Richtlijn 1981/363 - Steunverlening aan de scheepsbouw

Inhoudsopgave

  1. Wettekst
  2. 31981L0363

1.

Wettekst

Avis juridique important

|

2.

31981L0363

Richtlijn 81/363/EEG van de Raad van 28 april 1981 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw

Publicatieblad Nr. L 137 van 23/05/1981 blz. 0039

Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 08 Deel 2 blz. 0079

Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 08 Deel 2 blz. 0079

++++

RICHTLIJN VAN DE RAAD

VAN 28 APRIL 1981

BETREFFENDE DE STEUNVERLENING AAN DE SCHEEPSBOUW

( 81/363/EEG )

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,

GELET OP HET VERDRAG TOT OPRICHTING VAN DE EUROPESE ECONOMISCHE GEMEENSCHAP , INZONDERHEID OP ARTIKEL 92 , LID 3 , SUB D ) , EN ARTIKEL 113 ,

GEZIEN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE ,

GEZIEN HET ADVIES VAN HET EUROPESE PARLEMENT ( 1 ) ,

GEZIEN HET ADVIES VAN HET ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITE ( 2 ) ,

OVERWEGENDE DAT DE TOESTAND IN DE SCHEEPSBOUW GEDURENDE DE TOEPASSINGSPERIODE VAN RICHTLIJN 78/338/EEG VAN DE RAAD VAN 4 APRIL 1978 BETREFFENDE DE STEUNVERLENING AAN DE SCHEEPSBOUW ( 3 ) ONGUNSTIG IS GEBLEVEN ; DAT DEZE TOESTAND MET NAME TOT UITING IS GEKOMEN IN EEN ONEVENWICHTIGE VERHOUDING TUSSEN DE PRODUKTIECAPACITEIT VAN DEZE INDUSTRIE EN DE OMVANG VAN DE VRAAG , HETGEEN HEEFT GELEID TOT LAGE PRIJZEN ;

OVERWEGENDE DAT DE SCHEEPSBOUWONDERNEMINGEN VAN DE GEMEENSCHAP ZICH DAARDOOR VERPLICHT HEBBEN GEZIEN VEELVULDIG HUN FINANCIELE RESERVES AAN TE SPREKEN OM ORDERS TE KRIJGEN , WAARDOOR HUN MOGELIJKHEDEN OM DE NODIGE STRUCTURELE AANPASSING TOT STAND TE BRENGEN TEN EINDE OP LANGERE TERMIJN BESTAND TE ZIJN TEGEN DE HEERSENDE MARKTVOORWAARDEN , WERDEN VERMINDERD ;

OVERWEGENDE DAT IN DE RESOLUTIE VAN DE RAAD VAN 19 SEPTEMBER 1978 BETREFFENDE DE SANERING VAN DE SCHEEPSBOUWSECTOR ( 4 ) WERD GEWEZEN OP DE NOODZAAK OM BINNEN DE GEMEENSCHAP EEN GEZONDE EN CONCURRERENDE SCHEEPSBOUWBEDRIJFSTAK IN STAND TE HOUDEN , WAARVAN DE BEDRIJVIGHEID IN VERHOUDING STAAT TOT DE BETEKENIS VAN HET HANDELSVERKEER OVER ZEE VAN DE GEMEENSCHAP EN WAARIN HAAR ECONOMISCHE , MAATSCHAPPELIJKE EN STRATEGISCHE BETEKENIS TOT UITING KOMT ;

OVERWEGENDE DAT EEN CONCURRERENDE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE VOOR DE GEMEENSCHAP VOLSTREKT NOODZAKELIJK IS ; DAT DEZE BIJDRAAGT TOT DE ECONOMISCHE EN SOCIALE ONTWIKKELING VAN DE GEMEENSCHAP AANGEZIEN ZIJ EEN BELANGRIJKE MARKT VORMT VOOR EEN AANTAL BEDRIJFSTAKKEN , DAARONDER BEGREPEN DIE MET EEN HOOG ONTWIKKELDE TECHNOLOGIE , EN EVENEENS BIJDRAAGT TOT DE HANDHAVING VAN DE WERKGELEGENHEID IN EEN AANTAL GEBIEDEN WAARVAN SOMMIGE REEDS GEBUKT GAAN ONDER EEN HOGE WERKLOOSHEID ; DAT ZULKS EVENEENS GELDT VOOR DE VERBOUWING EN DE REPARATIE VAN SCHEPEN ;

OVERWEGENDE DAT , WANNEER DE SITUATIE IN DE SECTOR NORMAAL IS , HANDHAVING VAN DE PRODUKTIESTEUN NIET GERECHTVAARDIGD IS OMDAT DEZE IN HOOFDZAAK EEN CONSERVERENDE WERKING HEEFT EN HET CONCURRENTIEVERMOGEN VAN DE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE IN DE GEMEENSCHAP NIET DUURZAAM KAN VERGROTEN ;

OVERWEGENDE EVENWEL DAT DE AANHOUDENDE CRISIS DERMATE ERNSTIGE GEVOLGEN HEEFT VOOR DE SCHEEPSBOUWSECTOR IN DE GEMEENSCHAP DAT ONMIDDELLIJKE AFSCHAFFING VAN DE STEUN ONMOGELIJK KAN ZIJN ; DAT IMMERS DE STRUCTUUR VAN DE SECTOR GELEIDELIJK MOET KUNNEN WORDEN AANGEPAST AAN DE HEERSENDE MARKTOMSTANDIGHEDEN ;

OVERWEGENDE DAAROM DAT DE PRODUKTIESTEUN EEN OVERGANGSKARAKTER MOET DRAGEN EN DEGRESSIEF MOET ZIJN , ZODAT DE ONDERNEMINGEN WORDEN AANGESPOORD HET NODIGE TE DOEN OM ALTHANS NA VERLOOP VAN TIJD CONCURREREND TE WORDEN ; DAT DEZE STEUN PERMANENT MOET WORDEN GECONTROLEERD OM INTRACOMMUNAUTAIRE CONCURRENTIEVERVALSINGEN TE VOORKOMEN ; DAT TOEKENNING VAN DIE STEUN MOET WORDEN GEKOPPELD AAN DE VERWEZENLIJKING VAN DOELSTELLINGEN , GERICHT OP HERSTRUCTURERING ; DAT IN DIT KADER DE HERSTRUCTURERINGSINSPANNINGEN NIET BEPERKT BLIJVEN TOT MAATREGELEN TER INKRIMPING VAN PRODUKTIE EN VERMINDERING VAN HET AANTAL ARBEIDSPLAATSEN EN DE PRODUKTIECAPACITEIT , MAAR ALLE MAATREGELEN OMVATTEN OM DE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE CONCURREREND TE MAKEN ; DAT BIJ DE BEOORDELING VAN DE VERMINDERING VAN DE PRODUKTIECAPACITEIT REKENING DIENT TE WORDEN GEHOUDEN MET REEDS GEDANE INSPANNINGEN ;

OVERWEGENDE DAT DE MEESTE LID-LANDEN VAN DE OESO TEN EINDE HET HOOFD TE BIEDEN AAN DE HUIDIGE MOEILIJKHEDEN EN MET NAME AAN DE CONCURRENTIEVERVALSINGEN IN DEZE SECTOR , EEN BIJDRAGE HEBBEN GELEVERD OM DE BELANGRIJKE STRUCTURELE EVENWICHTSVERSTORING TE ONDERVANGEN DOOR VERLAGING VAN DE WERELDSCHEEPSBOUWCAPACITEIT ; DAT DEZE CAPACITEITSVERMINDERING MET ZO WEINIG MOGELIJK SCHADE EN OP ZO BILLIJK MOGELIJKE WIJZE MOET GESCHIEDEN ; DAT DE LIDLANDEN BEPAALDE VOORWAARDEN UIT DE RESOLUTIE VAN DE OESO-RAAD INZAKE KREDIETFACILITEITEN HEBBEN AANGEPAST TEN EINDE DEZE RESOLUTIE MEER IN OVEREENSTEMMING TE BRENGEN MET DE HUIDIGE ONTWIKKELING VAN DE MARKT ;

OVERWEGENDE DAT RICHTLIJN 78/338/EEG TIJDENS HAAR TOEPASSINGSDUUR HEEFT BIJGEDRAGEN TOT VERMINDERING VAN DE CONCURRENTIEVERVALSINGEN TUSSEN LID-STATEN ; DAT DE GEMEENSCHAP OP GROND VAN DEZE RICHTLIJN EEN GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT HEEFT KUNNEN INNEMEN IN DE BESPREKINGEN MET ANDERE SCHEEPSBOUWLANDEN ;

OVERWEGENDE DAT DE PRODUKTIESTRUCTUREN GELEIDELIJK MOETEN WORDEN AANGEPAST AAN DE NIEUWE MARKTOMSTANDIGHEDEN , ZODAT DE ONDERNEMINGEN DE ALGEMENE ECONOMISCHE ONTWIKKELING KUNNEN VOLGEN EN ZONDER STEUN VAN OVERHEIDSWEGE HET HOOFD KUNNEN BIEDEN AAN DE CONCURRENTIE OP DE WERELDMARKT ; DAT DEZE GELEIDELIJKE AANPASSING VAN DE PRODUKTIESTRUCTUREN VERGEZELD DIENT TE GAAN VAN MAATREGELEN OM DE AANPASSING UIT EEN OOGPUNT VAN WERKGELEGENHEID EN OP SOCIAAL VLAK GEMAKKELIJKER TE DOEN VERLOPEN ;

OVERWEGENDE VOORTS DAT MET HET OOG OP EEN DOELTREFFEND OPTREDEN GERICHT OP HET OPHEFFEN VAN CONCURRENTIEVERVALSINGEN , EEN OPLOSSING NODIG IS DIE ALLE STEUNMAATREGELEN OMVAT DIE DIRECT OF INDIRECT DE CONCURRENTIE - EN HANDELSVOORWAARDEN OP DE MARKT VAN DE BOUW , VERBOUWING EN REPARATIE VAN SCHEPEN BEINVLOEDEN ;

OVERWEGENDE DAT HET DIENSTIG IS DE STEUNMAATREGELEN MET HET KARAKTER VAN EEN REDDINGSOPERATIE TE BEPALEN DIE EEN TIJDELIJKE OPLOSSING MOETEN BIEDEN VOOR DE INSTANDHOUDING VAN EEN ONDERNEMING VOOR DE BOUW , VERBOUWING EN REPARATIE VAN SCHEPEN TEN EINDE HET HOOFD TE BIEDEN AAN NIJPENDE SOCIALE PROBLEMEN ;

OVERWEGENDE DAT , GEZIEN DE VOORTDURENDE CRISIS IN DE SCHEEPSBOUWSECTOR , STEUNMAATREGELEN MOETEN WORDEN VASTGESTELD OM DE OMSCHAKELING OF DE VOLLEDIGE OF GEDEELTELIJKE STOPZETTING VAN DE BEDRIJVIGHEID VAN SCHEEPSWERVEN TE BEVORDEREN ONDER ZO BILLIJK MOGELIJKE SOCIALE OMSTANDIGHEDEN ; DAT TE DIEN EINDE DE LID-STATEN EN DE COMMISSIE EVENALS TOT OP HEDEN ZULLEN SAMENWERKEN OM ZOVEEL MOGELIJK HET HOOFD TE BIEDEN AAN DE SOCIALE PROBLEMEN EN DE EVENTUELE REGIONALE GEVOLGEN VAN DE HERSTRUCTURERING VAN DE SCHEEPSBOUW-EN DE SCHEEPSREPARATIE-INDUSTRIE ; DAT DE LID-STATEN ZICH ZULLEN BEIJVEREN OM DE COMMISSIE ZO SPOEDIG MOGELIJK IN KENNIS TE STELLEN VAN MET NAME DE PROJECTEN VOOR OMSCHAKELING EN VOLLEDIGE OF GEDEELTELIJKE STOPZETTING VAN SCHEEPSBOUW - OF SCHEEPSREPARATIEACTIVITEITEN ;

OVERWEGENDE DAT DE AAN NATIONALE REDERS VERLEENDE STEUN VOOR DE AANKOOP VAN NIEUWE ZEESCHEPEN GEEN CONCURRENTIEVERVALSINGEN MAG VEROORZAKEN TUSSEN NATIONALE SCHEEPSWERVEN EN WERVEN VAN DE ANDERE LID-STATEN ;

OVERWEGENDE DAT DE STEUNELEMENTEN DIE EVENTUEEL ZIJN VERVAT IN FINANCIERINGSMAATREGELEN VAN DE LID-STATEN TEN AANZIEN VAN SCHEEPSBOUW - EN SCHEEPSREPARATIEONDERNEMINGEN DIE ZIJ RECHTSTREEKS OF INDIRECT CONTROLEREN , EVENEENS AAN DE BEPALINGEN VAN DEZE RICHTLIJN MOETEN VOLDOEN ,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :

ARTIKEL 1

VOOR DE TOEPASSING VAN DE ARTIKELEN 3 TOT EN MET 10 WORDT VERSTAAN ONDER :

A ) SCHEEPSBOUW :

DE BOUW IN DE GEMEENSCHAP VAN DE VOLGENDE ZEESCHEPEN MET METALEN CASCO :

  • KOOPVAARDIJSCHEPEN VOOR HET VERVOER VAN PASSAGIERS EN/OF GOEDEREN VAN 150 BRUTO REGISTERTON OF MEER ;
  • VISSERIJSCHEPEN VAN 150 BRUTO REGISTERTON OF MEER ;
  • BAGGERMOLENS OF ANDERE SCHEPEN VOOR WERK TER ZEE VAN 150 BRUTO REGISTERTON OF MEER , MET UITZONDERING VAN BOORPLATFORMS ;
  • SLEEPBOTEN VAN 365 KW OF MEER ;

B ) SCHEEPSVERBOUWING :

DE VERBOUWING VAN ZEESCHEPEN MET METALEN CASCO VAN 1 000 BRUTO REGISTERTON OF MEER , VOOR ZOVER DE UITGEVOERDE WERKZAAMHEDEN EEN RADICALE WIJZIGING VAN HET LAADPLAN , DE ROMP OF HET VOORTSTUWINGSMECHANISME MEEBRENGEN ;

C ) SCHEEPSREPARATIE :

DE REPARATIE VAN DE SUB A ) GENOEMDE ZEESCHEPEN ;

D ) VERKOOP :

IEDERE VERKOOP VAN DE SUB A ) GENOEMDE ZEESCHEPEN ;

E ) STEUNMAATREGELEN :

DE IN DE ARTIKELEN 92 EN 93 VAN HET VERDRAG BEDOELDE STEUNMAATREGELEN VAN DE STATEN ; ONDER DIT BEGRIP VALLEN NIET ALLEEN DE DOOR DE STAAT ZELF , MAAR OOK DE DOOR GEDECENTRALISEERDE PUBLIEKRECHTELIJKE ORGANEN TOEGEKENDE STEUN EN DE STEUNELEMENTEN DIE EVENTUEEL ZIJN VERVAT IN DE FINANCIERINGSMAATREGELEN VAN DE LID-STATEN TEN AANZIEN VAN DE RECHTSTREEKS OF ZIJDELINGS DOOR HEN GECONTROLEERDE SCHEEPSBOUW - EN SCHEEPSREPARATIEONDERNEMINGEN DIE NIET IN AANMERKING KOMEN VOOR HET TER BESCHIKKING STELLEN VAN RISICODRAGEND KAPITAAL VOLGENS DE IN EEN MARKTECONOMIE NORMALE VENNOOTSCHAPSGEBRUIKEN .

DEZE STEUNMAATREGELEN KUNNEN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN AANGEMERKT , MITS ZIJ VOLDOEN AAN DE IN DEZE RICHTLIJN GENOEMDE UITZONDERINGSCRITERIA .

ARTIKEL 2

KREDIETFACILITEITEN

STEUNMAATREGELEN IN DE VORM VAN KREDIETFACILITEITEN TEN BEHOEVE VAN DE VERKOOP OF VERBOUWING VAN SCHEPEN KUNNEN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN BESCHOUWD , MITS ZIJ IN OVEREENSTEMMING ZIJN MET DE RESOLUTIE VAN DE OESO-RAAD VAN 30 JANUARI 1980 OF MET DE AKKOORDEN DIE EVENTUEEL IN DE PLAATS DAARVAN ZULLEN KOMEN .

ARTIKEL 3

INVESTERINGSSTEUN

DE LID-STATEN VERLENEN GEEN SECTORIELE STEUN AAN DE OPRICHTING VAN NIEUWE SCHEEPSWERVEN OF TEN BEHOEVE VAN INVESTERINGEN IN EEN BESTAANDE SCHEEPSWERF WAARDOOR HUN SCHEEPSBOUWCAPACITEIT ZOU KUNNEN STIJGEN .

BIJ DE TOEPASSING VAN DE ALGEMENE OF REGIONALE STEUNREGELINGEN VOOR INVESTERINGEN IN DE SCHEEPSBOUWSECTOR TREFFEN DE LID-STATEN ALLE MAATREGELEN OM ERVOOR TE ZORGEN DAT DEZE GESTEUNDE INVESTERINGEN NIET LEIDEN TOT CAPACITEITSSTIJGINGEN VAN DE SECTOR IN EEN LID-STAAT OF TOT HET SCHEPPEN VAN NIET DUURZAME WERKGELEGENHEID . DAARTOE MOETEN DE PLANNEN VOOR EEN DERGELIJKE TOEPASSING VAN DE ALGEMENE OF REGIONALE STEUNREGELINGEN DIE LEIDEN TOT CAPACITEITSSTIJGINGEN IN DE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE VAN EEN LID-STAAT , TEN MINSTE 30 WERKDAGEN VOOR DE UITVOERING ERVAN AAN DE COMMISSIE WORDEN MEDEGEDEELD .

DE LID-STATEN DOEN DE COMMISSIE HUN BESLUITEN TOEKOMEN INZAKE STEUNVERLENING AAN INVESTERINGEN IN SCHEEPSBOUW - , VERBOUWINGS - OF REPARATIEWERVEN VOOR ZOVER HET BEDRAG VAN DEZE INVESTERINGEN MEER DAN 5 MILJOEN EUROPESE REKENEENHEDEN BEDRAAGT . DEZE TOEZENDING GESCHIEDT OVEREENKOMSTIG DE PROCEDURE VAN ARTIKEL 10 .

ARTIKEL 4

STEUNMAATREGELEN OM EEN ONDERNEMING TE REDDEN

STEUNMAATREGELEN DIE HET KARAKTER DRAGEN VAN EEN REDDINGSOPERATIE WAARMEDE DE INSTANDHOUDING VAN EEN ONDERNEMING VOOR DE BOUW , DE VERBOUWING OF DE REPARATIE VAN SCHEPEN WORDT BEOOGD IN AFWACHTING VAN EEN DEFINITIEVEOPLOSSING VAN DE PROBLEMEN WAARMEDE DEZE ONDERNEMING TE KAMPEN HEEFT EN DIENEN OM HET HOOFD TE BIEDEN AAN NIJPENDE SOCIALE PROBLEMEN EN DE EVENTUEEL DAARUIT VOORTVLOEIENDE REGIONALE GEVOLGEN KUNNEN UIT HOOFDE VAN DEZE RICHTLIJN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN BESCHOUWD .

DE COMMISSIE VERGEWIST ZICH ERVAN OF DEZE STEUNMAATREGELEN DE VOORWAARDEN WAARONDER HET HANDELSVERKEER PLAATSVINDT , NIET ZODANIG VERANDEREN DAT HET GEMEENSCHAPPELIJK BELANG WORDT GESCHAAD EN GEEN AFBREUK DOEN AAN DE BIJ DEZE RICHTLIJN , INZONDERHEID BIJ ARTIKEL 6 , VASTGESTELDE REGELS .

ARTIKEL 5

STEUNMAATREGELEN OM HET HOOFD TE BIEDEN AAN DE SOCIALE EN REGIONALE GEVOLGEN VAN DE HERSTRUCTURERING

TEN EINDE MET NAME HET HOOFD TE BIEDEN AAN DE SOCIALE EN DE EVENTUELE REGIONALE GEVOLGEN VAN DE HERSTRUCTURERING , KUNNEN STEUNMAATREGELEN TER DEKKING VAN DE NORMALE KOSTEN VAN DE MAATREGELEN IN VERBAND MET OMSCHAKELING NAAR ANDERE DAN DE IN ARTIKEL 1 , SUB A ) , B ) EN C ) , GENOEMDE ACTIVITEITEN EN DE VOLLEDIGE OF GEDEELTELIJKE SLUITING VAN SCHEEPSBOUW - OF SCHEEPSREPARATIEWERVEN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN BESCHOUWD . TEN EINDE DE COMMISSIE IN STAAT TE STELLEN ZICH EEN OORDEEL TE VORMEN OVER DE GEVOLGEN VAN DERGELIJKE OMSCHAKELINGSMAATREGELEN OF VAN DE STOPZETTING VAN BEDRIJVIGHEID , DOEN DE LID-STATEN DE COMMISSIE OP HAAR VERZOEK DE INLICHTINGEN TOEKOMEN WAAROVER ZIJ DIENAANGAANDE BESCHIKKEN .

ARTIKEL 6

STEUNMAATREGELEN TER BESTRIJDING VAN DE CRISIS

1 . STEUNMAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN DE SCHEEPSBOUW KUNNEN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN BESCHOUWD WANNEER SPRAKE IS VAN PRODUKTIESTEUN TER BESTRIJDING VAN DE GEVOLGEN VAN DE CRISIS DIE GEKENMERKT WORDT DOOR EEN ONGUNSTIGE ONTWIKKELING VAN HET ORDERBESTAND MET ALS GEVOLG EEN AANZIENLIJKE ONDERBENUTTING VAN PRODUKTIEMIDDELEN . DEZE STEUNMAATREGELEN MOETEN EEN DEGRESSIEF KARAKTER DRAGEN ; DE TOEKENNING ERVAN MOET WORDEN GEKOPPELD AAN DE VERWEZENLIJKING VAN DOELSTELLINGEN GERICHT OP HERSTRUCTURERING VAN DE SECTOR , MET ALS DOEL DE INDUSTRIE CONCURREREND TE MAKEN EN IN STAAT TE STELLEN OP DEN DUUR ZONDER STEUN TE FUNCTIONEREN .

2 . BIJ DE BEOORDELING VAN DE VERENIGBAARHEID VAN DEZE MAATREGELEN MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT EN IN HET BIJZONDER VAN DE HOOGTE VAN DE STEUN , HOUDT DE COMMISSIE MET NAME REKENING MET DE MARKTSITUATIE , DE ERNST VAN DE CRISIS , UITGAANDE VAN HET RESTERENDE WERKVOLUME VAN DE SCHEEPSWERVEN , EN MET DE NOODZAAK DE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE AAN TE PASSEN AAN DE OMSTANDIGHEDEN OP DE MARKT EN DE EISEN DIE DEZE MARKT STELT . VOORTS GAAT ZIJ NA OF DE BETREFFENDE AANPASSING VAN DE INDUSTRIE VERGELIJKBAAR IS MET DE AANPASSING IN DE ANDERE LID-STATEN .

BIJ DEZE BEOORDELING WORDT REKENING GEHOUDEN MET ALLE STEUNMAATREGELEN VAN DE BETROKKEN LID-STAAT VOOR DE BOUW , DE VERKOOP EN DE VERWERVING VAN ZEESCHEPEN , VOOR ZOVER DEZE MAATREGELEN VAN INVLOED ZIJN OP DE SCHEEPSBOUWSECTOR . DE COMMISSIE HOUDT BIJ DIT ONDERZOEK OOK REKENING MET DE BEGROTINGSMIDDELEN DIE VOOR AL DEZE STEUNMAATREGELEN EN MET NAME VOOR DIE TER BESTRIJDING VAN DE CRISIS , ZIJN BESTEMD .

3 . DE COMMISSIE BEOORDEELT HET MAXIMUMNIVEAU VAN DE STEUN DAT IN DE GEVALLEN VAN TOEPASSING VAN DE VERSCHILLENDE STEUNREGELINGEN MAG WORDEN VERLEEND . OVERSCHRIJDING VAN DIT NIVEAU KAN SLECHTS BIJ WIJZE VAN UITZONDERING , NA KENNISGEVING AAN DE COMMISSIE , WORDEN TOEGESTAAN .

TOT DERGELIJKE UITZONDERLIJKE TOEPASSINGEN MAG SLECHTS MET INSTEMMING VAN DE COMMISSIE WORDEN OVERGEGAAN . DE COMMISSIE BEPAALT HAAR STANDPUNT ZO SPOEDIG MOGELIJK , MET INACHTNEMING VAN DE URGENTIE VAN ELK AFZONDERLIJK GEVAL EN UITERLIJK 30 WERKDAGEN NA DE KENNISGEVING .

BIJ HET BEPALEN VAN DE DEGRESSIVITEIT VAN HET MAXIMUMNIVEAU VAN DE STEUN HOUDT DE COMMISSIE REKENING MET HET MAXIMUM UITGANGSNIVEAU EN MET DE ACUUTHEID VAN DE CRISIS IN DE BETROKKEN LID-STAAT .

4 . INDIVIDUELE STEUNPROJECTEN IN HET KADER VAN DE IN LID 1 BEDOELDE MAATREGELEN MOETEN , WANNEER SPRAKE IS VAN EEN AANBOD VAN EEN WERF IN EEN ANDERE LID-STAAT , VOORAF TER KENNIS VAN DE COMMISSIE WORDEN GEBRACHT DIE BINNEN 30 DAGEN NA KENNISGEVING VAN DE PROJECTEN EEN STANDPUNT INNEEMT . DERGELIJKE PROJECTEN MOGEN NIET TEN UITVOER WORDEN GELEGD VOORDAT DE COMMISSIE HAAR TOESTEMMING HEEFT GEGEVEN . DE COMMISSIE VERGEWIST ZICH ERVAN DAT DEZE STEUNMAATREGELEN DE VOORWAARDEN WAARONDER HET HANDELSVERKEER PLAATSVINDT , NIET ZODANIG VERANDEREN DAT HET GEMEENSCHAPPELIJK BELANG WORDT GESCHAAD .

DE LID-STATEN DOEN AAN DE COMMISSIE EEN UITSLUITEND DOOR HAAR TE GEBRUIKEN TABEL TOEKOMEN WAARIN DE BESLUITEN TOT VERLENING VAN STEUN ALS BEDOELD IN LID 1 , ALSMEDE EEN SCHATTING VAN HET VERWACHTE EFFECT WORDEN VERMELD . DEZE KENNISGEVING GESCHIEDT OVEREENKOMSTIG DE PROCEDURE VAN ARTIKEL 10 .

DE COMMISSIE GAAT OP BASIS VAN DE IN DIT ARTIKEL BEDOELDE GEGEVENS EN DE STAND VAN DE ONDERPORTEFEUILLES VAN DE SCHEEPSWERVEN IN DE BETROKKEN LID-STAAT NA OF DE BEMOEIINGEN TER VERWEZENLIJKING VAN DE IN LID 1 GENOEMDE DOELSTELLINGEN GERICHT OP HERSTRUCTURERING , EN DE TOEGEPASTE CRISISMAATREGELEN METTERDAAD EN OP BILLIJKE WIJZE BIJDRAGEN TOT DE AANPASSING VAN DE SECTOR AAN DE NIEUWE OMSTANDIGHEDEN OP DE WERELDMARKT VAN DE SCHEEPSBOUW .

ARTIKEL 7

STEUNMAATREGELEN EN INTERVENTIES IN DE VORM VAN PRIJSGARANTIES KUNNEN UIT HOOFDE VAN DEZE RICHTLIJN ALS VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT WORDEN BESCHOUWD , BEHOUDENS DE IN ARTIKEL 6 VERMELDE VOORWAARDEN .

ARTIKEL 8

1 . DE AAN REDERS VAN EEN LID-STAAT VERLEENDE STEUN IN VERBAND MET DE AANKOOP VAN EEN NIEUW SCHIP MAG BIJ DE PLAATSING VAN DE ORDERS NIET LEIDEN TOT CONCURRENTIEVERVALSINGEN TUSSEN NATIONALE WERVEN EN WERVEN VAN ANDERE LID-STATEN .

2 . STEUN IN VERBAND MET DE AANKOOP VAN EEN NIEUW SCHIP MAG GEEN AFBREUK DOEN AAN DE MET NAME IN ARTIKEL 6 VASTGESTELDE REGELS EN AAN DE DOELSTELLINGEN VAN DEZE RICHTLIJN DIE INZONDERHEID EEN AANPASSING BEOGEN VAN DE SCHEEPSBOUWINDUSTRIE AAN DE HEERSENDE MARKTVOORWAARDEN .

3 . WANNEER DE COMMISSIE VASTSTELT DAT EEN VAN DEZE SITUATIES ZICH KAN VOORDOEN , ONDERZOEKT ZIJ ALLE DOOR EEN LID-STAAT INGESTELDE STEUNMAATREGELEN VOOR DE BOUW , DE VERKOOP EN DE AANKOOP VAN SCHEPEN .

4 . DEZE BEPALINGEN LOPEN GEENSZINS VOORUIT OP MOGELIJKE TOEKOMSTIGE REGELINGEN VAN DE GEMEENSCHAP INZAKE STEUNVERLENING AAN REDERS .

5 . WANNEER DE STEUN AAN DE NATIONALE REDERS OP SELECTIEVE WIJZE WORDT VERLEEND , BRENGEN DE LID-STATEN HIEROVER VERSLAG UIT . DIT VERSLAG VERMELDT HET TOTAAL DER GESTEUNDE ORDERS EN HET GEDEELTE DAT TOEVALT AAN NATIONALE WERVEN . IN ELK APART GEVAL DIENT HET STEUNVOLUME TE WORDEN AANGEGEVEN .

DE VERSLAGEN WORDEN MEEGEDEELD OVEREENKOMSTIG DE PROCEDURE VAN ARTIKEL 10 . OP BASIS VAN DE HAAR VERSTREKTE GEGEVENS STELT DE COMMISSIE PERIODIEK EEN VERSLAG OP WAARIN DE INLICHTINGEN BETREFFENDE INDIVIDUELE GEVALLEN IN DE VORM VAN EEN SAMENVATTING ZIJN VERWERKT .

DEZE VERSLAGEN WORDEN MET DE LID-STATEN BESPROKEN TEN EINDE NA TE GAAN OF ER GEEN DISCRIMINATIE IN DE SCHEEPSBOUWSECTOR PLAATSVINDT TEN GEVOLGE VAN DE TOEKENNING VAN DEZE STEUN .

ARTIKEL 9

STEUN DIE OVEREENKOMSTIG DEZE RICHTLIJN VERSTREKT WORDT MAG NIET GEBONDEN ZIJN AAN DISCRIMINERENDE VOORWAARDEN TEN AANZIEN VAN PRODUKTEN VAN OORSPRONG UIT ANDERE LID-STATEN .

ARTIKEL 10

ONVERMINDERD DE BIJZONDERE BEPALINGEN VAN DEZE RICHTLIJN ZIJN DE ARTIKELEN 92 EN 93 VAN HET EEG-VERDRAG TEN VOLLE VAN TOEPASSING OP DE BOUW , DE VERBOUWING EN DE REPARATIE VAN SCHEPEN .

OVEREENKOMSTIG ARTIKEL 93 , LID 3 , VAN HET VERDRAG , MOETEN DE IN DEZE RICHTLIJN BEDOELDE STEUNPROJECTEN VAN DE LID-STATEN AAN DE COMMISSIE WORDEN MEDEGEDEELD ALVORENS ZIJ TEN UITVOER WORDEN GELEGD . DER GELIJKE STEUNMAATREGELEN MOGEN NIET TEN UITVOER WORDEN GELEGD VOORDAT DE COMMISSIE HAAR TOESTEMMING HEEFT GEGEVEN .

DE PERIODIEKE MEDEDELINGEN DIE DE LID-STATEN KRACHTENS DEZE RICHTLIJN MOETEN VERSTREKKEN VINDEN HALFJAARLIJKS PLAATS , EN WEL OP 1 MAART VOOR GEDURENDE HET TWEEDE HALFJAAR VAN HET AFGELOPEN KALENDERJAAR GENOMEN BESLUITEN EN OP 1 SEPTEMBER VOOR BESLUITEN DIE ZIJN GENOMEN GEDURENDE HET EERSTE HALFJAAR VAN HET LOPENDE KALENDERJAAR .

OP BASIS VAN DE HAAR MEDEGEDEELDE GEGEVENS STELT DE COMMISSIE PERIODIEK EEN ALGEMEEN VERSLAG OP DAT EEN BESPREKING MET DE NATIONALE DESKUNDIGEN MOGELIJK MOET MAKEN . IN DIT VERSLAG WORDT MET NAME HET MAXIMUMNIVEAU VAN DE STEUN VERMELD DAT TIJDENS DE DOOR HET VERSLAG BESTREKEN PERIODE IN ELKE LID-STAAT IS TOEGEPAST .

DE LID-STATEN DOEN PERIODIEK EEN VERSLAG AAN DE COMMISSIE TOEKOMEN OVER DE VERWEZENLIJKING VAN DE DOELSTELLINGEN INZAKE HERSTRUCTURERING VAN DE SCHEEPSBOUW . DE COMMISSIE STELT VOOR IEDERE LID-STAAT DE INDIENINGSDATUM VAN DIT VERSLAG VAST ; IN DIT VERSLAG DIENEN DE RESULTATEN TE WORDEN AANGEGEVEN DIE DOOR DE TOEPASSING VAN DE IN DEZE RICHTLIJN BEDOELDE STEUN ZIJN VERKREGEN .

ARTIKEL 11

DEZE RICHTLIJN IS VAN TOEPASSING TOT EN MET 31 DECEMBER 1982 .

ARTIKEL 12

DEZE RICHTLIJN IS GERICHT TOT DE LID-STATEN .

GEDAAN TE LUXEMBURG , 28 APRIL 1981 .

VOOR DE RAAD

DE VOORZITTER

J . DE KONING

( 1 ) PB NR . C 28 VAN 9 . 2 . 1981 , BLZ . 35 .

( 2 ) PB NR . C 353 VAN 31 . 12 . 1980 , BLZ . 25 .

( 3 ) PB NR . L 98 VAN 11 . 4 . 1978 , BLZ . 19 .

( 4 ) PB NR . C 229 VAN 27 . 9 . 1978 , BLZ . 1 .

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.