PVV-Polenmeldpunt schaadt imago Nederland

Met dank overgenomen van J.C. (Hans) van Baalen i, gepubliceerd op vrijdag 2 maart 2012.

alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Hans van Baalen
De woede in Polen over het PVV-Polenmeldpunt heeft imagoschade aangericht bij in het land actieve, Nederlandse bedrijven. ‘Polen zijn trots en moeten wel reageren, maar stiekem weten ze het wel,’ zegt Iwan van Geelen van Djentl.nl.

Van schade in de vorm van een boycot van producten is echter geen sprake. Dat leert een rondgang langs in Polen actieve Nederlandse bedrijven en instanties.

OTTO Work Force uit Venray, een Nederlands rekruteringsbureau dat inspeelt op de vraag naar goedkope Oost-Europese arbeidskrachten, bespeurt enige onrust bij de Poolse uitzendkrachten. Die willen weten wat er precies gaande is in Nederland, zegt directeur Centraal Europa Guido Vreuls. ‘Er is sprake van imagoschade. Het gevaar bestaat dat Polen niet meer voor Nederland kiezen, maar voor Duitsland of Scandinavië. Dat kan ertoe leiden dat op de Nederlandse arbeidsmarkt een tekort ontstaat.’

Imago

Dirk Aarts, mede-eigenaar van het in Warschau gevestigde 24/7PR, dat in 2005 en 2006 tot beste pr-bureau van Polen werd gekozen, ziet het imago van Nederland in Polen zeer snel verslechteren. Poolse media nemen ons land steeds vaker op de korrel. ‘Aanvankelijk werd alleen bericht over de misstanden rond Polen die in Nederland wonen en werken. Steeds vaker wordt ook de Nederlandse politiek bekritiseerd. Een voorlopig dieptepunt werd bereikt na de lancering van PVV-meldpunt.’

Andere bedrijven zoals de Edense Koninklijke de Heus Group, dat in Polen dierenvoer verkoopt, zeggen niets van de woede in het land te hebben gemerkt. Ook aan het Hoornse Excellent Products - het bedrijf verkoopt onder andere spankabels in het voormalige Oostblokland - is de commotie volledig voorbij gegaan.

Protestaffiche

Poolse media reageerden uiterst verontwaardigd op het meldpunt van de PVV. De populaire Poolse radiozender RMF FM ontwierp een protestaffiche met een zwarte tulp nadat luisteraars opriepen tot een boycot van Nederlandse producten. Poolse arbeidskrachten maakten de export van de Hollandse tulp mogelijk, was de boodschap. Drie Poolse Europarlementariërs zeiden geen producten meer te kopen van Unilever, TomTom en Shell. Een woordvoerder van TomTom zegt echter dat de verkopen in Polen er niet onder hebben geleden.

De circa 2.300 Nederlandse bedrijven die in Polen actief zijn hebben half februari in een brief aan minister Verhagen (Economische Zaken) hun zorgen geuit over het meldpunt. De economische belangen zijn groot. Sinds 1993 hebben Nederlandse bedrijven bijna € 23 mrd in Polen geïnvesteerd. Daarmee is Nederland de grootste buitenlandse investeerder in het voormalige Oostblokland.

Zorgvuldig opgebouwde relatie

Volgens voorzitter Elro van den Burg van de Nederlands-Poolse Kamer van Koophandel is de ‘zorgvuldig opgebouwde relatie’ in gevaar. Hij kan de schade niet inschatten die het meldpunt aanricht, maar wijst erop dat Polen geen onderscheid maakten tussen de mening van de PVV en die van de regering. Een afwijzing van Polen, zoals met de PVV-site, kan tot een boycot van Nederlandse producten leiden.

Het kabinet is woensdag een charme-offensief begonnen in Polen om de schade te beperken die is aangericht door het Polen-meldpunt. Minister Leers (Immigratie, Integratie en Asiel) is als speciale gezant naar Warschau afgereisd. Hij zal vooral proberen uit te leggen dat Wilders niet namens heel Nederland spreekt.

PVV

De storm is gaan liggen, stelt voorzitter Cees Werff van het Nederlands-Pools Centrum voor Handelsbevordering. Het ongenoegen dat een deel van de Nederlandse politiek, negen lidstaten van de Europese Unie en de Nederlandse Europarlementariërs Neelie Kroes en Hans van Baalen over het meldpunt kenbaar maakten, bereikte Polen al eerder dan Leers. ‘Ook achter de schermen is het nodige gebeurd. Het is de Polen duidelijk dat het een standpunt betreft van de PVV en niet de Nederlandse regering,’ zegt Werff.

Ook de Poolse media zijn overgegaan tot de orde van de dag, zegt Iwan van Geelen van Djentl.nl. Hij begeleidt al 12 jaar Nederlandse bedrijven bij het zakendoen in Polen. ‘Polen zijn trotse mensen die van zich laten horen als je ze verkeerd aanspreekt. Maar de realiteit van het zakendoen is gebaseerd op geld verdienen, duurzame relaties en vertrouwen. En stiekem weten de Polen het ook wel: in de uitgaansgebieden in het land is altijd volop politie aanwezig om dronken mensen in de gaten te houden.’

Schade

De toekomst moet uitwijzen of er schade is geleden, stelt Werff. Dat de Poolse handelsmissie van minister Schultz van Haegen in mei niet is afgezegd, vindt hij een goed teken. Aarts stelt dat de van oudsher uitstekende handelsrelatie averij heeft opgelopen: ‘Nederlandse bedrijven hebben een uitstekende naam als loyale, meedenkende zakenpartners van Poolse bedrijven en overheden. Dat imago heeft averij opgelopen. Private en publieke opdrachtgevers zullen zich kritischer gaan opstellen ten opzichte van Nederlandse handelspartners.’

Foto: Poolse seizoensarbeiders oogsten courgettes in het Gelderse Groesbeek. Hollandse Hoogte