Uitvoeringsverordening 2013/396 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010 met betrekking tot bepaalde eisen voor de monitoring op de CO 2 -emissies van nieuwe personenauto’s - Hoofdinhoud
1.5.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 120/1 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) Nr. 396/2013 VAN DE COMMISSIE
van 30 april 2013
tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010 met betrekking tot bepaalde eisen voor de monitoring op de CO2-emissies van nieuwe personenauto’s
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe personenauto’s, in het kader van de communautaire geïntegreerde benadering om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken (1), en met name artikel 8, lid 9, eerste alinea,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op basis van de ervaring die is opgedaan bij de monitoring op de CO2-emissie van nieuwe personenauto’s in 2010 en 2011 is bijlage II bij Verordening (EG) nr. 443/2009 gewijzigd om het vergaren van de relevante gegevens te vereenvoudigen en fabrikanten de middelen te verschaffen om deze gegevens doelmatig te verifiëren. |
(2) |
Om een samenhangende aanpak te verschaffen voor het toezicht op de CO2-emissie dient Verordening (EU) nr. 1014/2010 van de Commissie van 10 november 2010 inzake de monitoring en rapportering van registratiegegevens van nieuwe personenauto’s overeenkomstig Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad (2) te worden aangepast aan de wijzigingen die zijn aangebracht in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 443/2009. |
(3) |
Verordening (EU) nr. 1014/2010 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. |
(4) |
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Comité klimaatverandering, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Verordening (EU) nr. 1014/2010 wordt als volgt gewijzigd:
1) |
In artikel 3 wordt lid 7 vervangen door: „7. Als de assen van het voertuig een verschillende spoorbreedte hebben, rapporteert de lidstaat de grootste spoorbreedte onder de parameter „spoorbreedte gestuurde as” of „spoorbreedte andere as” in de gedetailleerde monitoringgegevens.”. |
2) |
Artikel 5 wordt vervangen door: „Artikel 5 Samenstelling van de gegevens door de lidstaten Bij het invullen van de gedetailleerde monitoringgegevens vermelden de lidstaten ook:
De gedetailleerde monitoringgegevens worden gerapporteerd met de in de tabel in bijlage II vermelde nauwkeurigheid.”. |
3) |
Artikel 7 wordt vervangen door: „Artikel 7 Voertuigen die niet onder de EG-typegoedkeuring vallen
|
4) |
De bijlagen I en II bij Verordening (EU) nr. 1014/2010 worden vervangen door de tekst in de bijlage bij deze verordening. |
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de zevende dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 30 april 2013.
Voor de Commissie
De voorzitter
José Manuel BARROSO
BIJLAGE
„
BIJLAGE I
Gegevensbronnen
Parameter |
Certificaat van overeenstemming (Deel I, model A1, A2 of B, zoals uiteengezet in bijlage IX van Richtlijn 2007/46/EG) |
Typegoedkeuringsdocumenten (Richtlijn 2007/46/EG) |
Fabrikant |
Punt 0.5 |
Bijlage III, deel I, punt 0.5 |
Typegoedkeuringsnummer met extensie |
Punt 0.10 |
Typegoedkeuringscertificaat zoals beschreven in bijlage VI |
Type |
Punt 0.2 |
Bijlage III, deel I, punt 0.2 |
Variant |
Punt 0.2 |
Bijlage III, deel II |
Uitvoering |
Punt 0.2 |
Bijlage III, deel II |
Merk |
Punt 0.1 |
Bijlage III, deel I, punt 0.1 |
Handelsbenaming |
Punt 0.2.1 |
Bijlage III, deel I, punt 0.2.1 |
Voertuigcategorie volgens typegoedkeuring |
Punt 0.4 |
Bijlage III, deel I, punt 0.4 |
Massa (kg) |
Punt 13 |
Bijlage III, deel I, punt 2.6 (1) |
Specifieke CO2-emissies (g/km) (2) |
Punt 49.1 |
Bijlage VIII, punt 3 |
Wielbasis (mm) |
Punt 4 |
Bijlage III, deel I, punt 2.1 (1) |
Spoorbreedte van gestuurde as — andere as (mm) |
Punt 30 |
Bijlage III, deel I, punt 2.3.1 en 2.3.2 (3) |
Brandstoftype |
Punt 26 (of 23) |
Bijlage III, deel I, punt 3.2.2.1 |
Brandstofmodus |
Punt 26.1 (of 23.1) |
Bijlage III, deel I, punt 3.2.2.4 |
Cilinderinhoud (cm3) |
Punt 25 |
Bijlage III, deel I, punt 3.2.1.3 |
Elektriciteitsverbruik (Wh/km) |
Punt 49.2 |
BIJLAGE II
Nauwkeurigheid van de gegevens
Vereiste nauwkeurigheid van de overeenkomstig artikel 2 te rapporteren gedetailleerde monitoringgegevens:
CO2 (g/km) |
Geheel getal |
Massa (kg) |
Geheel getal |
Wielbasis (mm) |
Geheel getal |
Spoorbreedte van gestuurde as — andere as (mm) |
Geheel getal |
Emissievermindering dankzij innoverende technologie (g/km) |
Afgerond tot op één decimaal. |
”
-
Overeenkomstig artikel 3, lid 8, van deze verordening.
-
Overeenkomstig artikel 3, lid 4, van deze verordening.
-
Overeenkomstig artikel 3, leden 7 en 8, van deze verordening.
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.