrijk |
16,10 |
188 800 |
188 800 |
192 576 |
196 428 |
200 356 |
204 363 |
982 523 |
Duitsland |
20,60 |
200 000 |
200 000 |
204 000 |
208 080 |
212 242 |
216 486 |
1 040 808 |
TOTAAL |
1 635 000 |
1 635 000 |
1 667 700 |
1 701 054 |
1 735 075 |
1 769 777 |
8 508 606 |
-
Onafhankelijk betekent dat er geen sprake is van belangenverstrengeling.
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.