EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten (IER) voor de jaren 2009-2012

1.

Wettekst

25.3.2009   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 71/1

 

RESOLUTIE VAN DE RAAD

van 16 maart 2009

over het EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten (IER) voor de jaren 2009-2012

(2009/C 71/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

OVERWEGENDE:

 

1.

het strategisch verslag van de Commissie (1) en de nieuwe cyclus van de hernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid (2008-2010) die door de Europese Raad van 14 maart 2008 werd ingeleid;

 

2.

de mededeling van de Commissie van 16 juli 2008 over een strategie voor de industriële- eigendomsrechten voor Europa;

 

3.

Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad inzake het optreden van de douaneautoriteiten ten aanzien van goederen waarvan wordt vermoed dat zij inbreuk maken op bepaalde intellectuele-eigendomsrechten en inzake de maatregelen ten aanzien van goederen waarvan is vastgesteld dat zij inbreuk maken op dergelijke rechten;

 

4.

de resolutie van de Raad van 25 september 2008 betreffende een algemeen Europees plan ter bestrijding van namaak en piraterij;

NOTA NEMENDE VAN:

 

5.

de groeiende dreiging van namaakgoederen voor de gezondheid en de veiligheid en voor het milieu;

 

6.

de laatste tendensen op het gebied van namaak en piraterij, vooral wat betreft de nieuwe uitdagingen als gevolg van de mondialisering van de wereldhandel en de verkoop via het internet;

 

7.

de noodzaak voor de douane om deze problemen doeltreffender aan te pakken; daartoe is een intensievere administratieve samenwerking, alsook een nauwere samenwerking tussen de douane en het bedrijfsleven vereist;

HECHT ZIJN GOEDKEURING AAN:

 

8.

het in de bijlage vervatte EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten voor de jaren 2009-2012, dat het voorzitterschap in aansluiting op de in punt 4 vermelde resolutie van de Raad heeft opgesteld in samenwerking met de lidstaten en de Commissie;

VERZOEKT:

 

9.

de lidstaten en de Commissie het actieplan doeltreffend uit te voeren;

 

10.

de Commissie, in samenwerking met het voorzitterschap, de uitvoering van het actieplan jaarlijks te evalueren;

 

11.

de Commissie, in samenwerking met de lidstaten, in 2012 een eindverslag over de uitvoering van het actieplan bij de Raad in te dienen.

 

  • (1) 
    Mededeling van de Commissie aan de Europese Raad „Strategisch verslag over de hernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid: lancering van de nieuwe cyclus (2008-2010). Het tempo van de veranderingen aanhouden” COM(2007) 803 definitief.
 

BIJLAGE

EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten (IER) voor de jaren 2009-2012

Inleiding

De Commissie en de lidstaten hebben van 2005 tot en met 2008 — de periode van het vorige actieplan voor douaneoptreden tegen namaak (1) — de activiteiten in de EU met betrekking tot de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (IER) door de douane geëvalueerd. De uitvoering van Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad en de in het actieplan opgenomen activiteiten worden beschouwd als een succesvol antwoord op de handel in namaakgoederen. Uit de jaarlijks door de Commissie bekendgemaakte statistieken blijkt een opwaartse trend in de douane-activiteiten en een intensievere samenwerking met de houders van rechten.

Niettemin wordt onderkend dat de groeiende diversiteit van de in beslag genomen producten en het opduiken van nieuwe tendensen, zoals de invoer van kleine zendingen als gevolg van de verkoop via het internet, nopen tot verdere maatregelen en er bijgevolg geen reden tot zelfgenoegzaamheid is. De noodzaak om dit groeiende probleem aan te pakken wordt nog benadrukt door het feit dat de handel in namaakgoederen een echte bedreiging vormt voor elke burger en voor de samenleving in haar geheel.

De Commissie is van oordeel dat de door de douaneautoriteiten geleverde inspanningen om de economische belangen en de gezondheid en veiligheid van de burgers te beschermen, moeten worden voortgezet, en bijgevolg wordt een verder actieplan aanbevolen. Een dergelijk plan moet de belangrijkste aandachtspunten van het vorige plan bestrijken, namelijk wetgeving, operationele prestaties, samenwerking met het bedrijfsleven, internationale samenwerking en communicatie. In het nieuwe plan moet rekening worden gehouden met relevante ontwikkelingen op douanegebied, zoals het gemoderniseerde communautair douanewetboek, alsook met externe factoren, zoals de stijging van de verkoop via het internet. Het nieuwe EU-actieplan moet met name worden toegespitst op:

 

het verbeteren en, in voorkomend geval, wijzigen van de bestaande IER-wetgeving;

 

het verbeteren van de samenwerking met de houders van rechten;

 

het versterken van de operationele samenwerking tussen de douane in de EU en met derde landen;

 

het verder ontwikkelen van de internationale samenwerking inzake de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten;

 

meer publiciteit en bewustmaking; en

 

het formuleren van een antwoord op het probleem van de verkoop via internet, en het verstrekken van ad-hocopleidingen aan douanefunctionarissen.

Het nieuwe plan moet tevens rekening houden met andere nieuwe tendensen en distributiewijzen van voor de samenleving gevaarlijke namaakgoederen, die het gevolg zijn van de mondialisering van de wereldhandel, en met de groeiende betrokkenheid van de georganiseerde criminaliteit.

De lidstaten en de Commissie hebben nauw samengewerkt rond een aantal punten die verband houden met de behandeling van het huidige kader voor douaneactiviteiten op het gebied van de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten. Alle lidstaten gaven te kennen dat de bescherming van intellectuele-eigendomsrechten voor hen een duidelijke prioriteit is, en vele waren van oordeel dat het met het oog op een efficiënter optreden van de douane op IER-gebied dienstig zou zijn over te gaan tot de ontwikkeling en het gebruik van een gezamenlijke gegevensbank waarin de goedgekeurde verzoeken om optreden worden opgenomen.

De Raad heeft, in zijn resolutie van 25 september 2008 betreffende een algemeen Europees plan ter bestrijding van namaak en piraterij, de Commissie en de lidstaten verzocht een nieuw douaneplan ter bestrijding van namaak in te dienen voor de periode 2009-2012.

Conclusies van het seminar op hoog niveau betreffende de bestrijding van namaak

Het beraad over douaneactiviteiten voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten mondde uit in een seminar op hoog niveau dat op 25 en 26 november 2008, tegen het einde van het Franse voorzitterschap, te Parijs werd georganiseerd.

Dit seminar had ten doel na te gaan hoe de douane moet reageren in het kader van de strijd tegen namaak. De directeuren-generaal douanezaken van de lidstaten en de Commissie concludeerden dat in toekomstige actieplannen op douanegebied moet worden ingegaan op vier belangrijke uitdagingen als gevolg van namaak:

  • 1. 
    Gevaarlijke namaakgoederen

De consument moet door middel van bewustmakingscampagnes op EU-niveau waarbij de douane moeten worden betrokken, worden ingelicht over de soms dramatische gevolgen van namaakgoederen. Wetten en procedures op zowel communautair als nationaal niveau moeten waar nodig worden gewijzigd om het vermogen van de douane om namaakgoederen te onderscheppen, aan te scherpen. Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de harmonisering van maatregelen betreffende vereenvoudigde procedures en kleine hoeveelheden inbreukmakende goederen.

  • 2. 
    Georganiseerde criminaliteit

Een Europees waarnemingscentrum, waaraan de douane een belangrijke bijdrage kan leveren en waar beste praktijken kunnen worden uitgewisseld, zou het mogelijk maken het in omvang toenemende fenomeen van georganiseerde criminaliteit op het gebied van namaak regelmatig te evalueren en te analyseren. De samenwerking tussen belanghebbenden moet worden versterkt door de ontwikkeling van systemen voor de elektronische uitwisseling van gegevens. Risicoanalyse op communautair niveau is nodig en moet met gebruikmaking van bestaande mechanismen worden ontwikkeld. Gezamenlijke Europese douaneacties, die worden toegespitst op thema's of bepaalde sectoren, zullen op het getouw worden gezet. Het essentiële partnerschap tussen douane en het bedrijfsleven zal worden versterkt.

  • 3. 
    Mondialisering van namaak

Het douaneactieplan met China, waaraan de Commissiediensten de laatste hand hebben gelegd, maakt het mogelijk om met dit land gegevens en functionarissen uit te wisselen met het oog op de bestrijding van namaak. De lidstaten en de Commissie zullen blijven ijveren voor de aanneming van doeltreffende grensmaatregelen in de lopende onderhandelingen over de ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement), de voorgestelde handelsovereenkomst tegen namaak. De internationale samenwerking in de vorm van gegevensuitwisseling en gezamenlijke operaties met belangrijke partnerlanden zal worden opgevoerd.

  • 4. 
    Verkoop van namaakproducten via het internet

Alle lidstaten moeten het fenomeen van verkoop via het internet aandachtig bestuderen en „beste praktijken” uitwisselen. Er zullen seminars en werkgroepen worden georganiseerd teneinde met internetplatforms en financiële instellingen die bij on-linebetalingen zijn betrokken, memoranda van overeenstemming voor gegevensuitwisseling te sluiten en praktijken uit te wisselen voor het monitoren en identificeren van professionele verkopers van namaakproducten.

EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten voor de jaren 2009-2012

Erkend wordt dat bepaalde aangelegenheden een effect hebben op de werkzaamheden en de doeltreffendheid van de douane, aangezien deze diensten, ten minste tot op zekere hoogte, afhankelijk zijn van ontwikkelingen op andere beleidsterreinen, met name de harmonisatie van wetgeving inzake intellectuele-eigendomsrechten en de sancties die van toepassing zijn op de handel in goederen die inbreuk maken op de intellectuele-eigendomsrechten. Voorts moet de samenwerking met andere wetshandhavingsautoriteiten op nationaal niveau worden geïntensiveerd. Voorwaarden hiervoor zijn dat de lidstaten zich bewust zijn van de bedreigingen van namaak en er een gemeenschappelijk belang bij hebben dat deze bedreigingen op gecoördineerde en geharmoniseerde wijze worden bestreden. Voorts kan een nieuw EU-actieplan in iedere lidstaat gemakkelijk worden gebruikt als een degelijke basis voor het opstellen van een nationaal actieplan tegen inbreuken op de intellectuele-eigendomsrechten.

Er wordt tevens op gewezen dat de Commissie en de douane-instanties van de lidstaten in de strijd tegen de handel in namaakgoederen een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het Europees waarnemingscentrum tegen namaak. Passende informatie over douaneactiviteiten in het kader van de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten aan de grenzen moet aan het waarnemingscentrum worden verstrekt zodra het is opgericht.

Evaluatiemechanisme

De Commissie was tevens van oordeel dat er een evaluatiemechanisme moet worden ingesteld om toezicht te houden op de uitvoering van de in het plan vervatte acties. Daartoe zal de Commissie, in samenwerking met het voorzitterschap van de Raad, een evaluatie voorleggen aan het eind van elk jaar dat het actieplan loopt. In het laatste jaar van het actieplan zal een gedetailleerder verslag worden opgesteld door de Commissie, in samenwerking met de lidstaten.

Conclusie

Het EU-douaneactieplan tegen inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten voor de periode 2009-2012 is vervat in de bijlage en vormt een antwoord op het verzoek van de Raad door te voorzien in uitgebreide douaneacties tegen de handel in goederen die inbreuk maken op intellectuele-eigendomsrechten.

 

  • (1) 
    In dit document wordt de term „namaak” gebruikt als een algemene term voor inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten die vallen onder de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad.

Aanhangsel

 
 

Aandachtspunt

Hoofdverantwoordelijkheid

Vorderingen

1.

Wetgevings- en gegevensinstrumenten

   

1.1.

Herzien van Verordening (EG) nr. 1383/2003 en van de desbetreffende uitvoeringsbepalingen in Verordening (EG) nr. 1891/2004 van de Commissie, teneinde de uitlegging ervan te verduidelijken en te harmoniseren, met name wat betreft:

Europese Commissie

 

extern douanevervoer, overlading — dit punt moet worden behandeld in samenhang met andere wetgeving, met het oog op de eventuele vaststelling van een inbreuk ingeval namaakgoederen in doorvoer worden aangetroffen;

   

bepalingen betreffende kleine zendingen middels invoer door passagiers en via de post/spoedzendingen — dit punt moet eventueel worden behandeld in samenhang met andere wetgeving;

   

bepalingen betreffende de toepassing van de vereenvoudigde procedure (artikel 11 van Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad);

   

kosten van opslag en vernietiging, alsmede de door de houders van rechten geuite bedenkingen omtrent hun financiële verantwoordelijkheden op grond van de huidige wetgeving;

   

schenkingen aan liefdadigheidsinstellingen en recycling, als alternatieven voor de vernietiging van namaakgoederen;

   

de definitie van namaakgoederen, in samenhang met een eventuele uitbreiding van de werkingssfeer van Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad;

   

de invoering van aanvullende statistieken over de waarde van inbeslagnames, met het oog op een hoogwaardige vergaring van gegevens over in beslag genomen goederen en het gebruik van deze procedure bij het opstellen van risicoprofielen;

   

de invoering van de mogelijkheid tot opschorting van het verzoek om optreden en andere maatregelen tegen inactiviteit of misbruik van informatie door de houders van rechten;

   

de invoering van eventuele aanvullende bepalingen die nodig zijn voor de ontwikkeling van een elektronisch systeem voor verzoeken om optreden.

   

1.2.

Voorbereiden van een voorstel tot wijziging van de EG-douanewetgeving, conform de conclusies van de evaluatie van de wetgeving.

Europese Commissie

 

1.3.

Ontwikkelen en invoeren van een communautair elektronisch systeem voor verzoeken om optreden, ter vervanging van de huidige verspreiding op papier.

Europese Commissie

 

1.4.

Ontwikkelen en invoeren van een gegevensbank voor het opslaan van inbeslagnames door de douane en daarmee verband houdende statistieken.

Europese Commissie

 

2.

Operationele prestaties

   

2.1.

Ontwikkelen van activiteiten voor het delen van beste praktijken, bijvoorbeeld benchmarkingsexercities, opleidingen en uitwisselingsbezoeken, teneinde het delen en uitwisselen van relevante informatie door deskundigen uit de afzonderlijke lidstaten te verbeteren.

Europese Commissie en/of de lidstaten

 

2.2.

Acties op EU-niveau, gebaseerd op het communautaire risicobeheersysteem, met het oog op doeltreffender controles tegen namaak, met name aan de buitengrens van de EU

Europese Commissie

 

2.3.

Op EU-niveau gecoördineerde activiteiten voor:

Europese Commissie

 

gevaarlijke producten, zoals farmaceutische producten met de grootste risico's voor de gezondheid en veiligheid van de consumenten en voor het milieu;

   

Gezamenlijk uitvoeren van selectieve, op intellectuele-eigendomsrechten gerichte operaties die worden toegespitst op namaak in het kader van belangrijke culturele, maatschappelijke en sportieve evenementen (Olympische Spelen enz.)

   

2.4.

Bevorderen van het gebruik van het RIF (formulier voor risicomelding (Risk Information Form)) voor een ruimer en efficiënter gebruik op het gebied van de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten:

Europese Commissie

 

oprichten van een speciale groep van RIF-gebruikers;

   

bevorderen en oprichten van een nationaal netwerk van deskundigen op operationeel niveau.

   

2.5.

De gevolgen nagaan van het groeiende probleem van de handel in namaakgoederen via het internet:

Europese Commissie en de lidstaten

 

oprichten van een deskundigengroep om de distributie van namaakgoederen via het internet te onderzoeken en samenwerking dienaangaande tussen de lidstaten te bevorderen;

   

organiseren van seminars voor douane en belanghebbenden, met bijzondere aandacht voor gedetailleerde analyses van het fenomeen internet en het omschrijven van beste praktijken op dit gebied.

   

2.6.

Opleidingsmateriaal inzake de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten ontwikkelen, inclusief het uitwerken van e-learningcursussen over intellectuele-eigendomsrechten en, waar passend, opleidingscursussen organiseren.

Europese Commissie en de lidstaten

 

2.7.

Samenstellen en handhaven van een geactualiseerde lijst van douanedeskundigen inzake intellectuele-eigendomsrechten uit de lidstaten.

Europese Commissie

 

3.

Samenwerking met het bedrijfsleven

   

3.1.

Bevorderen van het indienen van verzoeken om optreden door de houders van rechten, teneinde hen van deze optie bewuster te maken.

Europese Commissie en de lidstaten

 

3.2.

Bevorderen van het sluiten van bijzondere regelingen met houders van rechten en andere belanghebbenden op het gebied van samenwerking en gegevensuitwisseling

Europese Commissie, lidstaten en houders van rechten

 

memoranda van overeenstemming sluiten met belanghebbenden zoals aanbieders van internetdiensten;

   

samenwerken met de Commissie voor een betere uitwisseling van gegevens en ervaringen.

   

3.3.

Organiseren, ten behoeve van het bedrijfsleven/de houders van rechten, van:

Europese Commissie en de lidstaten

 

gerichte seminars (zoals opleiding, regionale en operationele seminars), met de nadruk op nieuwe tendensen en distributiewijzen van namaakgoederen, met name gevaarlijke goederen en verkoop via het internet;

   

regelmatige bijeenkomsten op communautair en nationaal niveau, die worden georganiseerd afhankelijk van specifieke eisen en behoeften.

   

3.4.

Zoveel mogelijk de invoering bevorderen van de elektronische uitwisseling van gegevens met de particuliere sector.

Europese Commissie en de lidstaten

 

3.5.

Bevorderen van het gebruik van „red alert/trend forms” om de douane-instanties op de hoogte te houden van de laatste tendensen en bedreigingen op het gebied van namaak.

Europese Commissie en de lidstaten

 

3.6.

Verstrekken van informatie aan de houders van rechten over douaneprocedures betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten.

Europese Commissie en de lidstaten

 

4.

Internationale samenwerking

   

4.1.

Steun verlenen aan de onderhandelingen over de ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement):

Europese Commissie en de lidstaten

 

voorzien in ambitieuze bepalingen wat betreft de handhaving aan de grenzen;

   

voorzien in een groep douanedeskundigen om de uitvoering van grensmaatregelen te beheren.

   

4.2.

Steun verlenen aan het actieplan met China:

Europese Commissie en de lidstaten

 

een concreet actieplan sluiten;

   

belangrijke maatregelen van het actieplan uitvoeren;

   

de mate van uitvoering ervan (jaarlijks) toetsen.

   

4.3.

De samenwerking met belangrijke partners (bijvoorbeeld VS, Japan en anderen) intensiveren:

Europese Commissie en de lidstaten

 

gegevensuitwisseling (statistische gegevens, beste praktijken enz.) versterken;

   

gezamenlijke acties, zoals gezamenlijke douaneoperaties, organiseren;

   

coördinatie op EG-niveau in internationale fora, waaronder de WTO en de WDO;

   

coördinatie op EG-niveau van capaciteitsopbouwactiviteiten.

   

5.

Bewustmaking en communicatie

   

5.1.

Bewustmakingsactiviteiten ontwikkelen:

Europese Commissie en de lidstaten

 

campagnes over de resultaten die de douane op communautair en nationaal niveau op het gebied van de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten heeft behaald met betrekking tot gezondheids- en veiligheidsaspecten, bijvoorbeeld de farmaceutische sector. Consumenten moeten bewust worden gemaakt van de risico's die gepaard gaan met de aankoop van namaakgoederen;

   

folders en posters in luchthavens, havens, treinstations en grensovergangen; tv-spots; informatieberichten; „pop-up”-waarschuwingen op het internet; massamedia en tentoonstellingen;

   

verkoop via het internet tegengaan door de hiermee gepaard gaande risico's in de verf te zetten.

   

5.2.

Samenwerking op het gebied van communicatie met andere handhavingsinstanties bevorderen.

Lidstaten

 

5.3.

Coördineren van communicatie-activiteiten op EU-niveau, waaronder:

Europese Commissie

 

jaarlijkse bekendmaking van statistieken;

   

bewustmakingsdagen (open dagen, dag tegen namaak enz.);

   

persberichten;

   

bekendmaking van specifieke gevallen (inbeslagnames, nieuwe tendensen enz.).

   

5.4.

De Commissiewebsite en de nationale websites voorzien van meer inhoud betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten.

Europese Commissie en de lidstaten

 
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.