Verordening 2024/791 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 600/2014 wat betreft het vergroten van de transparantie van gegevens, het wegnemen van belemmeringen voor het ontstaan van consolidated tapes, het optimaliseren van de handelsverplichtingen en het verbieden van het ontvangen van betalingen voor orderstromen - Hoofdinhoud
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL Serie L |
2024/791 |
8.3.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/791 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 28 februari 2024
tot wijziging van Verordening (EU) nr. 600/2014 wat betreft het vergroten van de transparantie van gegevens, het wegnemen van belemmeringen voor het ontstaan van consolidated tapes, het optimaliseren van de handelsverplichtingen en het verbieden van het ontvangen van betalingen voor orderstromen
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Commissie kondigde in haar mededeling van 24 september 2020 getiteld “Een kapitaalmarktenunie ten dienste van mensen en ondernemingen — Een nieuw actieplan” (het “KMU-actieplan”) aan dat zij voornemens was een wetgevingsvoorstel in te dienen voor de oprichting van een doorlopende elektronische live gegevensstroom die een volledig beeld zou moeten geven van de prijzen en het volume van eigenvermogensinstrumenten en vergelijkbare financiële instrumenten die in de hele Unie op handelsplatformen worden verhandeld (“consolidated tape”). In zijn conclusies van 2 december 2020 over het KMU-actieplan van de Commissie moedigde de Raad de Commissie aan om meer investeringsactiviteiten binnen de Unie te stimuleren door de beschikbaarheid en transparantie van gegevens te verbeteren en nader te analyseren op welke wijze de belemmeringen voor een consolidated tape in de Unie kunnen worden aangepakt. |
(2) |
In haar mededeling van 19 januari 2021 getiteld “Het Europese economisch-financieel bestel: openheid, kracht en veerkracht stimuleren” bevestigde de Commissie haar voornemen om het raamwerk voor transparantie op de effectenmarkten te verbeteren, te vereenvoudigen en verder te harmoniseren, als onderdeel van de herziening van Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad (4) en Verordening (EU) nr. 600/2014 van het Europees Parlement en de Raad (5). Als onderdeel van het streven naar een sterkere internationale rol voor de euro kondigde de Commissie eveneens aan dat een dergelijke hervorming het vormgeven en toepassen van een consolidated tape zou omvatten, met name voor de uitgifte van bedrijfsobligaties, met als doel de secundaire handel in in euro luidende schuldinstrumenten te vergroten. |
(3) |
Verordening (EU) nr. 600/2014 voorziet in een wetgevingskader voor verstrekkers van consolidated tape, zowel voor eigenvermogensinstrumenten als voor andere dan eigenvermogensinstrumenten. Die verstrekkers van consolidated tape zijn momenteel belast met het verzamelen van transactiemeldingen voor financiële instrumenten van handelsplatformen en goedgekeurde publicatieregelingen (approved publication arrangements — APA’s) en het consolideren daarvan tot een doorlopende elektronische live gegevensstroom waarmee per financieel instrument gegevens over prijs en volume worden verstrekt. Het idee achter de invoering van verstrekkers van consolidated tape was dat aan het publiek op geconsolideerde wijze gegevens beschikbaar zouden worden gesteld van handelsplatformen en APA’s, met inbegrip van alle handelsmarkten van de Unie, met gebruikmaking van identieke gegevenstags, formats en gebruikersinterfaces. |
(4) |
Tot op heden heeft echter geen enkele onder toezicht staande entiteit een vergunning aangevraagd om als verstrekker van consolidated tape op te treden. De Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten, ESMA), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad (6), heeft in haar verslag van 5 december 2019 over de prijsontwikkeling voor pre- en posttransactionele gegevens en over de consolidated tape voor eigenvermogensinstrumenten drie belangrijke belemmeringen geïdentificeerd die onder toezicht staande entiteiten ervan hebben weerhouden een aanvraag tot vergunning als verstrekker van consolidated tape in te dienen: ten eerste is er onduidelijkheid over hoe een verstrekker van consolidated tape gegevens van de verschillende plaatsen van uitvoering of van de betrokken aanbieders van datarapporteringsdiensten moet verkrijgen; ten tweede is er sprake van onvoldoende kwaliteit wat betreft de harmonisatie van de door die plaatsen van uitvoering gerapporteerde gegevens om een kostenefficiënte consolidatie mogelijk te maken; en ten derde is er een gebrek aan commerciële prikkels om een vergunning als verstrekker van consolidated tape aan te vragen. Daarom moeten die belemmeringen worden weggewerkt. Daarvoor is het in de eerste plaats vereist dat alle handelsplatformen en APA’s (“gegevensverstrekkers”) gegevens doorgeven aan verstrekkers van consolidated tape, en in de tweede plaats moet de gegevenskwaliteit worden verbeterd door een harmonisatie van de gegevensverslagen die gegevensverstrekkers bij de datacentra van de verstrekkers van consolidated tape moeten indienen. |
(5) |
Artikel 1, lid 7, van Richtlijn 2014/65/EU verplicht systemen en faciliteiten waarin meerdere koop- en verkoopintenties van derden met betrekking tot financiële instrumenten op elkaar kunnen inwerken (“multilaterale systemen”) ertoe om te werken overeenkomstig de vereisten inzake gereglementeerde markten, multilaterale handelsfaciliteiten (“multilateral trading facilities — MTF’s”) of georganiseerde handelsfaciliteiten (“organised trading facilities — OTF’s”). De opname van dat vereiste in het toepassingsgebied van Richtlijn 2014/65/EU heeft ruimte gelaten voor uiteenlopende interpretaties van dat vereiste, wat heeft geleid tot een ongelijk speelveld tussen multilaterale systemen met een vergunning als gereglementeerde markt, MTF of OTF en multilaterale systemen zonder vergunning als zodanig. Om een uniforme toepassing van dat vereiste te garanderen, moet het van Richtlijn 2014/65/EU naar Verordening (EU) nr. 600/2014 worden verplaatst. |
(6) |
Handel in dark pools (“dark trading”) is handel zonder transparantie vóór de handel, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 1, punt a), van Verordening (EU) nr. 600/2014 (“ontheffing van de referentieprijs”) en de ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 1, punt b), i), van die verordening (“ontheffing voor bilateraal overeengekomen handel”). Het gebruik van beide ontheffingen wordt begrensd door de dubbele volumebeperking (“double volume cap”), een mechanisme dat het niveau van handel in dark pools beperkt tot een bepaald deel van de totale handel in een eigenvermogensinstrument. Ten eerste mag het niveau van de handel in dark pools in een eigenvermogensinstrument op een individueel handelsplatform niet meer bedragen dan 4 % van het totale volume van de handel in dat instrument in de Unie. Wanneer die drempel wordt overschreden, wordt de handel in dark pools in dat instrument op dat handelsplatform geschorst. Ten tweede mag het niveau van de handel in dark pools in een eigenvermogensinstrument in de Unie niet meer bedragen dan 8 % van het totale volume van de handel in dat instrument in de Unie. Wanneer die tweede drempel wordt overschreden, wordt alle handel in dark pools in dat instrument waarbij gebruik wordt gemaakt van beide ontheffingen, geschorst. De eerste drempel, namelijk de platformspecifieke drempel, laat ruimte voor verder gebruik van die ontheffingen op andere platformen waarop de handel in dat eigenvermogensinstrument nog niet is geschorst, totdat de tweede drempel, namelijk de drempel voor de hele Unie, wordt overschreden. Dit maakt het toezicht op de niveaus van de handel in dark pools en de handhaving van de schorsing complexer. Om de dubbele volumebeperking te vereenvoudigen zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid ervan, moet de nieuwe en enige volumebeperking uitsluitend gebaseerd zijn op een drempel voor de hele Unie van 7 %, die alleen van toepassing mag zijn op handel waarbij gebruik wordt gemaakt van de ontheffing van de referentieprijs en niet op handel waarbij gebruik wordt gemaakt van de ontheffing voor bilateraal overeengekomen handel. De ESMA moet de drempel voor de volumebeperking regelmatig beoordelen, rekening houdend met overwegingen op het gebied van financiële stabiliteit, internationale beste praktijken, het concurrentievermogen van ondernemingen in de Unie, de omvang van de gevolgen voor de markt en de efficiëntie van de prijsvorming, en moet bij de Commissie een verslag met haar suggesties indienen. Op basis daarvan moet de Commissie de bevoegdheid krijgen om de drempel voor de volumebeperking aan te passen door middel van gedelegeerde handelingen. De ESMA moet ook beoordelen of de volumebeperking passend is en of het noodzakelijk is deze te schrappen of uit te breiden tot andere handelssystemen of plaatsen van uitvoering die hun prijzen afleiden van een referentieprijs. |
(7) |
Artikel 8 van Verordening (EU) nr. 600/2014 bevat vereisten met betrekking tot transparantie vóór de handel voor marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren met betrekking tot andere dan eigenvermogensinstrumenten, ongeacht het handelssysteem. De voordelen van die vereisten zijn duidelijk gebleken voor marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een centraal limietorderboek of een op een periodieke veiling gebaseerd handelssysteem exploiteren, waarbij biedingen en aanbiedingen anoniem, vast en echt multilateraal zijn. Andere handelssystemen, met name voicetradingsystemen en request-for-quotesystemen, bieden aanvragers koersen op maat, die een marginale informatieve waarde hebben voor andere marktdeelnemers. Om de regeldruk voor dergelijke marktexploitanten en beleggingsondernemingen te verminderen en de toepasselijke ontheffingen te vereenvoudigen, moet het vereiste om vaste of indicatieve koersen openbaar te maken alleen gelden voor centrale limietorderboeken en op een periodieke veiling gebaseerde handelssystemen. Om de transparantie vóór de handel te kunnen beperken tot centrale limietorderboeken en op een periodieke veiling gebaseerde handelssystemen moeten de vereisten die van toepassing zijn op ontheffingen als bedoeld in artikel 9 van Verordening (EU) nr. 600/2014 worden gewijzigd. De ontheffing die beschikbaar is boven een omvang die specifiek is voor het financiële instrument voor request-for-quotesystemen en voicetradingsystemen moet worden geschrapt. |
(8) |
Momenteel vallen derivaten onder het toepassingsgebied van de transparantieregeling voor andere dan eigenvermogensinstrumenten, die verschillende soorten financiële instrumenten combineert met vooral effecten (obligaties) enerzijds en vooral contracten (derivaten) anderzijds. Transparantie voor andere dan eigenvermogensinstrumenten en voor eigenvermogensinstrumenten berust op het begrip “verhandeld op een handelsplatform”. Voor bepaalde derivaten is dat concept problematisch gebleken vanwege hun gebrek aan fungibiliteit en het ontbreken van passende referentiegegevens ter identificatie. Om die reden mag de reikwijdte van transparantie voor derivaten niet zozeer berusten op het begrip “verhandeld op een handelsplatform”, maar moet zij berusten op vooraf bepaalde kenmerken van de derivaten. De derivaten moeten aan de transparantievereisten worden onderworpen ongeacht of zij op of buiten een platform worden verhandeld. De transparantievereisten moeten van toepassing zijn op derivaten die voldoende gestandaardiseerd zijn om ervoor te zorgen dat de gegevens die erover openbaar gemaakt worden, zinvol zijn voor andere marktdeelnemers dan de contractpartijen. Dit betekent dat alle op de beurs verhandelde derivaten onderworpen moeten blijven aan de transparantievereisten. Andere derivaten moeten aan de transparantievereisten worden onderworpen wanneer zij binnen het toepassingsgebied van de clearingverplichting in het kader van Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad (7) vallen (“clearingverplichting”), waarvoor een zekere mate van standaardisering een vereiste is, en centraal worden gecleard. Dit zorgt ervoor dat transacties die ongeschikt worden geacht voor de clearingverplichting, zoals intragroeptransacties, niet onder de transparantievereisten vallen. Met name mogen alleen rentederivaten met de meest gestandaardiseerde en liquide valuta- en looptijdcombinaties binnen het toepassingsgebied van de transparantievereisten vallen. Bovendien hebben recente marktgebeurtenissen aangetoond dat een gebrek aan transparantie bij bepaalde kredietverzuimswaps die refereren aan mondiaal systeemrelevante banken of aan een index die dergelijke banken omvat, speculatie over de kredietwaardigheid van dergelijke banken kan aanwakkeren. Dergelijke kredietverzuimswaps moeten daarom ook aan de transparantievereisten worden onderworpen wanneer zij centraal worden gecleard, zelfs wanneer zij niet onder de clearingverplichting vallen. De Commissie moet de bevoegdheid krijgen om de voorwaarden voor het bepalen van de derivaten die aan de transparantievereisten moeten worden onderworpen te wijzigen wanneer dit vereist is op grond van marktontwikkelingen. |
(9) |
Artikel 10 van Verordening (EU) nr. 600/2014 bevat vereisten voor handelsplatformen om informatie openbaar te maken over transacties in andere dan eigenvermogensinstrumenten, met inbegrip van prijs en volume. In artikel 11 van die verordening wordt gespecificeerd wanneer bevoegde autoriteiten een uitgestelde openbaarmaking van die gegevens kunnen toestaan. Dergelijke uitgestelde openbaarmaking is toegestaan wanneer een transactie de drempel voor aanzienlijke omvang (“large in scale”) overschrijdt, verband houdt met een instrument waarvoor geen liquide markt bestaat, of — wanneer de transactie liquiditeitsverschaffers betreft – de omvang overtreft die specifiek is voor de drempel van het financiële instrument wanneer bij de transactie liquiditeitsverschaffers betrokken zijn. De bevoegde autoriteiten hebben discretionaire bevoegdheid met betrekking tot het bepalen van de duur van het uitstel en de transactiedetails waarvoor het uitstel moet gelden. Die discretionaire bevoegdheid heeft geleid tot uiteenlopende praktijken in de lidstaten en tot een ondoeltreffende en complexe regeling inzake transparantie na de handel. Om transparantie ten aanzien van alle soorten beleggers te waarborgen, is het noodzakelijk de uitstelregeling op Unieniveau te harmoniseren, de discretionaire bevoegdheid op nationaal niveau weg te nemen en de consolidatie van gegevens te vergemakkelijken. Daarom moeten de vereisten inzake transparantie na de handel worden aangescherpt door de bevoegde autoriteiten hun discretionaire bevoegdheid te ontnemen. |
(10) |
Om een passend niveau van transparantie te waarborgen, moet de openbaarmaking van de prijs en het volume van uitgevoerde transacties voor obligaties, gestructureerde financiële producten en emissierechten plaatsvinden binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is. Om liquiditeitsverschaffers in dergelijke transacties niet aan onnodig risico bloot te stellen, moet het mogelijk zijn de openbaarmaking van bepaalde details van de transacties uit te stellen. Bij het bepalen van de categorieën transacties waarvoor uitstel is toegestaan, moet rekening worden gehouden met de omvang van de transacties en de liquiditeit van de betrokken financiële instrumenten. De precieze details van de uitstelregeling moeten worden bepaald aan de hand van technische reguleringsnormen die regelmatig moeten worden geëvalueerd om de toepasselijke duur van het uitstel geleidelijk te verkorten. Met het oog op een stabielere transparantieregeling is een statische bepaling van liquiditeit voor obligaties, gestructureerde financiële producten en emissierechten, of klassen daarvan, nodig. In de door de ESMA ontwikkelde ontwerpen van technische reguleringsnormen moet worden gespecificeerd welke grootten van uitgiften overeenkomen met een liquide of niet-liquide markt voor obligaties, of klassen daarvan, tot hun vervaldatum, vanaf welke transactieomvang in een liquide dan wel niet-liquide obligatie uitstel kan worden toegepast, en welke duur een dergelijk uitstel heeft overeenkomstig deze verordening. Met het oog op een passend niveau van transparantie voor gedekte obligaties is het passend dat de omvang van de uitgifte van dergelijke obligaties wordt bepaald aan de hand van de criteria die zijn neergelegd in Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/61 van de Commissie (8). Met betrekking tot gestructureerde financiële producten en emissierechten moet de ESMA ontwerpen van technische reguleringsnormen ontwikkelen om te bepalen welke instrumenten of klassen een liquide of niet-liquide markt hebben. De ESMA moet de toepasselijke categorieën en de duur van het uitstel vaststellen. Het is passend dat de ESMA de bepaling van liquide en niet-liquide markten voor obligaties, emissierechten en gestructureerde financiële producten ook toepast op de ontheffing van transparantie vóór de handel. Het is niet passend om bij het bepalen daarvan een beroep te doen op frequente beoordelingen. De bevoegde autoriteiten moeten de bevoegdheid hebben om de termijn van de uitgestelde openbaarmaking van de details van uitgevoerde transacties met betrekking tot de door hun respectieve lidstaat uitgegeven overheidsschuldinstrumenten te verlengen. Een dergelijke verlenging moet in de hele Unie van toepassing zijn. Met betrekking tot transacties in overheidsschuldinstrumenten die niet door de lidstaten zijn uitgegeven, moeten besluiten over die verlengingen door de ESMA worden genomen. |
(11) |
De heterogeniteit van derivaten moet resulteren in een uitstelregeling die losstaat van die voor andere vormen van andere dan eigenvermogensinstrumenten. Hoewel de duur van het uitstel moet worden bepaald door middel van technische reguleringsnormen op basis van de omvang van de transactie en de liquiditeit van de klasse van derivaten, moet door de ESMA worden bepaald welke instrumenten of klassen liquide zijn, welke niet-liquide zijn, en boven welke omvang van transactie het mogelijk is de openbaarmaking van de details van de transactie uit te stellen. Het is passend dat de ESMA de bepaling van liquide en niet-liquide markten ook toepast op de ontheffing van transparantie vóór de handel. |
(12) |
Op grond van artikel 13 van Verordening (EU) nr. 600/2014 moeten marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren de pretransactionele en posttransactionele informatie over transacties in financiële instrumenten tegen redelijke commerciële voorwaarden ter beschikking stellen aan het publiek en moeten zij zorgen voor niet-discriminerende toegang tot die informatie. Dat artikel heeft zijn doelstellingen echter niet bereikt. Met de informatie die handelsplatformen, APA’s en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling tegen redelijke commerciële voorwaarden verstrekken, zijn gebruikers niet in staat het gegevensbeleid en de wijze waarop de prijs voor gegevens wordt vastgesteld te begrijpen. De ESMA heeft op 18 augustus 2021 richtsnoeren uitgevaardigd om toe te lichten hoe het concept “redelijke commerciële voorwaarden” moet worden toegepast. Die richtsnoeren moeten worden omgezet in wettelijke verplichtingen en moeten worden versterkt om ervoor te zorgen dat handelsplatformen, APA’s, verstrekkers van consolidated tape en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling geen kosten in rekening kunnen brengen voor gegevens op basis van de waarde die de gegevens vertegenwoordigen voor individuele gebruikers. Gezien de hoge mate van gedetailleerdheid die vereist is voor een nadere omschrijving van het concept “redelijke commerciële voorwaarden” en de flexibiliteit die vereist is om de toepasselijke regels te wijzigen op basis van het snel veranderende gegevenslandschap, moet de ESMA worden gemachtigd om ontwerpen van technische reguleringsnormen op te stellen waarin wordt gespecificeerd hoe het concept “redelijke commerciële voorwaarden” moet worden toegepast, waarbij de geharmoniseerde en consistente toepassing van artikel 13 van Verordening (EU) nr. 600/2014 verder moet worden versterkt. Voorts moet de ESMA de ontwikkelingen in het gegevensbeleid en de prijsstelling op de markt monitoren en beoordelen. De ESMA moet die ontwerpen van technische reguleringsnormen bijwerken op basis van haar beoordeling. |
(13) |
Om het prijsvormingsproces te versterken en een gelijk speelveld te handhaven tussen handelsplatformen en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling, legt artikel 14 van Verordening (EU) nr. 600/2014 beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling de verplichting op alle koersen voor eigenvermogensinstrumenten openbaar te maken wanneer die ondernemingen handelen in transactiegroottes met een omvang tot de standaardmarktomvang. Het staat beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling vrij te beslissen voor welke omvang zij koersen noteren, mits zij koersen noteren voor een minimale omvang van 10 % van de standaardmarktomvang. Die mogelijkheid heeft er echter toe geleid dat beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling zeer lage niveaus van transparantie vóór de handel in eigenvermogensinstrumenten bieden, en is een belemmering gebleken om een gelijk speelveld tot stand te brengen. Het is derhalve noodzakelijk beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling ertoe te verplichten vaste koersen openbaar te maken op basis van een door middel van technische reguleringsnormen te bepalen minimumomvang waarvoor een koers wordt gegeven. Bij het ontwikkelen van die technische reguleringsnormen is het passend dat de ESMA rekening houdt met de volgende doelstellingen: de transparantie vóór de handel van eigenvermogensinstrumenten vergroten ten behoeve van eindbeleggers; een gelijk speelveld handhaven tussen handelsplatformen en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling; eindbeleggers een adequate keuze aan handelsopties bieden; en ervoor zorgen dat het handelslandschap in de Unie zowel intern als internationaal aantrekkelijk en concurrerend blijft. Om het concurrentievermogen van beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling te vergroten, moet hun worden toegestaan om orders van elke omvang tegen een gemiddelde spread te matchen. |
(14) |
In de artikelen 18 en 19 van Verordening (EU) nr. 600/2014 zijn vereisten inzake transparantie vóór de handel vastgelegd voor beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling met betrekking tot andere dan eigenvermogensinstrumenten wanneer zij vaste of indicatieve koersen aan hun cliënten verstrekken. Die koersen zijn op maat van individuele cliënten en hebben een marginale informatieve waarde voor andere cliënten. Daarom moeten die vereisten worden geschrapt. Niettemin kunnen beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling op vrijwillige basis aan de vereisten inzake transparantie vóór de handel voldoen, bijvoorbeeld om tegemoet te komen aan behoeften van hun niet-professionele cliënten. |
(15) |
Volgens het huidige rechtskader is, wanneer een van de twee partijen bij een transactie een beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling is, de beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling verplicht de transactie aan een APA te melden, terwijl haar tegenpartij daartoe niet verplicht is. Dit heeft ertoe geleid dat veel beleggingsondernemingen met name met het oog op het melden van transacties voor hun cliënten hebben gekozen voor de status van beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling, hoewel zij niet systematisch voor eigen rekening handelen, waardoor deze beleggingsondernemingen aan onevenredige vereisten moesten voldoen. Daarom is het passend een status van aangewezen publicerende entiteit in te voeren waardoor een beleggingsonderneming verantwoordelijk kan zijn voor de openbaarmaking van een transactie via een APA zonder dat zij moet kiezen voor de status van beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling. Voorts moeten de bevoegde autoriteiten beleggingsondernemingen de status van aangewezen publicerende entiteit toekennen voor specifieke klassen van financiële instrumenten, in overeenstemming met het verzoek van die beleggingsondernemingen, en moeten zij dergelijke verzoeken aan de ESMA meedelen. De ESMA moet een openbaar register bijhouden van dergelijke aangewezen publicerende entiteiten per klasse van financiële instrumenten, zodat marktdeelnemers deze kunnen identificeren. |
(16) |
Marktdeelnemers hebben kerngegevens van markten nodig om met kennis van zaken beleggingsbeslissingen te kunnen nemen. Momenteel vereist het rechtstreeks betrekken van gegevens over bepaalde financiële instrumenten bij gegevensverstrekkers dat verstrekkers van consolidated tape afzonderlijke licentieovereenkomsten sluiten met al die gegevensverstrekkers. Dat proces is omslachtig, duur en tijdrovend. Het is een van de belemmeringen geweest om verstrekkers van consolidated tape te laten ontstaan voor gelijk welke activaklasse. Die belemmering moet worden weggenomen zodat verstrekkers van consolidated tape de gegevens kunnen verkrijgen en problemen in verband met hun licentie kunnen oplossen. Gegevensverstrekkers moeten ertoe worden verplicht hun gegevens te leveren aan verstrekkers van consolidated tape en daartoe gebruik te maken van een geharmoniseerd format dat voldoet aan normen die hoogwaardige gegevens waarborgen. Gegevensverstrekkers moeten ook reguleringsgegevens verstrekken om beleggers op de hoogte te houden van de status van het systeem dat orders matcht, bijvoorbeeld in het geval van marktonderbrekingen, en van de status van het financiële instrument, bijvoorbeeld in het geval van opschortingen of handelsonderbrekingen. Alleen verstrekkers van consolidated tape die door de ESMA zijn geselecteerd en over een vergunning van ESMA beschikken, moeten gegevens van gegevensverstrekkers kunnen verzamelen overeenkomstig de regel inzake verplichte aanlevering. Om ervoor te zorgen dat gegevens nuttig zijn voor beleggers, moet van gegevensverstrekkers worden vereist dat zij de verstrekker van consolidated tape gegevens verschaffen die realtime zo dicht mogelijk benaderen als technisch haalbaar is. |
(17) |
Krachtens de titels II en III van Verordening (EU) nr. 600/2014 moeten handelsplatformen, APA’s, beleggingsondernemingen en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling pretransactionele gegevens over financiële instrumenten openbaar maken, met inbegrip van prijzen van biedingen en aanbiedingen en posttransactionele gegevens over transacties, waaronder de prijs en het volume waarmee een transactie in een specifiek instrument is gesloten. Marktdeelnemers zijn niet verplicht gebruik te maken van de door de verstrekker van consolidated tape geleverde kerngegevens van markten. Het vereiste voor handelsplatformen, APA’s, beleggingsondernemingen en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling om pretransactionele en posttransactionele gegevens openbaar te maken moet daarom van toepassing blijven om marktdeelnemers toegang te verlenen tot dergelijke gegevens. Om echter onnodige lasten voor gegevensverstrekkers te vermijden, moet het vereiste voor gegevensverstrekkers om gegevens openbaar te maken zoveel mogelijk worden afgestemd op het vereiste om gegevens te leveren aan de verstrekker van consolidated tape. |
(18) |
Kleine gereglementeerde markten en mkb-groeimarkten zijn handelsplatformen die aandelen toelaten van emittenten waarvoor de handel op de secundaire markt doorgaans minder liquide is dan de handel in aandelen die tot de handel op grotere gereglementeerde markten zijn toegelaten. Om de negatieve gevolgen te voorkomen die de consolidated tape kan hebben voor kleine handelsplatformen, ook al zou de opneming ervan in de consolidated tape positieve gevolgen kunnen hebben voor hun levensvatbaarheid en de liquiditeit van de op die platformen verhandelde effecten, moet er een opt-inmechanisme worden ingesteld. Dat opt-inmechanisme moet van toepassing zijn op beleggingsondernemingen die mkb-groeimarkten exploiteren en op marktexploitanten waarvan het jaarlijkse handelsvolume van aandelen 1 % of minder van het jaarlijkse handelsvolume van aandelen in de Unie vertegenwoordigt. De drempel van 1 % moet worden aangevuld met twee alternatieve voorwaarden: ofwel maakt de beleggingsonderneming of marktexploitant geen deel uit van een groep die bestaat uit of nauwe banden heeft met een beleggingsonderneming of een marktexploitant die de drempel van 1 % overschrijdt, ofwel is de concentratie van de handel op het door die beleggingsonderneming of marktexploitant geëxploiteerde platform zeer hoog, hetgeen inhoudt dat 85 % van het totale jaarlijkse handelsvolume van aandelen wordt verhandeld op het handelsplatform waar zij initieel tot de handel zijn toegelaten. Slechts enkele handelsplatformen voldoen aan die criteria, zodat slechts een klein percentage van de handel in de Unie niet verplicht zou zijn gegevens aan de verstrekker van consolidated tape door te geven. Niettemin zouden de beleggingsondernemingen en marktexploitanten die aan die criteria voldoen de mogelijkheid hebben om voor een opt-in te kiezen en moeten de verstrekker van consolidated tape en de ESMA in kennis stellen van elk besluit daartoe. Een dergelijk besluit zou onherroepelijk zijn en alle gegevens — zowel voor aandelen als voor op de beurs verhandelde fondsen (“exchange-traded funds — ETF’s”) — zouden achteraf deel uitmaken van de consolidated tape. |
(19) |
Vanwege de uiteenlopende kwaliteit van de gegevens is het voor marktdeelnemers moeilijk om die gegevens met elkaar te vergelijken, hetgeen de consolidatie van gegevens veel van haar toegevoegde waarde ontneemt. Voor de goede werking van de transparantieregeling van de titels II en III van Verordening (EU) nr. 600/2014 en voor de consolidatie van gegevens door verstrekkers van consolidated tape is het van het grootste belang dat de aan verstrekkers van consolidated tape doorgegeven gegevens van hoge kwaliteit zijn. Het is dan ook passend de verplichting op te leggen dat die gegevens zowel qua inhoud als qua format voldoen aan normen die een hoge kwaliteit waarborgen. Het moet mogelijk zijn de inhoud en het format van de gegevens op korte termijn te wijzigen in het licht van veranderende marktpraktijken en -inzichten. Daarom moeten de vereisten voor de kwaliteit en inhoud van de gegevens waar nodig worden gespecificeerd door middel van technische reguleringsnormen en moet rekening worden gehouden met de heersende sectorale normen en praktijken, internationale ontwikkelingen en op het niveau van de Unie of op internationaal niveau overeengekomen normen, evenals met het advies van een door de Commissie opgerichte specifieke deskundigengroep van belanghebbenden die tot taak heeft advies te geven over de kwaliteit en inhoud van gegevens en de kwaliteit van het transmissieprotocol. De ESMA moet nauw bij de werkzaamheden van de deskundigengroep van belanghebbenden worden betrokken. |
(20) |
Met het oog op een betere monitoring van de te melden gebeurtenissen is bij Richtlijn 2014/65/EU de synchronisatie van beursklokken voor handelsplatformen en hun leden geharmoniseerd. Om ervoor te zorgen dat in het kader van de consolidatie van gegevens door verschillende entiteiten gerapporteerde tijdstempels op zinvolle wijze kunnen worden vergeleken, moeten de harmonisatievereisten voor de synchronisatie van beursklokken worden uitgebreid tot aangewezen publicerende entiteiten, beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling, APA’s en verstrekkers van consolidated tape. Gezien het vereiste niveau van technische deskundigheid om de voorwaarden voor toepassing van een gesynchroniseerde beursklok te specificeren, moet de ESMA de bevoegdheid krijgen om ontwerpen van technische reguleringsnormen op te stellen tot nadere bepaling van het niveau van nauwkeurigheid waarop de beursklokken moeten worden gesynchroniseerd. |
(21) |
Volgens artikel 23 van Verordening (EU) nr. 600/2014 moet het merendeel van de handel in aandelen plaatsvinden op handelsplatformen of via beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling (“handelsverplichting voor aandelen”). Die verplichting geldt niet voor transacties in aandelen die niet-systematisch, ad hoc, onregelmatig en niet-frequent worden verricht. Het is momenteel niet voldoende duidelijk wanneer deze vrijstelling van toepassing is. De ESMA heeft het toepassingsgebied ervan dan ook verduidelijkt door een onderscheid tussen aandelen te maken op basis van hun internationaal effectenidentificatienummer (International Securities Identification Number - ISIN). Volgens dat onderscheid zijn alleen aandelen met een ISIN van de Europese Economische Ruimte (EER) die op een handelsplatform worden verhandeld, onderworpen aan de handelsverplichting voor aandelen. Die aanpak biedt duidelijkheid aan marktdeelnemers die aandelen verhandelen. Daarom moet de huidige praktijk van de ESMA in Verordening (EU) nr. 600/2014 worden opgenomen en moet tegelijkertijd de vrijstelling voor niet-systematische, ad-hoc-, onregelmatige en niet-frequente handel in aandelen worden geschrapt. |
(22) |
Het melden — met name van transacties — op de financiële markten is al sterk geautomatiseerd en de gegevens zijn redelijk goed gestandaardiseerd. Sommige inconsistenties tussen kaders zijn reeds weggewerkt in Verordening (EU) nr. 648/2012, Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad (9) en het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (Refit) van de Commissie. De bevoegdheden van de ESMA moeten worden aangepast zodat de ESMA wordt verplicht ontwerpen van technische reguleringsnormen te ontwikkelen en in de melding van transacties meer consistentie te brengen tussen de kaders van die verordeningen en dat van Verordening (EU) nr. 600/2014. Zo zal de kwaliteit van transactiegegevens worden verbeterd en worden onnodige extra kosten voor de sector voorkomen. Daarnaast moet de melding van transacties een ruime uitwisseling van transactiegegevens tussen bevoegde autoriteiten mogelijk maken, zodat op adequate wijze rekening kan worden gehouden met de veranderende toezichtsbehoeften van die autoriteiten in verband met het monitoren van de meest recente marktontwikkelingen en de potentiële risico’s die daarmee verband houden. |
(23) |
Momenteel zijn beleggingsondernemingen verplicht hun transacties aan hun bevoegde autoriteit te melden in elk financieel instrument dat op een handelsplatform wordt verhandeld of waarvan de onderliggende waarde op een handelsplatform wordt verhandeld of een index of korf is die is samengesteld uit financiële instrumenten die op een handelsplatform worden verhandeld, ongeacht of de transactie op of buiten een platform wordt uitgevoerd. Het begrip “verhandeld op een handelsplatform” is problematisch gebleken in het geval van over-the-counter (otc)-derivaten voor de toepassing van transactierapportage, om dezelfde reden dat het problematisch is gebleken met het oog op transparantievereisten. Daarom wordt in het nieuwe toepassingsgebied voor het melden van transacties van derivaten verduidelijkt dat transacties in otc-derivaten die op een platform worden uitgevoerd, moeten worden gemeld en dat transacties in otc-derivaten die buiten een platform worden uitgevoerd alleen moeten worden gemeld indien zij aan transparantievereisten zijn onderworpen of indien de onderliggende waarde op een handelsplatform wordt verhandeld of een index of korf is die is samengesteld uit financiële instrumenten die op een handelsplatform worden verhandeld. |
(24) |
Handelsplatformen moeten worden verplicht de ESMA te voorzien van referentiegegevens ter identificatie met het oog op transparantie, met inbegrip van identificatiecodes voor otc-derivaten. De identificatiecode die momenteel voor derivaten wordt gebruikt, namelijk het ISIN, is omslachtig en ondoeltreffend voor openbare transparantie gebleken, en die situatie moet worden verholpen door gebruik te maken van referentiegegevens ter identificatie op basis van een wereldwijd overeengekomen unieke productidentificatiecode, zoals de unieke productidentificatiecode van ISO 4914 (UPI). De UPI is ontwikkeld als identificatie-instrument voor otc-derivaten, met als doel meer transparantie en de aggregatie van gegevens van de diverse mondiale otc-derivatenmarkten tot stand te brengen. Het is echter mogelijk dat die unieke identificatiecode niet volstaat en moet worden aangevuld met extra identificatiegegevens. Daarom moet de Commissie door middel van gedelegeerde handelingen bepalen welke referentiegegevens ter identificatie moeten worden gebruikt met betrekking tot otc-derivaten, met inbegrip van een unieke identificatiecode en eventuele andere relevante referentiegegevens ter identificatie. Met betrekking tot de identificatiecode die moet worden gebruikt voor het melden van transacties overeenkomstig Verordening (EU) nr. 600/2014 moet de Commissie de meest geschikte identificatiecodes voor otc-derivaten specificeren, die kunnen verschillen van de identificatiecode die voor transparantievereisten is bepaald, rekening houdend met de verschillende doeleinden van die vereisten, met name wat betreft het toezicht op marktmisbruik door bevoegde autoriteiten. |
(25) |
Concurrentie tussen verstrekkers van consolidated tape zorgt ervoor dat de consolidated tape op de meest efficiënte manier en onder de beste voorwaarden voor gebruikers wordt aangeboden. Tot dusver heeft echter geen enkele entiteit verzocht om als verstrekker van consolidated tape te mogen optreden. Daarom is het passend de ESMA te machtigen om periodiek een concurrerende selectieprocedure te organiseren om één enkele entiteit te selecteren die in staat is gedurende een beperkte periode de consolidated tape voor elke gespecificeerde activaklasse te verstrekken. Eerst moet de ESMA de selectieprocedure met betrekking tot de consolidated tape voor obligaties opstarten. Binnen zes maanden na het opstarten van die selectieprocedure moet de ESMA de selectieprocedure voor een verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s opstarten. Tot slot moet de ESMA de selectieprocedure voor de verstrekker van consolidated tape voor otc-derivaten opstarten, en wel binnen drie maanden vanaf de datum van toepassing van de gedelegeerde handeling waarin de passende identificatiecode voor otc-derivaten met het oog op transparantie wordt gespecificeerd en niet eerder dan zes maanden vanaf het opstarten van de selectieprocedure voor een verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s. |
(26) |
Het doel van de selectieprocedure is het toekennen van het recht om gedurende vijf jaar een consolidated tape te exploiteren. Op de selectieprocedure zijn de regels van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (10) van toepassing. De ESMA moet voor alle klassen een kandidaat selecteren op basis van diens technische capaciteiten om een consolidated tape te exploiteren, waaronder het vermogen om bedrijfscontinuïteit en veerkracht te waarborgen, alsook zijn vermogen om moderne interfacetechnologieën te gebruiken, de organisatie van zijn beheers- en besluitvormingsprocessen, zijn methoden om gegevenskwaliteit te waarborgen, de kosten die nodig zijn voor het ontwikkelen en exploiteren van een consolidated tape, de eenvoud van de vergunningen die gebruikers moeten aangaan om de kerngegevens van markten en reguleringsgegevens te ontvangen, met inbegrip van het aantal soorten vergunningen voor verschillende gebruikssituaties of gebruikers, het niveau van de vergoedingen die gebruikers worden aangerekend en de processen om het energieverbruik te beperken. Specifiek voor de verstrekker van consolidated tape voor obligaties moet de ESMA bij de selectie van een verstrekker van consolidated tape rekening houden met het bestaan van eerlijke en billijke regelingen voor de herverdeling van inkomsten. Het is passend dat in dergelijke regelingen de rol wordt erkend die kleine handelsplatformen spelen bij het bieden van de mogelijkheid aan ondernemingen om schulden uit te geven ter financiering van hun activiteiten. Voor aandelen en ETF’s moeten verstrekkers van consolidated tape de beste Europese bied- en laatkoers weergeven, zonder verspreiding van de marktidentificatiecode van het platform. Uiterlijk op 30 juni 2026 moet de Commissie een beoordeling verrichten van dat niveau van pretransactionele informatie voor de werking en het concurrentievermogen van de markten van de Unie en moet zij die beoordeling in voorkomend geval vergezeld doen gaan van een wetgevingsvoorstel over het ontwerp van de consolidated tape. |
(27) |
Een geselecteerde kandidaat moet onverwijld een vergunning aanvragen bij de ESMA. Binnen 20 werkdagen nadat een dergelijke aanvraag is ingediend, moet de ESMA beoordelen of de aanvraag volledig is en de aanvrager daarvan in kennis stellen. Binnen drie maanden na ontvangst van een volledige aanvraag moet de ESMA een met redenen omkleed besluit vaststellen waarbij een vergunning wordt verleend dan wel geweigerd. De ESMA moet dat met redenen omklede besluit baseren op haar beoordeling van de vraag of de aanvrager in staat is om binnen een redelijke termijn een consolidated tape te exploiteren in overeenstemming met alle vereisten. In het met redenen omklede besluit van de ESMA moeten de voorwaarden worden gespecificeerd die van toepassing zijn op de exploitatie door de aanvrager van de consolidated tape, met name het niveau van de aan gebruikers aangerekende vergoedingen. Om een ordelijke start van de exploitatie te waarborgen, moet de ESMA, na verlening van de vergunning, de aanvrager een redelijke termijn geven om de ontwikkeling van de consolidated tape te kunnen voltooien. |
(28) |
Volgens de gegevens in de effectbeoordeling bij het voorstel voor deze verordening zal de verwachte opbrengst van de consolidated tape waarschijnlijk variëren naargelang van de precieze kenmerken van de consolidated tape. Verstrekkers van consolidated tape mag niet worden verhinderd over een redelijke marge te beschikken om een levensvatbaar bedrijfsmodel in stand te houden. Academici en maatschappelijke organisaties die de gegevens voor onderzoeksdoeleinden gebruiken, bevoegde autoriteiten die de gegevens gebruiken voor de uitvoering van regelgevings- en toezichtbevoegdheden, en particuliere beleggers moeten kosteloos toegang hebben tot de kerngegevens van markten en reguleringsgegevens. De verstrekker van consolidated tape moet ervoor zorgen dat de aan particuliere beleggers verstrekte informatie gemakkelijk toegankelijk is en op een gebruikersvriendelijke en door mensen leesbare wijze wordt weergegeven. |
(29) |
Handelsplatformen die de handel in aandelen via een orderboek dat transparant is vóór de handel faciliteren, spelen een belangrijke rol in het prijsvormingsproces. Dit geldt in het bijzonder voor kleine gereglementeerde markten en mkb-groeimarkten, namelijk die waarvan het jaarlijkse handelsvolume van aandelen 1 % of minder uitmaakt van het jaarlijkse handelsvolume van aandelen in de Unie (“kleine handelsplatformen”), die over het algemeen het belangrijkste liquiditeitscentrum zijn voor de effecten die zij voor verhandeling aanbieden. De gegevens die kleine handelsplatformen aan de consolidated tape leveren, spelen derhalve een meer bepalende rol bij de prijsvorming voor de aandelen die kleine handelsplatformen tot de handel toelaten. Niettegenstaande de mogelijkheid voor bepaalde gegevensverstrekkers om niet aan de consolidated tape bij te dragen, is het passend gegevensverstrekkers die besluiten om voor de consolidated tape te kiezen een preferentiële behandeling toe te kennen voor de herverdeling van inkomsten uit de consolidated tape voor aandelen en ETF’s, om kleine handelsplatformen te helpen hun plaatselijke toelatingen te behouden en een rijk en levendig ecosysteem in stand te houden dat in overeenstemming is met de doelstellingen van de kapitaalmarktenunie. |
(30) |
De verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s moet een deel van zijn inkomsten uit de consolidated tape herverdelen onder bepaalde handelsplatformen in overeenstemming met een herverdelingsregeling op basis van drie criteria. De weging van die criteria moet worden gespecificeerd door middel van technische reguleringsnormen. Om kleine handelsplatformen te stimuleren te kiezen voor de verplichte verstrekking van gegevens aan de verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s, moet de hoogste weging van toepassing zijn op het totale jaarlijkse handelsvolume van kleine handelsplatformen. De op één na hoogste weging moet gegevensverstrekkers belonen die initiële toelating tot de verhandeling van aandelen of ETF’s hebben geboden op 27 maart 2019 of daarna. Gezien het beperkte aantal noteringen op kleine handelsplatformen moet de verstrekker van consolidated tape de relevante weging toepassen op het totale jaarlijkse handelsvolume van die platformen; voor andere platformen moet de verstrekker van consolidated tape deze weging echter toepassen op het handelsvolume met betrekking tot de aandelen en ETF’s die initieel tot de handel waren toegelaten op 27 maart 2019 of daarna. De laagste weging van de drie criteria moet transacties belonen die zijn gesloten op een handelssysteem dat transparantie vóór de handel biedt en die voortvloeien uit orders waarop geen ontheffing van transparantie vóór de handel van toepassing was. |
(31) |
De doeltreffendheid van een consolidated tape hangt af van de kwaliteit van de gegevens die door gegevensverstrekkers aan de consolidated tape worden doorgegeven. Om een hoog niveau van gegevenskwaliteit te waarborgen, moet de ESMA de voorwaarden vaststellen waaronder de verstrekker van consolidated tape de herverdeling van inkomsten tijdelijk mag schorsen indien de verstrekker van consolidated tape bewijst dat een gegevensverstrekker de in deze verordening vastgestelde gegevensvereisten ernstig en herhaaldelijk heeft geschonden. Indien wordt vastgesteld dat die gegevensverstrekker wel aan die gegevensvereisten heeft voldaan, moet de gegevensverstrekker het deel van de inkomsten ontvangen waarop hij recht had, vermeerderd met rente. |
(32) |
Om te garanderen dat marktdeelnemers blijven vertrouwen in de verstrekker van consolidated tape, moeten verstrekkers van consolidated tape periodiek een reeks verslagen publiceren over de naleving van hun verplichtingen uit hoofde van deze verordening, namelijk prestatiestatistieken en incidentverslagen betreffende datakwaliteit en datasystemen. Aangezien die verslagen van zeer technische aard zijn, moeten de inhoud, het tijdschema, de vorm en de terminologie van de verslagleggingsverplichting worden gespecificeerd door middel van technische reguleringsnormen. |
(33) |
Het vereiste dat transactiemeldingen na 15 minuten kosteloos beschikbaar moeten worden gesteld, geldt momenteel voor alle handelsplatformen, APA’s en verstrekkers van consolidated tape. Voor verstrekkers van consolidated tape verhindert dat vereiste de commerciële levensvatbaarheid van een potentiële verstrekker van consolidated tape, aangezien bepaalde potentiële cliënten mogelijk liever zouden wachten op de kosteloze kerngegevens van markten in plaats van gebruik te maken van de consolidated tape. Dit geldt met name voor obligaties en otc-derivaten, die over het algemeen niet frequent worden verhandeld en waarvoor de gegevens na 15 minuten vaak het grootste deel van hun waarde hebben behouden. Bijgevolg moet de verplichting om transactiemeldingen na 15 minuten kosteloos te verstrekken weliswaar blijven gelden voor handelsplatformen en APA’s, maar moet deze voor verstrekkers van consolidated tape worden afgeschaft om hun commerciële levensvatbaarheid te waarborgen. |
(34) |
Krachtens artikel 28 van Verordening (EU) nr. 600/2014 moeten otc-derivaten die onder de clearingverplichting vallen op handelsplatformen worden verhandeld (“handelsverplichting voor derivaten”). Bij Verordening (EU) 2019/834 van het Europees Parlement en de Raad (11) is Verordening (EU) nr. 648/2012 gewijzigd om het toepassingsgebied te beperken van de entiteiten die onder de clearingverplichting vallen. Gelet op de nauwe verbondenheid tussen de clearingverplichting en de handelsverplichting voor derivaten, en met het oog op een grotere juridische samenhang en een vereenvoudiging van het rechtskader, is het noodzakelijk en passend de handelsverplichting voor derivaten opnieuw af te stemmen op de clearingverplichting voor derivaten. Zonder die afstemming zouden bepaalde kleinere financiële tegenpartijen en niet-financiële tegenpartijen niet langer onder de clearingverplichting vallen, maar zouden zij wel aan de handelsverplichting voor derivaten onderworpen blijven. |
(35) |
Posttransactionele risicobeperkingsdiensten zijn een essentieel instrument voor risicobeheer met betrekking tot otc-derivaten. Posttransactionele risicobeperkingsdiensten zijn gebaseerd op technische transacties die vooraf zijn geregeld, niet-prijsvormend zijn en marktrisiconeutraal zijn en die een vermindering van het risico in elk van de portefeuilles bewerkstelligen. Portefeuillecompressiediensten, die momenteel zijn vrijgesteld van de verplichting om orders tegen de voor de cliënt voordeligste voorwaarden uit te voeren zoals bepaald in artikel 27 van Richtlijn 2014/65/EU (“optimale uitvoering”) en transparantievereisten, zijn een subset van posttransactionele risicobeperkingsdiensten. Gezien hun technische en niet-prijsvormende aard mogen de transacties met otc-derivaten die worden gevormd en vastgesteld als een gevolg van posttransactionele risicobeperkingsdiensten, niet onder de handelsverplichting voor derivaten vallen. Rekening houdend met het feit dat aanbieders van posttransactionele risicobeperkingsdiensten niet toelaten dat meerdere koop- en verkoopintenties van derden met betrekking tot financiële instrumenten op elkaar kunnen inwerken, mogen zij niet worden beschouwd als exploitanten van een multilateraal systeem. Evenzo moeten zij worden vrijgesteld van de vereisten inzake transparantie vóór en na de handel en het verifiëren van optimale uitvoering. De Commissie moet de bevoegdheid krijgen om door middel van gedelegeerde handelingen te specificeren wat wordt verstaan onder posttransactionele risicobeperkingsdiensten voor de toepassing van Verordening (EU) nr. 600/2014, alsook om de bijzonderheden van de te registreren transacties te specificeren. |
(36) |
Artikel 6 bis van Verordening (EU) nr. 648/2012 voorziet in een mechanisme om de clearingverplichting tijdelijk op te schorten wanneer niet langer wordt voldaan aan de criteria op basis waarvan specifieke klassen van otc-derivaten aan de clearingverplichting zijn onderworpen, of wanneer een dergelijke opschorting noodzakelijk wordt geacht om een ernstige bedreiging van de financiële stabiliteit in de Unie te voorkomen. Een dergelijke opschorting zou tegenpartijen echter kunnen verhinderen aan hun handelsverplichting voor derivaten te voldoen, omdat de clearingverplichting een voorwaarde is voor de handelsverplichting voor derivaten. Daarom moet worden bepaald dat, wanneer de opschorting van de clearingverplichting tot een wezenlijke wijziging van de criteria voor de handelsverplichting voor derivaten zou leiden, het mogelijk moet zijn de handelsverplichting voor derivaten gelijktijdig op te schorten voor dezelfde klassen van otc-derivaten waarvoor de opschorting van de clearingverplichting geldt. De ESMA moet de Commissie ook kunnen verzoeken de handelsverplichting voor derivaten op te schorten indien een dergelijke opschorting noodzakelijk is om negatieve gevolgen voor de liquiditeit of een ernstige bedreiging voor de financiële stabiliteit te voorkomen of aan te pakken en de ordelijke werking van de financiële markten in de Unie te waarborgen. |
(37) |
Er is een ad-hocmechanisme voor opschorting nodig om ervoor te zorgen dat de Commissie snel kan reageren op significante veranderingen in de marktomstandigheden die een wezenlijk effect kunnen hebben op de handel in derivaten en op tegenpartijen die bij dergelijke handel betrokken zijn. Wanneer dergelijke veranderingen in de marktomstandigheden aanwezig zijn en wanneer de bevoegde autoriteit van een lidstaat daarom verzoekt, moet de Commissie de handelsverplichting voor derivaten kunnen opschorten, los van een eventuele opschorting van de clearingverplichting. Een dergelijke opschorting van de handelsverplichting voor derivaten moet mogelijk zijn wanneer de activiteiten van een EER-beleggingsonderneming met een niet-EER-tegenpartij ten onrechte worden beïnvloed door het toepassingsgebied van de handelsverplichting voor derivaten en wanneer die beleggingsonderneming als marktmaker optreedt in de categorie derivaten waarvoor de handelsverplichting voor derivaten geldt. Het probleem van overlappende handelsverplichtingen voor derivaten is bijzonder acuut in het geval van handel met tegenpartijen binnen het rechtsgebied van een derde land dat zijn eigen handelsverplichtingen voor derivaten toepast. Die opschorting zou ook de financiële tegenpartijen helpen concurrerend te blijven op de wereldmarkten. Bij het nemen van een besluit om de handelsverplichting voor derivaten al dan niet op te schorten, moet de Commissie rekening houden met het effect van een dergelijke opschorting op de clearingverplichting. |
(38) |
Bepalingen inzake niet-discriminerende toegang voor op de beurs verhandelde derivaten zouden het minder aantrekkelijk kunnen maken om in nieuwe producten te investeren, aangezien concurrenten toegang zouden kunnen krijgen zonder de initiële investering. De toepassing van de niet-discriminerende toegangsregeling voor op de beurs verhandelde derivaten, zoals vastgesteld in de artikelen 35 en 36 van Verordening (EU) nr. 600/2014, zou aldus investeringen in dergelijke producten kunnen beperken doordat stimulansen voor gereglementeerde markten om nieuwe op de beurs verhandelde derivaten te creëren, worden weggenomen. Daarom moet worden bepaald dat die regeling niet op de betrokken centrale tegenpartij of het betrokken handelsplatform van toepassing mag zijn met betrekking tot op de beurs verhandelde derivaten, waardoor innovatie en ontwikkeling van op de beurs verhandelde derivaten in de Unie worden bevorderd. |
(39) |
Financiële intermediairs moeten ernaar streven de best mogelijke prijs en de hoogst mogelijke graad van waarschijnlijkheid van uitvoering te bereiken voor transacties die zij namens hun cliënten verrichten. Daartoe moeten financiële intermediairs voor het uitvoeren van hun cliëntentransacties de handelsplatformen of tegenpartijen uitsluitend selecteren op basis van de optimale uitvoering voor de cliënt. Onverenigbaar met het beginsel van optimale uitvoering zou moeten zijn dat een financiële intermediair, wanneer deze optreedt voor rekening van zijn niet-professionele cliënten of cliënten die hebben gekozen voor de regeling voor professionele cliënten als bedoeld in Richtlijn 2014/65/EU, van een derde een provisie, commissie of niet-geldelijke tegemoetkoming ontvangt voor de uitvoering van orders van die cliënten op een bepaalde plaats van uitvoering of voor het doorgeven van orders van die cliënten aan een derde met het oog op de uitvoering ervan op een bepaalde plaats van uitvoering. Het moet beleggingsondernemingen daarom worden verboden een dergelijke betaling te ontvangen. Dit verbod is noodzakelijk in het licht van de uiteenlopende praktijken van bevoegde autoriteiten in de Unie bij de toepassing van en het toezicht op het in artikel 27 van Richtlijn 2014/65/EU vastgestelde vereiste inzake optimale uitvoering. Het moet mogelijk zijn voor een lidstaat waar beleggingsondernemingen een dergelijke activiteit hebben uitgeoefend vóór 28 maart 2024 om onder zijn jurisdictie vallende beleggingsondernemingen tot en met 30 juni 2026 vrij te stellen van dat verbod, indien die beleggingsondernemingen die diensten verrichten voor cliënten die in die lidstaat hun domicilie hebben of gevestigd zijn. |
(40) |
Teneinde te zorgen voor de nodige flexibiliteit om zich aan te passen aan ontwikkelingen op de financiële markten, en om bepaalde technische elementen van Verordening (EU) nr. 600/2014 te specificeren, moet aan de Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) handelingen vast te stellen ten aanzien van de aanpassing van de drempel voor de volumebeperking, het wijzigen van de voorwaarden voor het bepalen van de otc-derivaten die aan de transparantievereisten moeten worden onderworpen, het specificeren van de referentiegegevens ter identificatie die moeten worden gebruikt met betrekking tot otc-derivaten, het specificeren van wat wordt verstaan onder posttransactionele risicobeperkingsdiensten voor de toepassing van Verordening (EU) nr. 600/2014, en van de bijzonderheden van de door beleggingsondernemingen en marktexploitanten die aanbieders van posttransactionele risicobeperkingsdiensten zijn te registreren transacties, en het uitbreiden van de verplichting om transacties te melden tot abi-beheerders en beheermaatschappijen die beleggingsdiensten en -activiteiten verrichten en transacties in financiële instrumenten uitvoeren. Het is van bijzonder belang dat de Commissie bij haar voorbereidende werkzaamheden tot passende raadplegingen overgaat, onder meer op deskundigenniveau, en dat die raadplegingen gebeuren in overeenstemming met de beginselen die zijn vastgelegd in het Interinstitutioneel Akkoord van 13 april 2016 over beter wetgeven (12). Met name om te zorgen voor gelijke deelname aan de voorbereiding van gedelegeerde handelingen ontvangen het Europees Parlement en de Raad alle documenten op hetzelfde tijdstip als de deskundigen van de lidstaten, en hebben hun deskundigen systematisch toegang tot de vergaderingen van de deskundigengroepen van de Commissie die zich bezighouden met de voorbereiding van de gedelegeerde handelingen. |
(41) |
Om te zorgen voor eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van Verordening (EU) nr. 600/2014 wat betreft de opschorting van de handelsverplichting voor derivaten in het geval van otc-derivaten, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden toegekend. Die bevoegdheden moeten worden uitgeoefend in overeenstemming met Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad (13). |
(42) |
De Commissie moet de bevoegdheid krijgen om de door de ESMA ontwikkelde technische reguleringsnormen vast te stellen met betrekking tot: de kenmerken van centrale limietorderboeken en op een periodieke veiling gebaseerde handelssystemen; de precieze kenmerken van de uitstelregeling voor andere dan eigenvermogenstransacties; het verstrekken van informatie tegen redelijke commerciële voorwaarden; de drempel voor de toepassing van de verplichtingen met betrekking tot transparantie vóór de handel voor beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling en de minimumomvang waarvoor beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling een koers moeten geven; de kwaliteit van het transmissieprotocol, maatregelen om foutieve transactiemeldingen te corrigeren en handhavingsnormen met betrekking tot gegevenskwaliteit te specificeren, met inbegrip van regelingen inzake samenwerking tussen gegevensverstrekkers en de verstrekker van consolidated tape, en, indien nodig, de kwaliteit en de inhoud van de gegevens voor de exploitatie van de consolidated tapes; het niveau van nauwkeurigheid waarop beursklokken moeten worden gesynchroniseerd door handelsplatformen, beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling, aangewezen publicerende entiteiten, APA’s en verstrekkers van consolidated tape; de voorwaarden voor het koppelen van specifieke transacties en de middelen voor het identificeren van geaggregeerde orders die resulteren in de uitvoering van een transactie; de uiterste datum waarop transacties en referentiegegevens moeten worden gemeld; de informatie die door aanvragers van een vergunning als verstrekker van consolidated tape moet worden verstrekt; de weging die wordt toegekend aan de criteria voor de toepassing van de regeling voor de herverdeling van inkomsten, de methode voor de berekening van het bedrag van de inkomsten die in het kader van die regeling onder gegevensverstrekkers moeten worden herverdeeld, en de criteria op grond waarvan de verstrekker van consolidated tape de deelname van gegevensverstrekkers aan die regeling tijdelijk kan opschorten; en de inhoud, het tijdschema, de vorm en de terminologie van de verslagleggingsverplichtingen van verstrekkers van consolidated tape. De Commissie moet die technische reguleringsnormen vaststellen middels gedelegeerde handelingen krachtens artikel 290 VWEU en overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010. |
(43) |
De Commissie moet de bevoegdheid krijgen om de door de ESMA ontwikkelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen met betrekking tot de inhoud en vorm van de kennisgeving die aan de bevoegde autoriteiten moet worden gedaan door ondernemingen die voldoen aan de definitie van beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling; en de standaardformulieren, templates en procedures voor de verstrekking van informatie en de kennisgevingen met betrekking tot aanvragers van een vergunning als verstrekker van consolidated tape. De Commissie moet die technische uitvoeringsnormen vaststellen door middel van uitvoeringshandelingen overeenkomstig artikel 291 VWEU en in overeenstemming met artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010. |
(44) |
Daar de doelstellingen van deze verordening, namelijk de opkomst van een consolidated tape voor elke activaklasse te bevorderen en bepaalde aspecten van Verordening (EU) nr. 600/2014 te wijzigen ter verbetering van de transparantie op markten voor financiële instrumenten, alsmede het gelijke speelveld tussen gereglementeerde markten en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling verder te versterken en het internationale concurrentievermogen van de kapitaalmarkten van de Unie te vergroten, niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt, maar vanwege de omvang en de gevolgen ervan beter door de Unie kunnen worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om die doelstellingen te verwezenlijken. |
(45) |
Deze verordening eerbiedigt de grondrechten en neemt de in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie erkende beginselen in acht, met name de vrijheid van ondernemerschap en het recht op consumentenbescherming. |
(46) |
Verordening (EU) nr. 600/2014 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd, |
HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Wijziging van Verordening (EU) nr. 600/2014
Verordening (EU) nr. 600/2014 wordt als volgt gewijzigd:
1) |
artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
|
2) |
in artikel 2 wordt lid 1 als volgt gewijzigd:
|
3) |
artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
|
4) |
artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
|
5) |
artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
|
6) |
de volgende artikelen worden ingevoegd: “Artikel 8 bis Vereisten inzake transparantie vóór de handel voor handelsplatformen met betrekking tot derivaten
Die marktexploitanten en beleggingsondernemingen stellen die informatie tijdens de normale handelsuren doorlopend ter beschikking aan het publiek.
Artikel 8 ter Vereisten met betrekking tot transparantie vóór de handel voor handelsplatformen ten aanzien van pakketorders
; |
7) |
artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
|
8) |
artikel 10 wordt vervangen door: “Artikel 10 Vereisten met betrekking tot transparantie na de handel voor handelsplatformen met betrekking tot obligaties, gestructureerde financiële producten, emissierechten en derivaten
Wanneer een component van de pakkettransactie in aanmerking komt voor uitgestelde openbaarmaking overeenkomstig artikel 11 of 11 bis, wordt informatie over de component beschikbaar gesteld nadat de periode van uitstel voor de transactie is verstreken.” ; |
9) |
artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
|
10) |
het volgende artikel wordt ingevoegd: “Artikel 11 bis Uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot derivaten
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, maken de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking op duidelijke wijze openbaar ten behoeve van de marktdeelnemers en het publiek. De ESMA houdt toezicht op de toepassing van die regelingen en dient om de twee jaar een verslag in bij de Commissie over de wijze waarop ze in de praktijk worden toegepast. Bij de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot op de beurs verhandelde derivaten of otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, of klassen daarvan, worden vijf categorieën gehanteerd:
Na het verstrijken van de periode van uitstel worden alle details van de transacties afzonderlijk openbaar gemaakt.
Die tijdelijke schorsing wordt op de website van de betrokken bevoegde autoriteit openbaar gemaakt en wordt meegedeeld aan de ESMA. De ESMA maakt die tijdelijke schorsing onmiddellijk op haar website. In noodgevallen, zoals aanzienlijke nadelige gevolgen voor de liquiditeit van een klasse van op de beurs verhandelde derivaten of van otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, die in de Unie worden verhandeld, mag de ESMA de maximale duur van het uitstel die is vastgesteld overeenkomstig de technische reguleringsnormen die krachtens lid 3, punt e), van dit artikel zijn vastgesteld, verlengen. Alvorens tot een dergelijke verlenging te besluiten, pleegt de ESMA overleg met elke bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor het toezicht op een of meer handelsplatformen waarop die klasse van op de beurs verhandelde derivaten of van een otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, wordt verhandeld. Deze verlenging wordt openbaar gemaakt op de website van de ESMA. De in de eerste alinea bedoelde tijdelijke schorsing of de in de derde alinea bedoelde verlenging geldt voor een aanvankelijke periode van ten hoogste drie maanden vanaf de datum van openbaarmaking ervan op de website van respectievelijk de relevante autoriteit of de ESMA. Een dergelijke schorsing of verlenging mag met telkens ten hoogste drie maanden worden verlengd mits de gronden voor de tijdelijke schorsing of verlenging nog steeds aanwezig zijn. Alvorens de in de eerste alinea bedoelde verplichtingen te schorsen of de tijdelijke schorsing ervan te verlengen, deelt de desbetreffende bevoegde autoriteit de ESMA haar voornemen mee en geeft zij tevens een verklaring. De ESMA geeft zo spoedig mogelijk een advies af aan de bevoegde autoriteit waarin zij aangeeft of volgens haar de schorsing of de verlenging van de tijdelijke schorsing gerechtvaardigd is overeenkomstig de eerste en vierde alinea.
Voor elk van de in lid 1, derde alinea, van dit artikel genoemde categorieën werkt de ESMA de in de eerste alinea, punt e), van dit lid genoemde ontwerpen van technische reguleringsnormen regelmatig bij om de toepasselijke duur van het uitstel opnieuw te bepalen met als doel deze waar passend geleidelijk te verkorten. Uiterlijk één jaar nadat de verkorte duur van het uitstel van toepassing is geworden, voert de ESMA een kwantitatieve en kwalitatieve analyse uit om de effecten van de verkorting te beoordelen. Indien beschikbaar, gebruikt de ESMA de met dit doel door de verstrekker van consolidated tape verspreide transparantiegegevens na de handel. In geval van nadelige effecten op de financiële instrumenten actualiseert de ESMA de in de eerste alinea, punt e), van dit lid bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen om de duur van het uitstel terug te brengen tot het voorgaande niveau. ESMA legt de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 september 2025 voor aan de Commissie. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010. De ESMA evalueert de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen samen met de op grond van artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden en wijzigt die normen om rekening te houden met eventuele substantiële wijzigingen in de kalibratie van het uitstel met betrekking tot prijs en volume uit hoofde van de eerste alinea, punt e), en de tweede alinea van dit lid.” ; |
11) |
in artikel 12 wordt lid 1 vervangen door: “1. Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, stellen de informatie die overeenkomstig de artikelen 3, 4 en 6 tot en met 11 bis wordt gepubliceerd beschikbaar aan het publiek door transparantiegegevens vóór en na de handel afzonderlijk aan te bieden.” ; |
12) |
artikel 13 wordt vervangen door: “Artikel 13 Verplichting om gegevens voor en na de handel tegen redelijke commerciële voorwaarden beschikbaar te stellen
Die marktexploitanten en beleggingsondernemingen, APA’s, verstrekkers van consolidated tape en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling zorgen voor niet-discriminerende toegang tot dergelijke informatie. Het gegevensbeleid van die marktdeelnemers en beleggingsondernemingen, APA’s, verstrekkers van consolidated tape en beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling wordt kosteloos aan het publiek beschikbaar gesteld op een gemakkelijk toegankelijke en begrijpelijke wijze.
De ESMA monitort en beoordeelt om de twee jaar de ontwikkelingen met betrekking tot de kosten van gegevens en actualiseert die ontwerpen van technische reguleringsnormen in voorkomend geval op basis van haar beoordeling. De ESMA dient de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 bij de Commissie in. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om deze verordening aan te vullen door de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.” ; |
13) |
artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
|
14) |
artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:
|
15) |
artikel 16 wordt vervangen door: “Artikel 16 Plichten van bevoegde autoriteiten De bevoegde autoriteiten controleren of beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling voldoen aan de in artikel 15, lid 1, neergelegde voorwaarden voor de uitvoering van orders en aan de in artikel 15, lid 2, neergelegde voorwaarden voor prijsverbetering.”; |
16) |
artikel 17 bis wordt vervangen door: “Artikel 17 bis Verhandelingseenheden
; |
17) |
de artikelen 18 en 19 worden geschrapt. |
18) |
artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
|
19) |
artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:
|
20) |
het volgende artikel wordt ingevoegd: “Artikel 21 bis Aangewezen publicerende entiteiten
; |
21) |
in artikel 22, lid 1, wordt de inleidende zin vervangen door: “Teneinde berekeningen te maken met het oog op de vaststelling van de eisen inzake transparantie vóór en na de handel en de handelsverplichtingsregelingen als bedoeld in de artikelen 3 tot en met 11 bis, de artikelen 14 tot en met 21 en artikel 32, die van toepassing zijn op financiële instrumenten, alsmede om verslagen aan de Commissie overeenkomstig artikel 4, lid 4, artikel 7, lid 1, artikel 9, lid 2, artikel 11, lid 3, en artikel 11 bis, lid 1, op te stellen, kunnen de ESMA en bevoegde autoriteiten informatie verlangen van:”; |
22) |
de volgende artikelen worden ingevoegd: “Artikel 22 bis Toezending van gegevens aan de verstrekker van consolidated tape
Artikel 22 ter Kwaliteit van gegevens
De deskundigengroep van belanghebbenden bestaat uit leden met een voldoende breed scala aan expertise, vaardigheden, kennis en ervaring om adequaat advies te verstrekken. De leden van de deskundigengroep van belanghebbenden worden geselecteerd aan de hand van een open en transparante selectieprocedure. Bij de selectie van de leden van de deskundigengroep van belanghebbenden ziet de Commissie erop toe dat deze de diversiteit van de marktdeelnemers in de Unie weerspiegelen. De deskundigengroep van belanghebbenden kiest‚ voor een termijn van twee jaar‚ uit haar midden een voorzitter. Het Europees Parlement kan de voorzitter van de deskundigengroep van belanghebbenden verzoeken om voor het Parlement een verklaring af te leggen en desgevraagd door zijn leden gestelde vragen te beantwoorden.
In die ontwerpen van technische reguleringsnormen wordt met name het volgende gespecificeerd:
Voor de toepassing van de eerste alinea van dit lid houdt de ESMA rekening met het advies van de krachtens lid 2 van dit artikel opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden, internationale ontwikkelingen en op het niveau van de Unie of op internationaal niveau overeengekomen normen. De ESMA zorgt ervoor dat in de ontwerpen van technische reguleringsnormen rekening wordt gehouden met de transparantievereisten van de artikelen 3, 6, 8, 8 bis, 8 ter, 10, 11, 11 bis, 14, 20, 21 en 27 octies. De ESMA dient de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 bij de Commissie in. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010. Artikel 22 quater Synchronisatie van beursklokken
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 in bij de Commissie. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.” ; |
23) |
in artikel 23 wordt lid 1 vervangen door: “1. Een beleggingsonderneming zorgt ervoor dat de transacties die zij sluit in aandelen met een internationaal effectenidentificatienummer (ISIN) van de Europese Economische Ruimte (EER) en die worden verhandeld op een handelsplatform, plaatsvinden op een gereglementeerde markt, een MTF of via een beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling, dan wel een handelsplatform in een derde land dat overeenkomstig artikel 25, lid 4, punt a), van Richtlijn 2014/65/EU als gelijkwaardig wordt aangemerkt, naargelang van het geval, tenzij:
; |
24) |
artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:
|
25) |
artikel 26 wordt als volgt gewijzigd:
|
26) |
artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:
|
27) |
artikel 27 quinquies wordt als volgt gewijzigd:
|
28) |
de volgende artikelen worden ingevoegd: “Artikel 27 quinquies bis Procedure voor de selectie van een enkele verstrekker van consolidated tape per activaklasse
De ESMA start de eerste selectieprocedure op grond van de eerste alinea, punt a), uiterlijk op 29 december 2024. De ESMA start de eerste selectieprocedure op grond van de eerste alinea, punt b), binnen zes maanden na de start van de selectieprocedure op grond van de eerste alinea, punt a). De ESMA start de eerste selectieprocedure op grond van de eerste alinea, punt c), van dit lid binnen drie maanden vanaf de datum van toepassing van de in artikel 27, lid 5, bedoelde gedelegeerde handeling en niet eerder dan zes maanden vanaf de start van de in de eerste alinea, punt b), van dit lid bedoelde selectieprocedure. De ESMA initieert de daaropvolgende selectieprocedures op grond van de eerste alinea tijdig, zodat de verstrekking van de consolidated tape zonder onderbreking kan worden voortgezet.
Artikel 27 quinquies ter Procedures voor de toekenning en weigering van vergunningaanvragen van verstrekkers van consolidated tape
Indien de aanvraag onvolledig is, stelt de ESMA een termijn vast waarbinnen de aanvrager aanvullende informatie moet verstrekken. Nadat de ESMA de aanvraag als volledig heeft beoordeeld, stelt zij de aanvrager daarvan in kennis.
Een verstrekker van consolidated tape die niet langer in staat is te voldoen aan die vereisten en voorwaarden stelt de ESMA daarvan onverwijld in kennis.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 in bij de Commissie. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
De ESMA dient die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 in bij de Commissie. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.” ; |
29) |
aan artikel 27 sexies wordt het volgende lid toegevoegd: “3. Een aanbieder van datarapporteringsdiensten waarvan de vergunning moet worden ingetrokken, zorgt voor een ordelijke vervanging, met inbegrip van de overdracht van gegevens aan andere aanbieders van datarapporteringsdiensten, het verrichten van een behoorlijke kennisgeving aan zijn cliënten en de omleiding van rapportagestromen naar andere aanbieders van datarapporteringsdiensten voorafgaand aan de intrekking.” ; |
30) |
in artikel 27 septies ter wordt lid 4 vervangen door: “4. De ESMA of, in voorkomend geval, de nationale bevoegde autoriteit weigert een vergunning of trekt een vergunning in indien zij zich er niet van heeft kunnen vergewissen dat de persoon of personen die het bedrijf van de aanbieder van datarapporteringsdiensten feitelijk leiden, als voldoende betrouwbaar bekendstaan, dan wel indien er objectieve en aantoonbare redenen zijn om aan te nemen dat voorgenomen wijzigingen in het leidinggevend orgaan van de aanbieder van datarapporteringsdiensten een bedreiging vormen voor de gezonde en prudente bedrijfsvoering ervan en voor een passende inachtneming van de belangen van zijn cliënten en de integriteit van de markt.” ; |
31) |
artikel 27 octies wordt als volgt gewijzigd:
|
32) |
artikel 27 novies wordt vervangen door: “Artikel 27 novies Organisatorische vereisten voor verstrekkers van consolidated tape
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt d), is het een verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s niet toegestaan de marktidentificatiecode te publiceren bij de verspreiding onder het publiek van de beste Europese bied- en laatkoers binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is.
De verstrekker van consolidated tape biedt kosteloos toegang tot deze lijst en zorgt ervoor dat deze regelmatig wordt geëvalueerd en bijgewerkt om een volledig beeld te geven van alle financiële instrumenten die onder de consolidated tape vallen.
De verstrekker van consolidated tape bepaalt het bedrag van de inkomsten die in het kader van de regeling voor de herverdeling van inkomsten aan gegevensverstrekkers moeten worden herverdeeld door het desbetreffende handelsvolume te vermenigvuldigen met de weging die is toegekend aan elk criterium van lid 6, zoals gespecificeerd in de op grond van lid 8 vastgestelde technische reguleringsnormen. Indien handelsplatformen aan meer dan één van de in lid 6 vastgestelde criteria voldoen, worden de bedragen die voortvloeien uit de in de tweede alinea van dit lid bedoelde berekening bij elkaar opgeteld.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt a), van dit lid heeft het in lid 6, punt a), vastgestelde criterium een hogere weging dan het in punt b) van dat lid vastgestelde criterium, en heeft het in punt b) van dat lid vastgestelde criterium een hogere weging dan het in punt c) van dat lid vastgestelde criterium. De ESMA dient de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 bij de Commissie in. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.” ; |
33) |
het volgende artikel wordt ingevoegd: “Artikel 27 novies bis Verslagleggingsverplichtingen voor verstrekkers van consolidated tape
De ESMA dient deze ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 september 2025 bij de Commissie in. Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
; |
34) |
aan artikel 27 decies worden de volgende leden toegevoegd: “4 bis. Een ARM beschikt over objectieve, niet-discriminerende en openbaar gemaakte vereisten voor de toegang tot zijn diensten door ondernemingen die onder de in artikel 26 vervatte rapportageverplichting vallen. Een ARM maakt de prijzen en vergoedingen voor de krachtens deze verordening aangeboden datarapporteringsdiensten openbaar. Een ARM maakt de prijzen en vergoedingen voor elke verleende dienst afzonderlijk openbaar, inclusief kortingen en teruggaven, evenals de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen. Een ARM staat toe dat rapporterende entiteiten afzonderlijk toegang krijgen tot specifieke diensten. De prijzen en vergoedingen die door een ARM in rekening worden gebracht, zijn kostengerelateerd. 4 ter. Een ARM houdt de gegevens met betrekking tot zijn bedrijf ter beschikking van de betrokken bevoegde autoriteit of de ESMA gedurende ten minste vijf jaar.” ; |
35) |
artikel 28 wordt als volgt gewijzigd:
|
36) |
artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:
|
37) |
artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:
|
38) |
het volgende artikel wordt ingevoegd: “Artikel 32 bis Op zichzelf staande opschorting van de handelsverplichting
De in de eerste alinea van dit lid bedoelde uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 51 bedoelde onderzoeksprocedure.
De Commissie neemt ook contact op met andere bevoegde autoriteiten van andere lidstaten om te beoordelen of financiële partijen in andere lidstaten dan die welke het verzoek overeenkomstig lid 1 indient (de “verzoekende lidstaat”), zich in een situatie bevinden die vergelijkbaar is met die in de verzoekende lidstaat. De bevoegde autoriteit van een andere lidstaat dan de verzoekende lidstaat kan na de vaststelling van de in lid 1 bedoelde uitvoeringshandeling verzoeken dat financiële tegenpartijen die zich in een situatie bevinden die vergelijkbaar is met die in de verzoekende lidstaat, aan de uitvoeringshandeling worden toegevoegd. De bevoegde autoriteit van de lidstaat die dat verzoek indient, toont aan waarom zij van oordeel is dat aan de voorwaarden voor een opschorting is voldaan.
; |
39) |
artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:
|
40) |
artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:
|
41) |
in artikel 38 wordt lid 1 vervangen door: “1. Een in een derde land gevestigd handelsplatform kan alleen om toegang tot een in de Unie gevestigde CTP verzoeken, indien de Commissie met betrekking tot dat derde land een besluit heeft aangenomen in overeenstemming met artikel 28, lid 4. Een in een derde land gevestigde CTP kan om toegang tot een in de Unie gevestigd handelsplatform verzoeken op voorwaarde dat die CTP op grond van artikel 25 van Verordening (EU) nr. 648/2012 is erkend. In derde landen gevestigde CTP’s en handelsplatformen krijgen alleen toestemming om gebruik te maken van de in de artikelen 35 en 36 bedoelde toegangsrechten met betrekking tot onder die artikelen vallende financiële instrumenten en mits de Commissie overeenkomstig lid 3 van dit artikel een besluit heeft vastgesteld waarin wordt bepaald dat het juridische en toezichtkader van het derde land wordt geacht te voorzien in een effectief gelijkwaardig systeem om aan CTP’s en handelsplatformen waaraan uit hoofde van buitenlandse regelingen een vergunning is verleend, toegang te verlenen tot in dat derde land gevestigde CTP’s en handelsplatformen.” ; |
42) |
in artikel 38 octies, lid 1, wordt de inleidende zin vervangen door: “Wanneer de ESMA vaststelt dat een in artikel 38 ter, lid 1, punt a), genoemde persoon niet heeft voldaan aan een van de vereisten van de artikelen 20 tot en met 22 quater, of titel IV bis, neemt zij een of meer van de volgende maatregelen:”; |
43) |
in artikel 38 nonies, lid 1, wordt de eerste alinea vervangen door: “Wanneer de ESMA overeenkomstig artikel 38 duodecies, lid 5, vaststelt dat een in artikel 38 ter, lid 1, punt a), genoemde persoon opzettelijk of uit onachtzaamheid niet heeft voldaan aan een van de vereisten van de artikelen 22 tot en met 22 quater, of titel IV bis, stelt zij een besluit vast waarbij overeenkomstig lid 2 van dit artikel een geldboete wordt opgelegd.”; |
44) |
het volgende artikel wordt ingevoegd: “Artikel 39 bis Verbod op het ontvangen van betalingen voor orderstromen
De eerste alinea is niet van toepassing op teruggaven of kortingen op de transactievergoedingen van plaatsen van uitvoering, indien toegestaan in het kader van de goedgekeurde en openbare tariefstructuur van een handelsplatform in de Unie of van een handelsplatform in een derde land, indien deze uitsluitend ten goede komen aan de cliënt. Dergelijke kortingen of teruggaven mogen de beleggingsonderneming geen financieel voordeel opleveren.
Om de in de eerste alinea bedoelde vrijstelling te kunnen toepassen, stelt een lidstaat die voldoet aan de in de eerste alinea neergelegde voorwaarde de ESMA uiterlijk op 29 september 2024 daarvan in kennis. De ESMA houdt een lijst bij van de lidstaten die van die vrijstelling gebruikmaken. De lijst wordt openbaar gemaakt en regelmatig bijgewerkt.” ; |
45) |
artikel 50 wordt als volgt gewijzigd:
|
46) |
artikel 52 wordt als volgt gewijzigd:
|
47) |
artikel 54 wordt als volgt gewijzigd:
|
Artikel 2
Inwerkingtreding en toepassing
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Straatsburg, 28 februari 2024.
Voor het Europees Parlement
De voorzitter
-
R.METSOLA
Voor de Raad
De voorzitter
-
M.MICHEL
-
Standpunt van het Europees Parlement van 16 januari 2024 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad van 20 februari 2024.
-
Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 349).
-
Verordening (EU) nr. 600/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 84).
-
Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/77/EG van de Commissie (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 84).
-
Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende otc-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters (PB L 201 van 27.7.2012, blz. 1).
-
Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/61 van de Commissie van 10 oktober 2014 ter aanvulling van Verordening (EU) nr. 575/2013 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot het liquiditeitsdekkingsvereiste voor kredietinstellingen (PB L 11 van 17.1.2015, blz. 1).
-
Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende de transparantie van effectenfinancieringstransacties en van hergebruik en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (PB L 337 van 23.12.2015, blz. 1).
-
Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1).
-
Verordening (EU) 2019/834 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2019 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 wat betreft de clearingverplichting, de opschorting van de clearingverplichting, de rapportagevereisten, de risicolimiteringstechnieken voor otc-derivatencontracten die niet door een centrale tegenpartij worden gecleard, de registratie van en het toezicht op transactieregisters en de vereisten voor transactieregisters (PB L 141 van 28.5.2019, blz. 42).
-
Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/791/oj
ISSN 1977-0758 (electronic edition)
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.