Gedelegeerde verordening 2017/1576 - Wijziging van Verordening 540/2014 wat de voorschriften voor akoestische voertuigwaarschuwingssystemen met het oog op de EU-typegoedkeuring van voertuigen betreft - Hoofdinhoud
19.9.2017 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 239/3 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2017/1576 VAN DE COMMISSIE
van 26 juni 2017
tot wijziging van Verordening (EU) nr. 540/2014 van het Europees Parlement en de Raad wat de voorschriften voor akoestische voertuigwaarschuwingssystemen met het oog op de EU-typegoedkeuring van voertuigen betreft
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 540/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende het geluidsniveau van motorvoertuigen en vervangende geluidsdempingssystemen, en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG en tot intrekking van Richtlijn 70/157/EEG (1), en met name artikel 8, lid 2, en artikel 9,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Verordening (EU) nr. 540/2014 bevat voorschriften voor de EU-typegoedkeuring van alle nieuwe voertuigen van de categorieën M (voertuigen voor personenvervoer) en N (voertuigen voor goederenvervoer) wat hun geluidsniveau betreft. Die verordening bevat ook bepalingen met betrekking tot het akoestische voertuigwaarschuwingssysteem (Acoustic Vehicle Alerting System — AVAS) voor hybride elektrische en puur elektrische voertuigen, dat bedoeld is om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen. |
(2) |
Ingevolge de aanneming, op de 168e zitting van het Wereldforum voor harmonisatie van de regelgeving voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE), die van 8 tot en met 11 maart 2016 heeft plaatsgevonden, van VN/ECE-Reglement nr. 138 betreffende de goedkeuring van stille wegvoertuigen, moet bijlage VIII bij Verordening (EU) nr. 540/2014 worden herzien om de AVAS-voorschriften aan te scherpen wat het type en het volume van het geëmitteerde geluid, de geluidsproductiemethode, de pauzeschakelaar en het geluid bij stilstand betreft. |
(3) |
Het informatiedocument overeenkomstig bijlage I bij Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (2) betreffende de EU-typegoedkeuring van een voertuig wat het toegestane geluidsniveau betreft, en het addendum bij het EU-typegoedkeuringscertificaat moeten worden herzien om de gedetailleerde AVAS-voorschriften te weerspiegelen. |
(4) |
Voorts dienen, met het oog op de goedkeuring van hybride elektrische en puur elektrische voertuigen die met een AVAS zijn uitgerust, testvoorschriften voor de minimale AVAS-geluidsemissieniveaus bij voor- en achteruitrijden en voor de geëmitteerde geluidsfrequentieverschuiving te worden vastgesteld. |
(5) |
Verordening (EU) nr. 540/2014 moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd. |
(6) |
Aangezien Verordening (EU) nr. 540/2014 op 1 juli 2016 van toepassing is geworden en zonder de in deze handeling opgenomen wijzigingen van bijlage VIII niet volledig kan worden toegepast, dient deze verordening zo spoedig mogelijk in werking te treden, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Wijzigingen van Verordening (EU) nr. 540/2014
Verordening (EU) nr. 540/2014 wordt als volgt gewijzigd:
1) |
Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:
|
2) |
Bijlage VIII wordt vervangen door de tekst in de bijlage bij deze verordening. |
Artikel 2
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 26 juni 2017.
Voor de Commissie
De voorzitter
Jean-Claude JUNCKER
-
Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (kaderrichtlijn) (PB L 263 van 9.10.2007, blz. 1).
BIJLAGE
„
BIJLAGE VIII
BEPALINGEN BETREFFENDE HET AKOESTISCHE VOERTUIGWAARSCHUWINGSSYSTEEM (AVAS)
DEEL I
Deze bijlage bevat bepalingen met betrekking tot het akoestische voertuigwaarschuwingssysteem (Acoustic Vehicle Alerting System — AVAS) voor hybride elektrische en puur elektrische voertuigen.
I.1. Onverminderd punt 2, onder a) en b), zijn de bepalingen van deel II van toepassing op een AVAS dat:
a) |
in een vóór 1 juli 2019 goedgekeurd voertuigtype is geïnstalleerd; |
b) |
vóór 1 juli 2021 geïnstalleerd is in een nieuw voertuig dat op het onder a) bedoelde type is gebaseerd. |
I.2. De bepalingen van deel III zijn van toepassing op een AVAS dat:
a) |
in een vóór 1 juli 2019 goedgekeurd voertuigtype is geïnstalleerd, als de fabrikant dat wenst; |
b) |
geïnstalleerd is in een nieuw voertuig dat op het onder a) bedoelde type is gebaseerd; |
c) |
in een op of na 1 juli 2019 goedgekeurd voertuigtype is geïnstalleerd; |
d) |
geïnstalleerd is in een nieuw voertuig dat op het onder c) bedoelde type is gebaseerd; |
e) |
op of na 1 juli 2021 in een nieuw voertuig is geïnstalleerd. |
DEEL II
II.1. Prestaties van het systeem
Als op een voertuig een AVAS is geïnstalleerd, moet het voldoen aan de voorschriften van de punten II.2 en II.3.
II.2. Bedrijfsomstandigheden
a) |
Geluidsproductiemethode In het minimumsnelheidsbereik van het voertuig, d.w.z. vanaf het starten tot ongeveer 20 km/h, en bij het achteruitrijden moet het AVAS automatisch een geluid produceren. Wanneer het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor die binnen dat snelheidsbereik van het voertuig draait, mag het AVAS geen geluid produceren. Bij voertuigen met een akoestisch waarschuwingssysteem voor achteruitrijden hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren. |
b) |
Schakelaar Het AVAS moet worden voorzien van een voor de bestuurder gemakkelijk toegankelijke schakelaar om het systeem in of uit te kunnen schakelen. Bij het opnieuw starten van het voertuig moet het AVAS automatisch in de aan-stand terugkeren. |
c) |
Demping Tijdens bepaalde perioden waarin het voertuig wordt gebruikt, mag het geluidsniveau van het AVAS worden gedempt. |
II.3. Geluidstype en -volume
a) |
Het door het AVAS te produceren geluid moet een continu geluid zijn dat de voetgangers en andere weggebruikers erop attendeert dat een voertuig in beweging is. Het geluid moet een duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag en moet lijken op het geluid van een voertuig van dezelfde categorie dat met een verbrandingsmotor is uitgerust. |
b) |
Het door het AVAS te produceren geluid moet een duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag, bijvoorbeeld door de automatische verandering van het geluidsniveau of de geluidskenmerken al naargelang de snelheid van het voertuig. |
c) |
Het door het AVAS geproduceerde geluidsniveau mag het approximatieve geluidsniveau van een voertuig van categorie M1 dat met een verbrandingsmotor is uitgerust en onder dezelfde omstandigheden wordt gebruikt, niet overschrijden. |
DEEL III
III.1. Prestaties van het systeem
Het AVAS moet voldoen aan de voorschriften van de punten III.2 tot en met III.6.
III.2. Bedrijfsomstandigheden
a) |
Geluidsproductiemethode In het minimumsnelheidsbereik van het voertuig, d.w.z. vanaf het starten tot ongeveer 20 km/h, en bij het achteruitrijden moet het AVAS automatisch een geluid produceren. Wanneer het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor die binnen dat snelheidsbereik van het voertuig draait, mag het AVAS geen geluid produceren. Voertuigen waarvan het totale geluidsniveau, met een marge van + 3 dB(A), voldoet aan de voorschriften van punt 6.2.8 van VN/ECE-Reglement nr. 138 (1), hoeven niet met een AVAS te worden uitgerust. De voorschriften van punt 6.2.8 van VN/ECE-Reglement nr. 138 voor tertsbanden en die van punt 6.2.3 van VN/ECE-Reglement nr. 138 voor de frequentieverschuiving zoals gedefinieerd in punt 2.4 van datzelfde reglement („frequentieverschuiving”), zijn niet van toepassing op die voertuigen. Bij voertuigen met een akoestisch waarschuwingssysteem voor achteruitrijden hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren, mits dat geluid van het waarschuwingssysteem voldoet aan de voorschriften van punt 6.2, tweede alinea, en punt 6.2.2 van VN/ECE-Reglement nr. 138. Het geluid dat door het voor goedkeuring ter beschikking gestelde voertuigtype wordt geproduceerd, moet worden gemeten volgens de in bijlage 3 en in de punten 6.2.1.3 en 6.2.2.2 van VN/ECE-Reglement nr. 138 beschreven methoden. |
b) |
Schakelaar Het AVAS mag worden voorzien van een mechanisme waarmee de bestuurder de werking ervan kan stopzetten (een „pauzefunctie”); dat mechanisme moet voor de bestuurder gemakkelijk toegankelijk zijn om het systeem in of uit te kunnen schakelen. Wanneer een pauzefunctie aanwezig is, moet het AVAS bij het opnieuw starten van het voertuig automatisch in de aan-stand terugkeren. Bovendien moet de pauzefunctie voldoen aan de voorschriften van punt 6.2.6 van VN/ECE-Reglement nr. 138. |
c) |
Demping Tijdens bepaalde perioden waarin het voertuig wordt gebruikt, mag het geluidsniveau van het AVAS worden gedempt. In die gevallen moet het geluidsniveau van het AVAS voldoen aan de voorschriften van punt 6.2.8 van VN/ECE-Reglement nr. 138. |
III.3. Geluidstype en -volume
a) |
Het door het AVAS te produceren geluid moet een continu geluid zijn dat de voetgangers en andere weggebruikers erop attendeert dat een voertuig in beweging is. Het geluid moet een duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag, bijvoorbeeld door de automatische verandering van het geluidsniveau of de geluidskenmerken al naargelang de snelheid van het voertuig. Het geluid moet lijken op dat van een voertuig van dezelfde categorie dat met een verbrandingsmotor is uitgerust. Hiervoor gelden de volgende regels:
|
b) |
De voertuigfabrikant mag de bestuurder de keuze bieden tussen verschillende geluiden die moeten voldoen aan de voorschriften van punt 6.2.5 van VN/ECE-Reglement nr. 138. |
c) |
Het door het AVAS geproduceerde geluidsniveau mag het approximatieve geluidsniveau van een voertuig van categorie M1 dat met een verbrandingsmotor is uitgerust en onder dezelfde omstandigheden wordt gebruikt, niet overschrijden. Voorts gelden de voorschriften van punt 6.2.7 van VN/ECE-Reglement nr. 138. |
d) |
Het totale door een voertuig geproduceerde geluidsniveau dat voldoet aan punt 2, onder a), tweede alinea, mag het approximatieve geluidsniveau van een voertuig van categorie M1 dat met een verbrandingsmotor is uitgerust en onder dezelfde omstandigheden wordt gebruikt, niet overschrijden. |
III.4. Voorschriften in verband met de testbaan
Tot en met 30 juni 2019 mag ISO-norm 10844:1994 als alternatief voor ISO-norm 10844:2014 worden toegepast om na te gaan of de in bijlage 3, punt 2.1.2, van VN/ECE-Reglement nr. 138 beschreven testbaan voldoet aan de voorschriften.
III.5. Typegoedkeuringscertificaat
De voertuigfabrikant moet, als bijlage bij het EU-typegoedkeuringscertificaat, alle volgende documenten verstrekken:
a) |
de mededeling zoals bedoeld in punt 5.3 van VN/ECE-Reglement nr. 138, volgens het model in bijlage 1 bij dat reglement; |
b) |
de testresultaten van de AVAS-geluidsemissieniveaus, gemeten overeenkomstig dit reglement. |
III.6. Opschriften
Elk onderdeel van het AVAS moet voorzien zijn van de volgende opschriften:
a) |
de handelsnaam of het handelsmerk van de fabrikant; |
b) |
een specifiek identificatienummer. |
De opschriften moeten onuitwisbaar en goed leesbaar zijn.
”
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.