Echte alternatieven voor de auto!

Met dank overgenomen van K. (Kees) Verhoeven i, gepubliceerd op donderdag 24 februari 2011, 3:11.

Files zijn irritant. Files zijn milieuvervuilend. Files zijn peperduur. Files kosten de economie 3 miljard per jaar. Maar files zijn ook oplosbaar.

Want als wat minder mensen op hetzelfde moment in de auto stappen, rijdt het verkeer in de spits wel door. Dit vereist echte alternatieven voor de auto. Op alle plekken in het land. Op alle tijden van de dag. D66 heeft hier concrete plannen voor. En dat is nodig want dit kabinet heeft oogkleppen van asfalt op.

1. Het OV als betrouwbaar alternatief

Veel mensen willen de auto best inruilen voor het openbaar vervoer. Maar dan moeten trein, tram en bus wel verder, vaker en veiliger rijden.

Daarom wil D66 dat buslijnen en treinstations in krimpgebieden zoveel mogelijk behouden blijven.

En daarom is D66 tegen vergaande bezuiniging en verplichte aanbesteding van het OV in de grote steden. Wij werken momenteel aan een alternatieve aanpak.

De trein is een cruciale schakel in het openbaar vervoer systeem. Maar de afgelopen winters waren de Nederlandse Spoorwegen geen betrouwbaar reismiddel. De NS is het vervoersbedrijf van Nederland en vooralsnog blijft dat zo. Maar bij gebrek aan echte concurrentie is het wel nodig dat de Nederlandse overheid hogere eisen gaat stellen aan de prestaties. Met 93% is de punctualiteit goed, maar de tevredenheid over de reizigersinformatie is slechts 52%. Een 5.2 is een onvoldoende dus het doel moet zijn om dit binnen twee jaar op 75% te krijgen. En anders moet de boete bij wanprestatie vertienvoudigd worden, van 2.75 miljoen naar 27.5 miljoen. Bovendien moet de bonus van de NS top geheel gekoppeld worden aan publieke prestaties. Dit voorstel zal D66 indienen bij het Kamerdebat over het jaarlijkse vervoersplan.

2. Thuiswerken stimuleren

Om te werken hoef je niet altijd de deur uit. Onderzoek en proefprojecten hebben al uitgewezen dat thuiswerken echt werkt. Maar met name in het midden- en kleinbedrijf lopen welwillende werkgevers tegen de benodigde investeringen aan. Want inloggen vanuit huis of online vergaderen vraagt software en organisatieverandering. Omdat deze investeringen zich terugbetalen in hogere arbeidsproductiviteit en minder file verliesuren, stelt D66 een thuiswerkfonds voor. Als de overheid geld leent tegen gunstige voorwaarden kan het bedrijf in kwestie dit na drie jaar terugbetalen uit de besparingen.

3. Van 9-5 naar 24/7 met beter nachtnet

Ook in de nacht werken veel mensen. Beveiligingsbeambten, Horecapersoneel, nachtzusters en Eerste Hulp medewerkers. En deze mensen zijn afhankelijk van de auto omdat het OV er na 1 uur 's nachts mee ophoudt. Een nachtnet dat verder gaat dan de Randstad is dus niet alleen leuk voor studenten en nachtbrakers. Daarom komt D66 binnenkort ook met een voorstel voor een nieuw nachtnet.