Gedelegeerde verordening 2020/1816 - Aanvulling van Verordening 2016/1011 wat betreft de toelichting in de benchmarkverklaring over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in elke aangeboden en gepubliceerde benchmark worden weerspiegeld

1.

Wettekst

3.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 406/1

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/1816 VAN DE COMMISSIE

van 17 juli 2020

tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de toelichting in de benchmarkverklaring over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in elke aangeboden en gepubliceerde benchmark worden weerspiegeld

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2016 betreffende indices die worden gebruikt als benchmarks voor financiële instrumenten en financiële overeenkomsten of om de prestatie van beleggingsfondsen te meten en tot wijziging van Richtlijnen 2008/48/EG en 2014/17/EU en Verordening (EU) nr. 596/2014 (1), en met name artikel 27, lid 2 ter,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering aangenomen Overeenkomst van Parijs, die op 5 oktober 2016 door de Unie is goedgekeurd (2), heeft als doel de reactie op de klimaatverandering te versterken, onder meer door investeringsstromen in lijn te brengen met een traject naar broeikasgasarme emissies en klimaatveerkrachtige ontwikkeling.

 

(2)

Op 11 december 2019 heeft de Commissie haar mededeling aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Green Deal” goedgekeurd (3). Die Europese Green Deal omvat een nieuwe groeistrategie die de EU moet omvormen tot een eerlijke en welvarende samenleving met een moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie, waar vanaf 2050 netto geen broeikasgassen meer worden uitgestoten en de economische groei is losgekoppeld van het gebruik van hulpbronnen. Bij de uitvoering van de Europese Green Deal moeten beleggers duidelijke, op de lange termijn gerichte signalen krijgen om gestrande activa te voorkomen en duurzame financiering aan te trekken.

 

(3)

Volgens Verordening (EU) 2016/1011 moeten benchmarkbeheerders in de benchmarkverklaring toelichten op welke wijze in elke aangeboden en gepubliceerde benchmark of benchmarkgroep ecologische, sociale en governancefactoren (ESG-factoren) worden weerspiegeld.

 

(4)

Wanneer op verschillende manieren zou worden toegelicht hoe ESG-factoren worden weerspiegeld, zou dit leiden tot een gebrek aan vergelijkbaarheid tussen benchmarks en een gebrek aan duidelijkheid over de reikwijdte en doelstellingen van de ESG-factoren. Het is dan ook noodzakelijk de inhoud van die toelichting nader te omschrijven en een model vast te stellen dat moet worden gebruikt.

 

(5)

Om de informatie beter op de beleggers af te stemmen, moet de vereiste om toe te lichten hoe de ESG-factoren in elke aangeboden en gepubliceerde benchmark of benchmarkgroep worden weerspiegeld, rekening houden met de onderliggende activa waarop de benchmarks zijn gebaseerd. Deze verordening dient niet van toepassing te zijn op benchmarks die geen onderliggende activa met gevolgen voor de klimaatverandering hebben, zoals rentevoetbenchmarks en valutawisselingsbenchmarks.

 

(6)

De toelichting over de wijze waarop ESG-factoren worden weerspiegeld, moet de score van de desbetreffende ESG-factoren weergeven ten opzichte van de benchmark, tegen een geaggregeerde gewogen gemiddelde waarde. Een dergelijke score mag niet openbaar worden gemaakt voor elk onderdeel van de benchmarks. Waar nodig en passend moeten benchmarkbeheerders aanvullende ESG-informatie kunnen verstrekken.

 

(7)

Vanwege hun kenmerken en doelstellingen moeten specifieke openbaarmakingsvereisten worden vastgesteld voor EU-klimaattransitiebenchmarks en op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmarks, alsook voor significante obligatie- en aandelenbenchmarks.

 

(8)

Om benchmarkgebruikers van nauwkeurige en actuele informatie te voorzien, moeten benchmarkbeheerders de verstrekte informatie actualiseren om eventuele in de benchmarkverklaring aangebrachte wijzigingen te weerspiegelen, en daarbij vermelden waarom en op welke data de informatie is geactualiseerd,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

 

a)

“aandelen”: beursgenoteerde aandelen;

 

b)

“vastrentende activa”: andere beursgenoteerde schuldbewijzen dan die welke zijn uitgegeven door een overheidsemittent;

 

c)

“overheidsschuld”: door een overheidsemittent uitgegeven schuldbewijzen.

Artikel 2

Toelichting van de wijze waarop de ESG-factoren in elke benchmark of benchmarkgroep worden weerspiegeld

  • 1. 
    Benchmarkbeheerders lichten aan de hand van het model in bijlage I in de benchmarkverklaring toe hoe de in bijlage II genoemde ecologische, sociale en governancefactoren (ESG-factoren) in elke door hen aangeboden en gepubliceerde benchmark of benchmarkgroep worden weerspiegeld.

De in de eerste alinea vastgestelde vereiste is niet van toepassing op rentevoet- en valutawisselingsbenchmarks.

  • 2. 
    De in lid 1 bedoelde toelichting omvat de score van de ESG-factoren ten opzichte van de desbetreffende benchmark en benchmarkgroep, tegen een geaggregeerde gewogen gemiddelde waarde.
  • 3. 
    Voor afzonderlijke benchmarks mogen benchmarkbeheerders, in plaats van alle informatie te verstrekken die volgens het model in bijlage I bij deze verordening nodig is, die informatie vervangen door een hyperlink in de benchmarkverklaring naar een website die al die informatie bevat.
  • 4. 
    Wanneer benchmarks een mengeling vormen van verschillende onderliggende activa, lichten de benchmarkbeheerders toe op welke wijze de ESG-factoren voor elk van de onderliggende activa worden weerspiegeld.
  • 5. 
    Benchmarkbeheerders nemen in de verstrekte toelichting een verwijzing op naar de bronnen van de gegevens en normen die voor de openbaar gemaakte ESG-factoren zijn gebruikt.
  • 6. 
    Benchmarkbeheerders die aanvullende ESG-factoren openbaar maken overeenkomstig artikel 1, lid 4, van Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1817 van de Commissie (4), nemen de score van die aanvullende ESG-factoren op.

Artikel 3

Actualisering van de verstrekte toelichting

Benchmarkbeheerders actualiseren de verstrekte toelichting telkens wanneer zich ten aanzien van de ESG-factoren aanzienlijke veranderingen voordoen, en in ieder geval jaarlijks. Zij vermelden de redenen voor de actualisering.

Artikel 4

Inwerkingtreding en toepassing

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 17 juli 2020.

Voor de Commissie

De voorzitter

Ursula VON DER LEYEN

 

  • (2) 
    Besluit (EU) 2016/1841 van de Raad van 5 oktober 2016 betreffende de sluiting, namens de Europese Unie, van de Overeenkomst van Parijs, die is aangenomen in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (PB L 282 van 19.10.2016, blz. 1).
  • (3) 
    COM(2019) 640 final.
  • (4) 
    Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1817 van de Commissie van 17 juli 2020 tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de minimuminhoud van de toelichting over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in de benchmarkmethodologie worden weerspiegeld (zie bladzijde 12 van dit Publicatieblad).
 

BIJLAGE I

MODEL VOOR DE TOELICHTING OVER DE WIJZE WAAROP DE ECOLOGISCHE, SOCIALE EN GOVERNANCEFACTOREN (ESG-FACTOREN) IN DE BENCHMARKVERKLARING TOT UITING KOMEN

 

TOELICHTING OVER DE WIJZE WAAROP DE ESG-FACTOREN IN DE BENCHMARKVERKLARING TOT UITING KOMEN

ONDERDEEL 1 — WEERSPIEGELING VAN ESG-FACTOREN

Punt 1. Naam van de benchmarkbeheerder

 

Punt 2. Soort benchmark of benchmarkgroep

Kies het betrokken onderliggende actief uit de lijst in bijlage II.

 

Punt 3. Naam van de benchmark of benchmarkgroep

 

Punt 4. Zijn er in de portefeuille van de benchmarkbeheerder EU-klimaattransitiebenchmarks, op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmarks, benchmarks die ESG-doelstellingen nastreven of benchmarks die rekening houden met ESG-factoren?

☐ Ja ☐ Neen

Punt 5. Streeft de benchmark of benchmarkgroep ESG-doelstellingen na?

☐ Ja ☐ Neen

Punt 6. Indien het antwoord op punt 5 bevestigend is, vermeld hieronder dan de details (score) met betrekking tot de in bijlage II opgesomde ESG-factoren voor elke benchmarkgroep op geaggregeerd niveau.

De ESG-factoren worden openbaar gemaakt voor een geaggregeerde gewogen gemiddelde waarde op het niveau van de benchmarkgroep.

a)

Lijst van gecombineerde ESG-factoren:

Details over elke factor:

b)

Lijst van ecologische factoren:

Details over elke factor:

c)

Lijst van sociale factoren:

Details over elke factor:

d)

Lijst van governancefactoren:

Details over elke factor:

Punt 7. Indien het antwoord op punt 5 bevestigend is, vermeld hieronder dan de details (score) voor elke benchmark met betrekking tot de in bijlage II opgesomde ESG-factoren, naargelang van het onderliggende actief in kwestie.

Als alternatief mag al deze informatie worden verstrekt in de vorm van een in de benchmarkverklaring opgenomen hyperlink naar een website van de benchmarkbeheerder. De informatie op de website moet gemakkelijk beschikbaar en toegankelijk zijn. Benchmarkbeheerders zorgen ervoor dat de op hun website gepubliceerde informatie vijf jaar lang beschikbaar blijft.

De score van de ESG-factoren wordt niet openbaar gemaakt voor elk onderdeel van de benchmark, maar voor een geaggregeerde gewogen gemiddelde waarde van de benchmark.

a)

Lijst van gecombineerde ESG-factoren:

Details over elke factor:

b)

Lijst van ecologische factoren:

Details over elke factor:

c)

Lijst van sociale factoren:

Details over elke factor:

d)

Lijst van governancefactoren:

Details over elke factor:

Hyperlink naar de informatie over ESG-factoren voor elke benchmark:

 

Punt 8. Gebruikte gegevens en normen

a)

Beschrijving van de gegevensbronnen die zijn gebruikt om informatie te verstrekken over de ESG-factoren in de benchmarkverklaring

Beschrijf hoe de gegevens zijn verkregen die zijn gebruikt om informatie te verstrekken over de ESG-factoren in de benchmarkverklaring, en of en in welke mate gegevens worden geraamd of gerapporteerd.

 

b)

Referentienormen

Vermeld de ondersteunende normen die voor de rapportage onder punt 6 en/of punt 7 worden gebruikt.

 

ONDERDEEL 2 — AANVULLENDE OPENBAARMAKINGSVEREISTEN VOOR EU-KLIMAATTRANSITIEBENCHMARKS EN OP DE OVEREENKOMST VAN PARIJS AFGESTEMDE EU-BENCHMARKS

Punt 9. Indien een benchmark wordt aangeduid als “EU-klimaattransitiebenchmark” of “op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmark”, moeten benchmarkbeheerders ook de volgende informatie openbaar maken:

a)

toekomstgericht decarbonisatietraject van jaar tot jaar;

 

b)

mate waarin het IPCC-decarbonisatietraject (1,5 °C zonder of met een beperkte overschrijding) gemiddeld per jaar is bereikt sinds de invoering ervan;

 

c)

overlapping tussen die benchmarks en hun beleggingsuniversum als gedefinieerd in artikel 1, onder e), van Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1818 van de Commissie (1), met gebruikmaking van het actieve aandeel op het niveau van de activa.

 

ONDERDEEL 3 — OPENBAARMAKING VAN DE AFSTEMMING OP DE DOELSTELLINGEN VAN DE OVEREENKOMST VAN PARIJS

Punt 10. Uiterlijk op de datum van toepassing van deze verordening maken benchmarkbeheerders voor significante aandelen- en obligatiebenchmarks, EU-klimaattransitiebenchmarks en op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmarks ook de volgende informatie openbaar.

Uiterlijk op 31 december 2021 maken benchmarkbeheerders voor elke benchmark of, in voorkomend geval, elke benchmarkgroep, de volgende informatie openbaar:

a)

Strookt de benchmark met de doelstelling om de koolstofemissies te verminderen of met de verwezenlijking van de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs?

☐ Ja ☐ Neen

b)

het temperatuurscenario dat overeenkomstig internationale normen wordt gebruikt voor de afstemming op de doelstelling om de broeikasgasemissies te verminderen of de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te halen;

 

c)

de naam van de verstrekker van het temperatuurscenario dat wordt gebruikt voor de afstemming op de doelstelling om de broeikasgasemissies te verminderen of de verwezenlijking van de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs;

 

d)

de methodologie die wordt gebruikt om de afstemming op het temperatuurscenario te meten;

 

e)

de hyperlink naar de website van het gebruikte temperatuurscenario.

 

Datum waarop de informatie voor het laatst is geactualiseerd en reden voor de actualisering:

 
 

  • (1) 
    Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1818 van de Commissie van 17 juli 2020 tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft minimumnormen voor EU-klimaattransitiebenchmarks en op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmarks (zie bladzijde 17 van dit Publicatieblad).
 

BIJLAGE II

IN AANMERKING TE NEMEN ECOLOGISCHE, SOCIALE EN GOVERNANCEFACTOREN (ESG-FACTOREN) PER ONDERLIGGEND ACTIEF

Onderdeel 1

AANDELEN

 

ESG-FACTOREN

OPENBAARMAKING

Gecombineerde ESG-factoren

Gewogen gemiddelde ESG-rating van de benchmark (vrijwillig)

Totale ESG-rating van de tien belangrijkste benchmarkonderdelen naar gewicht in de benchmark (vrijwillig)

Ecologische factoren

Gewogen gemiddelde ecologische rating van de benchmark (vrijwillig)

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan hernieuwbare energie, gemeten in kapitaaluitgaven in die activiteiten (als percentage van de totale kapitaaluitgaven door energiebedrijven die deel uitmaken van de portefeuille) (vrijwillig).

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s, waarbij de effecten van extreme weersomstandigheden op de activiteiten en de productie van ondernemingen of op de verschillende stadia van de toeleveringsketen worden gemeten (op basis van blootstelling van de emittent) (vrijwillig).

Mate van blootstelling van de portefeuille aan de in de secties A tot en met H en sectie L van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het Europees Parlement en de Raad (1) genoemde sectoren als percentage van het totale gewicht in de portefeuille.

Broeikasgasintensiteit van de benchmark.

Gerapporteerde broeikasgasemissies als percentage van de geraamde.

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan ondernemingen waarvan de activiteiten vallen onder de afdelingen 05 tot en met 09, 19 en 20 van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006.

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan activiteiten die vallen onder de milieugoederen en -dienstensector als gedefinieerd in artikel 2, punt 5, van Verordening (EU) nr. 691/2011 van het Europees Parlement en de Raad (2).

Sociale factoren

Gewogen gemiddelde sociale rating van de benchmark (vrijwillig)

Internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties of, in voorkomend geval, nationaal recht aan de hand waarvan is bepaald wat een “controversieel wapen” is.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de sector controversiële wapens.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de tabaksector.

Aantal benchmarkonderdelen dat te maken heeft met sociale overtredingen (absoluut aantal en relatief aantal gedeeld door alle benchmarkonderdelen), als bedoeld in internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties en, in voorkomend geval, nationaal recht.

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan ondernemingen zonder zorgvuldigheidsbeleid ten aanzien van kwesties die aan de orde komen in de fundamentele verdragen 1 tot en met 8 van de Internationale Arbeidsorganisatie.

Gewogen gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Gewogen gemiddelde verhouding tussen vrouwelijke en mannelijke directieleden.

Gewogen gemiddeld percentage ongevallen, gewonden en doden.

Aantal veroordelingen en bedrag van de boeten voor overtredingen van de anticorruptie- en antiomkopingswetgeving.

Governancefactoren

Gewogen gemiddelde governancerating van de benchmark (vrijwillig)

Gewogen gemiddeld percentage onafhankelijke directieleden.

Gewogen gemiddelde percentage vrouwelijke directieleden.

Onderdeel 2

VASTRENTENDE ACTIVA

 

ESG-FACTOREN

OPENBAARMAKING

Gecombineerde ESG-factoren

Gewogen gemiddelde ESG-rating van de benchmark (vrijwillig)

Totale ESG-rating van de tien belangrijkste benchmarkonderdelen naar gewicht in de benchmark (vrijwillig)

Ecologische factoren

Gewogen gemiddelde ecologische rating van de benchmark (vrijwillig)

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan hernieuwbare energie, gemeten in kapitaaluitgaven in die activiteiten (als percentage van de totale kapitaaluitgaven door energiebedrijven die deel uitmaken van de portefeuille) (vrijwillig).

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s, waarbij de effecten van extreme weersomstandigheden op de activiteiten en de productie van ondernemingen of op de verschillende stadia van de toeleveringsketen worden gemeten (op basis van blootstelling van de emittent) (vrijwillig).

Mate van blootstelling van de portefeuille aan de in de secties A tot en met H en sectie L van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006 genoemde sectoren als percentage van het totale gewicht in de portefeuille.

Broeikasgasintensiteit van de benchmark.

Gerapporteerde broeikasgasemissies als percentage van de geraamde.

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan ondernemingen waarvan de activiteiten vallen onder de afdelingen 05 tot en met 09, 19 en 20 van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006.

Percentage groene obligaties in de benchmarkportefeuille.

Sociale factoren

Gewogen gemiddelde sociale rating van de benchmark (vrijwillig)

Internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties of, in voorkomend geval, nationaal recht aan de hand waarvan is bepaald wat een “controversieel wapen” is.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de sector controversiële wapens.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de tabaksector.

Aantal benchmarkonderdelen dat te maken heeft met sociale overtredingen (absoluut aantal en gedeeld door alle benchmarkonderdelen), als bedoeld in internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties of, in voorkomend geval, nationaal recht.

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan ondernemingen zonder zorgvuldigheidsbeleid ten aanzien van kwesties die aan de orde komen in de verdragen 1 tot en met 8 van de Internationale Arbeidsorganisatie.

Gewogen gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Gewogen gemiddelde verhouding tussen vrouwelijke en mannelijke directieleden.

Gewogen gemiddeld percentage ongevallen, gewonden en doden.

Aantal veroordelingen en bedrag van de boeten voor overtredingen van de anticorruptie- en antiomkopingswetgeving.

Governancefactoren

Gewogen gemiddelde governancerating van de benchmark (vrijwillig)

Onderdeel 3

OVERHEIDSSCHULD

 

ESG-FACTOREN

OPENBAARMAKING

Gecombineerde ESG-factoren

Gewogen gemiddelde ESG-rating van de benchmark (vrijwillig)

Totale ESG-rating van de tien belangrijkste benchmarkonderdelen naar gewicht in de benchmark (vrijwillig)

Percentage ondernemingen voor het beheer van onderliggende fondsen die internationale normen onderschrijven.

Ecologische factoren

Gewogen gemiddelde ecologische rating van de benchmark (vrijwillig)

Blootstelling van de benchmarkportefeuille aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s, waarbij de effecten van extreme weersomstandigheden op de activiteiten en de productie van ondernemingen of op de verschillende stadia van de toeleveringsketen worden gemeten (op basis van blootstelling van de emittent) (vrijwillig).

Tien belangrijkste en tien minst belangrijke onderdelen naar blootstelling aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s (vrijwillig).

Broeikasgasintensiteit van de benchmark.

Gerapporteerde broeikasgasemissies als percentage van de geraamde.

Percentage groene obligaties in de benchmarkportefeuille.

Sociale factoren

Gewogen gemiddelde sociale rating van de benchmark (vrijwillig)

Aantal benchmarkonderdelen dat te maken heeft met sociale overtredingen (absoluut aantal en relatief aantal gedeeld door alle benchmarkonderdelen), als bedoeld in internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties en, in voorkomend geval, nationaal recht.

Gemiddelde prestaties van de emittenten op het gebied van de mensenrechten (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Gemiddelde inkomensongelijkheidsscore, waarbij de inkomensverdeling en de economische ongelijkheid tussen de deelnemers aan een bepaalde economie wordt gemeten (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Gemiddelde score voor de vrijheid van meningsuiting, waarbij wordt gemeten in welke mate politieke en maatschappelijke organisaties ongehinderd kunnen functioneren (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Governancefactoren

Gewogen gemiddelde governancerating van de benchmark (vrijwillig)

Gemiddelde corruptiescore, waarbij het waargenomen niveau van corruptie in de publieke sector wordt gemeten (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Gemiddelde score voor politieke stabiliteit, waarbij wordt gemeten hoe waarschijnlijk het is dat het huidige regime met geweld wordt omvergeworpen (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Gemiddelde score voor de rechtsstaat, op basis van de afwezigheid van corruptie, de eerbiediging van de grondrechten en de toestand van het civielrechtelijk en strafrechtelijk bestel (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Onderdeel 4

GRONDSTOFFEN

 

ESG-FACTOREN

OPENBAARMAKING

Ecologische factoren

Mate van blootstelling van de onderliggende grondstoffen aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s, waarbij de effecten van extreme weersomstandigheden op de activiteiten en de productie van ondernemingen of op de verschillende stadia van de toeleveringsketen worden gemeten (laag, gematigd of hoog) (vrijwillig).

De methode die wordt gebruikt om de klimaatgerelateerde fysieke risico’s te berekenen (vrijwillig).

Mate van blootstelling van de onderliggende grondstoffen aan klimaattransitierisico’s, waarbij de financiële gevolgen worden gemeten van de effecten van de toepassing van koolstofarme strategieën (laag, gematigd of hoog).

Sociale factoren

Mate van blootstelling van de onderliggende grondstoffen aan sociale risico’s (laag, gematigd of hoog)

Governancefactoren

Mate van blootstelling van de onderliggende grondstoffen aan governancerisico’s (laag, gematigd, hoog)

Gemiddelde score voor de rechtsstaat, op basis van de afwezigheid van corruptie, de eerbiediging van de grondrechten en de toestand van het civielrechtelijk en strafrechtelijk bestel (inclusief kwantitatieve indicator en de voor de berekening daarvan gebruikte methode).

Onderdeel 5

OVERIGE

 

ESG-FACTOREN

OPENBAARMAKING

Gecombineerde ESG-factoren

Gewogen gemiddelde ESG-rating van de benchmark (vrijwillig)

Ecologische factoren

Gewogen gemiddelde ecologische rating van de benchmark (vrijwillig)

Mate van blootstelling van de portefeuille aan klimaatgerelateerde kansen, waarbij beleggingskansen in verband met klimaatverandering worden gemeten of innoverende nieuwe beleggingsoplossingen, als percentage van het totale gewicht in de portefeuille (vrijwillig).

Broeikasgasintensiteit van de benchmark.

Mate van blootstelling van de portefeuille aan de in de secties A tot en met H en sectie L van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1893/2006 genoemde sectoren als percentage van het totale gewicht in de portefeuille.

Sociale factoren

Gewogen gemiddelde sociale rating van de benchmark (vrijwillig)

Internationale verdragen en overeenkomsten, beginselen van de Verenigde Naties of, in voorkomend geval, nationaal recht aan de hand waarvan is bepaald wat een “controversieel wapen” is.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de sector controversiële wapens.

Gewogen gemiddeld percentage van benchmarkonderdelen in de tabaksector.

Governancefactoren

Gewogen gemiddelde governancerating van de benchmark (vrijwillig)

Percentage onderliggende fondsen met bestaand beleid inzake goed beheer, inclusief maatregelen voor de planning en het beheer van middelen.

 

  • (1) 
    Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van de statistische classificatie van economische activiteiten NACE Rev. 2 en tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3037/90 en enkele EG-verordeningen op specifieke statistische gebieden (PB L 393 van 30.12.2006, blz. 1).
  • (2) 
    Verordening (EU) nr. 691/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2011 inzake Europese milieu-economische rekeningen (PB L 192 van 22.7.2011, blz. 1).
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.