Aanbeveling 2008/399 - Actualisering voor 2008 van de globale richtsnoeren voor het economische beleid van de lidstaten en de EG en inzake de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten

1.

Wettekst

29.5.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 139/57

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 14 mei 2008

inzake de actualisering voor 2008 van de globale richtsnoeren voor het economische beleid van de lidstaten en de Gemeenschap en inzake de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten

(2008/399/EG)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 99, lid 2, en artikel 128, lid 4,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Gezien de conclusies van de Europese Raad van 13 en 14 maart 2008,

Gezien het advies van het Comité voor de Werkgelegenheid,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Raad heeft in juli 2005 een aanbeveling inzake de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en de Gemeenschap (2005-2008) (1) en een beschikking betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten (2) aangenomen, die samen de „geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid” vormen. De lidstaten werd verzocht in hun nationale hervormingsprogramma (hierna „NHP” genoemd) met betrekking tot het economische beleid en het werkgelegenheidsbeleid rekening te houden met de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid.

 

(2)

Alle lidstaten hebben in oktober 2005 hun NHP’s ingediend, die door de Commissie werden beoordeeld en besproken in haar bijdrage voor de Europese Raad van het voorjaar 2006.

 

(3)

De Europese Raad van het voorjaar 2006 nam nota van deze documenten en stelde vier gebieden voor prioritaire actie vast (O&O en innovatie, ondernemingsklimaat, arbeidskansen en een geïntegreerd energiebeleid). De Europese Raad kwam overeen binnen deze werkterreinen een beperkt aantal specifieke acties af te bakenen en drong er bij de lidstaten op aan deze uiterlijk eind 2007 te voltooien.

 

(4)

Overeenkomstig de conclusies van de Europese Raad van het voorjaar 2006 hebben de lidstaten hun jaarlijkse verslagen ingediend over de uitvoering van de nationale hervormingsprogramma’s (voortgangsverslagen). De Commissie heeft deze voortgangsrapporten geanalyseerd en haar bevindingen gepresenteerd in het jaarlijkse voortgangsverslag 2007.

 

(5)

Op basis van deze analyse werden een aantal landenspecifieke aanbevelingen aan de lidstaten geformuleerd. Om de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid op coherente, geïntegreerde wijze uit te voeren, werden deze aanbevelingen gebundeld in één instrument, in Aanbeveling 2007/209/EG van de Raad van 27 maart 2007 inzake de actualisering voor 2007 van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en de Gemeenschap en inzake de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten (3). Deze aanpak weerspiegelde de geïntegreerde structuur van de NHP’s en de voortgangsverslagen, alsmede het feit dat de werkgelegenheidsrichtsnoeren verenigbaar moeten zijn met de globale richtsnoeren voor het economische beleid van artikel 99, lid 2, zoals beklemtoond wordt in artikel 128, lid 2, van het Verdrag.

 

(6)

De Commissie heeft een analyse gemaakt van de manier waarop de lidstaten in hun voortgangsverslagen 2007 hebben gereageerd op de aanbevelingen, en deze analyse gepresenteerd in het strategische verslag. Op basis van deze analyse en omdat zij inziet dat structurele hervormingen tijd vergen, wordt in dit document voorgesteld de aanbevelingen grotendeels ongewijzigd over te nemen en ze waar nodig enigszins bij te stellen op basis van de vorderingen die zijn geboekt sinds de goedkeuring ervan in het voorjaar van 2007.

 

(7)

Voor een volledige uitvoering van de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid moet deze aanbeveling ook specifieke aanbevelingen bevatten voor de lidstaten die deel uitmaken van de eurozone.

 

(8)

Om de coördinatie van de hervormingen te verbeteren en het multilaterale toezicht in de Raad te verscherpen, zouden de lidstaten in hun nationale hervormingsprogramma en het daaropvolgende jaarlijkse voortgangsverslag gedetailleerde en concrete maatregelen moeten opnemen die het beleidsmatige antwoord vormen op de landenspecifieke aanbevelingen en de aandachtspunten, en voorts moet de Commissie de voorgestelde aanbevelingen analytisch meer onderbouwen,

BEVEELT AAN dat de lidstaten maatregelen nemen overeenkomstig de in de bijlage geschetste richtsnoeren en over de resultaten hiervan verslag uitbrengen in hun volgende programma’s in het kader van de hernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid.

Gedaan te Brussel, 14 mei 2008.

Voor de Raad

De voorzitter

  • A. 
    BAJUK
 

 

BIJLAGE

BELGIË

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van België, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

België heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP in de periode 2005-2007. België boekte ook enige vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen van de Raad. Verdere hervormingen blijven evenwel nog steeds noodzakelijk. Er zijn ook enige maatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van België zijn de beleidsmaatregelen met het oog op emissiereductie en de veelbelovende resultaten van het monitorings- en begeleidingsstelsel voor werklozen.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Belgische NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: het verminderen van de fiscale druk op arbeid in combinatie met een krachtigere begrotingsconsolidatie en betere arbeidsmarktprestaties. Daarom wordt aanbevolen dat België:

 

de begrotingsconsolidatie voortzet en daarbij verdere inspanningen levert om de belastingdruk op arbeid omlaag te brengen tot het gemiddelde van de buurlanden, met name door de belastingwig bij laaggeschoolden te verkleinen;

 

de beleidsmaatregelen versterkt om overeenkomstig een geïntegreerde flexizekerheidsbenadering de arbeidsmarktprestaties door een alomvattende strategie te verbeteren, de arbeidsmarktparticipatie te verhogen, de regionale verschillen te verminderen en de deelname aan een leven lang leren te vergroten.

 

6.

Daarnaast dient België aandacht te besteden aan de volgende knelpunten: de strategie voor de langetermijnhoudbaarheid van de overheidsfinanciën volledig uitvoeren, met inbegrip van uitgavenbeperkingen, begrotingsoverschotten en een aanhoudende vermindering van de overheidsschuld; dringend maatregelen nemen voor meer mededinging op de gas- en elektriciteitsmarkten, onder meer door onafhankelijke en krachtdadige reguleringsinstanties en door extra maatregelen ten aanzien van transportnetbeheerders en distributienetbeheerders; veel meer inzetten op het bevorderen van O&O en innovatie, in het bijzonder door zowel het niveau als het effect van de overheidsfinanciering te verhogen en een gecoördineerde beleidsmix op alle niveaus te ontwikkelen; de uitvoering voortzetten van maatregelen om de arbeidsparticipatie van oudere werknemers en kwetsbare groepen te verhogen, het effect van deze maatregelen in het oog te houden en indien nodig extra activeringsmaatregelen te nemen.

BULGARIJE

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Bulgarije, van het oordeel van de Commissie betreffende het nationale hervormingsprogramma en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Over het algemeen richt het NHP zich op de juiste knelpunten, maar op sommige punten moeten meer concrete maatregelen worden genomen: in het bijzonder moet de bestuurlijke capaciteit verder uitgebreid en de bureaucratie op korte termijn drastisch beperkt worden, opdat er een dynamischer ondernemingsklimaat met meer concurrentie ontstaat. Gezien de groeiende economische onevenwichtigheden is het voor Bulgarije van groot belang het tempo van de uitvoering van het NHP op te voeren, zodat de nodige voorwaarden worden geschapen voor duurzame groei en werkgelegenheid op de middellange tot lange termijn.

 

3.

Sterke punten van het NHP zijn dat het probleem helder wordt geanalyseerd, de juiste prioriteiten worden gesteld, de hervormingen in een goede volgorde worden gepland en er een sterk politiek draagvlak is. De vorderingen zullen op het hoogste politieke niveau van dichtbij worden gevolgd, wat waarschijnlijk een goede manier is om te zorgen dat het NHP snel en doeltreffend wordt uitgevoerd. Voorts wordt het NHP geschraagd door een strak begrotingsbeleid dat een degelijke basis vormt voor snellere structurele hervormingen om langetermijngroei te garanderen.

 

4.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Bulgaarse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit worden aangepakt, en moeten de budgettaire gevolgen van de maatregelen en de monitorings- en evaluatieprocedures duidelijk worden beschreven: bestuurlijke capaciteit, macro-economische onevenwichtigheden, bureaucratie en de werking van de arbeidsmarkt. Daarom verdient het aanbeveling dat Bulgarije:

 

dringend werk maakt van de verdere versterking van de bestuurlijke capaciteit en zich daarbij in het bijzonder richt op de belangrijkste overheidsfuncties, zoals regelgevende autoriteiten en rechterlijke macht;

 

het oplopende tekort op de lopende rekening en de inflatiedruk in de hand houdt door middel van een strak begrotingsbeleid, de kwaliteit van de overheidsuitgaven verbetert en loonmatiging en flexibele loonvorming bevordert, zodat de loonontwikkeling niet uit de pas loopt met de productiviteitswinst;

 

nieuwe maatregelen neemt en die snel uitvoert om de bureaucratie drastisch te beperken en de procedures te verkorten, zodat het ondernemingsklimaat verbetert (met name voor het mkb en startende ondernemingen) en corruptie wordt tegengegaan;

 

de kwaliteit van het arbeidsaanbod en de arbeidsparticipatie verbetert door middel van een efficiënter en effectiever arbeidsmarktbeleid en verder gaat met de hervorming van het onderwijsstelsel om het niveau van het onderwijs beter te laten aansluiten bij de behoeften van de arbeidsmarkt en te zorgen voor minder schooluitval.

 

5.

Daarnaast dient Bulgarije tijdens de looptijd van het nationale hervormingsprogramma: verdere maatregelen te nemen om de houdbaarheid van de openbare financiën op de lange termijn te waarborgen, met name in het licht van de potentiële risico’s inzake de toereikendheid en houdbaarheid van de pensioenen; alle voorwaarden te scheppen voor een sterke concurrentie bij netwerkindustrieën; een geïntegreerd beleid uit te werken voor O&O en innovatie om het openbare O&O-systeem te hervormen, waarbij de overheidssteun voor O&O moet verschuiven van een algemene O&O-intensiteitsdoelstelling naar een meer concurrentiegerichte financiering van kernprioriteiten; zwartwerk aan te pakken door de institutionele capaciteit voor inspecties en rechtshandhaving uit te breiden; de strategie voor een leven lang leren te voltooien en de participatie in een leven lang leren te vergroten.

TSJECHIË

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Tsjechië, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Tsjechië heeft enige vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP in de periode 2005-2007. Tsjechië boekte ook enige vooruitgang ten aanzien van de specifieke afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt op de prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Tsjechië zijn de coherente strategie ter verbetering van de regelgeving voor ondernemingen, de hervormingen om werken lonend te maken, de verbetering van de curricula voor het primair en het secundair onderwijs om de participatie in het tertiair onderwijs te vergroten, en de vaststelling van een strategie voor een leven lang leren.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Tsjechische NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de houdbaarheid van de openbare financiën op de lange termijn in het licht van de vergrijzing, het nakomen van de verplichtingen voor openbare O&O-uitgaven en de verhoging van de effectiviteit ervan, zorgen voor meer flexizekerheid op de arbeidsmarkt, efficiënter onderwijs met meer gelijke kansen, en de participatie in een leven lang leren vergroten. Daarom wordt aanbevolen dat Tsjechië:

 

met het oog op de houdbaarheid van de openbare financiën op de lange termijn, de aangekondigde hervorming van het pensioenstelsel onverwijld doorvoert, de hervormingen in de gezondheidszorg uitvoert en verder gaat met de aangekondigde belangrijke hervormingen;

 

zijn inspanningen intensiveert om de samenwerking tussen bedrijfsleven, universiteiten en openbare onderzoeksinstellingen te verbeteren en de nodige personele middelen voor O&O ter beschikking stelt, en meer publieke middelen aan O&O spendeert en die efficiënter aanwendt zodat de streefcijfers voor O&O-uitgaven worden gehaald;

 

met een geïntegreerde flexizekerheidsaanpak de werkgelegenheidsbescherming, inclusief de wetgeving, verder moderniseert, de doelmatigheid en kansgelijkheid in onderwijs en opleiding verbetert, met name het vermogen om in te spelen op de arbeidsmarktbehoeften, stimulansen geeft om te investeren in opleiding, in het bijzonder voor oudere werknemers en laaggeschoolden en de diversificatie in het aanbod van tertiair onderwijs verhoogt.

 

6.

Daarnaast dient Tsjechië tijdens de looptijd van het NHP: de bescherming van de intellectuele-eigendomsrechten te verbeteren, het tempo van de vooruitgang op het vlak van ICT op te voeren, onder meer door de totstandbrenging van en het toezicht op een juridisch kader waarin de elektronische overheid zich volledig kan ontwikkelen; de toegang tot financiering voor innoverende ondernemingen te verbeteren, met name door de risicokapitaalmarkt verder te ontwikkelen; het onderwijs op het gebied van ondernemerschap uit te breiden; de integratie van kansarme groepen in de arbeidsmarkt te verbeteren; regionale verschillen terug te dringen; de combinatie van werk en gezin te vergemakkelijken; de loonkloof tussen mannen en vrouwen aan te pakken en de strategie voor actief ouder worden uit te voeren.

DENEMARKEN

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Denemarken, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Denemarken heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP in de periode 2005-2007. Denemarken heeft ook goede vooruitgang geboekt ten aanzien van de specifieke afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsrapport blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen op de aandachtsgebieden die de Raad heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Denemarken zijn de algemene en geïntegreerde aanpak van de planning en uitvoering van de hervormingen, binnen een kader dat de houdbaarheid van de begrotingssituatie op de lange termijn moet waarborgen, in combinatie met actieve betrokkenheid van de belanghebbenden.

 

5.

Denemarken dient tijdens de looptijd van het NHP: maatregelen te blijven nemen op het vlak van energie-infrastructuur, om de werking van de elektriciteits- en gasmarkten te verbeteren; het arbeidsaanbod en het aantal gewerkte uren op middellange termijn te verhogen, verdere arbeidsbevorderende initiatieven en extra maatregelen te nemen om oudere werknemers, immigranten en hun nakomelingen op de arbeidsmarkt te integreren; de maatregelen met het oog op de verbetering van het basisonderwijs en het secundair onderwijs en de verhoging van het aantal studenten dat het hoger secundair onderwijs of het hoger onderwijs voltooit, op kosteneffectieve wijze aan te scherpen, mochten de huidige initiatieven ontoereikend blijken om de ambitieuze doelstellingen te halen.

DUITSLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Duitsland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Duitsland heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007 en ook ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enkele beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn goede beleidsmaatregelen genomen voor de consolidatie van de overheidsfinanciën, en beperktere maatregelen op het gebied van de concurrentie in de dienstensector en het aanpakken van de structurele werkloosheid. Er zijn ook enige maatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Duitsland zijn: de consolidatie van de overheidsfinanciën; de versterking van onderzoek en innovatie op hoog niveau; de vooruitgang bij de aanpak van de jeugdwerkloosheid en de vastberadenheid bij het scheppen van meer kinderopvangfaciliteiten.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Duitse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: concurrentie in de dienstensector en structurele werkloosheid. Daarom wordt aanbevolen dat Duitsland:

 

zorgt voor meer concurrentie in de dienstensector, met name door restrictieve regels voor gereglementeerde sectoren en beroepen verder te versoepelen, de procedures voor overheidsopdrachten te verbeteren, en de wholesale-bitstroomtoegang doeltreffend te reguleren;

 

de structurele werkloosheid aanpakt door te blijven werken aan de hervormingen die in het NHP worden beschreven. Getracht moet worden, laagopgeleiden in de arbeidsmarkt te integreren door middel van een flexizekerheidsaanpak waarin betere toegang tot diploma’s wordt gecombineerd met verdere hervorming van belastingen en uitkeringen en effectievere arbeidsbemiddeling voor werklozen die inkomenssteun ontvangen.

 

6.

Daarnaast dient Duitsland tijdens de looptijd van het NHP: de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op de lange termijn te waarborgen door de bereikte begrotingsconsolidatie stevig te verankeren, bijvoorbeeld in de lopende hervorming van de begrotingsinstanties in het federale systeem, en door de gevolgen van de hervorming van de gezondheidszorg zorgvuldig in het oog te houden om de groei van de uitgaven te beteugelen en de efficiency in de gezondheidszorg te verbeteren; het mededingingskader in de spoorwegsector te verbeteren en dat kader verder te verbeteren in de gas- en elektriciteitsnetwerken, waar wegens de hoge concentratie onvoldoende mededinging is; verder te werken aan de invoering van een eenloketsysteem en de vermindering van de tijd die nodig is om een onderneming op te richten; en in het kader van de geplande maatregelen ter bevordering van een leven lang leren, bij- en nascholingsmogelijkheden te verbeteren.

ESTLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Estland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Estland heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Estland heeft ook goede vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen op de gebieden die volgens de Raad aandacht verdienden. Er zijn enige beleidsmaatregelen genomen op het gebied van concurrentie, actief arbeidsmarktbeleid en onderwijsbeleid. De meeste beleidsmaatregelen zijn genomen op het gebied van O&O en innovatiebeleid. Estland heeft geen vorderingen van betekenis geboekt met de modernisering van het arbeidsrecht.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Estland zijn: de ontwikkeling van een ambitieuze, systematisch vernieuwde O&O- en innovatiestrategie voor de lange termijn; de maatregelen ter bevordering van de oprichting van nieuwe bedrijven en van de financiering van innoverende mkb's; een sterke stijging van de arbeidsparticipatie en de maatregelen om de kwaliteit van het hoger en het beroepsonderwijs te verbeteren.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Estse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: op het gebied van de werkgelegenheid, waar de vorderingen met de modernisering van het arbeidsrecht beperkt zijn gebleven.

 

6.

Estland dient tijdens de looptijd van het NHP: de macro-economische stabiliteit te verbeteren en de inflatie te beteugelen door middel van toereikende structurele hervormingen en een vastberaden begrotingsbeleid; meer inspanningen te leveren om de resultaten op het gebied van O&O om te zetten in innovatieve diensten of producten; een hechtere samenwerking tussen universiteiten en ondernemingen te bevorderen; de nieuwe immuniteits- en clementieregeling in te voeren en de naleving van de concurrentieregels te verbeteren; een actiever arbeidsmarktbeleid te voeren en het aanbod van geschoolde arbeidskrachten te verbeteren door een algemene strategie voor een leven lang leren in te voeren die beantwoordt aan de behoeften van de arbeidsmarkt; de starheid van de arbeidsmarkt te verminderen door dringend werk te maken van de modernisering van het arbeidsrecht en flexibele arbeidsregelingen te bevorderen.

IERLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Ierland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Ierland heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Ierland heeft ook goede vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen op de aandachtsgebieden die de Raad heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt weliswaar niet specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone, maar inhoudelijk vermeldt het relevante ontwikkelingen op dat gebied.

 

4.

Een sterk punt van het Ierse NHP en de tenuitvoerlegging ervan is de alomvattende, coherente nationale strategie. Het document belicht ook het nut van het Lissabonproces, dat de landen dwingt prioriteiten te stellen en specifieke acties uit te voeren en helpt bij het inspelen op knelpunten en kansen die zich voordoen als gevolg van de globalisering.

 

5.

Ierland dient tijdens de looptijd van het NHP: sneller vooruitgang te boeken bij het opstellen van concrete maatregelen voor de hervorming van de pensioenvoorzieningen; sneller vooruitgang te boeken bij het verhogen van de arbeidsparticipatie, onder andere door meer vorderingen te maken met de ontwikkeling van een alomvattende infrastructuur voor kinderopvang; verder te werken aan de ontwikkeling van het beleidskader voor de integratie van migranten in de samenleving en de arbeidsmarkt en bijzondere aandacht te besteden aan de ondersteuning van oudere en laaggeschoolde arbeidskrachten; en zorgvuldig toe te zien op de ontwikkelingen op de woningmarkt die van invloed zijn op de korte- en middellangetermijngroei.

GRIEKENLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Griekenland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Griekenland heeft gestaag vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Griekenland heeft ook enige vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige maatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag worden de aanbevelingen aan de landen van de eurozone niet specifiek genoemd, al wordt er een duidelijk verband gelegd in de bijbehorende rapportagetabel.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Griekenland zijn: goede vooruitgang bij de consolidatie van de overheidsfinanciën, bevordering van arbeidsparticipatie van vrouwen, uitvoering van de wetgeving op het gebied van de interne markt en verbetering van het ondernemingsklimaat. Er zijn veelbelovende tekenen van vooruitgang bij het opstellen van een tijdschema voor de pensioenhervormingen die de langetermijnhoudbaarheid van de begrotingssituatie moeten verbeteren.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Griekse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de langetermijnhoudbaarheid van de begrotingssituatie, de hervorming van de overheidsdiensten, de consolidatie van een actief arbeidsmarktbeleid, de aanpak van de hoge jeugdwerkloosheid, de aanpak van zwartwerk en het tempo van de hervormingen op het gebied van onderwijs en een leven lang leren. Daarom wordt aanbevolen dat Griekenland:

 

blijft werken aan begrotingsconsolidatie en schuldafbouw en snel verder gaat met de uitvoering van de hervorming van het pensioenstelsel met het oog op een verbetering van de langetermijnhoudbaarheid van de begroting;

 

de overheidsdiensten moderniseert door voldoende capaciteit op het gebied van regelgeving, toezicht en handhaving op te bouwen, het personeelsbeleid te moderniseren, en doeltreffend gebruik te maken van de structuurfondsen;

 

conform een geïntegreerde flexizekerheidsaanpak de arbeidsbescherming moderniseert, onder meer via wetgeving die alle soorten contractuele regelingen bestrijkt, de fiscale druk op arbeid verder verlaagt, het actieve arbeidsmarktbeleid intensiveert en het zwartwerk omvormt tot formele werkgelegenheid;

 

het tempo van de hervormingen op het gebied van onderwijs en een leven lang leren opvoert, zodat de kwaliteit verbetert en beter kan worden ingespeeld op de behoeften van de arbeidsmarkt, de arbeidsparticipatie toeneemt en de overgang naar de arbeidsmarkt soepel verloopt, met name voor jongeren.

 

6.

Daarnaast dient Griekenland tijdens de looptijd van het NHP: meer inspanningen te doen om de inflatiedruk te verminderen en de oorzaken van het tekort op de lopende rekening aan te pakken; het tempo van de ontwikkeling van een strategie inzake onderzoek en innovatie op te voeren en meer te investeren in O&O; de internemarktwetgeving nog beter om te zetten; sneller vooruitgang te boeken bij het bereiken van de door de Europese Raad van het voorjaar 2006 vastgestelde beleidsdoelstellingen voor het mkb; te zorgen voor meer concurrentie op het gebied van de professionele dienstverlening; het milieu te beschermen door prioriteit te geven aan effectief afval- en afvalwaterbeheer en de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan; de arbeidsparticipatie van vrouwen verder te bevorderen; te zorgen voor minder schooluitval en een coherente strategie voor actief ouder worden te ontwikkelen.

SPANJE

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Spanje, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Spanje heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Spanje heeft ook goede vooruitgang geboekt ten aanzien van drie van de vier prioritaire actiegebieden waarover afspraken zijn gemaakt op de Europese Raad van het voorjaar 2006.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige maatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Spanje zijn: een sneller dan geplande daling van de overheidsschuld; goede vooruitgang bij de uitvoering van de plannen inzake O&O en innovatie en met betrekking tot de arbeidsparticipatie, met name voor vrouwen.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Spaanse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: meer concurrentie op de elektriciteitsmarkten en verdere verbeteringen op het gebied van onderwijs. Daarom wordt aanbevolen dat Spanje:

 

verdere stappen zet om de mededinging in de energiesector te intensiveren, in het bijzonder door verder te gaan met de afschaffing van alle tarieven zodat er geen prijsverstoring optreedt, en de capaciteit van de grensoverschrijdende verbindingen te verhogen om de energievoorziening te waarborgen;

 

zorgt voor de doeltreffende uitvoering van onderwijshervormingen, ook op regionaal niveau, om te zorgen voor minder schooluitval.

 

6.

Daarnaast dient Spanje tijdens de looptijd van het NHP: de inspanningen om inflatiedruk te verminderen voort te zetten, de oorzaken van het tekort op de lopende rekening aan te pakken en de ontwikkelingen op de woningmarkt nauwlettend te volgen; de concurrentie bij de professionele dienstverlening en in de detailhandel te intensiveren; het programma inzake betere regelgeving uit te voeren en het reguleringskader te verbeteren; verdere milieumaatregelen te nemen, in het bijzonder om de CO2-uitstoot te verminderen; de werkgelegenheidsbescherming verder te moderniseren, om de flexizekerheid op de arbeidsmarkt te bevorderen, segmentering tegen te gaan en deeltijdwerk aantrekkelijk te maken; de productiviteit te verhogen door het kennisniveau te verhogen en meer aan innovatie te doen; de lopende inspanningen om immigranten op de arbeidsmarkt te integreren voort te zetten; kinderopvang beter toegankelijk te maken; en het pensioenstelsel en de gezondheidszorg te hervormen om de langetermijnhoudbaarheid van de begrotingssituatie te garanderen.

FRANKRIJK

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Frankrijk, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Frankrijk heeft gestaag vooruitgang geboekt met de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Sedert medio 2007 is het tempo van de hervormingen opgevoerd. Frankrijk heeft ook enige vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enkele eerste maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd, maar de nog vereiste hervormingen blijven van het grootste belang. Op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd, zijn enige maatregelen genomen: zo is een ingrijpende hervorming doorgevoerd om het ondernemersschap en het opzetten van nieuwe bedrijven te bevorderen en te steunen. In het voortgangsverslag wordt echter geen bijzondere aandacht besteed aan de aanbevelingen die aan de landen van de eurozone zijn gedaan.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Frankrijk zijn: de hervorming van de O&O en de innovatie, de concrete resultaten van de maatregelen op ICT-gebied, de prioriteit voor het industriële beleid (pôle de compétitivité), de hervorming die de universiteiten meer autonomie moet geven en het aangekondigde brede pakket maatregelen om de werking van de arbeidsmarkt te verbeteren, onder andere via wetswijzigingen.

 

5.

Het voortgangsverslag schetst een aanzienlijk gewijzigde strategie waarin werkgelegenheid een belangrijk onderdeel moet worden van een economisch beleid dat gericht is op versterking van de groei. De tweede fase van de hervorming van de wet Galland is goedgekeurd, maar volledige uitvoering en de invoering van nieuwe maatregelen blijven nodig om te zorgen voor daadwerkelijke mededinging op de dienstenmarkt. Het is van belang dat Frankrijk een nog stringenter begrotingsbeleid hanteert om tegelijkertijd een eensgezinde hervormingsstrategie uit te voeren en de overheidsfinanciën verder te consolideren. Er zijn ingrijpende of volgehouden verdere maatregelen nodig om de begroting te consolideren, de concurrentie in de netwerkindustrieën te vergroten en de werking van de arbeidsmarkt te verbeteren. Daarom wordt aanbevolen dat Frankrijk:

 

met het oog op de vergrijzing de houdbaarheid van de overheidsfinanciën waarborgt, door de inspanningen op het gebied van begrotingsconsolidatie en schuldvermindering op te voeren en — als de conjunctuur het toelaat — ernaar te streven in 2010 de middellangetermijndoelstelling (MTD) te bereiken. Bij de voor 2008 geplande onderhandelingen over de pensioenstelsels moet worden voortgebouwd op de belangrijke resultaten van de pensioenhervorming van 2003;

 

de concurrentievoorwaarden in de gas- en de elektriciteitssector verbetert en verdere maatregelen neemt om in de sector goederenverkeer per spoor meer concurrentie te krijgen tussen de traditionele aanbieder en zijn concurrenten;

 

in het kader van een geïntegreerde flexizekerheidsaanpak de strategie van een leven lang leren verbetert en de werkgelegenheidsbescherming moderniseert, om de segmentering van de arbeidsmarkt naar soort arbeidsovereenkomst tegen te gaan en het gemakkelijker te maken te switchen tussen arbeidsovereenkomsten voor bepaalde en onbepaalde tijd.

 

6.

Daarnaast dient Frankrijk tijdens de looptijd van het NHP: de concurrentie in gereglementeerde beroepen te versterken, het beleid voor betere regelgeving aan te scherpen door met effectbeoordelingen te werken, en het arbeidsaanbod verder te verhogen en werken lonend te maken.

ITALIË

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Italië, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Italië heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Italië heeft ook enige vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Gezien de omvang van de problemen zijn verdere ingrijpende hervormingen nodig. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten in het voortgangsverslag 2007 van Italië zijn de eerste stappen om het ondernemingsklimaat te verbeteren, de maatregelen om de concurrentie in de professionele en financiële dienstverlening en in de detailhandel te bevorderen, de recente inhaalslag bij de omzetting van EU-wetgeving, en de e-overheidsacties om de publieke sector te moderniseren.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Italiaanse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de houdbaarheid van de begrotingssituatie, waarvoor de inspanningen moeten worden voortgezet en de hervorming van het pensioenstelsel volledig moet worden uitgevoerd en waar van toepassing voltooid; de product- en dienstenmarkten, waar de concurrentie moet worden bevorderd en de aangekondigde hervormingen volledig ten uitvoer moeten worden gelegd; werkgelegenheid, waar de regionale verschillen verder moeten worden verkleind; en onderwijs en een leven lang leren, waar verbeteringen nodig zijn. Daarom wordt aanbevolen dat Italië:

 

rigoureus blijft streven naar begrotingsconsolidatie, in het bijzonder door de stijging van de primaire overheidsuitgaven een halt toe te roepen, en de hervorming van het pensioenstelsel volledig uitvoert en waar van toepassing voltooit om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op de lange termijn te verbeteren.

 

voortbouwt op de geboekte vooruitgang om de concurrentie op de product- en dienstenmarkten te bevorderen en de aangekondigde hervormingen krachtig uitvoert;

 

de kwaliteit van het onderwijs verbetert en het onderwijs meer doet aansluiten op de arbeidsmarkt, een leven lang leren bevordert, zwartwerk nog meer aanpakt en ervoor zorgt dat arbeidsbemiddelingsdiensten efficiënt werken, dit alles in het kader van een flexizekerheidsaanpak en met het oog op de verkleining van de regionale verschillen.

 

6.

Daarnaast dient Italië tijdens de looptijd van het NHP: de investeringen in en de efficiëntie van O&O te verhogen, want ondanks welkome beleidsontwikkelingen zijn verdere maatregelen nodig om de doelstelling voor 2010 te halen en de doelmatigheid van de overheidsuitgaven te verbeteren; zich meer in te spannen om de doelstellingen voor het terugdringen van broeikasgasemissies te halen; de kwaliteit van de regelgeving te verbeteren door het systeem van effectbeoordelingen te verbeteren en systematisch toe te passen, met name voor mkb's; plannen ter verbetering van de infrastructuur uit te voeren, vooral ten behoeve van de zuidelijke regio’s; de kinderopvangvoorzieningen en de ouderenzorg verder uit te breiden om de combinatie van werk en gezin te vergemakkelijken en de arbeidsparticipatie van vrouwen te bevorderen; en een consequente strategie voor actief ouder worden te ontwikkelen om de arbeidsparticipatie van ouderen te verhogen en de toereikendheid van de pensioenen te verbeteren.

CYPRUS

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Cyprus, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Cyprus heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Cyprus heeft ook goede vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Wat de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op de lange termijn betreft, zijn de eerste maatregelen op het gebied van de hervorming van de gezondheidszorg bevredigend, maar die op het gebied van de hervorming van het pensioenstelsel beperkt. Voorts zijn enige maatregelen genomen op het gebied van de bevordering van een leven lang leren, maar die op het gebied van de hervorming van het beroepsonderwijs bleven beperkt. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten in het voortgangsverslag 2007 van Cyprus zijn: vooruitgang op het gebied van begrotingsconsolidatie, zowel wat terugdringing van het tekort als schuldafbouw betreft; een nieuw beleid om een alomvattend onderzoeks- en innovatiesysteem te ontwikkelen; en de instandhouding van goede werkgelegenheidscijfers die worden geschraagd door een breed pakket actieve arbeidsmarktmaatregelen.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Cypriotische NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de uitgaven in verband met de vergrijzing, de uitvoering van de onlangs goedgekeurde nationale strategie voor een leven lang leren 2007-2013 en de verbetering van de opleidings- en arbeidsmarktmogelijkheden voor jongeren. Daarom wordt aanbevolen dat Cyprus:

 

stappen onderneemt om het pensioen- en gezondheidszorgstelsel te hervormen en een tijdschema voor de uitvoering daarvan vastlegt met het oog op de houdbaarheid van de begroting op lange termijn;

 

een leven lang leren bevordert en de werkgelegenheids- en opleidingsmogelijkheden voor jongeren verder vergroot door de onlangs goedgekeurde nationale strategie voor een leven lang leren uit te voeren en de hervormingen van het stelsel van beroepsonderwijs en -opleiding en leercontracten uit te voeren, met inbegrip van de nieuwe moderne leercontractenregeling.

 

6.

Daarnaast dient Cyprus tijdens de looptijd van het NHP verdere maatregelen te nemen om: te zorgen voor meer concurrentie op het gebied van de professionele dienstverlening; O&O in de particuliere sector verder te bevorderen; en de zeer grote loonkloof tussen mannen en vrouwen aan te pakken.

LETLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Letland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Letland heeft enige vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007 en ook ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige vooruitgang is geboekt met de maatregelen naar aanleiding van de reactie op de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn gemengde beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Europese Raad van het voorjaar 2007 in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Letland zijn: de eerste positieve stappen op het gebied van kennis en innovatie; de vooruitgang die is geboekt op bepaalde punten betreffende het mkb en het ondernemerschap; de versterking van de rol van de mededingingsautoriteit bij het markttoezicht; en verdere maatregelen om energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame energiebronnen te bevorderen. Letland heeft voorts een aantal maatregelen uitgevoerd die de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt met succes hebben ondersteund.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Letse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: er zijn meer concrete maatregelen nodig om de macro-economische stabiliteit te waarborgen bij de dreigende oververhitting; Letland moet zijn O&O-strategie verder ontwikkelen om de prioritering te verbeteren en de betrokkenheid van de particuliere sector te vergroten; en er zijn verdergaande maatregelen nodig om het arbeidsaanbod te vergroten en de kennis en vaardigheden van de beroepsbevolking te verbeteren. Daarom wordt aanbevolen dat Letland:

 

een restrictiever begrotingsbeleid voert, waarbij zorgvuldige prioriteiten voor de uitgaven worden gesteld en de loonontwikkeling gelijke tred houdt met de productiviteit, zodat dreigende oververhitting kan worden gecorrigeerd en het risico van macro-economische instabiliteit wordt beperkt;

 

snellere vorderingen boekt bij de uitvoering van de hervormingen op het gebied van onderzoek en innovatie om de ambitieuze doelstellingen te kunnen verwezenlijken. Hiervoor zijn met name strategieën vereist om partnerschappen tussen onderzoeks- en opleidingsinstellingen en bedrijven te stimuleren;

 

zich in het kader van een geïntegreerde flexizekerheidsaanpak meer inspant om het arbeidsaanbod en de productiviteit te vergroten, door activering en regionale mobiliteit te bevorderen, de onderwijs- en opleidingsstelsels meer op de behoeften van de arbeidsmarkt af te stemmen en een systeem van een leven lang leren in te voeren.

 

6.

Daarnaast dient Letland tijdens de looptijd van het NHP: de regelgeving verder te verbeteren, met name door een expliciet beleid op het gebied van betere regelgeving; een actief arbeidsmarktbeleid te voeren en kinderopvangfaciliteiten toegankelijker te maken.

LITOUWEN

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Litouwen, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Litouwen heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van het NHP voor de periode 2005-2007. Litouwen heeft ook enige vooruitgang geboekt ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat beperkte beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Litouwen zijn: vaststelling van prioritaire gebieden voor O&O-ontwikkeling en van de wet op de beroepsopleiding.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Litouwse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de doelmatigheid van de investeringen in O&O en de innovatiesteun moet worden verbeterd; om de binnenlandse arbeidsmobiliteit te vergroten moet een leven lang leren worden bevorderd, met name onder oudere werknemers, en moeten het onderwijs- en opleidingsstelsel worden hervormd om de kwaliteit en de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren. Daarom wordt aanbevolen dat Litouwen:

 

het tempo van de structurele hervormingen van het O&O- en innovatiesysteem opvoert om de doelmatigheid van de overheidsuitgaven te vergroten en gunstige voorwaarden te scheppen voor meer particuliere investeringen op dit gebied, ook in traditionele en laagtechnologische sectoren;

 

meer maatregelen neemt om het aanbod van geschoolde arbeidskrachten te vergroten door: de regionale mobiliteit te verbeteren, het onderwijs- en opleidingsstelsel te hervormen om de kwaliteit en de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren, en de herziene strategie voor een leven lang leren uit te voeren, en zich daarbij speciaal richt op de participatie van oudere werknemers.

 

6.

Daarnaast dient Litouwen tijdens de looptijd van het NHP de macro-economische stabiliteit te verbeteren en de inflatie te beteugelen; meer directe buitenlandse investeringen aan te trekken; te zorgen voor efficiëntere regelgeving, met name door de wetgeving te vereenvoudigen; de inzetbaarheid van jongeren te vergroten; ondernemerseducatie uit te breiden; meer kinderopvangfaciliteiten te bieden; en de gezondheid en veiligheid op het werk te verbeteren.

LUXEMBURG

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Luxemburg, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Luxemburg heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP 2005-2007. Luxemburg boekte ook enige vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire gebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat de beleidsmatige reactie op de door de Raad genoemde aandachtsgebieden gemengd was. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Luxemburg zijn de investeringen om de economie in de internationale context te integreren, de inspanningen om een uitvoerig vereenvoudigingsbeleid te ontwikkelen dat is afgestemd op de behoeften van het bedrijfsleven, de ontwikkeling van faciliteiten op het gebied van de kinderopvang, de hervorming van de beroepsopleiding en de invoering van nieuwe vormen van werk.

 

5.

Luxemburg dient tijdens de looptijd van het NHP: maatregelen om de arbeidsparticipatie van oudere werknemers te verbeteren versneld uit te voeren, met name via hervormingen waarmee vervroegde uittreding wordt ontmoedigd; verdere maatregelen te nemen om het aantal voortijdige schoolverlaters te verminderen en om de kunstmatige barrières tussen verschillende soorten onderwijs op te heffen; het effect van recentelijk vastgestelde maatregelen om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan nauwgezet te volgen; voorts zijn, met het oog op een aantrekkelijker economisch klimaat, meer initiatieven nodig om marktwerking tot stand te brengen, de omzetting van EU-wetgeving te verbeteren en mkb's te ondersteunen. Ook is het van belang dat Luxemburg maatregelen neemt om zijn pensioenstelsel te hervormen om de houdbaarheid op de lange termijn zeker te stellen.

HONGARIJE

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Hongarije, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Hongarije heeft beperkte vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Hongarije boekte enige vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire gebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat de beleidsmatige reactie op de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd gemengd was. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 zijn de sterke verbeteringen op het gebied van de begrotingsconsolidatie, de vaststelling en uitvoering van verscheidene structurele hervormingsmaatregelen, de verkorting van de tijd die nodig is om een bedrijf op te richten en de inspanningen om de administratieve lasten terug te dringen, de invoering van verdere stimulerende maatregelen om mensen aan het werk te krijgen of op de arbeidsmarkt te houden, evenals de omzetting van zwartwerk in formele werkgelegenheid.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Hongaarse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: voortzetting van de begrotingsconsolidatie en correctie van het buitensporige tekort zoals is voorzien, verdere verbetering van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën, verbetering van de arbeidsmarktsituatie van kansarme groepen, terugdringing van hardnekkige regionale verschillen op het gebied van werkgelegenheid en hervorming van de onderwijs- en opleidingsstelsels. Daarom wordt aanbevolen dat Hongarije:

 

doorgaat met de uitvoering van de maatregelen die nodig zijn om te zorgen voor een duurzame terugdringing van het overheidstekort en van de schuldquote, waarbij het zich meer op de uitgavenzijde richt, onder andere door de vaststelling van nauwkeurigere en omvattendere begrotingsvoorschriften;

 

de hervorming van het openbaar bestuur, de gezondheidszorg en het pensioen- en het onderwijsstelsel voortzet om de langetermijnhoudbaarheid van de begroting te bewerkstelligen en de economische efficiëntie te verbeteren. Hiertoe behoren maatregelen om de vervroegde uittreding verder te beperken, het aantal nieuwe ontvangers van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen terug te dringen en de herstructurering van de gezondheidszorg voort te zetten;

 

de actieve arbeidsmarktmaatregelen versterkt om de arbeidsmarktsituatie van kansarme groepen te verbeteren, en de hardnekkige regionale verschillen op het gebied van werkgelegenheid terugdringt;

 

de toegang tot kwalitatief hoogwaardige vormen van onderwijs en opleiding voor iedereen garandeert, de kwalificatieniveaus verhoogt en ervoor zorgt dat onderwijs- en opleidingsstelsels meer op de behoeften van de arbeidsmarkt zijn afgestemd.

 

6.

Daarnaast dient Hongarije tijdens de looptijd van het NHP: het stelsel voor openbaar onderzoek verder te hervormen, de doeltreffendheid van de publieke uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling te vergroten en de betrekkingen tussen openbaar en particulier O&O te verbeteren; overheidssteun terug te dringen en om te buigen; het regelgevingskader te verbeteren door een verdere verlichting van de administratieve lasten en vereenvoudiging van de wetgeving; verdere maatregelen te nemen om mensen te stimuleren aan het werk te gaan of te blijven; ervoor te zorgen dat werk en privéleven beter op elkaar kunnen worden afgestemd; het geïntegreerde stelsel van arbeidsbemiddeling en sociale diensten te voltooien; zwartwerk in formele werkgelegenheid om te zetten en een strategie voor een leven lang leren uit te voeren.

MALTA

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Malta, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Malta heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Malta boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat beperkte beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook beperkte beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het Maltese NHP en de uitvoering daarvan zijn de bestuursstructuur en de vooruitgang op het gebied van de begrotingsconsolidatie, evenals de verbetering van het ondernemingsklimaat, de liberalisering van bepaalde markten (zoals havens), de hervorming van het onderwijs en de uitbreiding van het ICT-gebruik.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: het concurrentiebeleid en de arbeidsmarktproblemen. Daarom wordt aanbevolen dat Malta:

 

de concurrentie bevordert, met name door staatssteun te beperken en om te buigen naar horizontale doelstellingen, de mededingingsautoriteit te versterken en verdere maatregelen te nemen om de sector van de professionele diensten te liberaliseren;

 

meer inspanningen verricht om ervoor te zorgen dat meer mensen, met name vrouwen en oudere werknemers, tot de arbeidsmarkt toetreden; de maatregelen om zwartwerk aan te pakken voortzet, en verdere actie onderneemt met betrekking tot het uitkeringsstelsel teneinde reguliere arbeid aantrekkelijker te maken.

 

6.

Daarnaast dient Malta tijdens de looptijd van het NHP: de maatregelen op het gebied van de hervorming van de gezondheidszorg verder uit te voeren en te versterken; het regelgevingskader verder te verbeteren door de wetgeving te vereenvoudigen en stelselmatige effectbeoordelingen alsmede centrale loketten voor de oprichting van bedrijven in te voeren; de energiebronnen te diversifiëren waarbij het de energie-efficiëntie en duurzame energie verbetert en de mogelijke aansluiting van Malta op de Europese energienetwerken beziet, alsook de maatregelen voort te zetten om het opleidingsniveau te verhogen en het aantal voortijdige schoolverlaters terug te dringen.

NEDERLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Nederland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor werkgelegenheid en groei, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Nederland heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Nederland boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire gebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd en op de door de Raad genoemde extra aandachtsgebieden, al blijft er een groot probleem op het gebied van O&O. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het NHP en de uitvoering ervan zijn: de inspanningen om de administratieve lasten te verminderen en om het ondernemingsklimaat te verbeteren; de ambitieuze plannen op het gebied van energie en klimaatverandering; en stimuleringsmaatregelen om kinderopvang te verbeteren.

 

5.

Het beleidsterrein in het Nederlandse NHP waarop er knelpunten zijn die met de hoogste prioriteit dienen te worden aangepakt, is de verhoging van het arbeidsaanbod. Daarom wordt aanbevolen dat Nederland:

 

verdere maatregelen neemt om het arbeidsaanbod van vrouwen, oudere werknemers en kansarme groepen te verbeteren om het totale aantal gewerkte uren in de economie te verhogen.

 

6.

Daarnaast dient Nederland tijdens de looptijd van het NHP: grotere inspanningen te leveren om de O&O-uitgaven van de particuliere sector te verhogen door te zorgen voor meer cohesie via de onlangs opgezette nieuwe beleidsstructuren en een coherente strategie voor O&O en innovatie op te zetten die de interactie tussen particuliere O&O en openbaar onderzoek en buitenlandse investeringen in O&O bevordert.

OOSTENRIJK

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Oostenrijk, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Oostenrijk heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Oostenrijk boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat beperkte beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbeveling ter zake van de werkgelegenheid die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige maatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Oostenrijk zijn de goede initiatieven om innovatie te stimuleren, zoals de innovatievoucher, de verhoging van de begrotingsmiddelen voor O&O overeenkomstig de 3 %-doelstelling, de oprichting van een klimaat- en energiefonds, en de succesvolle uitvoering en verdere ontwikkeling van het flexizekerheidsmodel.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Oostenrijkse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de grootste prioriteit moeten worden aangepakt: verhoging van het arbeidsaanbod onder oudere werknemers en de verbetering van de vaardigheden en inzetbaarheid van kansarme jongeren. Daarom wordt aanbevolen dat Oostenrijk:

 

zorgt voor betere prikkels voor oudere werknemers om te blijven werken door de uitvoering van een algemene strategie op basis van betere werkgerelateerde opleiding, een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden en een verscherping van de voorwaarden voor vervroegde uittreding, en het onderwijsniveau van kwetsbare jongeren verbetert.

 

6.

Daarnaast dient Oostenrijk tijdens de looptijd van het NHP: de begrotingsaanpassing te versterken om vóór 2010 een begrotingsevenwicht te bereiken; de concurrentie in de dienstensector, met name wat de professionele diensten betreft, te bevorderen; de ondernemerseducatie te verbeteren; beleid en maatregelen vast te stellen met het oog op een verdere emissiereductie; en de seksesegregatie op de arbeidsmarkt aan te pakken, mede door de beschikbaarheid van kinderopvang uit te breiden.

POLEN

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Polen, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Polen heeft beperkte vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Polen boekte ook beperkte vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat de beleidsmatige reactie op de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd gemengd was. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Polen zijn: de aandacht voor de ontwikkeling van het ondernemerschap, stappen om de fiscale druk op arbeid terug te dringen, de prioriteit en middelen die worden toegekend aan actieve arbeidsmarktmaatregelen, en de nauwe koppeling van de prioriteiten van het nationale hervormingsprogramma aan EU-financiering.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Poolse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: een grotere inzet om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te bewerkstelligen, krachtige maatregelen om de regelgeving te verbeteren en de marktwerking in de netwerkindustrieën te bevorderen, uitvoering van de hervormingen op het gebied van O&O, verdere maatregelen om de geringe arbeidsparticipatie van oudere werknemers aan te pakken, een betere afstemming van de actieve arbeidsmarktmaatregelen op de meest kwetsbare groepen, en de invoering van de strategie voor een leven lang leren. Daarom wordt aanbevolen dat Polen:

 

zijn begrotingsconsolidatie verder verbetert en het nominale „anker” van het overheidstekort (het maximale tekort) aanvult met nieuwe mechanismen om de uitgaven beter onder controle te houden;

 

het mededingingskader in de netwerkindustrieën, waaronder de energiemarkten, verbetert, onder meer door herziening van de rol van de reguleringsinstanties;

 

de hervorming van de openbare onderzoeksector voortzet met het oog op de stimulering van O&O en innovatie, en het kader voor O&O in de particuliere sector uitvoert;

 

met het oog op de ontwikkeling van een geïntegreerde flexizekerheidsbenadering, de intensiteit en de efficiëntie van het actieve arbeidsmarktbeleid verbetert, met name voor ouderen en met armoede bedreigde groepen, de uitkeringsstelsels herziet teneinde de prikkel om aan het werk te gaan te versterken, de strategie voor een leven lang leren uitvoert, en het onderwijs- en opleidingsstelsel moderniseert overeenkomstig de behoeften van de arbeidsmarkt.

 

6.

Daarnaast dient Polen, voortbouwend op de gemaakte vorderingen, tijdens de looptijd van het NHP: de vervoersinfrastructuur te verbeteren; de procedure voor de registratie van nieuwe bedrijven te versnellen; te zorgen voor een vlotte uitvoering van de e-overheidsprogramma’s; de internemarktwetgeving beter om te zetten; meer kinderopvangvoorzieningen te bieden om de combinatie van werk en gezin te vergemakkelijken.

PORTUGAL

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Portugal, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Portugal heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Portugal boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Portugal zijn: de vooruitgang die is geboekt inzake de correctie van de begrotingsonevenwichtigheden en het bevorderen van duurzame hervormingen van het openbaar bestuur, de met betrekking tot de hervorming van pensioenen en gezondheidszorg gemaakte vorderingen, de vooruitgang bij het ontsluiten van het ondernemingspotentieel en de uitvoering van het technologische plan.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Portugese NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: consolidatie van de overheidsfinanciën waarbij de kwaliteit en de houdbaarheid van de overheidsfinanciën verder worden verbeterd en de overheidsuitgaven worden gericht op het bevorderen van het groeipotentieel van Portugal, een grotere efficiëntie van het onderwijsstelsel, met name door de opleidingsniveaus te verbeteren en schooluitval terug te dringen; modernisering van de werkgelegenheidbescherming om segmentering van de arbeidsmarkt tegen te gaan. Daarom wordt aanbevolen dat Portugal:

 

in het kader van de begrotingsconsolidatie en de hervorming van het openbaar bestuur, de overheidsuitgaven ombuigt naar bestedingen die gunstiger zijn voor potentiële economische groei, waarbij over het algemeen de overheidsuitgaven streng in de hand worden gehouden;

 

de inspanningen voortzet om de doeltreffendheid van het onderwijsstelsel aanzienlijk te verbeteren, met name door het opleidingsniveau van jongeren te verhogen, de schooluitval terug te dringen en een beroepsopleidingsstelsel te ontwikkelen dat op de behoeften van de arbeidsmarkt is toegesneden en gebaseerd is op het recente voorstel voor een „nationaal kwalificatiekader”;

 

de modernisering van de werkgelegenheidsbescherming voortzet, onder meer met wetgeving om de verregaande segmentering van de arbeidsmarkt te verminderen in het kader van de flexizekerheidsbenadering.

 

6.

Daarnaast dient Portugal tijdens de looptijd van het NHP: het tekort op de lopende rekening op duurzame wijze terug te dringen, de langetermijnhoudbaarheid van de openbare financiën te blijven verbeteren, de uitvoering van het technologische plan dat de banden tussen onderzoek, hoger onderwijs en bedrijfsleven consolideert, voort te zetten, en de particuliere sector hier nauwer bij te betrekken; de liberalisering van de energiemarkten voort te zetten en ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk concurrentie is op de markten voor financiële diensten; de uitvoering van een programma inzake betere regelgeving voort te zetten en met name het effectbeoordelingssysteem te versterken; de achterstand bij de omzetting van EU-wetgeving in nationaal recht in te lopen; door te gaan met de integrale uitvoering van maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, en de factoren aan te pakken die de sociale samenhang ondermijnen.

ROEMENIË

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Roemenië, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Over het algemeen richt het NHP zich op de juiste problemen. Op bepaalde cruciale gebieden, zoals de versterking van de administratieve capaciteit en de verbetering van het ondernemingsklimaat is het programma echter niet ambitieus genoeg. Op andere gebieden ontbreekt soms informatie over de inhoud van de maatregelen, het tijdschema en de budgettaire ondersteuning, waardoor moeilijk te beoordelen is of de maatregelen uitkomst zullen bieden voor de vastgestelde problemen en uitdagingen.

 

3.

Sterke punten van het programma omvatten de initiatieven om een uitgavenkader voor de middellange termijn uit te voeren, de indirecte arbeidskosten te verlagen en de onderzoekstructuren te hervormen.

 

4.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Roemeense NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: versterking van de administratieve capaciteit, het tegengaan van oververhitting en de verbetering van de begrotingsplanning en de kwaliteit van de uitgaven; de bestrijding van administratieve formaliteiten, de activering van het arbeidsaanbod en de verbetering van de kwalificatieniveaus. Daarom wordt aanbevolen dat Roemenië:

 

dringend zijn bestuurlijke capaciteit versterkt, zowel op het niveau van de centrale overheid als op het niveau van de lokale overheden, door een doeltreffende capaciteit op te bouwen op het gebied van regelgeving, controle en handhaving;

 

een procyclische begrotingspolitiek vermijdt om het stijgende tekort op de lopende rekening terug te dringen en de inflatiedruk tegen te gaan, ervoor zorgt dat de loonontwikkelingen gelijke tred houden met de productiviteitsgroei, en de planning en uitvoering van de begroting evenals de kwaliteit van de overheidsfinanciën verbetert door de samenstelling van de openbare uitgaven te herzien en de overheidssteun te beperken en om te buigen naar horizontale doelstellingen;

 

snel maatregelen neemt om de administratieve procedures en vertragingen bij het aanvragen van vergunningen aanzienlijk te beperken in het kader van een samenhangend beleid inzake betere regelgeving ter bevordering van een gunstig ondernemingsklimaat; dit beleid zal tevens de strijd tegen corruptie ten goede komen;

 

een geïntegreerde aanpak ten uitvoer legt om de werkgelegenheid, de arbeidsparticipatie en productiviteitsniveaus te verhogen, met name door een versnelde hervorming van het onderwijsstelsel teneinde beter tegemoet te komen aan de behoeften van de arbeidsmarkt, door schooluitval terug te dringen, door de participatie van volwassenen in onderwijs en opleiding aanzienlijk te verhogen, en door zelfvoorzienings-/semizelfvoorzieningslandbouw om te zetten in duurzame werkgelegenheid.

 

5.

Daarnaast dient Roemenië tijdens de looptijd van het NHP: verdere maatregelen te nemen om de langetermijnhoudbaarheid van de openbare financiën te waarborgen, met name in het licht van de potentiële risico’s inzake de toereikendheid en houdbaarheid van de pensioenen; de maatregelen te versterken om de fragmentatie van de onderzoeksbasis tegen te gaan, waarbij er tegelijkertijd voor wordt gezorgd dat de geplande verhoging van de overheidsmiddelen voor onderzoek daadwerkelijk resultaten oplevert door de nationale strategie op het gebied van O&O en innovatie daadkrachtig uit te voeren en de resultaten ervan geregeld te controleren; een meer geïntegreerde benadering te volgen bij de ontwikkeling van infrastructuur en de uitrol van ICT; grotere inspanningen te leveren om zwartwerk aan te pakken; de doeltreffendheid en het geografisch bereik van arbeidsbemiddelingsdiensten van de overheid te verbeteren, met name om kwetsbare groepen te helpen.

SLOVENIË

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Slovenië, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Slovenië heeft goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Slovenië boekte ook enige vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook enige beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd. In het voortgangsverslag worden de aanbevelingen aan de landen van de eurozone niet specifiek genoemd, al wordt er een duidelijk verband gelegd in de bijbehorende rapportagetabel.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Slovenië zijn: de vorderingen bij de consolidatie van de overheidsfinanciën; de betrokkenheid van de sociale partners bij de vaststelling van alle grote arbeidsmarkthervormingen, de inspanningen om de koppeling tussen onderwijs, het beurzenstelsel en de economie te versterken, het verkorten van de tijd die nodig is om een bedrijf op te richten en de verlichting van de administratieve lasten. De toetreding van Slovenië tot de eurozone is de grootste prestatie van het land op macro-economisch gebied.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Sloveense NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: voortzetting van de pensioenhervorming en doeltreffende uitvoering van de strategie op het gebied van het actief ouder worden, en extra aandacht voor een meer flexibele arbeidsmarkt in combinatie met een doeltreffendere, gepersonaliseerde aanpak bij de uitvoering van actieve arbeidsmarktmaatregelen. Daarom wordt aanbevolen dat Slovenië:

 

nieuwe maatregelen treft om de hervorming van het pensioenstelsel te intensiveren en het actief ouder worden te bevorderen, om de arbeidsparticipatie van oudere werknemers te vergroten en de langetermijnhoudbaarheid van het pensioenstelsel te verbeteren;

 

in het kader van een geïntegreerde flexizekerheidsbenadering en voortbouwend op recente hervormingen, de ontwikkeling van flexibelere contracten bevordert om de — vooral voor jongeren nadelige — segmentering van de arbeidsmarkt tegen te gaan, en de efficiëntie van de arbeidsbemiddelingsdiensten verder verbetert, in het bijzonder voor personen met weinig kansen op werk.

 

6.

Daarnaast dient Slovenië tijdens de looptijd van het NHP: de uitvoering en waar nodig de ontwikkeling van de nationale onderzoeks- en innovatiestrategie te intensiveren; de mededinging in de dienstensector te bevorderen, ook met het oog op de inflatiebeheersing, met bijzondere nadruk op retaildiensten, sommige openbare diensten en professionele diensten; de uitvoering van maatregelen op het gebied van de energie-efficiëntie te verbeteren, in het bijzonder met betrekking tot CO2-emissies en niet-bereikte Kyotodoelstellingen, en de ambitieuze plannen voor een betere aansluiting van het onderwijsstelsel op de arbeidsmarkt te implementeren.

SLOWAKIJE

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Slowakije, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Slowakije heeft enige vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Slowakije boekte beperkte vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat de beleidsmatige reactie op de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd gemengd was. Verdere hervormingen zijn nodig om de uitgaven voor O&O en onderwijs te verhogen, strategieën op micro-economisch gebied uit te voeren, de langdurige werkloosheid aan te pakken en de hervorming van onderwijs en opleiding te voltooien. De beleidsmatige reactie op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd, was gemengd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Slowakije zijn: de verwachte terugdringing van het overheidstekort tot minder dan 3 % van het bbp in 2007, de goedkeuring van een aantal strategiedocumenten op het gebied van O&O en innovatie, energie-efficiëntie en duurzame energie, de gedeeltelijke invoering van een centraal loket voor de oprichting van nieuwe bedrijven, de herziening van de arbeidswetgeving, de invoering van de strategie inzake een leven lang leren, en pogingen om de actieve arbeidsmarktmaatregelen zodanig te herzien dat zij beter aansluiten op de arbeidsmarktontwikkelingen.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Slowaakse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: verhoging van de uitgaven voor onderwijs, O&O en innovatie, verbetering van het regelgevingskader, het aanpakken van de langdurige werkloosheid, voltooiing van de hervorming van het onderwijs- en opleidingsstelsel en de verbetering van de kwaliteit ervan overeenkomstig de behoeften van de arbeidsmarkt. Daarom wordt aanbevolen dat Slowakije:

 

een coherente strategie op het gebied van O&O en innovatie naar behoren uitvoert waarbij het zich met name richt op de institutionele hervorming van de openbare onderzoekssector en een wezenlijke verbetering van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen, en daarbij zorgt voor herbestemming van middelen ten gunste van O&O, innovatie en onderwijs;

 

het regelgevingskader verbetert, met name door een omvattende strategie inzake betere regelgeving uit te voeren die zich zowel richt op effectbeoordeling als op de vereenvoudiging van de bestaande wetgeving;

 

met een geïntegreerde flexizekerheidsaanpak de uitvoering van de strategie inzake een leven lang leren waarborgt waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de arbeidsmarkt, de hervormingen van het lager, middelbaar en hoger onderwijs voltooit om de kwalificatie- en vaardigheidsniveaus te verbeteren, en de toegang tot de arbeidsmarkt verruimt, met name voor langdurig werklozen en kwetsbare groepen.

 

6.

Daarnaast dient Slowakije tijdens de looptijd van het NHP: het ICT-beleid verder te ontwikkelen, met name wat de breedbandinfrastructuur betreft; het beleid inzake een centraal loket voor de oprichting van nieuwe bedrijven volledig uit te voeren; onderwijs op het gebied van ondernemerschap in te voeren; de mededinging op het gebied van de energievoorziening te bevorderen; het verschil in loon en werkgelegenheid tussen de seksen aan te pakken; een strategie op het gebied van actief ouder worden te ontwikkelen, en werkgelegenheid voor jongeren te scheppen.

FINLAND

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Finland, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Finland heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Finland boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat enige beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. In het voortgangsverslag wordt ook specifiek ingegaan op de aanbevelingen aan de landen van de eurozone.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Finland zijn: de voortzetting van de hervormingen om de werking van het nationale innovatiestelsel verder te verbeteren, en de waargenomen stijging van de arbeidsparticipatie van oudere werknemers.

 

5.

Finland dient tijdens de looptijd van het NHP: de hervormingen ter bevordering van de mededinging en de productiviteit in een deel van de dienstensector voort te zetten en voldoende pressie uit te oefenen om de hoge prijsniveaus terug te dringen; de aangekondigde maatregelen uit te voeren om zijn Kyotodoelstelling te bereiken, de hervormingen voort te zetten om de knelpunten in de arbeidsmarkt te verhelpen waarbij vooral de hoge structurele werkloosheid bij met name laaggeschoolden, waaronder jongeren, moet worden aangepakt en rekening wordt gehouden met de positieve rol van economische migratie.

ZWEDEN

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van Zweden, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Zweden heeft zeer goede vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Zweden boekte ook zeer goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen op de aandachtsgebieden die de Raad heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van Zweden zijn: het actieplan inzake de vereenvoudiging van de regelgeving en de verbintenis om het effectbeoordelingssysteem te verbeteren, de vorderingen inzake de verhoging van het arbeidsaanbod en de terugdringing van de werkloosheid, het duurzame energiegebruik en de vooruitgang die is geboekt met betrekking tot de verhoging van de openbare investeringen in O&O.

 

5.

Zweden dient zich toe te leggen op het nemen van nieuwe regelgevingsmaatregelen om de mededinging te bevorderen, met name in de dienstensector, en zich te richten op de uitvoering en de effectbeoordeling van recente hervormingen om de prikkels om aan het werk te gaan te versterken, de jeugdwerkloosheid aan te pakken, de arbeidsparticipatie van immigranten te verhogen en personen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering te re-integreren.

VERENIGD KONINKRIJK

 

1.

Op basis van het voortgangsverslag 2007 van het Verenigd Koninkrijk, van het oordeel van de Commissie over de vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Het Verenigd Koninkrijk heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de uitvoering van zijn NHP voor de periode 2005-2007. Het Verenigd Koninkrijk boekte ook goede vooruitgang ten aanzien van de afspraken die op de Europese Raad van het voorjaar 2006 zijn gemaakt voor de vier prioritaire actiegebieden.

 

3.

Uit het voortgangsverslag blijkt dat goede beleidsmaatregelen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen die de Raad heeft goedgekeurd. Er zijn ook goede beleidsmaatregelen genomen op de extra aandachtsgebieden die de Raad in zijn conclusies heeft genoemd.

 

4.

Sterke punten van het voortgangsverslag 2007 van het Verenigd Koninkrijk zijn: de plannen om een geïntegreerde aanpak van werkgelegenheid en vaardigheden te presenteren, de maatregelen inzake de totstandbrenging van regelgeving die gunstig is voor bedrijven, en de toekomstgerichte plannen op het gebied van energiebeleid.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen die in het Britse NHP aan de orde komen, doen zich knelpunten voor die met de hoogste prioriteit moeten worden aangepakt: de verbetering van de vaardigheden teneinde de productiviteit te verhogen en kansarmoede op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Daarom wordt aanbevolen dat het Verenigd Koninkrijk:

 

zijn recente plannen om de vaardigheidsniveaus aanzienlijk te verbeteren uitvoert en een geïntegreerde aanpak van werkgelegenheid en vaardigheden presenteert teneinde de productiviteit te verbeteren en meer kansen te scheppen voor kansarme bevolkingsgroepen.

 

6.

Daarnaast dient het Verenigd Koninkrijk tijdens de looptijd van het NHP: het woningaanbod geleidelijk uit te breiden om aan de vraag op middellange termijn te voldoen, verdere vooruitgang te boeken op het vlak van de O&O-intensiteitsdoelstelling van het Verenigd Koninkrijk door de volledige uitvoering van de recente herziening van het beleid inzake O&O en innovatie, waarbij met name sterker rekening wordt gehouden met de bijzondere behoeften van de dienstensector.

LIDSTATEN VAN DE EUROZONE

 

1.

Op basis van de voortgangsverslagen 2007 van de lidstaten van de eurozone, van het oordeel van de Commissie over vooruitgang die is geboekt bij de tenuitvoerlegging van essentiële structurele hervormingen en van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid, kunnen de volgende conclusies worden getrokken.

 

2.

Uit de voortgangsverslagen blijkt dat de lidstaten van de eurozone enige vorderingen hebben gemaakt bij de uitvoering van beleidsmaatregelen die de werking van de eurozone verbeteren.

 

3.

Significante verdere hervormingen zijn noodzakelijk om de aanbevelingen op micro-economisch vlak en inzake werkgelegenheid te kunnen uitvoeren. De in 2007 geboekte vooruitgang op macro-economisch vlak moet worden vastgehouden.

 

4.

Sterke punten van de voortgangsverslagen 2007 van de lidstaten van de eurozone zijn: de budgettaire aanpassing in 2007, de uitvoering van wetgeving om de integratie van de financiële markten te bevorderen, loononderhandelingen die bevorderlijk zijn voor de loonflexibiliteit in sommige lidstaten.

 

5.

Op de volgende beleidsterreinen in de eurozone zijn er knelpunten die met de hoogste prioriteit moet worden aangepakt: de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en hun bijdrage tot de groei; mededinging in productmarkten, met name in diensten, financiële integratie en mededinging in financiële retaildiensten, om aanpassing en flexibelere prijzen te bevorderen; passende loonontwikkelingen op geaggregeerd, sectoraal, regionaal en beroepsniveau die in overeenstemming zijn met de productiviteitsontwikkeling om concurrentiekracht te bewerkstelligen; flexizekerheid op de arbeidsmarkten conform de overeengekomen gemeenschappelijke beginselen; en meer arbeidsmobiliteit om het aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt te bevorderen.

 

6.

Daarom wordt aanbevolen dat de lidstaten van de eurozone, naast de landen specifieke aanbevelingen:

 

doorgaan met de consolidatie van de begroting die gericht is op hun doelstellingen voor de middellange termijn conform het stabiliteits- en groeipact, om aldus een jaarlijkse structurele aanpassing te bereiken van minstens 0,5 % van het bbp als referentiepercentage. In april 2007 concludeerde de Eurogroep dat de meeste leden van de eurozone er dankzij de gunstige conjunctuur in zouden slagen hun middellangetermijndoelstellingen in 2008 of 2009 te halen, en dat alle leden ernaar moesten streven dat doel uiterlijk in 2010 te verwezenlijken. Wanneer de MTD zijn bereikt, moeten de begrotingsposities worden gehandhaafd;

 

de kwaliteit van de overheidsfinanciën verbeteren door de overheidsuitgaven en belastingen opnieuw te bezien en het openbaar bestuur te moderniseren, teneinde de productiviteit en de innovatie te stimuleren en aldus bij te dragen aan economische groei, werkgelegenheid en budgettaire stabiliteit;

 

efficiënte maatregelen nemen die de concurrentie verbeteren, met name in de dienstensector, en maatregelen versterken die de volledige integratie van de financiële markten en de concurrentie op de retailmarkt voor financiële diensten bevorderen, en tegelijkertijd de stabiliteitsregelingen en convergentie op toezichtgebied versterken;

 

voor meer flexibiliteit en zekerheid op de arbeidsmarkten zorgen, onder meer door flexizekerheidsbeginselen toe te passen die toegesneden zijn op de specifieke omstandigheden in elke lidstaat en volledig compatibel zijn met gezonde en financieel houdbare overheidsbegrotingen, de ontwikkeling van de lonen beter af te stemmen op de ontwikkeling van de productiviteit teneinde de groei en de concurrentiekracht te bevorderen, en maatregelen treffen om de arbeidsmobiliteit over de grenzen heen en tussen beroepen te bevorderen.

 

7.

Om de in een monetaire unie sterkere synergie-effecten op beleidsvlak te maximaliseren en de politieke zeggenschap over de hervormingen te versterken, dienen de lidstaten van de eurozone de beleidscoördinatie in de context van de Eurogroep en in internationale fora nog krachtiger te maken, en moeten de bestaande akkoorden voor de externe vertegenwoordiging van het eurogebied volledig worden uitgevoerd. Dit zou er aanzienlijk toe bijdragen dat de beleidsuitdagingen in de eurozone en in de wereldeconomie met succes worden aangepakt. In dit kader zijn de door de Eurogroep in april 2007 vastgestelde richtsnoeren van Berlijn betreffende de overheidsfinanciën een welkome stap. De lidstaten van de eurozone wordt verzocht met deze aanbevelingen rekening te houden bij de uitvoering van het nationale beleid. De Eurogroep zal de uitvoering ervan regelmatig evalueren.

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.