Dinsdag 29 september 2009 - Hoofdinhoud
Vandaag bijzondere post ontvangen. Paul McCartney heeft me een briefje geschreven om de Partij voor de Dieren te bedanken voor de aandacht voor zijn campagne “Meat Free Monday” op Prinsjesdag.
Ik heb vandaag naar aanleiding van de uitzending van Vara Kassa waarin gesteld werd dat de stichting Promotie Kalfsvlees niet veel meer lijkt te zijn dan een mantelorganisatie van de Van Drie Groep, kamervragen gesteld over de besteding van Europese kalfsvleessubsidies.
Ik wil van de minister weten hoe het kan dat een collectieve promotiecampagne vooral lijkt te worden ingezet om de belangen van één bedrijf te behartigen, waarbij de stichting promotie kalfsvlees zich bedient van hetzelfde logo als dat bedrijf en gevestigd is op hetzelfde adres.
Dergelijke inzet van publiek geld wekt de indruk van oneerlijke concurrentie en belangenverstrengeling, waarmee een onderzoek door de Nederlandse Mededingingsautoriteit gerechtvaardigd zou kunnen zijn.
Rob Geus (die in de TVspotjes liet weten zo blij te worden van kalfsvlees) is helemaal niet meer zo vrolijk van kalfsvlees. Hij heeft spijt dat hij zijn medewerking heeft verleend aan het tv-spotje voor kalfsvlees. Dat heeft de tv-keurmeester (bekend van de Smaakpolitie) laten weten aan tv-programma Kassa. Hij kreeg helemaal spijt toen Kassa hem lieten weten hoeveel geld er met zo’n spotje gemoeid is. Geus vertelde zelf slechts 1000 euro te hebben gekregen. De Europese Commissie heeft in totaal 3 miljoen euro gegeven aan de stichting Promotie Kalfsvlees om het spotje mogelijk te maken.