Uitvoeringsbesluit 2015/348 - Samenhang tussen bepaalde doelstellingen die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening 549/2004 en de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode

1.

Wettekst

4.3.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 60/55

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2015/348 VAN DE COMMISSIE

van 2 maart 2015

betreffende de samenhang tussen bepaalde doelstellingen die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 van het Europees Parlement en de Raad en de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode

(Kennisgeving geschied onder nummer C(2015) 1293)

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 549/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 tot vaststelling van het kader voor de totstandbrenging van het gemeenschappelijke Europese luchtruim („de kaderverordening”) (1) en met name artikel 11, lid 3, onder c),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 moeten de lidstaten nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken (functional airspace blocks, „FAB's”) vaststellen, met inbegrip van bindende nationale doelstellingen of doelstellingen op het niveau van de FAB's, waarbij wordt gezorgd voor samenhang met de EU-wijde prestatiedoelstellingen. In die verordening is ook bepaald dat de Commissie de samenhang van die doelstellingen moet beoordelen op grond van de beoordelingscriteria waarnaar wordt verwezen in artikel 11, lid 6, onder d), en dat de Commissie kan besluiten om aanbevelingen te doen als zij vaststelt dat die criteria niet zijn nageleefd. Daartoe zijn gedetailleerde regels opgesteld in Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 van de Commissie (2).

 

(2)

Bij Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU van de Commissie (3) zijn EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid, milieu, capaciteit en kosteneffectiviteit voor de tweede referentieperiode (2015-2019) vastgesteld.

 

(3)

De lidstaten hebben de Commissie alle prestatieplannen op het niveau van de FAB's bezorgd vóór 1 juli 2014. In een aantal gevallen werd in eerste instantie alleen een ontwerp ingediend. Voorts zijn een aantal plannen gewijzigd via addenda of corrigenda. De laatste dateert van 9 januari 2015. Voor haar beoordeling heeft de Commissie zich gebaseerd op de recentst ingediende informatie.

 

(4)

Het prestatiebeoordelingsorgaan, dat overeenkomstig artikel 3 van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de Commissie moet bijstaan bij de tenuitvoerlegging van de prestatieregeling, heeft op 7 oktober 2014 een eerste beoordelingsverslag en op 15 december 2014 een aangepaste versie van dat verslag bij de Commissie ingediend. Voorts heeft de Commissie van het prestatiebeoordelingsorgaan op basis van informatie van nationale toezichthoudende autoriteiten verslagen ontvangen over het toezicht op de prestatieplannen en -doelstellingen die overeenkomstig artikel 18, lid 4, van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 zijn ingediend.

 

(5)

Voor het prestatiekerngebied veiligheid is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 2 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen met betrekking tot de effectiviteit van het veiligheidsbeheer en de toepassing van de ernstclassificatie op grond van het risicobeoordelingsinstrument. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen die door alle lidstaten zijn ingediend met betrekking tot de functionele luchtruimblokken FABCE, UK-IR, FABEC, Baltic, Blue Med, Danube, DK-SE, NEFAB en SW in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling.

 

(6)

Voor het prestatiekerngebied milieu is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 3 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen, aan de hand van de respectieve FAB-referentiewaarden voor horizontale en-routevluchtefficiëntie van het werkelijke traject die, als ze worden toegepast, op EU-niveau waarborgen dat de EU-wijde prestatiedoelstelling, die door de netwerkbeheerder is berekend en is vermeld in de recentste versie (juni 2014) van het operationele netwerkplan (2014-2018/2019), wordt gehaald. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen die door alle lidstaten zijn ingediend met betrekking tot de functionele luchtruimblokken FABCE, UK-IR, FABEC, Baltic, Blue Med, Danube, DK-SE, NEFAB en SW in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling.

 

(7)

Voor het prestatiekerngebied capaciteit is overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 4 van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de samenhang beoordeeld van de door de lidstaten ingediende doelstellingen voor „en route” ATFM-vertraging (Air Traffic Flow Management), aan de hand van de respectieve FAB-referentiewaarden voor capaciteit die, als ze worden toegepast, op EU-niveau waarborgen dat de EU-wijde prestatiedoelstelling, die door de netwerkbeheerder is berekend en is vermeld in het operationele netwerkplan, wordt gehaald. Uit die beoordeling is gebleken dat de doelstellingen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling.

 

(8)

Voor het prestatiekerngebied kostenefficiëntie zijn overeenkomstig de beginselen die zijn vastgesteld in punt 5, in samenhang met punt 1, van bijlage IV bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 de door de lidstaten ingediende doelstellingen, uitgedrukt in vastgestelde en-route-eenheidskosten, beoordeeld, door rekening te houden met de tendens van de vastgestelde en-route-eenheidskosten in de tweede referentieperiode en in de eerste en de tweede referentieperiode (2012-2019) samen, het aantal diensteenheden (verkeersprognose) en het niveau van de vastgestelde en-route-eenheidskosten in vergelijking met lidstaten met vergelijkbare operationele en economische omstandigheden. Uit de beoordeling is gebleken dat de doelstellingen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB, van Cyprus, Griekenland en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB, van Kroatië, Tsjechië, Slovenië en Hongarije voor FABCE, van Portugal en Spanje voor de heffingszones Spaanse vasteland en Canarische Eilanden van FAB SW, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstelling.

 

(9)

De Commissie is derhalve van mening dat de doelstellingen in de prestatieplannen van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor UK-IR FAB, van Denemarken en Zweden voor DK-SE FAB, van Polen en Litouwen voor Baltic FAB en van Estland, Finland en Letland voor NEFAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de vier prestatiekerngebieden. De Commissie is voorts van mening dat de doelstellingen van België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland voor FABEC, van Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Slovenië voor FABCE, van Cyprus, Griekenland, Italië en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB en van Portugal en Spanje voor SW FAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid en milieu. De Commissie is ook van mening dat de doelstellingen van Cyprus, Griekenland en Malta voor Blue Med FAB, van Bulgarije en Roemenië voor Danube FAB, van Kroatië, Tsjechië, Slovenië en Hongarije voor FAB CE en van Portugal en Spanje voor SW FAB in overeenstemming zijn met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor het prestatiekerngebied kostenefficiëntie. Daarom is het voor al deze doelstellingen niet nodig om de betrokken nationale toezichthoudende instanties aan te bevelen nieuwe doelstellingen in te dienen. Wat betreft de door de lidstaten ingediende doelstellingen die niet in overeenstemming zijn met de desbetreffende EU-wijde prestatiedoelstellingen, heeft de Commissie dergelijke aanbevelingen gedaan, zoals vastgesteld in de Uitvoeringsverordening van de Commissie inzake tegenstrijdigheid van doelstellingen (C(2015) 1263).

 

(10)

De maatregelen in dit besluit zijn in overeenstemming met het advies van het Single Sky Comité,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

De doelstellingen in de in de bijlage opgesomde prestatieplannen die krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 zijn ingediend, zijn in overeenstemming met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode zoals vastgesteld in Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU.

Artikel 2

Dit besluit is gericht tot de lidstaten.

Gedaan te Brussel, 2 maart 2015.

Voor de Commissie

Violeta BULC

Lid van de Commissie

 

  • (2) 
    Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013 van de Commissie van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een prestatieregeling voor luchtvaartnavigatiediensten en netwerkfuncties (PB L 128 van 9.5.2013, blz. 1).
  • (3) 
    Uitvoeringsbesluit 2014/132/EU van de Commissie van 11 maart 2014 tot vaststelling van de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor het Europees netwerk voor luchtverkeersbeheer en de alarmdrempels voor de tweede referentieperiode 2015-2019 (PB L 71 van 12.3.2014, blz. 20).
 

BIJLAGE

Prestatiedoelstellingen voor de prestatiekerngebieden veiligheid, milieu, capaciteit en kostenefficiëntie die zijn opgenomen in de nationale plannen of plannen voor functionele luchtruimblokken die zijn ingediend krachtens Verordening (EG) nr. 549/2004 en die in overeenstemming zijn bevonden met de EU-wijde prestatiedoelstellingen voor de tweede referentieperiode

PRESTATIEKERNGEBIED VEILIGHEID

Doeltreffendheid van het veiligheidsbeheer (EOSM) en toepassing van de ernstclassificatie op basis van het risicoanalyse-instrument

 

LIDSTAAT

FAB

EOSM

ATM grond % (RAT)

ATM totaal % (RAT)

 

LAND Niveau

ANSP Niveau

2017

2019

2017

2019

 

SC

Andere MO

SMI

RI's

ATM-S

SMI

RI's

ATM-S

SMI

RI's

ATM-S

SMI

RI's

ATM-S

Oostenrijk

FABCE

C

D

D

94,17

93,33

80

100

100

100

80

80

80

80

80

100

Kroatië

Tsjechië

Hongarije

Slowakije

Slovenië

Ierland

UK — IR

C

C

D

80

80

80

100

100

100

80

80

80

80

80

100

Verenigd Koninkrijk

België/Luxemburg

FABEC

C

C

D

≥ 80

≥ 80

≥ 80

100

100

100

≥ 80

≥ 80

≥ 80

≥ 80

≥ 80

100

Frankrijk

Duitsland

Nederland

[Zwitserland]

Polen

Baltic

C

C

D

≥ 80

≥ 80

≥ 80

100

100

100

≥ 80

≥ 80

≥ 80

90

90

100

Litouwen

Cyprus

Blue Med

C

C

D

80

80

80

100

100

100

80

80

80

95

95

100

Griekenland

Italië

Malta

Bulgarije

Danube

C

C

D

90

90

80

100

100

100

80

85

80

90

90

100

Roemenië

Denemarken

DK — SE

C

C

D

80

80

80

100

100

100

80

80

80

80

80

100

Zweden

Estland

NEFAB

C

C

D

95

95

85

100

100

100

90

90

85

100

100

100

Finland

Letland

[Noorwegen]

Portugal

SW

C

D

D

90

90

90

100

100

100

80

80

90

80

80

100

Spanje

Afkortingen:

 

„SC”

:

Beheersdoelstelling „veiligheidscultuur” in de zin van punt 1.1.a) van deel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013

„andere MO”

:

Andere beheersdoelstellingen dan „veiligheidscultuur” als genoemd in punt 1.1.a) van deel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) nr. 390/2013

„RI's”

:

Runway incursions (personen of voertuigen op start- of landingsbanen)

„SMI”

:

Separation minima infringements (overschrijdingen van de minimale separarieafstand)

„ATM-S”

:

ATM-specific occurrences (ATM-specifieke voorvallen)

PRESTATIEKERNGEBIED VEILIGHEID

Horizontale en-routevluchtefficiëntie van het werkelijke traject

 

LIDSTAAT

FAB

FAB-DOELSTELLING MILIEU

2019

Oostenrijk

FABCE

1,81 %

Kroatië

Tsjechië

Hongarije

Slowakije

Slovenië

Ierland

UK — IR

2,99 %

Verenigd Koninkrijk

België/Luxemburg

FAB EC

2,96 %

Frankrijk

Duitsland

Nederland

[Zwitserland]

Polen

Baltic

1,36 %

Litouwen

Cyprus

Blue Med

2,45 %

Griekenland

Italië

Malta

Bulgarije

Danube

1,37 %

Roemenië

Denemarken

DK — SE

1,19 %

Zweden

Estland

NEFAB

1,22 %

Finland

Letland

[Noorwegen]

Portugal

SW

3,28 %

Spanje

PRESTATIEKERNGEBIED CAPACITEIT

„En route” ATFM-vertraging (Air Traffic Flow Management) in min/vlucht

 

LIDSTAAT

FAB

FAB-DOELSTELLING EN-ROUTECAPACITEIT

2015

2016

2017

2018

2019

Ierland

UK — IR

0,25

0,26

0,26

0,26

0,26

Verenigd Koninkrijk

Polen

Baltic

0,21

0,21

0,21

0,22

0,22

Litouwen

Denemarken

DK — SE

0,10

0,10

0,10

0,09

0,09

Zweden

Estland

NEFAB

0,12

0,12

0,13

0,13

0,13

Finland

Letland

[Noorwegen]

PRESTATIEKERNGEBIED KOSTENEFFICIËNTIE

Verklaring:

 

Sleutel

Rubriek

Eenheden

(A)

Totaal vastgestelde en-routekosten

(in nominale termen en in nationale valuta)

(B)

Inflatie

(%)

(C)

Inflatie-index

(100 = 2009)

(D)

Totaal vastgestelde en-routekosten

(in reële prijzen 2009 en in nationale valuta)

(E)

Totaal en-routediensteenheden

(TSU's)

(F)

Vastgestelde en-route-eenheidskost (DUC)

(in reële prijzen 2009 en in nationale valuta)

FAB BALTIC

Heffingszone: Litouwen — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

23 316 993

23 342 321

24 186 978

25 093 574

25 748 766

(B)

1,7 %

2,2 %

2,5 %

2,2 %

2,2 %

(C)

112,9

115,4

118,4

121,0

123,7

(D)

20 652 919

20 223 855

20 434 886

20 737 566

20 814 037

(E)

490 928

508 601

524 877

541 672

559 548

(F)

42,07

39,76

38,93

38,28

37,20

Heffingszone: Polen — valuta: PLN

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

658 592 342

687 375 337

713 570 963

730 747 925

749 146 920

(B)

2,4 %

2,5 %

2,5 %

2,5 %

2,5 %

(C)

115,9

118,7

121,7

124,8

127,9

(D)

568 474 758

578 848 069

586 251 473

585 720 606

585 822 496

(E)

4 362 840

4 544 000

4 699 000

4 861 000

5 039 000

(F)

130,30

127,39

124,76

120,49

116,26

BLUE MED FAB

Heffingszone: Cyprus — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

52 708 045

53 598 493

55 916 691

57 610 277

59 360 816

(B)

1,6 %

1,7 %

1,7 %

1,8 %

2,0 %

(C)

112,9

114,8

116,8

118,9

121,3

(D)

46 681 639

46 676 772

47 881 610

48 459 560

48 952 987

(E)

1 395 081

1 425 773

1 457 140

1 489 197

1 521 959

(F)

33,46

32,74

32,86

32,54

32,16

Heffingszone: Griekenland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

147 841 464

151 226 557

155 317 991

156 939 780

164 629 376

(B)

0,3 %

1,1 %

1,2 %

1,3 %

1,6 %

(C)

107,9

109,1

110,4

111,8

113,6

(D)

136 958 572

138 630 543

140 635 901

140 350 008

144 936 752

(E)

4 231 888

4 318 281

4 404 929

4 492 622

4 599 834

(F)

32,36

32,10

31,93

31,24

31,51

Heffingszone: Malta — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

17 736 060

19 082 057

20 694 940

21 720 523

22 752 314

(B)

1,7 %

1,8 %

1,7 %

1,7 %

1,7 %

(C)

111,9

114,0

115,9

117,9

119,9

(D)

15 844 908

16 745 957

17 857 802

18 429 483

18 982 242

(E)

609 000

621 000

634 000

653 000

672 000

(F)

26,02

26,97

28,17

28,22

28,25

DANUBE FAB

Heffingszone: Bulgarije — valuta: BGN

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

166 771 377

172 805 739

178 045 986

181 582 049

184 412 180

(B)

0,9 %

1,8 %

2,2 %

2,2 %

2,2 %

(C)

110,1

112,1

114,5

117,0

119,6

(D)

151 495 007

154 219 178

155 475 340

155 149 844

154 176 130

(E)

2 627 000

2 667 000

2 903 000

2 984 837

3 090 000

(F)

57,67

57,82

53,56

51,98

49,90

Heffingszone: Roemenië — valuta: RON

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

690 507 397

704 650 329

718 659 958

735 119 853

753 216 461

(B)

3,1 %

3,0 %

2,8 %

2,8 %

2,7 %

(C)

126,9

130,7

134,4

138,2

141,9

(D)

543 963 841

538 937 162

534 681 066

532 030 334

530 795 951

(E)

4 012 887

4 117 019

4 219 063

4 317 155

4 441 542

(F)

135,55

130,90

126,73

123,24

119,51

DK-SE FAB

Heffingszone: Denemarken — valuta: DKK

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

726 872 134

724 495 393

735 983 926

749 032 040

750 157 741

(B)

1,8 %

2,2 %

2,2 %

2,2 %

2,2 %

(C)

111,6

114,1

116,6

119,1

121,8

(D)

651 263 654

635 160 606

631 342 985

628 704 443

616 095 213

(E)

1 553 000

1 571 000

1 589 000

1 608 000

1 628 000

(F)

419,36

404,30

397,32

390,99

378,44

Heffingszone: Zweden — valuta: SEK

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

1 951 544 485

1 974 263 091

1 970 314 688

1 964 628 986

1 958 887 595

(B)

1,6 %

2,4 %

2,1 %

2,0 %

2,0 %

(C)

106,1

108,6

110,9

113,1

115,4

(D)

1 840 204 091

1 817 994 673

1 777 040 937

1 737 169 570

1 698 130 296

(E)

3 257 000

3 303 000

3 341 000

3 383 000

3 425 000

(F)

565,00

550,41

531,89

513,50

495,80

FABCE

Heffingszone: Kroatië — valuta: HRK

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

670 066 531

687 516 987

691 440 691

687 394 177

674 346 800

(B)

0,2 %

1,0 %

1,5 %

2,5 %

2,5 %

(C)

109,2

110,4

112,0

114,8

117,7

(D)

613 414 184

622 991 131

617 287 272

598 707 050

573 017 597

(E)

1 763 000

1 783 000

1 808 000

1 863 185

1 926 787

(F)

347,94

349,41

341,42

321,34

297,40

Heffingszone: Tsjechië — valuta: CZK

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

3 022 287 900

3 087 882 700

3 126 037 100

3 149 817 800

3 102 014 900

(B)

1,9 %

2,0 %

2,0 %

2,0 %

2,0 %

(C)

111,5

113,7

116,0

118,3

120,7

(D)

2 710 775 667

2 715 303 433

2 694 955 079

2 662 212 166

2 570 401 338

(E)

2 548 000

2 637 000

2 717 000

2 795 000

2 881 000

(F)

1 063,88

1 029,69

991,89

952,49

892,19

Heffingszone: Hongarije — valuta: HUF

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

28 133 097 383

29 114 984 951

29 632 945 277

30 406 204 408

31 345 254 629

(B)

1,8 %

3,0 %

3,0 %

3,0 %

3,0 %

(C)

119,3

122,8

126,5

130,3

134,2

(D)

23 587 547 923

23 699 795 100

23 418 852 735

23 330 056 076

23 350 067 982

(E)

2 457 201

2 364 165

2 413 812

2 453 639

2 512 526

(F)

9 599,36

10 024,60

9 702,02

9 508,35

9 293,46

Heffingszone: Slovenië — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

32 094 283

33 168 798

33 870 218

34 392 801

35 029 005

(B)

1,6 %

2,1 %

1,9 %

2,0 %

2,0 %

(C)

111,9

114,3

116,5

118,8

121,2

(D)

28 675 840

29 018 678

29 079 819

28 949 500

28 906 876

(E)

481 500

499 637

514 217

529 770

546 470

(F)

59,56

58,08

56,55

54,65

52,90

NEFAB

Heffingszone: Estland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

23 098 175

24 757 151

25 985 553

27 073 003

28 182 980

(B)

3,0 %

3,1 %

3,0 %

3,0 %

3,0 %

(C)

123,3

127,1

130,9

134,8

138,9

(D)

18 739 585

19 481 586

19 852 645

20 081 013

20 295 459

(E)

774 641

801 575

827 117

855 350

885 643

(F)

24,19

24,30

24,00

23,48

22,92

Heffingszone: Finland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

45 050 000

45 596 000

46 064 000

46 321 000

46 468 000

(B)

1,5 %

1,7 %

1,9 %

2,0 %

2,0 %

(C)

114,4

116,4

118,6

121,0

123,4

(D)

39 368 663

39 179 750

38 843 860

38 294 684

37 662 953

(E)

792 600

812 000

827 000

843 000

861 000

(F)

49,67

48,25

46,97

45,43

43,74

Heffingszone: Letland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

22 680 662

23 118 000

23 902 000

24 692 818

25 534 000

(B)

2,5 %

2,3 %

2,3 %

2,3 %

2,3 %

(C)

109,7

112,2

114,8

117,4

120,1

(D)

20 683 885

20 603 685

20 823 477

21 028 777

21 256 247

(E)

802 000

824 000

844 000

867 000

890 000

(F)

25,79

25,00

24,67

24,25

23,88

SW FAB

Heffingszone: Portugal — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

111 331 252

117 112 878

121 117 127

124 427 807

127 871 286

(B)

1,2 %

1,5 %

1,5 %

1,5 %

1,5 %

(C)

110,5

112,2

113,8

115,5

117,3

(D)

100 758 704

104 424 905

106 399 345

107 692 336

109 037 112

(E)

3 095 250

3 104 536

3 122 232

3 147 209

3 171 128

(F)

32,55

33,64

34,08

34,22

34,38

SPANJE

Heffingszone: Spaanse vasteland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

620 443 569

622 072 583

622 240 962

625 580 952

627 777 294

(B)

0,8 %

0,9 %

1,0 %

1,0 %

1,1 %

(C)

110,6

111,6

112,7

113,9

115,1

(D)

561 172 369

557 638 172

552 025 959

549 379 889

545 563 910

(E)

8 880 000

8 936 000

9 018 000

9 128 000

9 238 000

(F)

63,20

62,40

61,21

60,19

59,06

Heffingszone: Canarische Eilanden — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

98 528 223

98 750 683

99 003 882

98 495 359

98 326 935

(B)

0,8 %

0,9 %

1,0 %

1,0 %

1,1 %

(C)

110,6

111,6

112,7

113,9

115,1

(D)

89 115 786

88 522 066

87 832 072

86 497 790

85 450 091

(E)

1 531 000

1 528 000

1 531 000

1 537 000

1 543 000

(F)

58,21

57,93

57,37

56,28

55,38

UK-IR FAB

Heffingszone: Ierland — valuta: EUR

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

118 046 200

121 386 700

125 595 100

129 364 400

130 778 800

(B)

1,1 %

1,2 %

1,4 %

1,7 %

1,7 %

(C)

103,7

105,0

106,4

108,2

110,1

(D)

113 811 728

115 644 664

118 001 964

119 511 684

118 798 780

(E)

4 000 000

4 049 624

4 113 288

4 184 878

4 262 135

(F)

28,45

28,56

28,69

28,56

27,87

Heffingszone: Verenigd Koninkrijk — valuta: GBP

 
 

2015

2016

2017

2018

2019

(A)

686 348 218

687 119 724

690 004 230

682 569 359

673 089 111

(B)

1,9 %

1,9 %

2,0 %

2,0 %

2,0 %

(C)

118,2

120,5

122,9

125,3

127,8

(D)

580 582 809

570 397 867

561 561 156

544 617 914

526 523 219

(E)

10 244 000

10 435 000

10 583 000

10 758 000

10 940 000

(F)

56,68

54,66

53,06

50,62

48,13

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.