Europarlementariër van Dalen: 'te rigide sluiting luchtruim schadelijk voor luchtvaartmaatschappijen en werkgelegenheid' - Hoofdinhoud
Vanmorgen debatteerde het Europees Parlement i over de huidige sluiting van het luchtruim door de vulkaanuitbarsting in IJsland. Vice-Voorzitter van de Transportcommissie in het EP, Peter van Dalen i (ChristenUnie i) vroeg de Commissie in het debat om het luchtruim spoedig (gedeeltelijk) weer open te stellen.
Voorzitter, opnieuw blijkt welke grote invloed weer en klimaat op het transport hebben. Een niet al te grote vulkaan op IJsland ontploft en het luchtverkeer in grote delen van Europa ligt plat. Al dagen plat.
Ik bepleit dat we gezamenlijk in Europa snel tot, in elk geval gedeeltelijke, hervatting van de afgelaste vluchten komen. Dat kan ook omdat testvluchten van KLM en Lufthansa hebben laten zien, dat er gevlogen kan worden. Zeker bij de huidige " goed zicht" condities.
Ook denk ik, dat we te rigide bezig zijn door het luchtverkeer zo omvangrijk stil te leggen. Te snel is een vergelijking gemaakt met de KLM-vlucht die in 1989 boven Alaska in het vulkaanstof van Mount Redoubt kwam. Te snel ook wordt de vlucht van British Airways boven Indonesië er bij gehaald toen die in 1982 in vulkaanstof geraakte.
Vergeet niet dat die beide vluchten vol terecht kwamen in het stof van kort daarvoor en betrekkelijk dichtbij uitgebarsten vulkanen. De dichtheid en hitte van de stofdeeltjes bij die vluchten toen, kun je niet 1 op 1 overzetten op de huidige situatie.
Ik bepleit daarom een aanpak die rekening houdt met de verschillen in concentratie van de vulkaanstof. Kies je voor die aanpak dan denk ik dat al vandaag flinke delen van het Europese luchtruim opengesteld kunnen worden. In elk geval bepaalde corridors op bepaalde vluchthoogten.
Ik vind die - gedeeltelijke - openstelling ook hard nodig want de IJslandse "ash" verstikt de "cash" van de luchtvaartmaatschappijen. Dat er door deze crisis mogelijk een paar zwakke broeders in de luchtvaart omvallen vind ik niet erg. Maar het moet niet leiden tot het omvallen van grote en gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen! Het gaat om te veel geld en te veel werkgelegenheid!
Samengevat: vandaag werken met een realistische aanpak die rekening houdt met de concentratie van de stofdeeltjes. Dan kan het luchtruim op onderdelen vandaag ook al weer open. Diezelfde pragmatische aanpak moet de procedure worden voor de toekomst, opdat er tussen veiligheid enerzijds en economisch belang anderzijds een verantwoorde en veilige balans ontstaat.
Meer over ...