Ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij

Inhoudsopgave

  1. Wettekst
  2. 32003G1205(05)

1.

Wettekst

Avis juridique important

|

2.

32003G1205(05)

Resolutie van de Raad van 25 november 2003 over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij

Publicatieblad Nr. C 295 van 05/12/2003 blz. 0009 - 0010

Resolutie van de Raad

van 25 november 2003

over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij

(2003/C 295/05)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

ZICH ERVAN BEWUST zijnde dat:

  • de Europese Raad vanaf 2000 steeds heeft gesteld dat samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding een voorwaarde vormt om te komen tot een concurrerende kenniseconomie;
  • de voortdurende ontwikkeling van de sociaal-demografische en economische situatie in Europa, met name in de context van de uitbreiding, vraagt om een heroriëntatie van de strategieën, zodat de verwezenlijking van de gemeenschappelijke doelstellingen met behulp van doeltreffende en doelmatige investeringen in de onderwijs- en opleidingsstelsels wordt bevorderd;
  • het menselijk kapitaal een strategische hulpbron is voor de ontwikkeling van Europa over de gehele linie, en dat het onderwijs- en opleidingsbeleid van de lidstaten gericht moet zijn op de ontplooiing van de persoonlijkheid van elk individu gedurende het hele leven, en op een grotere participatie van de burgers in sociale cohesie en economische ontwikkeling;
  • de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie in 2002 een werkprogramma hebben aangenomen voor de verwezenlijking van enkele gemeenschappelijke, goedgekeurde en door iedereen onderschreven korte- en middellangetermijndoelstellingen, programma dat in 2002 door de Europese Raad in Barcelona is overgenomen;
  • in de Commissiemededeling van november 2002 inzake de verbetering van de coördinatie van het begrotingsbeleid geattendeerd wordt op de positieve invloed die investeringen in menselijk kapitaal en kennis kunnen hebben op groei en werkgelegenheid;
  • in de conclusies van de Europese Raad van maart 2003 onderstreept wordt dat investeren in menselijk kapitaal een noodzakelijke voorwaarde vormt om het concurrentievermogen van Europa te bevorderen, hoge groei- en werkgelegenheidscijfers te realiseren en over te gaan naar een kenniseconomie;
  • in de Commissiemededeling van 2003, "Efficiënt investeren in onderwijs en opleiding: een dwingende noodzaak voor Europa", wordt nagegaan in hoeverre onderwijs van belang is voor en bijdraagt tot andere kernelementen van de strategie van Lissabon en dat in die mededeling voorts wordt benadrukt dat in de EU te weinig in menselijke hulpbronnen geïnvesteerd wordt en dat zowel de publieke als de private middelen doelmatiger moeten worden besteed door het opleiding- en onderwijsbeleid te coördineren met het werkgelegenheidsbeleid, rekening houdend met het werkprogramma voor de follow-up inzake de gemeenschappelijke doelstellingen en de strategie van levenslang leren;
  • in de in juli 2003 door de Raad aangenomen resolutie over de opbouw van sociaal en menselijk kapitaal in de kennismaatschappij met nadruk wordt gewezen op de strategische waarde van sociaal en menselijk kapitaal, alsmede op de noodzaak de interactie daartussen op de gebieden van leren, werk, en sociale cohesie te ontwikkelen;
  • in de conclusies van de Europese Raad van oktober 2003 wordt bevestigd dat investeren in menselijk kapitaal, meer bepaald door middel van meer investeringen in onderwijs en een betere aansluiting op het arbeids- en het sociale beleid, essentieel is voor het groeipotentieel van Europa,

ONDERSTREEPT dat

  • de Gemeenschap tot taak heeft om, met volledige eerbiediging van de verantwoordelijkheid van de lidstaten, bij te dragen tot de ontwikkeling van kwaliteitsonderwijs en uitvoering te geven aan een beleid inzake beroepsopleiding, alsmede samen met de lidstaten dient te werken aan de verwezenlijking van een concurrerende kenniseconomie;
  • de harmonieuze ontwikkeling van jonge mensen tot onafhankelijke, verantwoordelijke en ontwikkelde burgers weliswaar tot een van de belangrijkste doelstellingen van het onderwijs- en beroepsopleidingsbeleid moet worden gerekend, maar dat deze doelstellingen in toenemende mate complementair moeten worden met de doelstellingen van het economisch en werkgelegenheidsbeleid, teneinde sociale samenhang en concurrentievermogen met elkaar te verenigen;
  • de investeringen in de opleidings- en onderwijsstelsels, overeenkomstig doelstelling 1.5 inzake het optimaal inzetten van financiële middelen, doelmatiger en doeltreffender zullen moeten worden teneinde het menselijk kapitaal sterker te ontwikkelen;
  • [...] dat onderwijs en opleiding een essentiële rol spelen in de sociale en economische ontwikkeling; het is mogelijk [...] bestedingen op deze terreinen niet als een kostenpost maar als een investering aan te merken en tevens te denken over nieuwe manieren om onderzoek en innovatie te ontwikkelen; [...] menselijk kapitaal is welbeschouwd een instrument dat als katalysator fungeert voor sociale samenhang en economische groei,

IS HET EROVER EENS dat

  • de verwezenlijking van de doelstellingen van Lissabon gestructureerde samenwerking vereist om de ontwikkeling van het menselijk kapitaal te ondersteunen en te zorgen voor de geregelde monitoring van de resultaten in het kader van het werkprogramma inzake de follow-up van de doelstellingen voor de onderwijs- en opleidingsstelsels in Europa. De Raad zal de Europese Raad attenderen op vorderingen op dit gebied als onderdeel van zijn geregelde rapportage over het "doelstellingenproces";
  • voor de ontwikkeling van het menselijk kapitaal de nodige middelen uit openbare of particuliere nationale en Europese bronnen, eventueel inclusief de structuurfondsen, de communautaire programma's op het gebied van onderwijs en beroepsopleiding en de EIB, ter beschikking moeten worden gesteld, en dat de optimale benutting van de middelen van strategisch belang is voor de ontwikkeling van Europa over de gehele linie;
  • door Europese instanties, zoals de EIB, ondernomen acties en onderzoeks- en analysewerkzaamheden met betrekking tot de bijdrage van het menselijk en sociaal kapitaal aan de economische ontwikkeling in Europa, te beschouwen zijn als belangrijke instrumenten voor een degelijk onderwijs- en werkgelegenheidsbeleid;
  • samenhang en complementariteit van het onderwijs- en beroepsopleidingsbeleid en het sociaal en arbeidsmarktbeleid nog meer moeten worden bevorderd opdat levenslang leren tot de realiteiten gaat behoren;
  • de lidstaten en de Gemeenschap zich ten doel zouden moeten stellen om met betrekking tot deze complementariteit een specifiek Europees perspectief te ontwikkelen door de samenhang tussen het "doelstellingenproces", de werkgelegenheidsrichtsnoeren en de globale richtsnoeren voor het economisch beleid te versterken.

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.