Uitvoeringsbesluit 2015/348 - Samenhang tussen bepaalde doelstellingen die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening 549/2004 en de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode - Hoofdinhoud
4.3.2015 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 60/55 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2015/348 VAN DE COMMISSIE
van 2 maart 2015
betreffende de samenhang tussen bepaalde doelstellingen die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 van het Europees Parlement en de Raad en de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode
(Kennisgeving geschied onder nummer C(2015) 1293)
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 549/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 tot vaststelling van het kader voor de totstandbrenging van het gemeenschappelijke Europese luchtruim („de kaderverordening”) (1) en met name artikel 11, lid 3, onder c),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 moeten de lidstaten nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken (functional airspace blocks, „FAB's”) vaststellen, met inbegrip van bindende nationale doelstellingen of doelstellingen op het niveau van de FAB's, waarbij wordt gezorgd voor samenhang met de EU-wijde prestatiedoelstellingen. In die verordening is ook bepaald dat de Commissie de samenhang van die doelstellingen moet beoordelen op grond van de beoordelingscriteria waarnaar wordt verwezen in artikel 11, lid 6, onder d), en dat de Commissie kan besluiten om aanbevelingen te doen als zij vaststelt dat die criteria niet zijn nageleefd. Daartoe zijn gedetailleerde regels opgesteld in Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 van de Commissie (2). |
(2) |
Bij Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU van de Commissie (3) zijn EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid, milieu, capaciteit en kosteneffectiviteit voor de tweede referentieperiode (2015-2019) vastgesteld. |
(3) |
De lidstaten hebben de Commissie alle prestatieplannen op het niveau van de FAB's bezorgd vóór 1 juli 2014. In een aantal gevallen werd in eerste instantie alleen een ontwerp ingediend. Voorts zijn een aantal plannen gewijzigd via addenda of corrigenda. De laatste dateert van 9 januari 2015. Voor haar beoordeling heeft de Commissie zich gebaseerd op de recentst ingediende informatie. |
(4) |
Het prestatiebeoordelingsorgaan, dat overeenkomstig artikel 3 van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de Commissie moet bijstaan bij de tenuitvoerlegging van de prestatieregeling, heeft op 7 oktober 2014 een eerste beoordelingsverslag en op 15 december 2014 een aangepaste versie van dat verslag bij de Commissie ingediend. Voorts heeft de Commissie van het prestatiebeoordelingsorgaan op basis van informatie van nationale toezichthoudende autoriteiten verslagen ontvangen over het toezicht op de prestatieplannen en -doelstellingen die overeenkomstig artikel 18, lid 4, van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 zijn ingediend. |
(5) |
Voor het prestatiekerngebied veiligheid is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 2 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen met betrekking tot de effectiviteit van het veiligheidsbeheer en de toepassing van de ernstclassificatie op grond van het risicobeoordelingsinstrument. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen die door alle lidstaten zijn ingediend met betrekking tot de functionele luchtruimblokken FABCE, UK-IR, FABEC, Baltic, Blue Med, Danube, DK-SE, NEFAB en SW in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling. |
(6) |
Voor het prestatiekerngebied milieu is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 3 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen, aan de hand van de respectieve FAB-referentiewaarden voor horizontale en-routevluchtefficiëntie van het werkelijke traject die, als ze worden toegepast, op EU-niveau waarborgen dat de EU-wijde prestatiedoelstelling, die door de netwerkbeheerder is berekend en is vermeld in de recentste versie (juni 2014) van het operationele netwerkplan (2014-2018/2019), wordt gehaald. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen die door alle lidstaten zijn ingediend met betrekking tot de functionele luchtruimblokken FABCE, UK-IR, FABEC, Baltic, Blue Med, Danube, DK-SE, NEFAB en SW in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling. |
(7) |
Voor het prestatiekerngebied capaciteit is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 4 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen voor „en route” ATFM-vertraging (Air Traffic Flow Management), aan de hand van de respectieve FAB-referentiewaarden voor capaciteit die, als ze worden toegepast, op EU-niveau waarborgen dat de EU-wijde prestatiedoelstelling, die door de netwerkbeheerder is berekend en is vermeld in het operationele netwerkplan, wordt gehaald. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling. |
(8) |
Voor het prestatiekerngebied kostenefficiëntie zijn overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 5, in samenhang met punt 1, van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de door de lidstaten ingediende doelstellingen, uitgedrukt in vastgestelde en-route-eenheidskosten, beoordeeld, door rekening te houden met de tendens van de vastgestelde en-route-eenheidskosten in de tweede referentieperiode en in de eerste en de tweede referentieperiode (2012-2019) samen, het aantal diensteenheden (verkeersprognose) en het niveau van de vastgestelde en-route-eenheidskosten in vergelijking met lidstaten met vergelijkbare operationele en economische omstandigheden. Uit de beoordeling is gebleken dat de doelstellingen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB, van Cyprus, Griekenland en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB, van Kroatië, Tsjechië, Slovenië en Hongarije voor FABCE, van Portugal en Spanje voor de heffingszones Spaanse vasteland en Canarische Eilanden van FAB SW, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling. |
(9) |
De Commissie is derhalve van mening dat de doelstellingen in de prestatieplannen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de vier prestatiekerngebieden. De Commissie is voorts van mening dat de doelstellingen van België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland voor FABEC, van Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Slovenië voor FABCE, van Cyprus, Griekenland, Italië en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB en van Portugal en Spanje voor SW FAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid en milieu. De Commissie is ook van mening dat de doelstellingen van Cyprus, Griekenland en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB, van Kroatië, Tsjechië, Slovenië en Hongarije voor FAB CE en van Portugal en Spanje voor SW FAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor het prestatiekerngebied kostenefficiëntie. Daarom is het voor al deze doelstellingen niet nodig om de betrokken nationale toezichthoudende instanties aan te bevelen nieuwe doelstellingen in te dienen. Wat betreft de door de lidstaten ingediende doelstellingen die niet in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstellingen, heeft de Commissie dergelijke aanbevelingen gedaan, zoals vastgesteld in de Uitvoeringsverordening van de Commissie inzake tegenstrijdigheid van doelstellingen (C(2015) 1263). |
(10) |
De maatregelen in dit besluit zijn in overeenstemming met het advies van het Single Sky Comité, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
De doelstellingen in de in de bijlage opgesomde prestatieplannen die krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 zijn ingediend, zijn in overeenstemming met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode zoals vastgesteld in Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU.
Artikel 2
Dit besluit is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Brussel, 2 maart 2015.
Voor de Commissie
Violeta BULC
Lid van de Commissie
-
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 van de Commissie van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een prestatieregeling voor luchtvaartnavigatiediensten en netwerkfuncties (PB L 128 van 9.5.2013, blz. 1).
-
Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU van de Commissie van 11 maart 2014 tot vaststelling van de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor het Europees netwerk voor luchtverkeersbeheer en de alarmdrempels voor de tweede referentieperiode 2015-2019 (PB L 71 van 12.3.2014, blz. 20).
BIJLAGE
Prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid, milieu, capaciteit en kostenefficiëntie die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 en die in overeenstemming zijn bevonden met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode
PRESTATIEKERNGEBIED VEILIGHEID
Doeltreffendheid van het veiligheidsbeheer (EOSM) en toepassing van de ernstclassificatie op basis van het risicoanalyse-instrument
LIDSTAAT |
FAB |
EOSM |
ATM grond % (RAT) |
ATM totaal % (RAT) |
||||||||||||
LAND Niveau |
ANSP Niveau |
2017 |
2019 |
2017 |
2019 |
|||||||||||
SC |
Andere MO |
SMI |
RI's |
ATM-S |
SMI |
RI's |
ATM-S |
SMI |
RI's |
ATM-S |
SMI |
RI's |
ATM-S |
|||
Oostenrijk |
FABCE |
C |
D |
D |
94,17 |
93,33 |
80 |
100 |
100 |
100 |
80 |
80 |
80 |
80 |
80 |
100 |
Kroatië |
||||||||||||||||
Tsjechië |
||||||||||||||||
Hongarije |
||||||||||||||||
Slowakije |
||||||||||||||||
Slovenië |
||||||||||||||||
Ierland |
UK — IR |
C |
C |
D |
80 |
80 |
80 |
100 |
100 |
100 |
80 |
80 |
80 |
80 |
80 |
100 |
Verenigd Koninkrijk |
||||||||||||||||
België/Luxemburg |
FABEC |
C |
C |
D |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
100 |
100 |
100 |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
100 |
Frankrijk |
||||||||||||||||
Duitsland |
||||||||||||||||
Nederland |
||||||||||||||||
[Zwitserland] |
||||||||||||||||
Polen |
Baltic |
C |
C |
D |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
100 |
100 |
100 |
≥ 80 |
≥ 80 |
≥ 80 |
90 |
90 |
100 |
Litouwen |
||||||||||||||||
Cyprus |
Blue Med |
C |
C |
D |
80 |
80 |
80 |
100 |
100 |
100 |
80 |
80 |
80 |
95 |
95 |
100 |
Griekenland |
||||||||||||||||
Italië |
||||||||||||||||
Malta |
||||||||||||||||
Bulgarije |
Danube |
C |
C |
D |
90 |
90 |
80 |
100 |
100 |
100 |
80 |
85 |
80 |
90 |
90 |
100 |
Roemenië |
||||||||||||||||
Denemarken |
DK — SE |
C |
C |
D |
80 |
80 |
80 |
100 |
100 |
100 |
80 |
80 |
80 |
80 |
80 |
100 |
Zweden |
||||||||||||||||
Estland |
NEFAB |
C |
C |
D |
95 |
95 |
85 |
100 |
100 |
100 |
90 |
90 |
85 |
100 |
100 |
100 |
Finland |
||||||||||||||||
Letland |
||||||||||||||||
[Noorwegen] |
||||||||||||||||
Portugal |
SW |
C |
D |
D |
90 |
90 |
90 |
100 |
100 |
100 |
80 |
80 |
90 |
80 |
80 |
100 |
Spanje |
Afkortingen:
„SC” |
: |
Beheersdoelstelling „veiligheidscultuur” in de zin van punt 1.1.a) van deel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 |
„andere MO” |
: |
Andere beheersdoelstellingen dan „veiligheidscultuur” als genoemd in punt 1.1.a) van deel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 |
„RI's” |
: |
Runway incursions (personen of voertuigen op start- of landingsbanen) |
„SMI” |
: |
Separation minima infringements (overschrijdingen van de minimale separarieafstand) |
„ATM-S” |
: |
ATM-specific occurrences (ATM-specifieke voorvallen) |
PRESTATIEKERNGEBIED VEILIGHEID
Horizontale en-routevluchtefficiëntie van het werkelijke traject
LIDSTAAT |
FAB |
FAB-DOELSTELLING MILIEU |
2019 |
||
Oostenrijk |
FABCE |
1,81 % |
Kroatië |
||
Tsjechië |
||
Hongarije |
||
Slowakije |
||
Slovenië |
||
Ierland |
UK — IR |
2,99 % |
Verenigd Koninkrijk |
||
België/Luxemburg |
FAB EC |
2,96 % |
Frankrijk |
||
Duitsland |
||
Nederland |
||
[Zwitserland] |
||
Polen |
Baltic |
1,36 % |
Litouwen |
||
Cyprus |
Blue Med |
2,45 % |
Griekenland |
||
Italië |
||
Malta |
||
Bulgarije |
Danube |
1,37 % |
Roemenië |
||
Denemarken |
DK — SE |
1,19 % |
Zweden |
||
Estland |
NEFAB |
1,22 % |
Finland |
||
Letland |
||
[Noorwegen] |
||
Portugal |
SW |
3,28 % |
Spanje |
PRESTATIEKERNGEBIED CAPACITEIT
„En route” ATFM-vertraging (Air Traffic Flow Management) in min/vlucht
LIDSTAAT |
FAB |
FAB-DOELSTELLING EN-ROUTECAPACITEIT |
||||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
||
Ierland |
UK — IR |
0,25 |
0,26 |
0,26 |
0,26 |
0,26 |
Verenigd Koninkrijk |
||||||
Polen |
Baltic |
0,21 |
0,21 |
0,21 |
0,22 |
0,22 |
Litouwen |
||||||
Denemarken |
DK — SE |
0,10 |
0,10 |
0,10 |
0,09 |
0,09 |
Zweden |
||||||
Estland |
NEFAB |
0,12 |
0,12 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
Finland |
||||||
Letland |
||||||
[Noorwegen] |
PRESTATIEKERNGEBIED KOSTENEFFICIËNTIE
Verklaring:
Sleutel |
Rubriek |
Eenheden |
(A) |
Totaal vastgestelde en-routekosten |
(in nominale termen en in nationale valuta) |
(B) |
Inflatie |
(%) |
(C) |
Inflatie-index |
(100 = 2009) |
(D) |
Totaal vastgestelde en-routekosten |
(in reële prijzen 2009 en in nationale valuta) |
(E) |
Totaal en-routediensteenheden |
(TSU's) |
(F) |
Vastgestelde en-route-eenheidskost (DUC) |
(in reële prijzen 2009 en in nationale valuta) |
FAB BALTIC
Heffingszone: Litouwen — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
23 316 993 |
23 342 321 |
24 186 978 |
25 093 574 |
25 748 766 |
(B) |
1,7 % |
2,2 % |
2,5 % |
2,2 % |
2,2 % |
(C) |
112,9 |
115,4 |
118,4 |
121,0 |
123,7 |
(D) |
20 652 919 |
20 223 855 |
20 434 886 |
20 737 566 |
20 814 037 |
(E) |
490 928 |
508 601 |
524 877 |
541 672 |
559 548 |
(F) |
42,07 |
39,76 |
38,93 |
38,28 |
37,20 |
Heffingszone: Polen — valuta: PLN
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
658 592 342 |
687 375 337 |
713 570 963 |
730 747 925 |
749 146 920 |
(B) |
2,4 % |
2,5 % |
2,5 % |
2,5 % |
2,5 % |
(C) |
115,9 |
118,7 |
121,7 |
124,8 |
127,9 |
(D) |
568 474 758 |
578 848 069 |
586 251 473 |
585 720 606 |
585 822 496 |
(E) |
4 362 840 |
4 544 000 |
4 699 000 |
4 861 000 |
5 039 000 |
(F) |
130,30 |
127,39 |
124,76 |
120,49 |
116,26 |
BLUE MED FAB
Heffingszone: Cyprus — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
52 708 045 |
53 598 493 |
55 916 691 |
57 610 277 |
59 360 816 |
(B) |
1,6 % |
1,7 % |
1,7 % |
1,8 % |
2,0 % |
(C) |
112,9 |
114,8 |
116,8 |
118,9 |
121,3 |
(D) |
46 681 639 |
46 676 772 |
47 881 610 |
48 459 560 |
48 952 987 |
(E) |
1 395 081 |
1 425 773 |
1 457 140 |
1 489 197 |
1 521 959 |
(F) |
33,46 |
32,74 |
32,86 |
32,54 |
32,16 |
Heffingszone: Griekenland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
147 841 464 |
151 226 557 |
155 317 991 |
156 939 780 |
164 629 376 |
(B) |
0,3 % |
1,1 % |
1,2 % |
1,3 % |
1,6 % |
(C) |
107,9 |
109,1 |
110,4 |
111,8 |
113,6 |
(D) |
136 958 572 |
138 630 543 |
140 635 901 |
140 350 008 |
144 936 752 |
(E) |
4 231 888 |
4 318 281 |
4 404 929 |
4 492 622 |
4 599 834 |
(F) |
32,36 |
32,10 |
31,93 |
31,24 |
31,51 |
Heffingszone: Malta — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
17 736 060 |
19 082 057 |
20 694 940 |
21 720 523 |
22 752 314 |
(B) |
1,7 % |
1,8 % |
1,7 % |
1,7 % |
1,7 % |
(C) |
111,9 |
114,0 |
115,9 |
117,9 |
119,9 |
(D) |
15 844 908 |
16 745 957 |
17 857 802 |
18 429 483 |
18 982 242 |
(E) |
609 000 |
621 000 |
634 000 |
653 000 |
672 000 |
(F) |
26,02 |
26,97 |
28,17 |
28,22 |
28,25 |
DANUBE FAB
Heffingszone: Bulgarije — valuta: BGN
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
166 771 377 |
172 805 739 |
178 045 986 |
181 582 049 |
184 412 180 |
(B) |
0,9 % |
1,8 % |
2,2 % |
2,2 % |
2,2 % |
(C) |
110,1 |
112,1 |
114,5 |
117,0 |
119,6 |
(D) |
151 495 007 |
154 219 178 |
155 475 340 |
155 149 844 |
154 176 130 |
(E) |
2 627 000 |
2 667 000 |
2 903 000 |
2 984 837 |
3 090 000 |
(F) |
57,67 |
57,82 |
53,56 |
51,98 |
49,90 |
Heffingszone: Roemenië — valuta: RON
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
690 507 397 |
704 650 329 |
718 659 958 |
735 119 853 |
753 216 461 |
(B) |
3,1 % |
3,0 % |
2,8 % |
2,8 % |
2,7 % |
(C) |
126,9 |
130,7 |
134,4 |
138,2 |
141,9 |
(D) |
543 963 841 |
538 937 162 |
534 681 066 |
532 030 334 |
530 795 951 |
(E) |
4 012 887 |
4 117 019 |
4 219 063 |
4 317 155 |
4 441 542 |
(F) |
135,55 |
130,90 |
126,73 |
123,24 |
119,51 |
DK-SE FAB
Heffingszone: Denemarken — valuta: DKK
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
726 872 134 |
724 495 393 |
735 983 926 |
749 032 040 |
750 157 741 |
(B) |
1,8 % |
2,2 % |
2,2 % |
2,2 % |
2,2 % |
(C) |
111,6 |
114,1 |
116,6 |
119,1 |
121,8 |
(D) |
651 263 654 |
635 160 606 |
631 342 985 |
628 704 443 |
616 095 213 |
(E) |
1 553 000 |
1 571 000 |
1 589 000 |
1 608 000 |
1 628 000 |
(F) |
419,36 |
404,30 |
397,32 |
390,99 |
378,44 |
Heffingszone: Zweden — valuta: SEK
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
1 951 544 485 |
1 974 263 091 |
1 970 314 688 |
1 964 628 986 |
1 958 887 595 |
(B) |
1,6 % |
2,4 % |
2,1 % |
2,0 % |
2,0 % |
(C) |
106,1 |
108,6 |
110,9 |
113,1 |
115,4 |
(D) |
1 840 204 091 |
1 817 994 673 |
1 777 040 937 |
1 737 169 570 |
1 698 130 296 |
(E) |
3 257 000 |
3 303 000 |
3 341 000 |
3 383 000 |
3 425 000 |
(F) |
565,00 |
550,41 |
531,89 |
513,50 |
495,80 |
FABCE
Heffingszone: Kroatië — valuta: HRK
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
670 066 531 |
687 516 987 |
691 440 691 |
687 394 177 |
674 346 800 |
(B) |
0,2 % |
1,0 % |
1,5 % |
2,5 % |
2,5 % |
(C) |
109,2 |
110,4 |
112,0 |
114,8 |
117,7 |
(D) |
613 414 184 |
622 991 131 |
617 287 272 |
598 707 050 |
573 017 597 |
(E) |
1 763 000 |
1 783 000 |
1 808 000 |
1 863 185 |
1 926 787 |
(F) |
347,94 |
349,41 |
341,42 |
321,34 |
297,40 |
Heffingszone: Tsjechië — valuta: CZK
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
3 022 287 900 |
3 087 882 700 |
3 126 037 100 |
3 149 817 800 |
3 102 014 900 |
(B) |
1,9 % |
2,0 % |
2,0 % |
2,0 % |
2,0 % |
(C) |
111,5 |
113,7 |
116,0 |
118,3 |
120,7 |
(D) |
2 710 775 667 |
2 715 303 433 |
2 694 955 079 |
2 662 212 166 |
2 570 401 338 |
(E) |
2 548 000 |
2 637 000 |
2 717 000 |
2 795 000 |
2 881 000 |
(F) |
1 063,88 |
1 029,69 |
991,89 |
952,49 |
892,19 |
Heffingszone: Hongarije — valuta: HUF
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
28 133 097 383 |
29 114 984 951 |
29 632 945 277 |
30 406 204 408 |
31 345 254 629 |
(B) |
1,8 % |
3,0 % |
3,0 % |
3,0 % |
3,0 % |
(C) |
119,3 |
122,8 |
126,5 |
130,3 |
134,2 |
(D) |
23 587 547 923 |
23 699 795 100 |
23 418 852 735 |
23 330 056 076 |
23 350 067 982 |
(E) |
2 457 201 |
2 364 165 |
2 413 812 |
2 453 639 |
2 512 526 |
(F) |
9 599,36 |
10 024,60 |
9 702,02 |
9 508,35 |
9 293,46 |
Heffingszone: Slovenië — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
32 094 283 |
33 168 798 |
33 870 218 |
34 392 801 |
35 029 005 |
(B) |
1,6 % |
2,1 % |
1,9 % |
2,0 % |
2,0 % |
(C) |
111,9 |
114,3 |
116,5 |
118,8 |
121,2 |
(D) |
28 675 840 |
29 018 678 |
29 079 819 |
28 949 500 |
28 906 876 |
(E) |
481 500 |
499 637 |
514 217 |
529 770 |
546 470 |
(F) |
59,56 |
58,08 |
56,55 |
54,65 |
52,90 |
NEFAB
Heffingszone: Estland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
23 098 175 |
24 757 151 |
25 985 553 |
27 073 003 |
28 182 980 |
(B) |
3,0 % |
3,1 % |
3,0 % |
3,0 % |
3,0 % |
(C) |
123,3 |
127,1 |
130,9 |
134,8 |
138,9 |
(D) |
18 739 585 |
19 481 586 |
19 852 645 |
20 081 013 |
20 295 459 |
(E) |
774 641 |
801 575 |
827 117 |
855 350 |
885 643 |
(F) |
24,19 |
24,30 |
24,00 |
23,48 |
22,92 |
Heffingszone: Finland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
45 050 000 |
45 596 000 |
46 064 000 |
46 321 000 |
46 468 000 |
(B) |
1,5 % |
1,7 % |
1,9 % |
2,0 % |
2,0 % |
(C) |
114,4 |
116,4 |
118,6 |
121,0 |
123,4 |
(D) |
39 368 663 |
39 179 750 |
38 843 860 |
38 294 684 |
37 662 953 |
(E) |
792 600 |
812 000 |
827 000 |
843 000 |
861 000 |
(F) |
49,67 |
48,25 |
46,97 |
45,43 |
43,74 |
Heffingszone: Letland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
22 680 662 |
23 118 000 |
23 902 000 |
24 692 818 |
25 534 000 |
(B) |
2,5 % |
2,3 % |
2,3 % |
2,3 % |
2,3 % |
(C) |
109,7 |
112,2 |
114,8 |
117,4 |
120,1 |
(D) |
20 683 885 |
20 603 685 |
20 823 477 |
21 028 777 |
21 256 247 |
(E) |
802 000 |
824 000 |
844 000 |
867 000 |
890 000 |
(F) |
25,79 |
25,00 |
24,67 |
24,25 |
23,88 |
SW FAB
Heffingszone: Portugal — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
111 331 252 |
117 112 878 |
121 117 127 |
124 427 807 |
127 871 286 |
(B) |
1,2 % |
1,5 % |
1,5 % |
1,5 % |
1,5 % |
(C) |
110,5 |
112,2 |
113,8 |
115,5 |
117,3 |
(D) |
100 758 704 |
104 424 905 |
106 399 345 |
107 692 336 |
109 037 112 |
(E) |
3 095 250 |
3 104 536 |
3 122 232 |
3 147 209 |
3 171 128 |
(F) |
32,55 |
33,64 |
34,08 |
34,22 |
34,38 |
SPANJE
Heffingszone: Spaanse vasteland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
620 443 569 |
622 072 583 |
622 240 962 |
625 580 952 |
627 777 294 |
(B) |
0,8 % |
0,9 % |
1,0 % |
1,0 % |
1,1 % |
(C) |
110,6 |
111,6 |
112,7 |
113,9 |
115,1 |
(D) |
561 172 369 |
557 638 172 |
552 025 959 |
549 379 889 |
545 563 910 |
(E) |
8 880 000 |
8 936 000 |
9 018 000 |
9 128 000 |
9 238 000 |
(F) |
63,20 |
62,40 |
61,21 |
60,19 |
59,06 |
Heffingszone: Canarische Eilanden — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
98 528 223 |
98 750 683 |
99 003 882 |
98 495 359 |
98 326 935 |
(B) |
0,8 % |
0,9 % |
1,0 % |
1,0 % |
1,1 % |
(C) |
110,6 |
111,6 |
112,7 |
113,9 |
115,1 |
(D) |
89 115 786 |
88 522 066 |
87 832 072 |
86 497 790 |
85 450 091 |
(E) |
1 531 000 |
1 528 000 |
1 531 000 |
1 537 000 |
1 543 000 |
(F) |
58,21 |
57,93 |
57,37 |
56,28 |
55,38 |
UK-IR FAB
Heffingszone: Ierland — valuta: EUR
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
118 046 200 |
121 386 700 |
125 595 100 |
129 364 400 |
130 778 800 |
(B) |
1,1 % |
1,2 % |
1,4 % |
1,7 % |
1,7 % |
(C) |
103,7 |
105,0 |
106,4 |
108,2 |
110,1 |
(D) |
113 811 728 |
115 644 664 |
118 001 964 |
119 511 684 |
118 798 780 |
(E) |
4 000 000 |
4 049 624 |
4 113 288 |
4 184 878 |
4 262 135 |
(F) |
28,45 |
28,56 |
28,69 |
28,56 |
27,87 |
Heffingszone: Verenigd Koninkrijk — valuta: GBP
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
(A) |
686 348 218 |
687 119 724 |
690 004 230 |
682 569 359 |
673 089 111 |
(B) |
1,9 % |
1,9 % |
2,0 % |
2,0 % |
2,0 % |
(C) |
118,2 |
120,5 |
122,9 |
125,3 |
127,8 |
(D) |
580 582 809 |
570 397 867 |
561 561 156 |
544 617 914 |
526 523 219 |
(E) |
10 244 000 |
10 435 000 |
10 583 000 |
10 758 000 |
10 940 000 |
(F) |
56,68 |
54,66 |
53,06 |
50,62 |
48,13 |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.