Besluit 2005/293 - Nadere voorschriften betreffende de bewaking van de streefcijfers inzake hergebruik/terugwinning en hergebruik/recycling zoals vastgesteld bij Richtlijn 2000/53/EG betreffende autowrakken - Hoofdinhoud
13.4.2005 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 94/30 |
BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE
van 1 april 2005
tot vaststelling van nadere voorschriften betreffende de bewaking van de streefcijfers inzake hergebruik/terugwinning en hergebruik/recycling zoals vastgesteld bij Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende autowrakken
(Kennisgeving geschied onder nummer C(2004) 2849)
(Voor de EER relevante tekst)
(2005/293/EG)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken (1), en met name op artikel 7, lid 2, derde alinea,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Krachtens Richtlijn 2000/53/EG dient de Commissie nadere voorschriften vast te stellen voor het toezicht op de naleving door de lidstaten van de in artikel 7, lid 2, eerste alinea, van die richtlijn vastgestelde streefcijfers. Het volstaat dat de lidstaten aantonen dat ten minste de voorgeschreven streefcijfers worden gehaald. |
(2) |
Met het oog op de onderlinge vergelijkbaarheid van de door de lidstaten geproduceerde gegevens moeten de wijze en weergave van de berekening van de in artikel 7, lid 2, eerste alinea, vastgestelde streefcijfers worden geharmoniseerd. |
(3) |
De grootst mogelijke nauwkeurigheid van de streefcijfers kan alleen worden bereikt indien de noemer voor de berekening van de streefcijfers wordt gebaseerd op het aantal autowrakken dat in het verwerkingssysteem van een lidstaat wordt ingevoerd. |
(4) |
In het kader van een afweging van het risico van onnauwkeurigheden tegen de administratieve inspanning die vereist is om precieze informatie te verkrijgen, is het de lidstaten toegestaan de bepaling van de hoeveelheid metalen die uit autowrakken wordt teruggewonnen, te baseren op een aanname betreffende het metaalgehalte. |
(5) |
Voor de bepaling van het gewicht van een voertuig moet gebruik worden gemaakt van direct raadpleegbare, gestandaardiseerde voertuiggegevens. |
(6) |
Met de brandstof die bij het demonteren wordt verwijderd, dient geen rekening te worden gehouden bij de berekening van de streefcijfers, aangezien niet in alle lidstaten betrouwbare informatie over de hoeveelheid brandstof in autowrakken beschikbaar is. Voor de bewaking van de naleving van de streefcijfers moet gebruik worden gemaakt van een EU-gemiddelde voor de brandstofhoeveelheid, teneinde de berekeningsmethoden zoveel mogelijk te harmoniseren en de vergelijkbaarheid van de door de lidstaten gerealiseerde nationale streefcijfers te garanderen. |
(7) |
Als gevolg van de interne markt mogen de lidstaten autowrakken die op hun grondgebied ontstaan, naar andere landen uitvoeren voor verdere verwerking. Om toewijzingsproblemen zoveel mogelijk te beperken en omslachtige controles en berekeningen te vermijden, worden de recycling- en terugwinningsfracties van uitgevoerde voertuigonderdelen toegewezen aan de exporterende lidstaat. |
(8) |
Shredder-meetcampagnes zijn noodzakelijk om te bepalen welk deel van de shredderuitstroom afkomstig is van autowrakken. |
(9) |
De Commissie blijft de berekening van de streefcijfers bewaken, met inbegrip van het kwantitatieve belang van de uitvoer en de invloed daarvan op de recycling- en terugwinningspercentages. Te dien einde moeten de lidstaten ook gegevens overleggen over de periode vóór 2006. Deze gegevens worden uitsluitend voor bewakingsdoeleinden gebruikt. |
(10) |
Deze beschikking laat Verordening (EG) nr. 2150/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2002 betreffende afvalstoffenstatistieken (2) onverlet. |
(11) |
De in deze beschikking vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 18 van Richtlijn 75/442/EEG van de Raad (3) ingestelde comité, |
HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING GEGEVEN:
Artikel 1
-
1.De lidstaten berekenen de in artikel 7, lid 2, eerste alinea, van Richtlijn 2000/53/EG vastgestelde streefcijfers inzake hergebruik/terugwinning en hergebruik/recycling op basis van de hergebruikte, gerecycleerde en teruggewonnen materialen afkomstig van de verwijdering van gevaarlijke afvalstoffen, demontage en (post)-shredderbewerking. De lidstaten zien erop toe dat voor materialen die een verdere verwerking ondergaan, de werkelijk gerealiseerde terugwinning in aanmerking wordt genomen.
Daartoe vullen de lidstaten de tabellen 1 tot en met 4 in die in de bijlage van deze beschikking zijn opgenomen, en laten deze vergezeld gaan van een adequate beschrijving van de gebruikte gegevens.
-
2.Bij het invullen van de tabellen 1 tot en met 4 van de bijlage van deze beschikking mogen de lidstaten ook gebruik maken van een op gegevens gebaseerde aanname betreffende het gemiddelde percentage hergebruikte, gerecycleerde en teruggewonnen metalen uit autowrakken, hierna de „aanname betreffende het metaalgehalte” genoemd. Deze aanname moet worden ondersteund door uitvoerige gegevens ter verduidelijking van het veronderstelde procentuele metaalgehalte alsook van het veronderstelde percentage hergebruik, terugwinning en recycling van metalen. Die gegevens dienen geldig te zijn voor ten minste 95 % van de autowrakken die in de betrokken lidstaat ontstaan.
-
3.In de gegevens nemen de lidstaten een specificatie op van:
a) |
de actuele nationale markt voor voertuigen; |
b) |
de autowrakken op hun grondgebied, en |
c) |
de onder de aanname vallende voertuigmaterialen en onderdelen, teneinde doublures te vermijden. |
Artikel 2
-
1.In het geval van autowrakken of daarvan afkomstige materialen of onderdelen waarvoor een door de lidstaat erkende verwerker een certificaat van vernietiging heeft afgegeven en die voor verdere verwerking naar een andere lidstaat of een derde land zijn uitgevoerd, wordt die verwerking voor de berekening van de streefcijfers toegekend aan de exporterende lidstaat indien er solide bewijzen zijn dat de recycling en/of terugwinning heeft plaatsgevonden onder voorwaarden die in het algemeen gelijkwaardig zijn aan die welke door de Gemeenschapswetgeving terzake worden voorgeschreven.
Autowrakken waarvoor een andere lidstaat of een derde land een certificaat van vernietiging heeft afgegeven en die met het oog op terugwinning en/of recycling in een lidstaat worden ingevoerd, worden niet meegeteld als teruggewonnen of gerecycleerd in de importerende lidstaat.
-
2.In het geval van uitvoer naar derde landen bepalen de lidstaten of aanvullende documentatie noodzakelijk is om te bewijzen dat de uitgevoerde materialen werkelijk worden gerecycleerd of teruggewonnen.
Artikel 3
-
1.De in de bijlage opgenomen tabellen worden door de lidstaten jaarlijks ingevuld, te beginnen met gegevens over 2006, en uiterlijk 18 maanden na afloop van het betrokken jaar aan de Commissie toegezonden.
-
2.Voor de jaren vóór 2006 delen de lidstaten de beschikbare gegevens aan de Commissie mee binnen 12 maanden na afloop van het betrokken jaar. De gegevens met betrekking tot de jaren vóór 2006 worden uitsluitend voor bewakingsdoeleinden gebruikt.
Artikel 4
Deze beschikking is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Brussel, 1 april 2005.
Voor de Commissie
Stavros DIMAS
Lid van de Commissie
-
PB L 269 van 21.10.2000, blz. 34. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Beschikking 2005/63/EG van de Commissie (PB L 25 van 28.1.2005, blz. 73).
-
PB L 332 van 9.12.2002, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 574/2004 van de Commissie (PB L 90 van 27.3.2004, blz. 15).
-
PB L 194 van 25.7.1975, blz. 39. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1882/2003 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 284 van 31.10.2003, blz. 1).
BIJLAGE
Noten:
1) |
Het invullen van de grijze delen van tabel 1 is facultatief. |
2) |
Lidstaten die een aanname betreffende het metaalgehalte hanteren, zijn ertoe gehouden deze te gebruiken in de delen van tabel 2 die betrekking hebben op metalen. |
3) |
(**): Waar mogelijk dienen de LoW-codes te worden gebruikt. (De LoW-codes zijn de codes van de „Lijst van afvalstoffen” van de bijlage van Beschikking 2000/532/EG van de Commissie van 3 mei 2000 tot vervanging van Beschikking 94/3/EG houdende vaststelling van een lijst van afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, onder a), van Richtlijn 75/442/EEG van de Raad betreffende afvalstoffen en Beschikking 94/904/EG van de Raad tot vaststelling van een lijst van gevaarlijke afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, lid 4, van Richtlijn 91/689/EEG van de Raad betreffende gevaarlijke afvalstoffen ()). |
4) |
Lidstaten die geen aanname betreffende het metaalgehalte hanteren, berekenen het hergebruik (A) op basis van de volgende aftreksom: gewicht van een voertuig (Wi) min het gewicht van het van gevaarlijke afvalstoffen ontdane en gedemonteerde autowrak (carrosserie) (Wb) min het gewicht van de van gevaarlijke afvalstoffen ontdane en gedemonteerde materialen die voor terugwinning, recycling of definitieve verwijdering werden afgevoerd. Lidstaten die een aanname betreffende het metaalgehalte hanteren, bepalen A (exclusief de metalen componenten) op basis van verklaringen van de erkende verwerkers. Wat de gerealiseerde recycling/terugwinning/verwijdering betreft, wordt het desbetreffende gewicht bepaald op basis van verklaringen van het ontvangende recycling/terugwinnings- of inzamelingsbedrijf, wegingsbescheiden, andere boekhoudkundige documenten of verwijderingsbescheiden. Het gewicht van een voertuig (Wi) wordt berekend aan de hand van i) het gewicht van het voertuig dat in gebruik is, zoals vermeld op het kentekenbewijs (), of ii) het gewicht van het voertuig in bedrijfsklare toestand, zoals vermeld in het certificaat van overeenstemming dat is opgenomen in bijlage IX van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad (), als gewijzigd, of iii) ingeval deze gegevens niet beschikbaar zijn, het gewicht zoals bepaald in de specificaties van de fabrikant. In elk geval worden bij de bepaling van het gewicht van het voertuig het gewicht van de bestuurder, dat wordt vastgesteld op 75 kg, en het gewicht van de brandstof, dat wordt vastgesteld op 40 kg, niet meegerekend. Het gewicht van het van gevaarlijke afvalstoffen ontdane en gedemonteerde autowrak (carrosserie) (Wb) wordt bepaald op basis van informatie die door de ontvangende verwerker wordt verstrekt. |
5) |
Het totale gewicht van de voertuigen (W1) wordt berekend als de som van de gewichten van de afzonderlijke voertuigen (Wi). Het totale aantal autowrakken (W) wordt berekend op basis van het aantal autowrakken dat in de lidstaat ontstaat, waarbij een autowrak geacht wordt te ontstaan op het tijdstip waarop een erkende nationale verwerker een certificaat van vernietiging afgeeft. |
6) |
De autowrakkenuitstroom van shredders wordt berekend op basis van shredder-meetcampagnes in combinatie met de instroom van autowrakken in de shredders. De instroom van autowrakken in een shredder wordt berekend op basis van wegingsbescheiden, ontvangstbewijzen of andere boekhoudkundige documenten. De lidstaten brengen bij de Commissie verslag uit over het aantal shredder-meetcampagnes dat op hun grondgebied heeft plaatsgevonden. Het werkelijke recycling/terugwinningspercentage van de berekende uitstroom (exclusief metalen) moet worden verantwoord aan de hand van verklaringen van het ontvangende recycling/terugwinnings- of inzamelingsbedrijf, wegingsbescheiden, andere boekhoudkundige documenten of verwijderingsbescheiden. |
Tabel 1: Materialen afkomstig van de reiniging (verwijdering van gevaarlijke afvalstoffen) en de demontage van autowrakken die in de lidstaat ontstaan en in de lidstaat zelf worden verwerkt (in ton per jaar)
Van reiniging en demontage afkomstige materialen (**) |
Hergebruik (A) |
Recycling (B1) |
Terugwinning van energie (C1) |
Totaal terugwinning (D1 = B1 + C1) |
Verwijdering E1 |
Batterijen/accu’s |
|||||
Vloeistoffen (brandstof uitgezonderd) |
|||||
Oliefilters |
|||||
Andere van reiniging afkomstige materialen (brandstof uitgezonderd) |
|||||
Katalysatoren |
|||||
Metalen componenten |
|||||
Banden |
|||||
Grote kunststof onderdelen |
|||||
Glas |
|||||
Andere van demontage afkomstige materialen |
|||||
Totaal |
Tabel 2: Materialen afkomstig van de shredding van autowrakken die in de lidstaat ontstaan en in de lidstaat zelf worden verwerkt (in ton per jaar)
Van shredding afkomstige materialen (**) |
Recycling (B2) |
Terugwinning van energie (C2) |
Totaal terugwinning (D2 = B2 + C2) |
Verwijdering E2 |
IJzerschroot (staal) |
||||
Non-ferromaterialen (aluminium, koper, zink, lood, enz.) |
||||
Lichte shredderfractie (SLF) |
||||
Overige |
||||
Totaal |
Tabel 3: Bewaking met betrekking tot (delen van) autowrakken die in de lidstaat ontstaan en voor verdere verwerking worden uitgevoerd (in ton per jaar)
Totaalgewicht aan autowrakken dat per land wordt uitgevoerd (**) |
Totaal recycling van uitgevoerde (delen van) autowrakken (F1) |
Totaal terugwinning van uitgevoerde (delen van) autowrakken (F2) |
Totaal verwijdering van uitgevoerde (delen van) autowrakken (F3) |
Tabel 4: Totaal hergebruik, terugwinning en recycling van autowrakken die in de lidstaat ontstaan en in of buiten de lidstaat worden verwerkt (in ton per jaar)
Hergebruik (A) |
Totaal recycling (B1 + B2 + F1) |
Totaal terugwinning (D1 + D2 + F2) |
Totaal hergebruik en recycling (X1 = A + B1 + B2 + F1) |
Totaal hergebruik en terugwinning (X2 = A + D1 + D2 + F2) |
W (totaal aantal autowrakken) = … W1 (totaalgewicht voertuigen) = … |
% |
% |
||
X1/W1 |
X2/W1 |
-
Met ingang van 1 juni 2004, de datum van inwerkingtreding van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen (PB L 138 van 1.6.1999, blz. 57), wordt de massa van het voertuig dat in gebruik is, geregistreerd onder item G.
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.