Besluit 2024/1775 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE over voorstellen tot wijziging van VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, over een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden, en over voorstellen tot wijziging van Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en over een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
NL
L-serie
Publicatieblad van de Europese Unie
2024/1775
25.6.2024
van 18 juni 2024
betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over voorstellen tot wijziging van VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, over een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden, en over voorstellen tot wijziging van Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en over een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114, in samenhang met artikel 218, lid 9,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
-
De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad (1) toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.
-
Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad (2) is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.
-
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad (3) bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.
-
(4)Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging aannemen om wijzigingen van mondiale technische reglementen uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN te ontwikkelen, alsook voorstellen voor de verlenging van dergelijke machtigingen.
-
(5)WP.29 kan tijdens zijn 193e zitting van 25 tot en met 28 juni 2024 de volgende voorstellen aannemen: voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155; een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden; voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN.
-
Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 inzake de toetreding van de Europese Gemeenschap tot de overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“herziene overeenkomst van 1958”) (PB L 346 van 17.12.1997, blz. 78).
-
Besluit 2000/125/EG van de Raad van 31 januari 2000 betreffende de sluiting van de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (“parallelle overeenkomst”) (PB L 35 van 10.2.2000, blz. 12).
-
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PB L 151 van 14.6.2018, blz. 1).
-
(6)De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de gemeenschappelijke resolutie van de VN en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed hebben op de inhoud van de EU-wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen.
-
(7)Om rekening te houden met de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51,
54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 en Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24 van de VN, gewijzigd of aangevuld worden.
-
(8)Om ruimte te bieden aan de technische vooruitgang en om de veiligheid te verbeteren en de milieuvoetafdruk te verkleinen, moet een nieuw VN-reglement worden vastgesteld over de prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden.
-
(9)Die voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielsector op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met het vervoers-, klimaat- en energiebeleid van de Unie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel.
-
(10)Gezien die voordelen wordt voorgesteld om voor die voorstellen te stemmen,
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Het namens de Unie op de van 25 tot en met 28 juni 2024 te houden 193e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen in te nemen standpunt houdt in dat gestemd wordt voor de in de bijlage bij dit besluit opgenomen voorstellen.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.
Gedaan te Luxemburg, 18 juni 2024.
Voor de Raad
De voorzitter
-
G.GILKINET
|
PB L van 25.6.2024 NL
|
NL PB L van 25.6.2024
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj 5/13
63
78
79
79
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 63 (geluidsemissies van bromfietsen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 10, gebaseerd op GRBP-79-17)
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 78 (remsysteem van motorfietsen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 123, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6)
Voorstel voor supplement 11 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 79 (stuurinrichting)
(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punten 35 en 85, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zoals gewijzigd bij GRVA-18-51 en op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zoals gewijzigd bij GRVA-18-32)
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 79 (stuurinrichting)
(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punten 35 en 85, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zoals gewijzigd bij GRVA-18-51 en op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zoals gewijzigd bij GRVA-18-32)
Met de voorgestelde wijzigingen wordt de verwijzing naar de testbaan van ISO 10844 aangepast aan de actuele stand van de techniek.
De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om een onbedoelde discrepantie tussen de overgangsbepalingen voor de nieuwe wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 78 en de algemene richtsnoeren voor overgangsbepalingen in VN-reglementen recht te zetten.
De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om de bepalingen voor de automatisch bediende stuurfunctie van categorie A voor op afstand bediend parkeren voor voertuigcombinaties te verduidelijken. In de huidige definitie is een maximale afstand van 6 m tot het motorvoertuig vastgesteld, hetgeen onvoldoende is in situaties waarin de bestuurder van achter de voertuigcombinatie toezicht houdt. Daarnaast heeft het voorstel tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.
De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om de bepalingen voor de automatisch bediende stuurfunctie van categorie A voor op afstand bediend parkeren voor voertuigcombinaties te verduidelijken. In de huidige definitie is een maximale afstand van 6 m tot het motorvoertuig vastgesteld, hetgeen onvoldoende is in situaties waarin de bestuurder van achter de voertuigcombinatie toezicht houdt. Daarnaast heeft het voorstel tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.
ECE/TRANS/WP.29/2024/71
ECE/TRANS/WP.29/2024/60
ECE/TRANS/WP.29/2024/61
ECE/TRANS/WP.29/2024/62
PB L van 25.6.2024 NL
|
NL PB L van 25.6.2024
|
PB L van 25.6.2024 NL
8/13 ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj
109
117
117
Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 109 (coverbanden voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens daarvan)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 20, gebaseerd op
ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/3 zoals gewijzigd bij
GRBP-79-26 en GRBP-79-27)
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 117 (rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/76, punt 23, en
ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punten 22 en 29, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2023/19 zoals gewijzigd bij GRBP-78-05, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/4 zoals gewijzigd bij GRBP-79-50, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/6 zoals gewijzigd bij GRBP-79-21 en
ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/10 zoals gewijzigd bij
GRBP-79-12-Rev.2 en punt 29 van het verslag)
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 117 (rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 23, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/9, zoals gewijzigd bij GRBP-79-22 en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/12, zoals gewijzigd bij GRBP-79-49)
De voorgestelde wijzigingen verplaatsen de voorschriften voor de prestaties inzake grip op sneeuw van coverbanden en de indeling ervan als tractieband van Reglement nr. 109 naar een nieuw specifiek VN-reglement inzake de typegoedkeuring van coverbanden van de klassen C1, C2 en C3 wat betreft hun prestaties op het gebied van grip op sneeuw en/of indeling als tractieband. Hiermee worden de moeilijkheden die de loopvlakvernieuwingsbedrijven en de
typegoedkeuringsinstanties in de praktijk ondervinden met betrekking tot de goedkeuring van
loopvlakvernieuwingsinrichtingen die “banden voor gebruik bij zware sneeuwval” produceren en de controle van de conformiteit van de productie van deze coverbanden, verholpen.
De voorgestelde wijzigingen verbeteren de reproduceerbaarheid van de testmethode voor grip op sneeuw door de huidige referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5 te vervangen door de nieuwe referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5. Naast een aantal redactionele wijzigingen wordt in veel punten de verwijzing naar ISO-normen bijgewerkt en wordt een nieuwe temperatuurcorrectieformule voor de rolgeluidemissies van banden van de klassen C1 en C2 ingevoerd. Het voorstel bevat ook een nieuwe methode om de slijtage van C1-banden te meten.
De voorgestelde wijzigingen verbeteren de reproduceerbaarheid van de testmethode voor grip op sneeuw door de huidige referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5 te vervangen door de nieuwe referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5. Naast een aantal redactionele wijzigingen wordt in veel punten de verwijzing naar ISO-normen bijgewerkt en wordt een nieuwe temperatuurcorrectieformule voor de rolgeluidemissies van banden van de klassen C1 en C2 ingevoerd.
ECE/TRANS/WP.29/2024/64
ECE/TRANS/WP.29/2024/72
NL PB L van 25.6.2024
|
PB L van 25.6.2024 NL
10/13 ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj
138
150
155
Nieuw reglement
Voorstel voor wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 138 (stille wegvoertuigen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 16, gebaseerd op
ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/2 zoals gewijzigd bij GRBP-79-34-Rev.2)
De voorgestelde wijzigingen verkleinen de meetonzekerheden tijdens de meting van het geluidsniveau van een derde-octaafband en verkleinen de bestaande grijze gebieden in het kader van de afgifte van goedkeuringen. Bovendien wordt het gedrag van het akoestische voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) boven een voertuigsnelheid van 20 km/h en bij achteruitrijden bestreken, zodat een goede interactie wordt gewaarborgd tussen dit reglement en de voorschriften in andere reglementen op het gebied van het maximaal toelaatbare geluidsniveau in het snelheidsbereik van AVAS en de aanvullende bepalingen inzake geluidsemissie (ASEP) of aanvullende geluidsemissievoorschriften onder reele rijomstandigheden.
ECE/TRANS/WP.29/2024/66
Voorstel voor corrigendum 1 op supplement 2 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 150 (retroflecterende voorzieningen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRE/89, punt 32, op basis van
ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/21)
Voorstel voor supplement 3 op VN-Reglement nr. 155 (cyberveiligheids- en cyberbeveiligingsbeheersysteem)
(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 53, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/4)
Voorstel voor een nieuw VN-reglement (prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden)
(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 19, gebaseerd op
ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/11 zoals gewijzigd bij GRBP-79-29-Rev.1)
De voorgestelde wijzigingen stemmen de procedure af die moet worden gevolgd bij een oppervlaktereflectie op de retroflector wat betreft zowel de lichtsterktecoefficient als de kleurmeting. Momenteel is de meetprocedure anders en dit kan ertoe leiden dat de kleurcoordinaten in verschillende laboratoria verschillend worden gemeten.
Het voorstel strekt ertoe het toepassingsgebied van VN-Reglement nr. 155 uit te breiden tot alle voertuigen van categorie L.
Met dit nieuwe voorgestelde VN-reglement wordt getracht de moeilijkheden die de loopvlakvernieuwingsbedrijven en de typegoedkeuringsinstanties in de praktijk ondervinden met de bestaande vereisten inzake goedkeuring van loopvlakvernieuwingsinrichtingen die “banden voor gebruik bij zware sneeuwval” produceren en de controle van de conformiteit van de productie van deze coverbanden, te verhelpen. Dit voorstel hangt samen met de voorstellen om de voorschriften voor de grip op sneeuw van coverbanden uit de VN-Reglementen nrs. 108 en 109 te schrappen.
ECE/TRANS/WP.29/2024/27/Corr.1
ECE/TRANS/WP.29/2024/55
ECE/TRANS/WP.29/2024/75
NL PB L van 25.6.2024
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj 11/13
Nummer mondiaal technisch reglement |
Titel agendapunt |
9 |
Voorstel voor wijziging 3 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 (voetgangersveiligheid) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 5, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/31, zoals gewijzigd bij bijlage II bij het verslag) Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 3 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 van de VN (voetgangersveiligheid) inzake inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers. (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 5, op basis van GRSP-74-11-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag) |
13 Voorstel voor corrigendum 1 op Mondiaal Technisch
Reglement nr. 13 van de VN (motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punten 6 en 7, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/26 zoals gewijzigd bij bijlage III bij het verslag)
21 Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement
nr. 21 van de VN (bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen)
(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 83, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/5 en GRPE-90-16-Rev.1 zoals gewijzigd bij addendum 3)
Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 21 van de VN
(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 84, gebaseerd op GRPE-90-17 zoals gewijzigd bij addendum 4)
De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de ontwikkeling van testbepalingen voor voertuigen die zijn uitgerust met inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers, met inbegrip van de randvoorwaarden, zonder dat de hoofd-botslichamen en de bijbehorende parameters voor tests op de bovenkant van de motorkap worden gewijzigd.
De voorgestelde wijzigingen corrigeren redactionele fouten in de tekst van amendement 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 13 van de VN.
De voorgestelde wijzigingen verbeteren de definities en de specificaties, introduceren een familieconcept en voorzien in een aanvullende methode voor de ISO-testprocedure (TP1), om sterk geintegreerde aandrijflijnen in aanmerking te kunnen nemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de verhouding tussen de verdeling van het vermogen tussen twee takken van de aandrijflijn, overeenkomstig de signalering aan boord.
ECE/TRANS/WP.29/2024/77,
ECE/TRANS/WP.29/2024/78
ECE/TRANS/WP.29/2024/85
ECE/TRANS/WP.29/2024/79,
ECE/TRANS/WP.29/2024/80
PB L van 25.6.2024 NL
12/13 ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj
Nummer mondiaal technisch reglement |
Titel agendapunt |
Inhoud van het voorstel |
Referentie van het document |
22 |
Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 22 van de VN (duurzaamheid van batterijen in geelektrificeerde lichte voertuigen) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 86, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/6 en GRPE-90-32, zoals gewijzigd bij addendum 5) Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 22 van de VN (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 87, gebaseerd op GRPE-90-33 zoals gewijzigd bij addendum 6) |
Met de voorgestelde wijzigingen worden vereisten ingevoerd voor de verificatie van de door de fabrikant gerapporteerde virtuele afstand. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/81, ECE/TRANS/WP.29/2024/82 |
24 |
Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN (laboratoriummeting van de rememissies van lichte voertuigen) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 65, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/4 en GRPE-90-25-Rev.1 zoals gewijzigd bij addendum 1) Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 66, gebaseerd op GRPE-90-27 zoals gewijzigd bij addendum 2) |
Met de voorgestelde wijzigingen wordt de procedure ingevoerd om voertuigspecifieke wrijvingsremcoefficienten vast te stellen voor gebruik met het mondiaal technisch reglement voor het meten van deeltjes bij slijtage van remmen en deeltjesaantalemissies van remmen die worden gebruikt op lichte voertuigen tot 3,5 ton. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/83, ECE/TRANS/WP.29/2024/84 |
Diversen |
Titel agendapunt |
Inhoud van het voorstel |
Referentie van het document |
Resolutie |
Voorstel voor wijziging 4 van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 32, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/33, zoals gewijzigd bij bijlage VIII bij het verslag) |
Met de voorgestelde wijzigingen worden specificaties ingevoerd voor de kwalificatie van modellen van het menselijk lichaam voor het bepalen van het botsingsmoment voor het hoofd van voetgangers, als vereiste voor inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers overeenkomstig de voorschriften van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 van de VN. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/86 |
Interpretatie- document |
Voorstel voor een wijziging van het interpretatiedocument voor VN-Reglement nr. 155 (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 52, gebaseerd op ECE/ TRANS/WP.29/GRVA/2024/5) |
Het voorstel heeft tot doel het interpretatiedocument in overeenstemming te brengen met het gelijktijdige voorstel tot wijziging van VN-Reglement nr. 155, waarbij het toepas-singsgebied van de verordening wordt uitgebreid tot alle voertuigen van categorie L. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/40 |
NL PB L van 25.6.2024
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj 13/13
|
||||||||||||
j1) Alle documenten waarnaar in deze tabel wordt verwezen, kunnen worden geraadpleegd op: (WP.29) Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (193e zitting) |VN/ECE. |
PB L van 25.6.2024 NL
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.