Droombus in Delft

Met dank overgenomen van M. (Jet) Bussemaker i, gepubliceerd op vrijdag 11 december 2009.

De ‘ideale zorg’ stond woensdag tijdens mijn bezoek aan Delft centraal. In het kader van de Actiz campagne ‘Mijn tijd voor de zorg’ dagdroomde ik hierover in de droombus met verpleegkundigen.

Tijd nemen voor zorgvragen en -wensen van cliënten en hun mantelzorgers, goede communicatie en samenwerking werden meteen geopperd. Oplossingsrichtingen die ook tijdens andere werkbezoeken, congressen en overleggen met zorgprofessionals aan de orde komen.

Wat me opviel was het lef waarmee deze vrouwen kritisch naar hun eigen gedrag durfden te kijken. Want ‘druk, druk, druk’ en ‘geen tijd’ zijn de mantra’s, terwijl zij ook constateerden dat rust op de werkvloer, meer rust onder de cliënten brengt. De verpleegkundigen gaven zelf aan dat beter leren plannen en ‘nee’ leren zeggen daaraan bijdragen. Ook de aansturing van het team en individuele coaching door de leidinggevende helpen daarbij. En werden intervisie en zelfreflectie genoemd.

Eén van de aanwezigen zei het heel mooi: “Verpleegkundigen zijn verliefd op omgaan met mensen, maar dat is ook meteen onze valkuil.” En dat klopt. De zorg is een kwetsbaar vak. Dus moeten we ook letten op de weerbaarheid van de professional. We concludeerden dat professionals niet aan alle wensen van hun cliënten tegemoet kunnen komen. Dat betekent dat we keuzes moeten maken, maar ook dat cliënten en hun mantelzorgers recht hebben op aandacht en uitleg.

Het tweede deel van het bezoek ging ook over ‘ideale zorg’, namelijk over hoe de hele keten van goede zorg en ondersteuning voor dementerende ouderen en hun mantelzorgers geregeld kunnen worden. In Delft e.o. hebben ze hiervoor een succesvol traject opgestart. Daarbij komt het niet alleen aan op betrokkenheid van de huisarts, maar ook op een tijdige diagnose en goede ondersteuning door casemanagers. We sloten het werkbezoek af met een gesprek met mantelzorgers over hun ervaringen met deze aanpak. Daaruit bleek dat dankzij het vangnet van de keten, het ontmoetingscentrum en de ondersteuning van de casemanager de dementerende langer thuis kan blijven wonen en de mantelzorger de zorg voor de partner of (groot)ouder langer kan volhouden.

Behoefte aan zorg zal er altijd zijn, dat is onontkoombaar. Voor de mensen die met veel liefde werken in de zorg blijf ik me met hart en ziel inzetten om te komen tot de ‘ideale zorg’!

Verwijzingen

"

  • Actiz: nieuwsbericht start campagne Mijn tijd voor de zorg Externe link
  • Actiz: dromen over de zorg in de campagnebus Externe link