Gedelegeerde verordening 2019/357 - Aanvulling van Verordening 2015/2365 wat betreft technische reguleringsnormen betreffende toegang tot gegevens over bij transactieregisters bewaarde effectenfinancieringstransacties (SFT's)

1.

Wettekst

22.3.2019   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 81/22

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2019/357 VAN DE COMMISSIE

van 13 december 2018

tot aanvulling van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft technische reguleringsnormen betreffende toegang tot gegevens over bij transactieregisters bewaarde effectenfinancieringstransacties (SFT's)

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende de transparantie van effectenfinancieringstransacties en van hergebruik en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (1), en met name artikel 12, lid 3, onder c) en d),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 schrijft voor dat de in dat artikel genoemde entiteiten toegang moeten hebben tot de gegevens over SFT's, zodat zij hun verantwoordelijkheden en mandaten kunnen vervullen. Het is bijgevolg van essentieel belang dat transactieregisters in staat zijn om de betrokken tegenpartijen en transacties nauwkeurig te identificeren. De door transactieregisters verleende toegang dient toegang te omvatten tot gegevens over door een tegenpartij gesloten SFT's, ongeacht of die tegenpartij een moederonderneming of dochteronderneming van een andere onderneming is, dan wel of die informatie betrekking heeft op transacties die via een bepaald bijkantoor van een tegenpartij zijn gesloten, mits de vereiste toegang betrekking heeft op informatie die nodig is voor het vervullen van de verantwoordelijkheden en mandaten van de relevante entiteit.

 

(2)

Veel van de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten hebben meerdere en verschillende mandaten en behoeften. Om te vermijden dat transactieregisters voortdurend moeten controleren op grond van welk mandaat en voor welke specifieke behoefte een entiteit toegang vraagt, en aldus onnodige administratieve lasten voor die transactieregisters te vermijden, is het aangewezen de transactieregisters toe te staan elke entiteit één enkele toegang te verlenen die betrekking heeft op de mandaten en specifieke behoeften van elke entiteit.

 

(3)

De mandaten en verantwoordelijkheden van de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) met betrekking tot transactieregisters zijn neergelegd in de artikelen 5 tot en met 11 van Verordening (EU) 2015/2365 en hebben onder meer betrekking op de registratie van en het toezicht op transactieregisters. Effectief toezicht vereist dat de ESMA volledige toegang heeft tot alle gegevens over alle SFT's die bij alle transactieregisters worden bewaard.

 

(4)

De Europese Bankautoriteit (EBA), de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA) en het Europees Comité voor systeemrisico's (ESRB) maken deel uit van het Europees systeem voor financieel toezicht en hebben, met betrekking tot financiële stabiliteit en systeemrisico, mandaten en verantwoordelijkheden die sterk lijken op die van de ESMA. Het is derhalve belangrijk dat die autoriteiten, net als de ESMA, toegang hebben tot alle gegevens over alle SFT's.

 

(5)

Vanwege de nauwe relatie tussen SFT's en monetair beleid dient een lid van het Europees Stelsel van centrale banken (ESCB), zoals bedoeld in artikel 12, lid 2, onder f), van Verordening (EU) 2015/2365, toegang te hebben tot alle gegevens over SFT's met betrekking tot de door dat ESCB-lid uitgegeven valuta, en meer bepaald tot alle gegevens over SFT's waarvan leningen of zekerheden wordt uitgedrukt in de door dat ESCB-lid uitgegeven valuta.

 

(6)

Bepaalde in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 vermelde entiteiten zijn verantwoordelijk voor het monitoren van systeemrisico's voor de financiële stabiliteit. Om hun taken betreffende de stabiliteit van het financiële systeem naar behoren te kunnen uitvoeren, moeten deze entiteiten toegang hebben tot het breedste spectrum van marktdeelnemers, handelsplatforms en de meest uitgebreide en gedetailleerde gegevens over SFT's die beschikbaar zijn voor hun gebied van verantwoordelijkheid dat, afhankelijk van de betrokken entiteit, een lidstaat, de eurozone of de Unie kan zijn.

 

(7)

Verordening (EU) nr. 1024/2013 van de Raad (2) heeft een gemeenschappelijk toezichtsmechanisme ingesteld. Een transactieregister dient ervoor te zorgen dat de Europese Centrale Bank (ECB) toegang heeft tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten door elke tegenpartij die, binnen het gemeenschappelijke toezichtsmechanisme, onderworpen is aan het toezicht van de ECB ingevolge Verordening (EU) nr. 1024/2013.

 

(8)

De in artikel 12, lid 2, onder i), van Verordening (EU) 2015/2365 bedoelde mandaten en specifieke behoeften van de effecten- en marktautoriteiten van de Unie vereisen dat aan die autoriteiten toegang wordt verleend tot alle gegevens over SFT's die transacties betreffen of betrekking hebben op markten, uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten, als referentie gebruikte benchmarks en tegenpartijen die onder de toezichtsverantwoordelijkheden en -mandaten van die autoriteit vallen.

 

(9)

Ingevolge Richtlijn 2014/59/EU van het Europees Parlement en de Raad (3) moeten voor de afwikkelingsautoriteiten ten aanzien van de in artikel 1, lid 1, van die richtlijn bedoelde entiteiten doeltreffende actiemiddelen beschikbaar zijn om besmetting te voorkomen. Elke afwikkelingsautoriteit dient derhalve toegang te hebben tot de door deze entiteiten gerapporteerde gegevens over SFT's.

 

(10)

Ingevolge Verordening (EU) nr. 806/2014 van het Europees Parlement en de Raad (4) is de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad verantwoordelijk voor de effectieve en consistente werking van het gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme, onder meer door het opstellen van afwikkelingsplannen voor de entiteiten als bedoeld in artikel 2 van die verordening. Om de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad in staat te stellen deze afwikkelingsplannen op te stellen, moet een transactieregister die raad toegang verlenen tot de gegevens over SFT's die zijn gesloten door elke tegenpartij die onder het toepassingsgebied van Verordening (EU) nr. 806/2014 valt.

 

(11)

De autoriteiten als bedoeld in artikel 12, lid 2, onder m), van Verordening (EU) 2015/2365 omvatten onder meer de autoriteiten die bevoegd zijn voor het Gemeenschappelijk Toezichtsmechanisme en voor het prudentieel toezicht op kredietinstellingen, beleggingsondernemingen, verzekerings- en herverzekeringsondernemingen, icbe's, abi-beheerders, bedrijfspensioenfondsen, centrale effectenbewaarinstellingen en niet-financiële tegenpartijen. Om deze autoriteiten in staat te stellen hun verantwoordelijkheden en mandaten effectief uit te oefenen, moeten zij toegang hebben tot gegevens over SFT's die worden gerapporteerd door tegenpartijen die onder hun verantwoordelijkheid vallen.

 

(12)

De autoriteiten als bedoeld in artikel 12, lid 2, onder m), van Verordening (EU) 2015/2365 omvatten onder meer de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor vergunningverlening aan en toezicht op centrale tegenpartijen. Om deze autoriteiten in staat te stellen hun taak effectief uit te voeren, moeten zij toegang hebben tot de gegevens over SFT's met betrekking tot de centrale tegenpartijen die onder hun toezicht staan.

 

(13)

Om de standaardisering en consistentie van de toegang tot gegevens over SFT's te waarborgen en de administratieve lasten te verminderen voor zowel de autoriteiten die toegang hebben tot die gegevens als de transactieregisters die deze gegevens bewaren, moeten de transactieregisters een specifieke procedure volgen voor het vaststellen van de voorwaarden waaronder die toegang zal worden verleend, meer bepaald het instellen van die toegang en de verdere operationele regelingen.

 

(14)

Om de vertrouwelijkheid van de gegevens over SFT's te waarborgen, moet elke vorm van uitwisseling van gegevens tussen transactieregisters en betrokken entiteiten plaatsvinden via een beveiligde machine-to-machine verbinding en door gebruikmaking van gegevensversleutelingsprotocollen.

 

(15)

Om een effectieve en efficiënte vergelijking en aggregatie van gegevens over SFT's van verschillende transactieregisters mogelijk te maken, moeten overeenkomstig de ISO 20022-methodologie ontwikkelde templates in XML-formaat en XML-berichten worden gebruikt voor het verlenen van toegang tot die gegevens en voor communicatie tussen de autoriteiten en de transactieregisters.

 

(16)

Om de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde autoriteiten in staat te stellen doelgerichte onderzoeken uit te voeren, is het van essentieel belang de directe en onmiddellijke toegang tot specifieke datasets te vergemakkelijken en aldus een reeks combineerbare ad-hoczoekopdrachen in te stellen die betrekking hebben op tegenpartijen bij de SFT, soort SFT, tijdshorizon van de uitvoering, looptijd en beëindiging van de SFT alsmede levenscyclusfase van de SFT.

 

(17)

Om directe en onmiddellijke toegang tot gegevens over SFT's mogelijk te maken en om voor de betrokken autoriteiten en de transactieregisters de planning van hun interne dataprocessen te vergemakkelijken, moeten de termijnen waarbinnen de transactieregisters de autoriteiten toegang moeten verlenen tot die gegevens over SFT's worden geharmoniseerd.

 

(18)

Deze verordening is gebaseerd op de ontwerpen van technische regelgevingsnormen die door de ESMA ingevolge de procedure in artikel 10 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 (5) bij de Europese Commissie zijn ingediend.

 

(19)

De ESMA heeft openbare raadplegingen over deze ontwerpen van technische reguleringsnormen gehouden, de mogelijke daaraan verbonden kosten en baten geanalyseerd, en de bij artikel 37 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 opgerichte ESMA-stakeholdergroep effecten en markten om advies verzocht,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Toegankelijk te maken gegevens over SFT's

Een transactieregister zorgt ervoor dat de volgende gegevens over SFT's die overeenkomstig artikel 3 toegankelijk worden gemaakt voor elke in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteit toegankelijk zijn:

 

a)

de rapporten van SFT's die zijn gerapporteerd overeenkomstig de tabellen 1 tot en met 4 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/356 van de Commissie (6), met inbegrip van de meest recente handelsstaten van SFT's die niet vervallen zijn of waarover geen rapporten zijn opgesteld met de actiesoort „Fout”, „Beëindiging/vervroegde beëindiging” of „Positiebestanddeel” als bedoeld in veld 98 van tabel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363 van de Commissie (7);

 

b)

de relevante gegevens over de SFT-rapporten die door het transactieregister zijn afgewezen, met inbegrip van alle SFT-rapporten die tijdens de vorige werkdag zijn afgewezen, en de redenen voor de afwijzing ervan, zoals gespecificeerd overeenkomstig tabel 2 van bijlage I bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/358 van de Commissie (8);

 

c)

de aansluitingsstatus van alle gerapporteerde SFT's waarvoor het transactieregister het aansluitingsproces heeft uitgevoerd in overeenstemming met Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/358, met uitzondering van de SFT's die zijn verstreken of waarvoor SFT-rapporten met de actiesoort „Fout”, „Beëindiging/vervroegde beëindiging” of „Positiebestanddeel” zijn ontvangen meer dan een maand voor de datum waarop het aansluitingsproces plaatsvindt.

Artikel 2

Eén enkele toegang

Een transactieregister verleent de entiteiten met verschillende verantwoordelijkheden of mandaten op grond van artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 één enkele toegang tot de gegevens over alle SFT's waarop die verantwoordelijkheden en mandaten betrekking hebben.

Artikel 3

Toegang tot de gegevens over SFT's in overeenstemming met het mandaat en de specifieke behoeften van elke betrokken autoriteit

  • 1. 
    Een transactieregister verleent de ESMA toegang tot alle gegevens over alle SFT's om haar toezichtsbevoegdheden uit te oefenen in overeenstemming met haar verantwoordelijkheden en mandaten.
  • 2. 
    Een transactieregister verleent de EBA, EIOPA en het ESRB toegang tot alle gegevens over alle SFT's.
  • 3. 
    Een transactieregister verleent een autoriteit die toezicht houdt op handelsplatforms toegang tot de gegevens van alle op die handelsplatforms uitgevoerde SFT's.
  • 4. 
    Een transactieregister verleent een lid van het ESCB waarvan de valuta van de lidstaat de euro is en de ECB toegang tot de gegevens over alle SFT's:
 

a)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten zijn uitgegeven door of aangeboden namens een entiteit gevestigd in een lidstaat die de euro als valuta heeft;

 

b)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten overheidsschuld zijn van een lidstaat die de euro als valuta heeft;

 

c)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde valuta de euro is.

  • 5. 
    Een transactieregister verleent een lid van het ESCB waarvan de valuta van de lidstaat niet de euro is toegang tot de gegevens over alle SFT's:
 

a)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten zijn uitgegeven door of aangeboden namens een entiteit gevestigd in de lidstaat van dat ESCB-lid;

 

b)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten overheidsschuld zijn van de lidstaat van dat ESCB-lid;

 

c)

indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde valuta de valuta is die door dat lid van het ESCB is uitgegeven.

  • 6. 
    Een transactieregister verleent een in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde autoriteit die in de eurozone systeemrisico's voor de financiële stabiliteit monitort toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten op handelsplatforms, of door tegenpartijen die onder de verantwoordelijkheden en mandaten van die autoriteit vallen bij de monitoring van systeemrisico's voor de financiële stabiliteit in de eurozone. Een transactieregister verleent die autoriteit ook toegang tot de gegevens over SFT's van alle bijkantoren van tegenpartijen gevestigd in een derde land die actief zijn in een lidstaat waarvan de valuta de euro is.
  • 7. 
    Een transactieregister verleent een in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde autoriteit die systeemrisico's voor de financiële stabiliteit monitort en waarvan de valuta van de lidstaat niet de euro is, toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten op handelsplatforms, of door tegenpartijen die onder de verantwoordelijkheden en mandaten van die autoriteit vallen bij de monitoring van systeemrisico's voor de financiële stabiliteit in een lidstaat waarvan de valuta niet de euro is. Een transactieregister verleent deze autoriteit ook toegang tot de gegevens over alle SFT's van alle bijkantoren van tegenpartijen gevestigd in een derde land die in de lidstaat van die autoriteit actief zijn.
  • 8. 
    Een transactieregister verleent de ECB, bij de uitvoering van haar taken binnen het gemeenschappelijke toezichtmechanisme op grond van Verordening (EU) nr. 1024/2013 van de Raad, toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten door een tegenpartij die, binnen het gemeenschappelijke toezichtsmechanisme, onderworpen is aan het toezicht van de ECB ingevolge Verordening (EU) nr. 1024/2013.
  • 9. 
    Een transactieregister verleent een autoriteit van een derde land ten aanzien waarvan een uitvoeringshandeling ingevolge artikel 19, lid 1, van Verordening (EU) 2015/2365 is vastgesteld, toegang tot de gegevens over alle SFT's op grond van het mandaat en de verantwoordelijkheden van de autoriteit van het derde land in overeenstemming met de bepalingen van bovengenoemde uitvoeringshandeling.
  • 10. 
    Een transactieregister verleent een ingevolge artikel 4 van Richtlijn 2004/25/EG van het Europees Parlement en de Raad (9) aangewezen autoriteit toegang tot de gegevens over alle SFT's waarvoor de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten zijn uitgegeven door een onderneming die aan een of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
 

a)

de onderneming heeft een vergunning voor de handel op een gereglementeerde markt die is gevestigd binnen de lidstaat van die autoriteit en de overnamebiedingen op de effecten van die onderneming vallen onder de toezichtsverantwoordelijkheden en -mandaten van die autoriteit;

 

b)

de onderneming heeft haar statutaire zetel of hoofdkantoor in de lidstaat van die autoriteit en de overnamebiedingen op de effecten van die onderneming vallen onder de toezichtsverantwoordelijkheden en -mandaten van die autoriteit;

 

c)

de onderneming is een bieder als omschreven in artikel 2, lid 1, onder c), van Richtlijn 2004/25/EG voor de onder a) of b) bedoelde ondernemingen en de door haar aangeboden tegenprestatie omvat effecten.

  • 11. 
    Een transactieregister verleent een autoriteit als bedoeld in artikel 12, lid 2, onder i), van Verordening (EU) 2015/2365 toegang tot de gegevens van alle SFT's die transacties vertegenwoordigen, of betrekking hebben op markten, uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde effecten, als referentie gebruikte benchmarks en tegenpartijen die onder de toezichtsverantwoordelijkheden en -mandaten van die autoriteit vallen. Een transactieregister verleent die autoriteit ook toegang tot de gegevens over SFT's van alle bijkantoren van tegenpartijen gevestigd in een derde land die in de lidstaat van die autoriteit actief zijn.
  • 12. 
    Een transactieregister verleent het Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators (ACER, Agency for the Cooperation of Energy Regulators) toegang tot de gegevens over alle SFT's indien de uitgeleende of geleende of als zekerheid gestelde grondstof energie is.
  • 13. 
    Een transactieregister verleent een afwikkelingsautoriteit als bedoeld in artikel 12, lid 2, onder k), van Verordening (EU) 2015/2365 toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten door:
 

a)

een tegenpartij die onder de verantwoordelijkheden en taken van deze autoriteit valt;

 

b)

een bijkantoor van een tegenpartij gevestigd in een derde actief in de lidstaat van die afwikkelingsautoriteit en vallend onder haar verantwoordelijkheden en mandaten.

  • 14. 
    Een transactieregister verleent de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten door een tegenpartij die onder het toepassingsgebied van Verordening (EU) nr. 806/2014 valt.
  • 15. 
    Een transactieregister verleent een bevoegde autoriteit vermeld in artikel 12, lid 2, onder m), van Verordening (EU) 2015/2365 toegang tot de gegevens over alle SFT's die zijn gesloten door:
 

a)

een tegenpartij die onder de verantwoordelijkheden en taken van deze autoriteit valt;

 

b)

een bijkantoor van een tegenpartij gevestigd in een derde land dat actief is in de lidstaat van die bevoegde autoriteit en onder haar verantwoordelijkheden en mandaten valt.

  • 16. 
    Een transactieregister verleent een autoriteit die toezicht houdt op een centrale tegenpartij (CTP) en het lid van het ESCB dat toezicht houdt op die CTP toegang tot de gegevens over alle door die CTP geclearde of gesloten SFT's.

Artikel 4

Instelling van de toegang tot de gegevens over SFT's

  • 1. 
    Een transactieregister belast zich ermee:
 

a)

een of meer personen aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor de contacten met de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten;

 

b)

op haar website de instructies te publiceren die de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten moeten volgen om toegang te verkrijgen tot gegevens over SFT's;

 

c)

de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten een formulier als bedoeld in lid 2 te verstrekken;

 

d)

de toegang tot de gegevens over SFT's door de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten in te stellen uitsluitend op basis van informatie die in het verstrekte formulier is opgenomen;

 

e)

de technische regelingen te treffen waarover de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten moeten kunnen beschikken om in overeenstemming met artikel 5 toegang te verkrijgen tot de SFT-gegevens;

 

f)

de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten binnen dertig kalenderdagen nadat een dergelijke entiteit een verzoek om een dergelijke toegang in te stellen heeft ingediend, rechtstreeks en onmiddellijk toegang te verlenen tot gegevens over SFT's.

  • 2. 
    Een transactieregister stelt een formulier op dat door de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten moet worden gebruikt bij het indienen van een verzoek tot instelling van toegang tot SFT-gegevens. Dat formulier bevat de volgende velden:
 

a)

de naam van de entiteit;

 

b)

de contactpersoon bij de entiteit;

 

c)

de wettelijke verantwoordelijkheden en mandaten van de entiteit;

 

d)

een lijst van gemachtigde gebruikers van de over SFT's gevraagde informatie;

 

e)

inloggegevens voor een veilige SSH FTP-verbinding;

 

f)

alle andere technische informatie met betrekking tot de toegang tot gegevens over SFT's van de entiteit;

 

g)

of de entiteit bevoegd is voor tegenpartijen in de eigen lidstaat, de eurozone of de Unie;

 

h)

de soorten tegenpartijen waarvoor de entiteit bevoegd is volgens de indeling in tabel 1 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363;

 

i)

de soorten SFT's die onder toezicht staan van de entiteit;

 

j)

alle lidstaten waarin de emittent van effecten die zijn geleend, uitgeleend of als zekerheid gesteld onder toezicht staat van de entiteit, indien van toepassing;

 

k)

alle lidstaten waarin de grondstoffen die zijn geleend, uitgeleend of als zekerheid gesteld onder toezicht staan van de entiteit, indien van toepassing;

 

l)

alle handelsplatforms die onder toezicht staan van de entiteit, indien van toepassing;

 

m)

de CTP's die onder toezicht staan van de entiteit, indien van toepassing;

 

n)

de door de entiteit uitgegeven valuta, indien van toepassing;

 

o)

de benchmarks die in de Unie worden gebruikt voor de beheerder waarvan de entiteit bevoegd is, indien van toepassing.

Artikel 5

De operationele regelingen voor toegang tot de gegevens over SFT's

  • 1. 
    Een transactieregister belast zich met het treffen en in stand houden van de noodzakelijke technische regelingen om de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten in staat te stellen zich met het transactieregister te verbinden via een veilige machine-to-machine interface.

Voor de toepassing van de eerste alinea gebruikt een transactieregister het SSH File Transfer Protocol en gestandaardiseerde XML-berichten die overeenkomstig de ISO 20022-methodologie zijn ontwikkeld om via die interface te communiceren.

  • 2. 
    Een transactieregister voorziet in en handhaaft de nodige technische regelingen zodat de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten vooraf vastgestelde periodieke verzoeken kunnen opstellen om, overeenkomstig de artikelen 1, 2 en 3, toegang te verkrijgen tot gegevens over SFT's waarover deze entiteiten moeten kunnen beschikken om hun verantwoordelijkheden en mandaten uit te oefenen.
  • 3. 
    Op verzoek verleent een transactieregister de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten toegang tot alle SFT's die onder hun verantwoordelijkheden en mandaten vallen overeenkomstig artikel 3, op basis van elke combinatie van de volgende velden als bedoeld in bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363:
 

a)

tijdstempel van de rapportage;

 

b)

rapporterende tegenpartij;

 

c)

andere tegenpartij;

 

d)

bijkantoor van de rapporterende tegenpartij;

 

e)

bijkantoor van de andere tegenpartij;

 

f)

sector van de rapporterende tegenpartij;

 

g)

aard van de rapporterende tegenpartij;

 

h)

makelaar;

 

i)

rapportage indienende entiteit;

 

j)

begunstigde;

 

k)

soort SFT;

 

l)

soort zekerhedencomponent;

 

m)

handelsplatform;

 

n)

tijdstempel van de uitvoering;

 

o)

vervaldatum;

 

p)

einddatum;

 

q)

CTP;

 

r)

soort actie.

  • 4. 
    Een transactieregister voorziet in de totstandbrenging en handhaving van de technische capaciteit voor het verschaffen van rechtstreekse en onmiddellijke toegang tot gegevens over SFT's waarover de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten moeten kunnen beschikken om hun taken en verantwoordelijkheden te vervullen. De toegang tot deze gegevens over SFT's wordt verleend in overeenstemming met de volgende termijnen:
 

a)

indien om toegang wordt verzocht tot gegevens over uitstaande SFT's, of over SFT's die zijn vervallen of waarvoor rapporten met actiesoorten „Fout”, „Beëindiging/vervroegde beëindiging” of „Positiebestanddeel” als bedoeld in veld 98 van tabel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363 werden ingediend niet meer dan één jaar voor de datum waarop het verzoek werd ingediend: uiterlijk om 12.00 uur universele gecoördineerde tijd op de eerste kalenderdag na de dag waarop het verzoek om toegang wordt ingediend;

 

b)

indien om toegang wordt verzocht tot SFT-gegevens die zijn vervallen of waarvoor rapporten met actiesoorten „Fout”, „Beëindiging/vervroegde beëindiging” of „Positiebestanddeel” als bedoeld in veld 98 van tabel 2 van bijlage I bij Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363 werden ingediend meer dan één jaar voor de datum waarop het verzoek werd ingediend: uiterlijk drie werkdagen nadat het verzoek om toegang is ingediend;

 

c)

indien om toegang wordt verzocht tot onder zowel punt a) als punt b) vallende SFT-gegevens: uiterlijk drie werkdagen nadat het verzoek om toegang is ingediend.

  • 5. 
    Een transactieregister bevestigt de ontvangst en verifieert de juistheid en volledigheid van elk verzoek om toegang tot gegevens over SFT's dat is ingediend door de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten en stelt die entiteiten uiterlijk zestig minuten na de indiening van het verzoek in kennis van het resultaat van die verificatie.
  • 6. 
    Een transactieregister maakt gebruik van de elektronische handtekening en van gegevensversleutelingsprotocollen om de vertrouwelijkheid, de integriteit en de bescherming te waarborgen van de gegevens die voor de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten beschikbaar zijn gesteld.

Artikel 6

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 13 december 2018.

Voor de Commissie

De voorzitter

Jean-Claude JUNCKER

 

  • (2) 
    Verordening (EU) nr. 1024/2013 van de Raad van 15 oktober 2013 waarbij aan de Europese Centrale Bank specifieke taken worden opgedragen betreffende het beleid inzake het prudentieel toezicht op kredietinstellingen (PB L 287 van 29.10.2013, blz. 63).
  • (3) 
    Richtlijn 2014/59/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het herstel en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen en tot wijziging van Richtlijn 82/891/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2005/56/EG, 2007/36/EG, 2011/35/EU, 2012/30/EU en 2013/36/EU en de Verordeningen (EU) nr. 1093/2010 en (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 190).
  • (4) 
    Verordening (EU) nr. 806/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2014 tot vaststelling van eenvormige regels en een eenvormige procedure voor de afwikkeling van kredietinstellingen en bepaalde beleggingsondernemingen in het kader van een gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme en een gemeenschappelijk afwikkelingsfonds en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1093/2010 (PB L 225 van 30.7.2014, blz. 1).
  • (5) 
    Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/77/EG van de Commissie (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 84).
  • (6) 
    Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/356 van de Commissie van 13 december 2018 tot aanvulling van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen tot nadere bepaling van de aan transactieregisters te rapporteren gegevens over effectenfinancieringstransacties (SFT's) (zie bladzijde 1 van dit Publicatieblad).
  • (7) 
    Uitvoeringsverordening (EU) 2019/363 van de Commissie van 13 december 2018 tot vaststelling van technische uitvoeringsnormen met betrekking tot het formaat en de frequentie van de rapportage over de nadere gegevens over effectenfinancieringstransacties (SFT's) aan transactieregisters overeenkomstig Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad en tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1247/2012 van de Commissie met betrekking tot het gebruik van rapportagecodes in de rapportage over derivatencontracten (zie bladzijde 85 van dit Publicatieblad).
  • (8) 
    Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/358 van de Commissie van 13 december 2018 tot aanvulling van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen betreffende de verzameling, verificatie, aggregatie, vergelijking en publicatie van gegevens over effectenfinancieringstransacties door transactieregisters (zie bladzijde 30 van dit Publicatieblad).
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.