Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32395 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties 2010 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 02-06-2010
Publicatie­datum 03-06-2010
Nummer KST32395IV2
Kenmerk 32395 IV, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2009–2010

32 395 IV

Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

A.  Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

B.  Begrotingstoelichting

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

2.2. De beleidsartikelen

2.3. De niet-beleidsartikelen

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, E. M. H. Hirsch Ballin

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A. Th. B. Bijleveld-Schouten

1

2

B. Begrotingstoelichting

  • 1. 
    Leeswijzer

Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2010. In de begrotingstoelichting worden de mutaties gepresenteerd en toegelicht. De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2010.

  • 2. 
    Het beleid 2.1. Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

Bedragen x € 1.000                                                                                       Art. nr. Uitgaven 2010

Stand ontwerpbegroting 2010                                                                                                    323 382 Belangrijkste suppletore mutaties

  • 1. 
    Schuldsanering Land Nederlandse Antillen en Curaçao                            2.4 322.700
  • 2. 
    Betalingsachterstanden Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten                                                                                             2.4 148 720
  • 3. 
    Overige mutaties                                                                                          div. 57 951

Stand 1e suppletore begroting 2010                                                                                          852 753

Toelichting

1. Schuldsanering Land Nederlandse Antillen en Curaçao Met ingang van januari en april 2009 is gestart met sanering van de schuldtitels van het Land Nederlandse Antillen en Curaçao. In 2010 wordt de schuldsanering gecontinueerd op basis van de gemaakte afspraken. In de ontwerpbegroting 2010 was een bedrag van € 136 mln. voor sanering schuldtitels van het Land Nederlandse Antillen en Curaçao opgenomen. Op basis van berekeningen van het Agentschap is er voor 2010, aanvullend op de € 136 mln., € 322,7 mln. nodig. Dit wordt gefinancierd uit de daartoe (op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting) reeds gereserveerde middelen.

2. Betalingsachterstanden Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten

De verwachting is dat in 2010 voor een bedrag van € 148,7 mln. de betalingsachterstanden tot en met 2005 van het Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten kunnen worden afgewikkeld.

2.2. De beleidsartikelen Beleidsartikel 1. Waarborgfunctie

Budgettaire gevolgen van beleid

  • 1. 
    Waarborgfunctie

Stand       Mutaties 1e           Stand 1e

ontwerp        suppletore        suppletore

begroting          begroting          begroting 2010

Mutatie 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

(1)

(2)

(3)=1+2

 

Verplichtingen

60 097

0

60 097

Uitgaven

60 097

0

60 097

  • 1. 
    Rechterlijke macht en
     

samenwerkingsmiddelen

60 097

0

60 097

waarvan juridisch verplicht

42 316

   

Ontvangsten

4 857

4 857

Beleidsartikel 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

Budgettaire gevolgen van beleid

  • 2. 
    Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

Stand       Mutaties 1e           Stand 1e

ontwerp        suppletore        suppletore

begroting          begroting          begroting 2010

Mutatie 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

(1)

(2)

(3)=1+2

 

Verplichtingen

252 100

530 240

Uitgaven

261 941

530 240

  • 1. 
    Apparaat

12 555

3 015

  • a. 
    Regionaal Service Centrum
   

(RSC)

 

2 081

  • b. 
    Commissaris BES
 

934

  • 2. 
    Bevorderen autonomie
   

koninkrijkspartners

103 875

15 354

  • a. 
    Arubadeal
 

9 618

  • b. 
    Regionaal Service Centrum,
   

Bon Futuro, Wetgevingstaken

 

9 076

  • c. 
    Regionaal Service Centrum
   

(RSC)

 
  • 2 081
  • d. 
    Commissaris BES
 
  • 934
  • e. 
    Wetgevingstaken (naar BZK)
 
  • 325

waarvan juridisch verplicht                            75 685

  • 3. 
    Bevorderen staatkundige relaties                   8 711 – 5 050
  • a. 
    Statuswijziging (naar VWS, JUS, BZK)                                                                                  – 5 000
  • b. 
    Wettenbank (naar BZK)                                                             – 50

waarvan juridisch verplicht                                 880

  • 4. 
    Schuldsanering                                             136 800             516 921
  • a. 
    Schuldsanering Land Nederlandse Antillen en Curaçao                                                     322 700
  • b. 
    Betalingsachterstanden Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten                                                                            148 720
  • c. 
    Betalingsachterstanden BES                                                 25 721
  • d. 
    Kredietfaciliteit BES                                                              19 780

782 340

792 181

15 570

119 229

3 661

653 721

 

0

0

0

0

0

0

0

0

938

938

938

938

938

  • 938
  • 938

938

938

938

938

938

938

938

  • 938
  • 938

waarvan juridisch verplicht

136 800

0

 
  • 2. 
    Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
 

Stand

ontwerp

begroting

2010

Mutaties 1e

suppletore

begroting

Stand 1e

suppletore

begroting

Mutatie 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

   

(1)

(2)

(3)=1+2

       

Ontvangsten

  • a. 
    Betalingsachterstanden Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten
  • b. 
    Betalingsachterstanden BES
  • c. 
    Kredietfaciliteit BES

11 238

194 221

148 720 25 721 19 780

205 459

       

Toelichting

1.a. Apparaat Regionaal Service Centrum (RSC)

Dit betreft incidentele uitvoeringskosten voor het Regionaal Service

Centrum op de BES-eilanden.

2.a. Arubadeal

De in 2009 niet bestede en gereserveerde middelen voor de schuldsanering Aruba uit de zogeheten Arubadeal worden conform de afspraken toegevoegd aan de begroting 2010. Deze middelen zijn bestemd voor het programma Rechtshandhaving Aruba.

2.b. Overlopende uitgaven

Uitgaven ter dekking van overlopende uitgaven op het budget Bevorderen staatkundige relaties. Het betreft uitgaven voor verschillende activiteiten in het kader van het staatkundige proces, waaronder de aanloopkosten voor de Regionale Service Centra BES, inzet Bon Futuro en de ondersteuning van het wetgevingsproces.

3.a. Statuswijziging BES

Inzet van middelen in de aanloop naar de overgangsdatum per 10-10-10 ten behoeve van het voorzieningenniveau op de BES-eilanden op het terrein van VWS, Justitie en BZK. De uitgaven zijn bestemd voor ambulances en de inrichting van een ICT-systeem voor het BES zorgkantoor (VWS; € 3 mln.), voor personele bijstand Openbaar Ministerie en voor ICT (Justitie; € 1 mln.) en voor de oprichting van de Regionale Inlichtingendienst (RID) (BZK; € 1 mln.). Deze middelen worden toegevoegd aan de begrotingen van de betreffende departementen.

4.a. Schuldsanering Land Nederlandse Antillen en Curaçao Met ingang van januari en april 2009 is gestart met sanering van de schuldtitels van het Land Nederlandse Antillen en Curaçao. In 2010 wordt de schuldsanering gecontinueerd op basis van de gemaakte afspraken. In de ontwerpbegroting 2010 was een bedrag van € 136 mln. voor de sanering van schuldtitels van het Land Nederlandse Antillen en Curaçao opgenomen. Op basis van berekeningen van het Agentschap van het ministerie van Financiën is er voor 2010 in totaal € 458,7 mln. nodig. Daartoe wordt € 322,7 mln. vanuit de reservering hiervoor op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting toegevoegd aan de begroting van Koninkrijksrelaties (IV).

4.b. Betalingsachterstanden Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint

Maarten (uitgaven en ontvangsten)

De verwachting is dat in 2010 de betalingsachterstanden van het Land

Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten kunnen worden

afgewikkeld.

4.c. Betalingsachterstanden BES (uitgaven en ontvangsten)

De verwachting is dat in 2010 de betalingsachterstanden BES tot en met

2005 kunnen worden afgewikkeld.

4.d. Kredietfaciliteit BES (uitgaven en ontvangsten)

In 2009 is, conform politieke afspraken, een kredietfaciliteit ingericht van NAF 50 mln. (ca. € 20 mln.) voor de sanering van betalingsachterstanden op de BES-eilanden. Uit deze faciliteit worden de betalingsachterstanden BES uit 2006 en 2007 en de restproblematiek van 2005 afgewikkeld. In 2009 is reeds ca. € 220.000 uitgegeven aan betalingsachterstanden van Saba. De verwachting is dat de rest (ca € 19,8 mln.) in 2010 kan worden afgewikkeld.

2.3. Niet-beleidsartikelen

  • 3. 
    Nominaal en Onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid

  • 3. 
    Nominaal en onvoorzien

Stand       Mutaties 1e           Stand 1e

ontwerp        suppletore        suppletore

begroting          begroting          begroting 2010

Mutatie 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

(1)

(2)

(3)=(1+2)

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    Loonbijstelling
  • a. 
    Bedrijfsvoering BZK
  • 2. 
    Prijsbijstelling
  • a. 
    Bedrijfsvoering BZK
  • 3. 
    Onvoorzien
  • a. 
    Bedrijfsvoering BZK
 

1 344

  • 869

475

  • 755
  • 755
  • 755
  • 755

1 344

  • 869

475

  • 755
  • 755
  • 755
  • 755

234

  • 234

0

  • 199
  • 191
  • 191
  • 191
 
  • 234
 
  • 199
  • 191
  • 191
  • 191

502

  • 502

0

  • 502
  • 502
  • 502
  • 502
 
  • 502
 
  • 502
  • 502
  • 502
  • 502

608

  • 133

475

  • 54
  • 62
  • 62
  • 62
 
  • 133
 
  • 54
  • 62
  • 62
  • 62
 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.