Uitvoeringsbesluit 2017/996 - Europees laboratorium voor de afvang en opslag van koolstofdioxide - Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ECCSEL ERIC)

1.

Wettekst

13.6.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 149/91

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2017/996 VAN DE COMMISSIE

van 9 juni 2017

tot oprichting van het Europees laboratorium voor de afvang en opslag van koolstofdioxide — Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ECCSEL ERIC)

(Kennisgeving geschied onder nummer C(2017) 3875)

(Slechts de teksten in de Nederlandse, de Engelse, de Franse en de Italiaanse taal zijn authentiek)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 723/2009 van de Raad van 25 juni 2009 betreffende een communautair rechtskader voor een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ERIC) (1), en met name artikel 6, lid 1, onder a),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk hebben de Commissie verzocht de Europese laboratoriuminfrastructuur voor de afvang en opslag van koolstofdioxide — Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ECCSEL ERIC) op te richten. Zij zijn overeengekomen dat Noorwegen de gastlidstaat van ECCSEL ERIC zal zijn.

 

(2)

Aangezien het Verenigd Koninkrijk op 29 maart 2017 ingevolge artikel 50 van het Verdrag betreffende de Europese Unie kennisgeving heeft gedaan van zijn voornemen zich uit de Unie terug te trekken, zullen de Verdragen niet meer van toepassing zijn op het Verenigd Koninkrijk met ingang van de datum van inwerkingtreding van het terugtrekkingsakkoord of, bij gebreke daarvan, na verloop van twee jaar na de kennisgeving, tenzij de Europese Raad met instemming van het Verenigd Koninkrijk tot verlenging van deze termijn besluit. Bijgevolg is dit uitvoeringsbesluit, onverminderd eventuele bepalingen van het terugtrekkingsakkoord, slechts van toepassing totdat het Verenigd Koninkrijk geen lidstaat meer is.

 

(3)

Verordening (EG) nr. 723/2009 is bij Besluit van het Gemengd Comité van de EER nr. 72/2015 (2) opgenomen in de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.

 

(4)

De Commissie heeft, overeenkomstig artikel 5, lid 2, van Verordening (EG) nr. 723/2009, het verzoek beoordeeld en is tot de conclusie gekomen dat aan de voorwaarden van die verordening is voldaan.

 

(5)

De in dit besluit vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 20 van Verordening (EG) nr. 723/2009 ingestelde comité,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

  • 1. 
    Het Europees laboratorium voor de afvang en opslag van koolstofdioxide — Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ECCSEL ERIC), wordt opgericht.
  • 2. 
    De essentiële elementen van de statuten van ECCSEL ERIC zijn opgenomen in de bijlage.

Artikel 2

Dit besluit is gericht tot de Franse Republiek, de Italiaanse Republiek, het Koninkrijk der Nederlanden, het Koninkrijk Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.

Gedaan te Brussel, 9 juni 2017.

Voor de Commissie

Carlos MOEDAS

Lid van de Commissie

 

  • (2) 
    Besluit van het Gemengd Comité van de EER nr. 72/2015 van 20 maart 2015 tot wijziging van Protocol 31 bij de EER-overeenkomst, betreffende samenwerking op specifieke gebieden buiten de vier vrijheden (PB L 129 van 19.5.2016, blz. 85).
 

BIJLAGE

ESSENTIËLE ELEMENTEN VAN DE STATUTEN VAN ECCSEL ERIC

De volgende artikelen en leden van artikelen van de statuten van ECCSEL ERIC bevatten de in artikel 6, lid 3, van Verordening (EG) nr. 723/2009 bedoelde essentiële elementen.

  • 1. 
    Taken en activiteiten

(artikel 2 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

Door ECCSEL ERIC wordt een verspreide onderzoeksinfrastructuur van wereldklasse opgericht en geëxploiteerd, die zal fungeren als centraal knooppunt dat verantwoordelijk is voor de gecoördineerde werking van verscheidene faciliteiten onder één noemer, ECCSEL ERIC.

 

a)

ECCSEL ERIC coördineert het gebruik van de onderzoeksfaciliteiten binnen de verspreide infrastructuur en coördineert plannen voor de verbetering ervan, alsook voor nieuwe investeringen. ECCSEL ERIC waarborgt internationale open toegang tot de infrastructuur. ECCSEL ERIC ondersteunt voorts, binnen de grenzen van zijn middelen en bevoegdheid, de eigenaren van de onderzoeksfaciliteiten bij hun inspanningen om de werking van hun faciliteiten, en die faciliteiten zelf, te verbeteren en nieuwe faciliteiten te creëren.

 

b)

ECCSEL ERIC faciliteert hoogwaardig experimenteel onderzoek naar nieuwe en verbeterde technieken voor de afvang, het vervoer en de opslag van CO2 (CCS), waarbij gestreefd wordt naar commerciële toepassing in respectievelijk 2020-2030 en na 2030. De algemene vergadering kan in de toekomst besluiten de activiteiten van ECCSEL ERIC uit te breiden tot gebruik van CO2 (Carbon Capture, Utilization, and Storage; CCUS) dat verder gaat dan tertiaire oliewinning (enhanced oil recovery; EOR).

 

c)

ECCSEL ERIC bezit noch exploiteert zelf onderzoeksfaciliteiten. De algemene vergadering kan echter in de toekomst besluiten dat ECCSEL ERIC in eigen faciliteiten gaat investeren of eigen faciliteiten gaat exploiteren. Leden en waarnemers die niet wensen deel te nemen aan de financiering van dergelijke faciliteiten, kunnen zich daarvan overeenkomstig artikel 9, lid 2, onder a), onthouden.

 
 

2.

ECCSEL ERIC stelt faciliteiten die nodig zijn voor de uitvoering van onderzoek op prioritaire gebieden, ter beschikking van de internationale onderzoeksgemeenschap. Aldus draagt ECCSEL ERIC bij tot het bevorderen van technologische ontwikkeling die verder gaat dan de huidige stand van de techniek, waardoor de commerciële toepassing en verdere verbreiding van CCS wordt versneld. Daarbij richt ECCSEL ERIC zich op de bevordering van onderzoeksacties van topklasse van wetenschappers op het gebied van CCS, overeenkomstig de prioriteiten van ECCSEL ERIC. ECCSEL ERIC zal een zeer geavanceerde collectie unieke onderzoeksfaciliteiten tot stand brengen en de Europese CCS-gemeenschap (voornamelijk), alsook niet-Europese CCS-gemeenschappen, toegang tot die middelen verschaffen.

 
 

3.

ECCSEL ERIC wordt op niet-economische basis opgebouwd en geëxploiteerd.

 
 

4.

Onverminderd het in artikel 2, lid 3, uiteengezette hoofdbeginsel kan ECCSEL ERIC beperkte economische activiteiten ondernemen mits die nauw verband houden met de hoofdtaken van ECCSEL ERIC en zij de uitvoering daarvan niet in gevaar brengen.

  • 2. 
    Naam, zetel, locatie en werktaal

(artikel 1 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

Er wordt een verspreid consortium voor Europese onderzoeksinfrastructuur opgericht onder de naam „Europees laboratorium voor de afvang en opslag van koolstofdioxide — Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur”, hierna „ECCSEL ERIC” genoemd.

 
 

2.

De statutaire zetel van ECCSEL ERIC bevindt zich in Trondheim, Noorwegen.

  • 3. 
    Duur

(artikel 21 van de statuten van ECCSEL ERIC)

ECCSEL ERIC wordt voor onbepaalde tijd opgericht.

  • 4. 
    Ontbinding

(artikel 23 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

De algemene vergadering kan met een tweederdemeerderheid van stemmen besluiten ECCSEL ERIC te ontbinden.

 
 

2.

ECCSEL ERIC stelt de Europese Commissie onverwijld en uiterlijk tien dagen na de vaststelling van het besluit tot ontbinding van ECCSEL ERIC van dit besluit in kennis.

 
 

3.

Activa die resteren na betaling van de schulden van ECCSEL ERIC, worden verdeeld over de leden naar rato van hun totale jaarlijkse vergoeding aan ECCSEL ERIC op grond van bijlage II bij de statuten.

 
 

4.

ECCSEL ERIC stelt de Europese Commissie onverwijld en uiterlijk tien dagen na het voltooien van het ontbindingsproces hiervan in kennis.

 
 

5.

ECCSEL ERIC houdt op te bestaan op de dag van bekendmaking door de Europese Commissie van de passende kennisgeving daarvan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

  • 5. 
    Aansprakelijkheid

(artikel 13 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

ECCSEL ERIC is aansprakelijk voor zijn schulden.

 
 

2.

De leden zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van ECCSEL ERIC. De aansprakelijkheid van de leden voor de schulden van ECCSEL ERIC is beperkt tot hun respectieve bijdragen.

 
 

3.

ECCSEL ERIC sluit de nodige verzekeringen af tegen de specifieke risico's die verbonden zijn aan de opbouw en de werking van ECCSEL ERIC.

  • 6. 
    Toegangsbeleid

(artikel 18 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

Elke nationale faciliteit die aan de ECCSEL-infrastructuur deelneemt, stelt een wezenlijk deel van haar beschikbare onderzoekstijd aan de internationale onderzoeksgemeenschap ter beschikking. De algemene vergadering reserveert een gedeelte van de beschikbare onderzoekstijd om toegang te bieden aan onderzoekers uit landen die geen lid zijn van ECCSEL ERIC.

 
 

2.

ECCSEL ERIC en de eigenaren van de onderzoeksfaciliteiten sluiten afzonderlijke overeenkomsten waarin de omvang van de aan de internationale onderzoeksgemeenschap ter beschikking gestelde onderzoekstijd en de voorwaarden voor toegang worden vastgesteld.

 
 

3.

De faciliteiten van ECCSEL ERIC zijn toegankelijk voor onderzoekers, wetenschappers en studenten. Na een eerlijke en transparante procedure wordt toegang verleend op basis van een vergelijkend onderzoek en collegiale toetsing van aanvragen. De criteria die bij het vergelijkend onderzoek worden gehanteerd, zijn wetenschappelijke uitmuntendheid en het belang voor de strategieën van ECCSEL ERIC, zoals vastgesteld door de algemene vergadering.

 
 

4.

Alle kosten voor de toegang en alle kosten voor de materialen die eigendom zijn van de gebruikers, zoals monsters en apparatuur, worden door de gebruikers gedragen. De kosten voor de toegang worden gebaseerd op de tarieven die voor elke ECCSEL ERIC-faciliteit gelden.

 
 

5.

ECCSEL ERIC kan een authenticatie- en toelatingssysteem invoeren om te waarborgen dat alleen daartoe gerechtigde personen een faciliteit kunnen betreden en gebruiken. ECCSEL ERIC kan van de leden en waarnemers verlangen dat zij dat systeem eerbiedigen indien toegang wordt verleend aan hun onderzoekers.

 
 

6.

Na goedkeuring door de algemene vergadering wordt een uitvoerig toegangsbeleid voor gebruikers openbaar gemaakt.

  • 7. 
    Coördinatiecomité van de onderzoeksinfrastructuur, wetenschappelijke adviesraad en adviesraad voor ethische en milieuaspecten

(artikel 11 van de statuten van ECCSEL ERIC)

Wetenschappelijke adviesraad

 

a)

De algemene vergadering benoemt een onafhankelijke wetenschappelijke adviesraad bestaande uit ten hoogste zes vooraanstaande, onafhankelijke en ervaren wetenschappers uit de hele wereld. De leden van de raad worden benoemd op basis van voordrachten door de directeur, die advies inwint bij de wetenschappelijke adviesraad en bij het coördinatiecomité van de onderzoeksinfrastructuur. De ambtstermijn van de leden van de raad bedraagt drie jaar. Zij kunnen één keer worden herbenoemd. Afgevaardigden in de algemene vergadering komen niet in aanmerking voor benoeming tot lid van deze raad.

 

b)

De directeur raadpleegt de wetenschappelijke adviesraad ten minste één keer per jaar over de wetenschappelijke kwaliteit van de door ECCSEL ERIC verleende diensten en het wetenschappelijk beleid, de procedures en de toekomstplannen van de organisatie.

 

c)

De wetenschappelijke adviesraad dient ieder jaar, via de directeur, een schriftelijk jaarverslag over zijn activiteiten bij de algemene vergadering in. De directeur dient het verslag, vergezeld van zijn opmerkingen en eventuele aanbevelingen, bij de algemene vergadering in.

  • 8. 
    Verspreidingsbeleid

(artikel 19 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

De onderzoeksresultaten en -gegevens van ECCSEL ERIC zijn overeenkomstig het door de algemene vergadering vastgestelde verspreidingsbeleid open toegankelijk (volgens het „open access”-beginsel). De onderzoeksresultaten en -gegevens worden aan belanghebbende partijen verstrekt zonder dat zij andere dan de aan de verspreiding verbonden kosten verschuldigd zijn. Voor de toepassing van deze bepaling worden onder „onderzoeksresultaten en -gegevens van ECCSEL ERIC” verstaan de onderzoeksresultaten en -gegevens op het gebied van de afvang en opslag van koolstofdioxide die worden gegenereerd door de eigenaren van de faciliteiten die aan de ECCSEL ERIC-infrastructuur deelnemen.

 
 

2.

ECCSEL ERIC verspreidt de onderzoeksresultaten van ECCSEL ERIC actief aan de samenleving, zodat zij een actieve rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van beleid en de beheersing van de uitstoot van koolstofdioxide.

 
 

3.

ECCSEL ERIC bevordert de samenwerking binnen ECCSEL ERIC en de resultaten van die samenwerking, en moedigt onderzoekers aan om nieuwe en innovatieve projecten te starten en, indien van toepassing, in het hoger onderwijs gebruik te maken van de resultaten van ECCSEL ERIC.

 
 

4.

ECCSEL ERIC moedigt de gebruikers van de onderzoeksresultaten van ECCSEL ERIC in het algemeen aan hun eigen onderzoeksresultaten openbaar beschikbaar te stellen en verzoekt de gebruikers op passende wijze bekendheid te geven aan de toegang die zij binnen ECCSEL ERIC hebben gekregen.

 
 

5.

In het verspreidingsbeleid worden de verschillende doelgroepen beschreven en er worden diverse kanalen gebruikt om het doelpubliek te bereiken. In alle publicaties betreffende de resultaten van de ECCSEL ERIC-samenwerking en de daardoor of daarbij gegenereerde kennis wordt ECCSEL ERIC op gepaste wijze vermeld.

  • 9. 
    Beleid inzake intellectuele-eigendomsrechten

(artikel 20 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

Overeenkomstig de doelen van deze statuten heeft „intellectuele eigendom” de betekenis die is omschreven in artikel 2 van het op 14 juli 1967 ondertekende Verdrag tot oprichting van de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO).

 
 

2.

Wat vraagstukken inzake intellectuele eigendom betreft, worden de betrekkingen tussen de leden beheerst door het nationale recht van de leden en door de desbetreffende internationale voorschriften en regelingen.

 
 

3.

De intellectuele eigendom die leden inbrengen in ECCSEL ERIC, blijft aan de oorspronkelijke rechthebbende toebehoren. Indien dergelijke eigendom voortvloeit uit werk dat door ECCSEL ERIC is gefinancierd (via een rechtstreekse bijdrage of een bijdrage in natura), behoort hij toe aan ECCSEL ERIC, tenzij overeengekomen is dat hij toebehoort aan het lid dat de eigendom heeft gecreëerd. Als de economische waarde van de verleende toegang mogelijk hoger is dan de daarvoor betaalde vergoeding, wordt dit niet beschouwd als financiering van een project door ECCSEL ERIC.

 
 

4.

ECCSEL ERIC ziet erop toe dat gebruikers instemmen met de voorwaarden inzake de toegang tot resultaten en de intellectuele-eigendomsrechten daarop en dat geschikte beveiligingsmaatregelen worden getroffen voor de bewaring en behandeling van de rechten en resultaten.

 
 

5.

ECCSEL ERIC voorziet in regelingen voor het onderzoeken van vermeende beveiligingslekken en schending van geheimhoudingsverplichtingen van onderzoeksgegevens en -informatie.

 
 

6.

ECCSEL ERIC verschaft onderzoekers richtsnoeren om te waarborgen dat onderzoek waarin via ECCSEL ERIC beschikbaar gesteld materiaal wordt gebruikt, wordt uitgevoerd binnen een kader waarin de rechten van de eigenaren worden geëerbiedigd.

 
 

7.

De partijen die de aan de activiteiten van ECCSEL ERIC deelnemende faciliteiten exploiteren, komen afzonderlijk een gedetailleerd beleid inzake intellectuele-eigendomsrechten overeen, dat door de algemene vergadering wordt goedgekeurd.

  • 10. 
    Personeel

(artikel 17 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

ECCSEL ERIC past als werkgever het beginsel van gelijke kansen toe. De selectieprocedures voor sollicitanten voor functies bij ECCSEL ERIC zijn transparant, niet-discriminerend en waarborgen gelijke kansen.

 
 

2.

Arbeidsovereenkomsten voldoen aan de toepasselijke wet- en regelgeving van het land waar het personeel werkzaam is of aan de wetten van het land waar de activiteiten van ECCSEL ERIC worden verricht. De vacatures van ECCSEL ERIC worden op passende wijze internationaal gepubliceerd.

 
 

3.

Elk lid vergemakkelijkt, in overeenstemming met de nationale wetgeving, binnen zijn rechtsgebied de verplaatsingen en het verblijf van bij de taken van ECCSEL ERIC betrokken onderdanen van leden, alsmede van gezinsleden van die onderdanen.

  • 11. 
    Aanbestedingsbeleid en belastingvrijstelling

(artikel 16 van de statuten van ECCSEL ERIC)

 
 

1.

ECCSEL ERIC behandelt gegadigden voor en inschrijvers op aanbestedingsprocedures gelijk en zonder te discrimineren, ongeacht of ze al dan niet in de Europese Unie gevestigd zijn. In het aanbestedingsbeleid van ECCSEL ERIC worden de beginselen inzake transparantie, niet-discriminatie en mededinging in acht genomen.

 
 

2.

De directeur is verantwoordelijk voor alle aanbestedingen van ECCSEL ERIC. Het gunningsbesluit voor een aanbesteding wordt op passende wijze gepubliceerd en omvat een volledige motivering. De algemene vergadering stelt uitvoeringsbepalingen vast met daarin alle noodzakelijke details over de exacte aanbestedingsprocedures en -criteria.

 
 

3.

Bij aanbestedingen door leden en waarnemers met betrekking tot de activiteiten van ECCSEL ERIC wordt voldoende rekening gehouden met de behoeften van ECCSEL ERIC en de door de desbetreffende instanties aangegeven technische vereisten en specificaties.

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.