Besluit 2019/1608 - Standpunt EU in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart over de vaststelling van modellen voor beroepskwalificaties in de binnenvaart

1.

Wettekst

30.9.2019   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 250/58

 

BESLUIT (EU) 2019/1608 VAN DE RAAD

van 16 september 2019

betreffende het namens de Europese Unie in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in te nemen standpunt over de vaststelling van modellen voor beroepskwalificaties in de binnenvaart

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Herziene Rijnvaartakte (“de akte”) is op 14 april 1967 in werking getreden.

 

(2)

Op grond van artikel 46 van de akte kan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) resoluties aannemen die bindend zijn voor haar leden.

 

(3)

Het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (Cesni) is op 3 juni 2015 opgericht in het kader van de CCR, met het oog op de ontwikkeling van technische standaarden voor de binnenvaart op verschillende gebieden, met name voor vaartuigen, informatietechnologie en bemanning.

 

(4)

Op zijn volgende vergadering, die op 15 oktober 2019 moet plaatsvinden, zal het Cesni standaarden goedkeuren voor modellen voor beroepskwalificaties in de binnenvaart. De CCR zal ook een resolutie aannemen waarbij die modellen worden opgenomen in het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn.

 

(5)

Aangezien de standaarden voor modellen voor beroepskwalificaties een beslissende invloed zullen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad (1), is het passend het standpunt vast te stellen dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Cesni en in de CCR.

 

(6)

Om de mobiliteit te bevorderen en de veiligheid te verzekeren, is het belangrijk dat de modellen die door bemanningsleden worden gebruikt om de erkenning van hun kwalificaties te waarborgen, zoveel mogelijk worden geharmoniseerd onder de verschillende rechtsstelsels in Europa. Met name dienen de lidstaten die ook leden van de CCR zijn, te worden gemachtigd besluiten te steunen die de CCR-regels harmoniseren met de regels die in de Unie worden toegepast.

 

(7)

De door het Cesni ontwikkelde modellen voor kwalificatiecertificaten, voor het dienstboekje, voor het vaartijdenboek, voor een enkelvoudig document waarin kwalificatiecertificaten en het dienstboekje worden gecombineerd en voor de praktijkdiploma's vormen een harmonisering van Europese standaarden.

 

(8)

Het standpunt van de Unie moet tot uiting worden gebracht door de gezamenlijk optredende lidstaten van de Unie die lid zijn van het Cesni en de CCR,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

  • 1. 
    Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen in het het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (Cesni) op 15 oktober 2019, houdt in dat wordt ingestemd met de vaststelling van de Europese standaarden voor modellen voor beroepskwalificaties in de binnenvaart zoals vervat in het aanhangsel bij dit besluit.
  • 2. 
    Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen op de plenaire vergadering van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), houdt in dat steun wordt verleend aan alle voorstellen ter harmonisering van de vereisten van het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn met die van de Europese standaarden voor modellen voor beroepskwalificaties in de binnenvaart zoals vervat in het aanhangsel bij dit besluit.

Artikel 2

  • 1. 
    Het in artikel 1, lid 1, bedoelde standpunt wordt tot uitdrukking gebracht door de gezamenlijk optredende lidstaten die lid zijn van het Cesni.
  • 2. 
    Het in artikel 1, lid 2, bedoelde standpunt wordt tot uitdrukking gebracht door de gezamenlijk optredende lidstaten die lid zijn van de CCR.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op de datum waarop het wordt vastgesteld.

Gedaan te Brussel, 16 september 2019.

Voor de Raad

De voorzitter

  • T. 
    TUPPURAINEN
 

  • (1) 
    Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart en tot intrekking van de Richtlijnen 91/672/EEG en 96/50/EG van de Raad (PB L 345 van 27.12.2017, blz. 53).
 

AANHANGSEL

CESNI-STANDAARDEN VOOR MODELLEN VOOR BEROEPSKWALIFICATIES IN DE BINNENVAART

  • 1. 
    STANDAARDEN VOOR MODELLEN VOOR HET KWALIFICATIECERTIFICAAT VOOR SCHIPPER, VOOR DESKUNDIGE OP HET GEBIED VAN VLOEIBAAR AARDGAS (LNG) EN VOOR DESKUNDIGE VOOR DE PASSAGIERSVAART

1.1.   Standaard voor een elektronische versie van kwalificatiecertificaten

Het model van het kwalificatiecertificaat voor schipper, voor LNG-deskundige en deskundige voor de passagiersvaart heeft de vorm van een PDF/A-document waarin gegevens zijn opgenomen over het desbetreffende certificaat. Deze gegevens zijn afkomstig uit het persoonlijke dossier van het bemanningslid dat is opgeslagen in de databank zoals bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad (1). Het kwalificatiecertificaat wordt afgegeven in elektronisch formaat met een 2D-streepjescode met inbegrip van veiligheidskenmerken waarmee de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de gegevens overeenkomstig Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad (2) (eIDAS-Verordening) wordt gewaarborgd.

Instructies:

 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

 
 

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

 

4.

Bemanningslididentificatienummer van de houder zoals vastgelegd in de databank als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397

 

5.

Fysieke identificatie van de houder door een elektronisch beeldbestand te importeren

 

6.

Serienummer van het certificaat

 

7.

Datum van afgifte van het certificaat

 

8.

Geldigheidsdatum

 

9.

Naam van de autoriteit van afgifte

 

10.

Codes specifieke vergunning(-en): R (varen met behulp van radar); M (bevaren van binnenwateren van maritieme aard); Riviergedeelten met specifieke risico's overeenkomstig de codes in het Europees systeem voor referentiegegevensbeheer (ERDMS); C (varen met grote konvooien), codes voor de autoriteiten van afgifte en vermelding van het serienummer van de vergunning

 

11.

Mitigerende maatregelen of beperkingen in verband met de medische geschiktheid (code 01 t/m 09 overeenkomstig ES-QIN)

Nrs. 10 en 11 gelden niet voor het kwalificatiecertificaat voor LNG-deskundige en deskundige voor de passagiersvaart.

Wat de kwalificatiecertificaten van de Unie betreft, kan de titel van het document worden vervangen door

“EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart”

en de afbeelding van de vlag kan in dat geval de vlag van de Europese Unie zijn.

Wat betreft de kwalificatiecertificaten die worden afgegeven overeenkomstig het Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn, kan de titel van het document worden vervangen door

“Kwalificatiecertificaat van de CCR”

en kan de afbeelding van de vlag in dat geval de vlag van de CCR zijn.

Visuele kenmerken van het kwalificatiecertificaat: de kleur van de achtergrond is lichtblauw en het certificaat kan worden afgedrukt op A4-formaat.

1.2.   Standaard voor de fysieke versie van het kwalificatiecertificaat voor schipper

1.2.1.   Model voor het kwalificatiecertificaat voor schipper

Instructies:

 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

 
 

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

 

4.

Bemanningslididentificatienummer van de houder zoals vastgelegd in de databank als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397

 

5.

Fysieke identificatie van de houder door een elektronisch beeldbestand te importeren

 

6.

Serienummer van het certificaat

 

7.

Datum van afgifte van het certificaat

 

8.

Geldigheidsdatum

 

9.

Naam van de autoriteit van afgifte

 

10.

Codes specifieke vergunning(-en): R (varen met behulp van radar); M (bevaren van binnenwateren van maritieme aard); Riviergedeelten met specifieke risico's overeenkomstig de codes in het ERDMS; C (varen met grote konvooien)

 

11.

Mitigerende maatregelen of beperkingen in verband met de medische geschiktheid (code overeenkomstig ES-QIN)

Wat de kwalificatiecertificaten van de Unie betreft, kan de titel op de voor- en achterzijde van het document worden vervangen door

“EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart”

Schipper”

en de afbeelding van de vlag kan in dat geval de vlag van de Europese Unie zijn.

Wat betreft de kwalificatiecertificaten die worden afgegeven overeenkomstig het Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn, kan de titel op de voor- en achterzijde van het document worden vervangen door

“Kwalificatiecertificaat van de CCR

Schipper”

en kan de afbeelding van de vlag in dat geval de vlag van de CCR zijn.

Materiaalkenmerken van het kwalificatiecertificaat voor schipper: de kleur van de achtergrond is lichtblauw. Kaart in ID1-formaat overeenkomstig ISO / IEC 7810.

1.2.2.   Het model van het kwalificatiecertificaat voor deskundige op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG) of voor deskundige voor de passagiersvaart

Instructies:

 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

 
 

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

 

4.

Bemanningslididentificatienummer van de houder zoals vastgelegd in de databank als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397

 

5.

Fysieke identificatie van de houder door een elektronisch beeldbestand te importeren

 

6.

Serienummer van het certificaat

 

7.

Datum van afgifte van het certificaat

 

8.

Geldigheidsdatum

 

9.

Autoriteit van afgifte

Wat de kwalificatiecertificaten van de Unie betreft, kan de titel op de voorzijde van het document worden vervangen door

“EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart

LNG-deskundige”

of

“EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart

Deskundige passagiersvaart”

en de afbeelding van de vlag kan in dat geval de vlag van de Europese Unie zijn.

Wat betreft de kwalificatiecertificaten die worden afgegeven overeenkomstig het Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn, kan de titel op de voorzijde van het document worden vervangen door

“Kwalificatiecertificaat van de CCR

LNG-deskundige”

of

“Kwalificatiecertificaat van de CCR

Deskundige passagiersvaart”

en kan de afbeelding van de vlag in dat geval de vlag van de CCR zijn.

Materiaalkenmerken van het kwalificatiecertificaat voor deskundige op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG) of voor deskundige voor de passagiersvaart: de kleur van de achtergrond is lichtblauw. Kaart in ID1-formaat overeenkomstig ISO / IEC 7810.

  • 2. 
    MODEL VAN HET DIENSTBOEKJE

Pagina 1

Naam land

Vlag

Dienstboekje

Identificatie van de houder

 
 

1.

Achternaam (-namen) van de houder:

 
 

2.

Voornaam (-namen):

 
 

3a.

Geboortedatum:

 
 

3b.

Geboorteplaats:

 
 

4.

Identificatienummer van het bemanningslid:

 
 

5.

Foto

Identificatie van het dienstboekje

 
 

1.

Serienummer:

 
 

2.

Datum van afgifte:

 
 

3.

Autoriteit van afgifte:

 
 

4.

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

 
 

5.

Nummer van het voorafgaande dienstboekje:

Serienummer SRB

Pagina 2 van het model

Zonder inhoud

Pagina 3 van het model

Tijd op de werkplek

aan boord, vaartuignaam: UNTERWALDEN

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: 07000281 …

Vaartuigtype (1): …

Land van registratie: CH …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers* 105 m …

Naam en adres van de eigenaar: …

TSAG, Hauptstrasse 55, CH-4127 Riehen, Basel-Stadt …

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): 22.10.1995 …

Einde tijd op werkplek (datum): 22.11.1996 …

Schipper (naam en adres): …

  • K. 
    Huber, Rheinstrasse 55, D-76497 Wintersdorf …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: Rotterdam, 20.11.1996 K. Huber …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres): …

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres): …

 

(1)

Voor het vaartuigtype altijd aangeven of het een tankschip van type C of G betreft, of een groot konvooi of vaartuig dat LNG als brandstof gebruikt.

 

*

Schrappen wat niet van toepassing is.

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres): …

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: … Serienummer SRB

Pagina's 4 tot en met 23 zoals pagina 3

Pagina 24 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen vijftien maanden

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

Vaartuignaam of uniek Europees scheepsidentificatienummer

Reis van

(km)

via

naar

(km)

Begin van de reis (datum)

Dagen van onderbreking

Einde van de reis (datum)

Totaal aantal vaardagen

Handtekening van de schipper

A

 

B

 

C

D

E

F

G

1

               

2

               

3

               

Volledig ingevuld

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s) …

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Op de volgende pagina's 26 t/m 55 zijn de opschriften van de kolommen A tot G niet afgedrukt.

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

   

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum)

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina 25 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen 15 maanden Jaar: 2015/2016

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

A

B

C

D

E

F

G

1

07000281

Rotterdam (999,00) Mainz (500,00) Wien (1 930,00 )

22.11.15

11

17.12.15

15

Handtekening Huber

2

07000281

Wien (1 930,00 ) Mainz (500,00) Basel (169,90)

20.12.15

4

04.01.16

12

Handtekening Huber

3

07000281

Basel (169,90) Rotterdam (999,90)

06.01.16

0

10.01.16

5

Handtekening Huber

4

07000281

Rotterdam (999,90) Antwerpen (20,00) Basel (169,90)

13.01.16

1

23.01.16

10

Handtekening Huber

5

07000281

Basel (169,90) Antwerpen (20,00)

25.01.16

0

29.01.16

5

Handtekening Huber

6

07000281

Antwerpen (20,00) Basel (169,90)

01.02.16

0

07.02.16

7

Handtekening Huber

7

07000281

Basel (169,90) Mainz (500,00) Bratislava (1 867,00 )

09.02.16

5

22.02.16

9

Handtekening Huber

8

07000281

Bratislava (1 867,00 ) Regensburg (2 376,30 )

27.02.16

0

02.03.16

5

Handtekening Huber

9

07000281

Regensburg (2 376,30 ) Mainz (500,00) Rotterdam (999,90)

03.03.16

0

09.03.16

7

Handtekening Huber

10

07000281

Rotterdam (999,90) Basel (169,90)

12.03.16

0

17.03.16

6

Handtekening Huber

Volledig ingevuld

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s)

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

81

 

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum)

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina 26 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen 15 maanden Jaar: ….

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

A

B

C

D

E

F

G

1

           

2

           

3

           

4

           

5

           

6

           

7

           

8

           

9

           

10

           

Volledig ingevuld

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s)

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

   

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum) …

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina's 27 tot en met 55 zoals pagina 26

Instructies voor de autoriteiten van afgifte

Vlag: de afbeelding is de vlag van de EU, de CCR of een derde land, als van toepassing.

Identificatie van de houder

 
 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 
 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

 
 

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

 
 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 
 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

 
 

4.

Bemanningslidnummer van de houder zoals vastgelegd in de databank als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397 (3)

Identificatie van het dienstboekje

 
 

1.

Het serienummer van het dienstboekje dient onderaan elke pagina te worden herhaald.

Materiaalkenmerken van het dienstboekje

Kleur: witte achtergrond. Formaat: A5-formaat overeenkomstig ISO 216.

  • 3. 
    MODEL VAN HET DIENSTBOEKJE GECOMBINEERD MET KWALIFICATIECERTIFICATEN

Pagina 1 van het model

Naam land

Vlag

Dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten

Identificatie van de houder

2D-code

 
 

1.

Achternaam (-namen) van de houder:

 
 

2.

Voornaam (-namen):

 
 

3a.

Geboortedatum:

 
 

3b.

Geboorteplaats:

 
 

4.

Identificatienummer van het bemanningslid:

 
 

5.

Foto

Identificatie van het dienstboekje

 
 

1.

Serienummer:

 
 

2.

Datum van afgifte:

 
 

3.

Autoriteit van afgifte:

 
 

4.

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

 
 

5.

Nummer van het voorafgaande dienstboekje:

Pagina 2 van het model

Kwalificatiecertificaten van de Europese Unie en kwalificatiecertificaten afgegeven overeenkomstig het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn als lichtmatroos, deksman, matroos, volmatroos en stuurman

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Pagina 3 van het model

Andere certificaten betreffende kwalificaties die relevant zijn voor de binnenvaart

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Titel van het certificaat: …

Mitigerende maatregelen en beperkingen in verband met de medische geschiktheid:

Serienummer:

Datum van afgifte:

Geldigheidsdatum:

Autoriteit van afgifte:

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte:

Pagina 4 van het model

Tijd op de werkplek

aan boord, vaartuignaam: UNTERWALDEN

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: 07000281 …

Vaartuigtype (1): …

Land van registratie: CH …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers* 105 m …

Naam en adres van de eigenaar: …

TSAG, Hauptstrasse 55, CH-4127 Riehen, Basel-Stadt …

Houder in dienst getreden als: 2 …

Aanvang tijd op werkplek (datum): 22.10.1995 …

Einde tijd op werkplek (datum): 22.11.1996 …

Schipper (naam en adres): …

  • K. 
    Huber, Rheinstrasse 55, D-76497 Wintersdorf …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: Rotterdam, 20.11.1996 …

  • K. 
    Huber …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres):…

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres): …

 

(1)

Voor het vaartuigtype altijd aangeven of het een tankschip van type C of G betreft, of een groot konvooi of vaartuig dat LNG als brandstof gebruikt

 

*

Schrappen wat niet van toepassing is.

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: …

aan boord, vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Vaartuigtype: …

Land van registratie: …

Vaartuiglengte in m*, / aantal passagiers*: …

Eigenaar (naam en adres): …

Houder in dienst getreden als: …

Aanvang tijd op werkplek (datum): …

Einde tijd op werkplek (datum): …

Schipper (naam en adres): …

Plaats, datum en handtekening van de schipper: …

Pagina's 5 tot en met 23 zoals pagina 4

Pagina 24 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen 15 maanden

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

Vaartuignaam of uniek Europees scheepsidentificatienummer of ander officieel vaartuignummer

Reis van

(km)

via

naar

(km)

Begin van de reis (datum)

Dagen van onderbreking

Einde van de reis (datum)

Totaal aantal vaardagen

Handtekening van de schipper

A

 

B

 

C

D

E

F

G

1

               

2

               

3

               

Volledig ingevuldt

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s) …

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Op de volgende pagina's 25 t/m 55 zijn de opschriften van de kolommen A tot G niet afgedrukt.

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

   

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum)

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina 25 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen 15 maanden … Jaar: 2015/2016

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

A

B

C

D

E

F

G

1

07000281

Rotterdam (999,90) Mainz (500,00) Wien (1 930,00 )

22.11.15

11

17.12.15

15

Handtekening Huber

2

07000281

Wien (1 930,00 ) Mainz (500,00) Basel (169,90)

20.12.15

4

04.01.16

12

Handtekening Huber

3

07000281

Basel (169,90) Rotterdam (999,90)

06.01.16

0

10.01.16

5

Handtekening Huber

4

07000281

Rotterdam (999,90) Antwerpen (20,00) Basel (169,90)

13.01.16

1

23.01.16

10

Handtekening Huber

5

07000281

Basel (169,90) Antwerpen (20,00)

25.01.16

0

29.01.16

5

Handtekening Huber

6

07000281

Antwerpen (20,00) Basel (169,90)

01.02.16

0

07.02.16

7

Handtekening Huber

7

07000281

Basel (169,90) Mainz (500,00) Bratislava (1 867,00 )

09.02.16

5

22.02.16

9

Handtekening Huber

8

07000281

Bratislava (18 657,00 ) Regensburg (2 376,30 )

27.02.16

0

02.03.16

5

Handtekening Huber

9

07000281

Regensburg (2 376,30 ) Mainz (500,00) Rotterdam (999,90)

03.03.16

0

09.03.16

7

Handtekening Huber

10

07000281

Rotterdam (999,90) Basel (169,90)

12.03.16

0

17.03.16

6

Handtekening Huber

Volledig ingevuld

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s)

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

81

 

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum) …

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina 26 van het model

Vaartijd en scheepsreizen op binnenwateren in de afgelopen 15 maanden … Jaar: …

Het aantal vaardagen moet overeenkomen met de vaartijd in het vaartijdenboek!

 

A

B

C

D

E

F

G

1

           

2

           

3

           

4

           

5

           

6

           

7

           

8

           

9

           

10

           

Volledig ingevuld

 
 

ja

 
 

neen

Twijfel bij de regel(s)

Twijfel weggenomen door het overleggen van

 
 

(een uittreksel van) het vaartijdenboek

 
 

of andere officiële documenten

Kader gereserveerd voor de bevoegde instantie

 

In te vullen door de autoriteit: Totaal van de aan te rekenen vaardagen op deze bladzijde

   

Stempel van de bevoegde autoriteit

Overgelegd op (datum) …

Ondertekening en stempel van de autoriteit

Pagina's 27 tot en met 55 zoals pagina 26

Instructies voor de autoriteiten van afgifte

Identificatie van de houder

 
 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 
 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

 
 

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

 
 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 
 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

 
 

4.

Bemanningslididentificatienummer van de houder zoals vastgelegd in de databank als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad (1)

Identificatie van het dienstboekje

 
 

1.

Het serienummer van het dienstboekje dient onderaan elke pagina te worden herhaald.

Kwalificatiecertificaten

 
 

2.

De titel van het afgegeven certificaat dient (in hoofdletters) door de desbetreffende bevoegde autoriteit te worden ingevuld. Hij dient te worden aangevuld met het volgende relevante nummer tussen haakjes: “(2)” voor stuurman, “(3)” voor volmatroos, “(4)” voor matroos, “(5)” voor deksman en “(6)” voor lichtmatroos.

Wat de kwalificatiecertificaten van de Unie betreft, dient de titel “EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart”, vergezeld van de desbetreffende kwalificatie, bv. “EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart — volmatroos (3)” te worden vermeld.

Voor kwalificatiecertificaten die zijn afgegeven overeenkomstig het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn dient de titel “CCR-kwalificatiecertificaat”, vergezeld van de desbetreffende kwalificatie, bijvoorbeeld “CCR-kwalificatiecertificaat — volmatroos (3)” te worden vermeld.

Tijd op de werkplek

Houder in dienst getreden als: de functie wordt genummerd volgens de instructies voor het bijhouden van het vaartijdenboek.

Materiaalkenmerken van het certificaat: witte achtergrond. A5-formaat overeenkomstig ISO 216.

 

(1)

Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart en tot intrekking van de Richtlijnen 91/672/EEG en 96/50/EG (PB L 345 van 27.12.2017, blz. 53).

  • 4. 
    MODEL VAN HET VAARTIJDENBOEK

Pagina 1

Naam land

Vlag

Vaartijdenboek

Serienummer van het vaartijdenboek: …

Datum van afgifte: …

Vaartuignaam: …

Uniek Europees scheepsidentificatienummer: …

Autoriteit van afgifte: …

Ondertekening en stempel van de autoriteit van afgifte: …

Pagina 2 van het model

Instructies voor het bijhouden van het vaartijdenboek

Dit vaartijdenboek omvat 200 bladzijden, genummerd van 1 tot en met 200. De aantekeningen dienen met inkt en duidelijk leesbaar (bv. in drukletters) te worden aangebracht.

De aantekeningen in het vaartijdenboek dienen overeenkomstig de toepasselijke bemanningsvoorschriften te worden aangebracht. In het geval van binnenwateren waarvan gedeelten niet volledig binnen het toepassingsgebied van een bemanningsvoorschrift vallen, dient tevens rekening te worden gehouden met vaar- en rusttijden die op gedeelten buiten het toepassingsgebied van het reglement gemaakt zijn.

Indien voor het laden en lossen actieve scheepvaartoperaties nodig zijn, zoals baggerwerkzaamheden of manoeuvres tussen laad- en losplaats, dient de schipper de tijd die daarvoor nodig is als vaartijd aan te tekenen.

De activiteiten van de bemanningsleden dienen overeenkomstig hun functies en de respectieve nummers als volgt te worden aangeduid:

 

1

Schipper

 

2

Stuurman

 

3

Volmatroos

 

4

Matroos

 

5

Deksman

 

6

Lichtmatroos

 

7

Machinist

 

8

Matroos-motordrijver

 

9

 

Indien de nationale regelgevingen in andere dan de bovenvermelde functies voorzien, dienen dergelijke functies te worden aangeduid als nummer 9 e.v. met de vermelding van de respectieve nationale benaming voor de functie.

Op iedere bladzijde dient de schipper het volgende aan te tekenen:

 

de exploitatiewijze (aantekeningen in verband met een wijziging van de exploitatiewijze dienen steeds op een nieuwe bladzijde te worden aangebracht);

 

het jaar;

 

zodra het vaartuig de vaart begint:

 

1e kolom — de datum (dag en maand)

 

2e kolom — de tijd (uur en minuten)

 

3e kolom — naam van de plaats waar de vaart begint

 

4e kolom — vaarweg en de kilometerraai van die plaats

 

zodra het vaartuig de vaart onderbreekt:

 

1e kolom — de datum (dag en maand) indien deze afwijkt van de begindatum waarop het vaartuig de reis begonnen is

 

5e kolom — de tijd (uur en minuten)

 

6e kolom — naam van de plaats waar het schip stilligt

 

7e kolom — vaarweg en de kilometerraai van die plaats

 

zodra het vaartuig de vaart voortzet: dezelfde aantekeningen als bij het begin van de vaart;

 

zodra het vaartuig de vaart beëindigt: dezelfde aantekeningen als bij een onderbreking van de vaart.

Pagina 3 van het model

 

De 8e kolom moet worden ingevuld (functie, naam/namen, voornaam/namen, serienummer van het dienstboekje van het bemanningslid of serienummer van het vaarbevoegdheidsbewijs) wanneer de bemanning voor de eerste keer aan boord komt en vervolgens telkens wanneer deze van samenstelling verandert.

 

In de kolommen 9 t/m 1 moeten het begin en einde van de rusttijd van elk bemanningslid worden aangetekend. Deze aantekeningen dienen uiterlijk om 8.00 uur de volgende ochtend in het vaartijdenboek te worden aangebracht. Als de bemanningsleden hun rust nemen volgens een vast rooster, kan per reis met één schema worden volstaan.

 

In de kolommen 12 en 13 moet bij wisseling van de bemanning telkens het tijdstip van aan boord komen of van boord gaan van elk bemanningslid worden vermeld.

Pagina 4 van het model

RUSTTIJDEN

Exploitatiewijze (*1)

 

Jaar

VAARTUIG

BEMANNING

 

Begin van de vaart

Einde van de vaart

Leden van de bemanning

Dienstboekje

Rusttijden van de bemanningsleden

Aan boord gekomen

Van boord gegaan

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Datum

Tijd

Plaats

(km)

Tijd

Plaats

(km)

Functie

Naam en voornaam

Nr.

van

tot

van

tot

van

tot

Tijd

Tijd

                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   

Instructies voor de autoriteiten van afgifte

Vlag: de afbeelding is de vlag van de EU, de CCR of een derde land, als van toepassing.

De vermeldingen dienen in UNICODE te worden opgenomen. Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

Het serienummer van het vaartijdenboek dient onderaan elke pagina te worden herhaald.

Materiaalkenmerken: kleur: omslag (4), binnenpagina's met witte achtergrond. Liggend A4-formaat overeenkomstig ISO 216.

  • 5. 
    MODEL VAN HET DIPLOMA
 

Ondergetekenden, naam van het exameninstituut,

verklaren hierbij met document nummer … dat

 
 

1.

Huidige achternaam (-namen) van de houder

 
 

2.

Huidige voornaam (-namen) van de houder

 
 

3a.

Geboortedatum (dd/mm/jjjj)

 
 

3b.

Geboorteplaats (plaats)

met goed gevolg het praktijkexamen heeft afgelegd [ter verkrijging van het kwalificatiecertificaat voor schipper] [en] [voor een specifieke vergunning voor het varen met behulp van een radar]

op de simulator (naam van de simulator), goedgekeurd door (naam van de bevoegde autoriteit).

Plaats en datum van afgifte

Handtekening en stempel van het exameninstituut

Instructies:

Namen worden opgenomen in UNICODE zoals vermeld op de identiteitskaart of in het paspoort van de betrokken persoon.

Indien een naam in UNICODE anders wordt gespeld dan in ASCII, moet een transcriptie in ASCII tussen haakjes worden vermeld.

Kies het toepasselijke examen en streep door wat niet van toepassing is.

Kenmerken van het diploma: kleur: witte achtergrond. Formaat A4 overeenkomstig ISO 216.

 

  • (1) 
    Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart en tot intrekking van Richtlijnen 91/672/EEG en 96/50/EG (PB L 345 van 27.12.2017, blz. 53).
  • (2) 
    Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).
  • (3) 
    Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart en tot intrekking van de Richtlijnen 91/672/EEG en 96/50/EG (PB L 345 van 27.12.2017, blz. 53).

(*1)  Indien van toepassing.

  • (4) 
    Moet nog bepaald worden.
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.