Besluit 2002/1376 - Wijziging van Beschikking nr. 1336/97/EG betreffende een geheel van richtsnoeren voor trans-Europese telecommunicatienetwerken

Inhoudsopgave

  1. Wettekst
  2. 32002D1376

1.

Wettekst

Avis juridique important

|

2.

32002D1376

Beschikking nr. 1376/2002/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2002 tot wijziging van Beschikking nr. 1336/97/EG betreffende een geheel van richtsnoeren voor trans-Europese telecommunicatienetwerken

Publicatieblad Nr. L 200 van 30/07/2002 blz. 0001 - 0004

Beschikking nr. 1376/2002/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 12 juli 2002

tot wijziging van Beschikking nr. 1336/97/EG betreffende een geheel van richtsnoeren voor trans-Europese telecommunicatienetwerken

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 156,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Artikel 14 van Beschikking nr. 1336/97/EG van het Europees Parlement en de Raad(4) bepaalt dat de Commissie om de drie jaar een verslag over de tenuitvoerlegging van deze beschikking dient voor te leggen aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's.
  • (2) 
    De Commissie heeft dit verslag voorgelegd op 10 december 2001.
  • (3) 
    Artikel 14 van voornoemde beschikking bepaalt dat de Commissie de nodige voorstellen dient in te dienen voor de herziening van bijlage I op basis van de technische ontwikkelingen en de opgedane ervaring.
  • (4) 
    In speciaal verslag nr. 9/2000 van de Rekenkamer worden aanbevelingen gedaan die aan de orde zijn gesteld in het verslag van de Commissie.
  • (5) 
    De Commissie heeft in haar mededeling inzake een initiatief van de Commissie voor de bijzondere Europese Raad van Lissabon op 23 en 24 maart 2000 het eEurope-initiatief uiteengezet, daarbij de nadruk leggend op de sociale dimensie van de informatiemaatschappij.
  • (6) 
    De Raad heeft op 28 januari 2002 een resolutie aangenomen betreffende een gemeenschappelijke aanpak en specifieke acties inzake netwerk- en informatiebeveiliging(5).
  • (7) 
    Bijlage I van Beschikking nr. 1336/97/EG dient derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd.
  • (8) 
    De maatregelen voor de tenuitvoerlegging van deze beschikking moeten worden aangenomen overeenkomstig Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden(6),

HEBBEN DE VOLGENDE BESCHIKKING VASTGESTELD:

Artikel 1

Beschikking nr. 1336/97/EG wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Aan artikel 1 wordt de volgende alinea toegevoegd: "In deze beschikking wordt onder 'telecommunicatie-infrastructuur' verstaan de netwerken voor elektronische datatransmissie en de diensten die daar gebruik van maken.";
  • 2. 
    artikel 8 wordt vervangen door: "Artikel 8
  • 1. 
    De Raad wordt bijgestaan door een comité (hierna 'comité').
  • 2. 
    Wanneer naar dit lid wordt verwezen, is de procedure van de artikelen 5 en 7 van Besluit 1999/468/EG van toepassing, met inachtneming van artikel 8 daarvan.

De in artikel 5, lid 6, van Besluit 1999/468/EG bedoelde periode wordt vastgesteld op drie maanden.

  • 3. 
    Het comité stelt zijn reglement van orde vast.";
  • 3. 
    artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
  • a) 
    lid 1 wordt vervangen door: "1. De Commissie brengt vóór 31 januari 2005 aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's verslag uit over de uitvoering die tussen juli 2000 en juni 2004 aan de beschikking is gegeven.";
  • b) 
    lid 4 wordt vervangen door: "4. Indien uiterlijk op 31 december 2006 geen besluit is genomen, wordt bijlage I geacht te zijn vervallen, met uitzondering van de reeds vóór die datum in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen gepubliceerde uitnodigingen tot het indienen van voorstellen.";
  • 4. 
    bijlage I wordt vervangen door de bijlage bij deze beschikking.

Artikel 2

Deze beschikking is gericht tot de lidstaten.

Gedaan te Brussel, 12 juli 2002.

Voor het Europees Parlement

De voorzitter

  • P. 
    Cox

Voor de Raad

De voorzitter

  • P. 
    S. Møller
  • (1) 
    PB C 103 E van 30.4.2002, blz. 23.
  • (2) 
    Advies uitgebracht op 29 mei 2002 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
  • (3) 
    Advies van het Europees Parlement van 14 mei 2002 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad van 18 juni 2002.
  • (4) 
    PB L 183 van 11.7.1997, blz. 12.
  • (5) 
    PB C 43 van 16.2.2002, blz. 2.
  • (6) 
    PB L 184 van 17.7.1999, blz. 23.

BIJLAGE

"BIJLAGE I

AANWIJZING VAN DE PROJECTEN VAN GEMEENSCHAPPELIJK BELANG

  • 1. 
    Trans-Europese telecommunicatienetwerken dragen bij tot de invoering van innovatieve trans-Europese diensten van algemeen belang. De diensten leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van de informatiemaatschappij in termen van groei, werkgelegenheid, sociale samenhang en participatie van eenieder in de kenniseconomie.
  • 2. 
    TEN-Telecom steunt de technische en economische haalbaarheid, de validatie en de invoering van diensten. Diensten moeten innovatief zijn, trans-Europees en gebaseerd op bewezen technologieën:
  • een dienst kan in verschillende lidstaten worden geïntroduceerd met een geëigende aanpassing in elke staat;
  • een dienst die al zonder steun uit hoofde van dit programma is ingevoerd in één lidstaat kan worden uitgebreid naar andere lidstaten;
  • een dienst kan worden ingevoerd in een enkele lidstaat van aantoonbaar trans-Europees belang.
  • 3. 
    Om een dienst trans-Europees te laten zijn, zal de deelneming van organisaties uit meer dan één lidstaat en de invoering van de dienst in meer dan één lidstaat - hoewel niet verplicht - worden aangemoedigd.
  • 4. 
    In die context zullen projecten van gemeenschappelijk belang worden aangewezen op basis van hun operationele vermogen om de in deze beschikking vastgestelde doelstellingen te ondersteunen.
  • 5. 
    De hieronder beschreven projecten van gemeenschappelijk belang bevinden zich op drie niveaus, en vormen aldus een consistente structuur:
  • i) 
    Toepassingen

Toepassingen komen tegemoet aan de behoeften van de gebruiker, rekening houdend met cultuur- en taalverschillen en de vereisten inzake toegang voor gehandicapten. Waar nodig wordt rekening gehouden met de bijzondere behoeften van minder ontwikkelde of dunbevolkte regio's. Er wordt gebruikgemaakt van de mogelijkheden van breedbandige, mobiele en andere communicatienetwerken.

  • ii) 
    Algemene diensten

Algemene diensten steunen de gemeenschappelijke vereisten van toepassingen door te voorzien in gemeenschappelijke instrumenten voor de ontwikkeling en implementatie van nieuwe toepassingen op basis van interoperabele normen. Zij verschaffen diensten voor de overdracht en integriteit van gegevens over verschillende netwerken, met inbegrip van breedbandige en mobiele netwerken.

  • iii) 
    Interconnectie en interoperabiliteit van netwerken

Er zal steun worden verleend voor de interconnectie, interoperabiliteit en beveiliging van netwerken die de werking van toepassingen en diensten van specifiek openbaar belang onderbouwen.

In de volgende paragrafen worden op elk niveau van de trans-Europese netwerken de projecten van gemeenschappelijk belang aangewezen die gespecificeerd moeten worden in overeenstemming met artikel 9 en volgens de procedure van artikel 8.

  • I. 
    Toepassingen
  • E-overheid en e-bestuur: De verbetering van de efficiëntie, interactiviteit en integratie van door de overheid aan de burgers en het MKB verstrekte diensten vormt een van de belangrijkste uitdagingen voor de informatiemaatschappij. On-linediensten, waaronder diensten zoals elektronische aanbesteding, beveiliging van de toegang tot on-lineoverheidsdiensten voor burgers en het MKB, persoonlijke veiligheid, milieu en toerisme, zakelijke ondersteuning voor het MKB (inclusief informatiediensten en elektronische handel), alsook diensten die gericht zijn op verruiming van de deelneming aan het democratische besluitvormingsproces, zullen op alle niveaus worden gesteund: Europees, nationaal, regionaal en lokaal. De diensten kunnen door of met de steun van overheidsinstanties worden verstrekt als een dienst van openbaar belang ten behoeve van burgers en van het MKB.
  • Gezondheidszorg: Telematicanetwerken en -diensten voor de gezondheidszorg bieden aanzienlijke kansen om de toegankelijkheid en de kwaliteit van de zorg te verbeteren en om te gaan met de gevolgen van de medische vooruitgang en demografische veranderingen. Er zal steun worden verleend aan innovatieve diensten die gezondheidszorginstellingen en andere zorgcentra met elkaar verbinden en gezondheidsdiensten rechtstreeks aan het publiek verstrekken, met bijzondere aandacht voor ziektepreventie en gezondheidsbevordering.
  • Gehandicapten en ouderen: Ontwikkelingen in netwerkcommunicatie bieden significante mogelijkheden voor de participatie van ouderen en gehandicapten in de informatiemaatschappij. Netwerktoepassingen en -diensten gericht op hun specifieke behoeften zijn in staat een bijdrage te leveren aan het overwinnen van sociaal-economische, geografische en culturele barrières. Er zullen diensten worden gesteund gericht op de vereisten van ouderen en gehandicapten met het doel hun volledige integratie en participatie in de informatiemaatschappij te bevorderen.
  • Onderwijs en cultuur: Hoge niveaus van onderwijs, opleiding en cultureel bewustzijn zijn cruciaal voor economische ontwikkeling en sociale samenhang. Dit zal ook in de toekomst van groot belang blijven, met de toenemende invloed van de technologie in de informatiemaatschappij. Er zullen diensten worden gesteund die nieuwe innovatieve manieren bieden voor het presenteren van educatieve en culturele informatie, met inbegrip van diensten op het gebied van levenslang leren.

II. Algemene diensten

  • Geavanceerde mobiele diensten: Er worden proeven gedaan met de interoperabiliteitsaspecten van innovatieve toepassingen voor 2,5-3G mobiele netwerken. Deze zullen de basis vormen voor geavanceerde eind-tot-eind-oplossingen in de mobiele omgeving met op de locatie gebaseerde, gepersonaliseerde en contextgevoelige diensten. Er zal steun worden verleend voor de invoering van geavanceerde mobiele toepassingen en diensten van algemeen belang, met inbegrip van toepassingen en diensten voor navigatie en geleiding, verkeers- en reisinformatie, netwerkbeveiliging en facturering, m-commerce, m-business en mobiel werken, onderwijs en cultuur, nooddiensten en gezondheidszorg.
  • Diensten op het gebied van vertrouwen en betrouwbaarheid: De actieve betrokkenheid van ondernemingen en burgers bij de informatiemaatschappij is afhankelijk van hun vertrouwen in de beschikbare diensten. Beveiliging is daarom een onderwerp waaraan prioriteit wordt verleend en dat een grote uitdaging vormt voor de toekomst. Er zal steun worden verleend aan diensten van openbaar belang, gericht op alle aspecten van beveiliging met inbegrip van samenwerking voor doeltreffend netwerken binnen de Europese Unie op nationale CERT-systemen.

III. Interconnectie en interoperabiliteit van netwerken

  • Interconnectie en interoperabiliteit: De interconnectie en interoperabiliteit van netwerken is een voorwaarde voor doeltreffende trans-Europese diensten. Er zal steun worden verleend voor de interconnectie, interoperabiliteit en beveiliging van netwerken die noodzakelijk zijn voor de werking van diensten van een specifiek openbaar belang. Projecten met betrekking tot de ontwikkeling en versterking van telecommunicatienetwerken zullen bijzonder kritisch worden bekeken om er zeker van te zijn dat er geen interferentie is met de vrije markt.

IV. Aanvullende ondersteunende en coördinerende acties

Naast de steun voor projecten van gemeenschappelijk belang initieert de Gemeenschap acties die zo moeten worden gefinancierd dat er geen significante middelen aan de rest van het programma worden onttrokken, om een geschikte omgeving te creëren voor de realisatie van de projecten. De acties moeten bijdragen tot de bekendheid van het programma, tot consensusvorming en tot coördinatie bij de ontplooiing van Europese, nationale, regionale en lokale activiteiten voor het stimuleren en bevorderen van nieuwe toepassingen en diensten, en als zodanig aansluiten bij programma's op andere terreinen, en de ontwikkeling van breedbandnetwerken. Daarbij zal overleg nodig zijn met de Europese normalisatie-instellingen en met organisaties die zich bezighouden met strategische planning, evenals coördinatie met acties die worden gefinancierd uit de verschillende financiële instrumenten van de Gemeenschap, onder andere:

  • strategische studies gericht op doelspecificaties en overschakeling op die specificaties. Deze specificaties zullen de actoren uit de sector helpen economisch verantwoorde investeringsbeslissingen te nemen,
  • vaststellen van toegangsmethoden voor breedbandnetwerken,
  • opstellen van gemeenschappelijke specificaties gebaseerd op Europese en wereldnormen,
  • bevorderen van de samenwerking tussen de actoren uit de sector, met inbegrip van openbaar-particuliere samenwerkingsverbanden,
  • coördineren van de krachtens deze beschikking ondernomen activiteiten met aanverwante communautaire en nationale programma's."

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.