Radiocolumn: Europa verlaagt rekening voor bellen en internet - Hoofdinhoud
Geachte luisteraars,
De zomervakantie staat voor de deur. Binnenkort zullen weer veel Brabanders, Nederlanders naar het zuiden rijden en de luchthavens bevolken. Ja, we zoeken de zonnige oorden op. Vroeger speelden we dan het spelletje ‘ik ga op vakantie en dan ik neem mee….' Vaak noemt men dan de badlakens, de zwemkleding, de slippers, de radio... Maar tegenwoordig is er één ding dat zeker niet mag ontbreken: de mobiele telefoon. Iedereen heeft wel een handy, en velen nemen tegenwoordig ook de 'IPhone' of de 'Ipad' mee. Handig! Om even naar het thuisfront te bellen, de mail te checken of het laatste nieuws op te zoeken, bijvoorbeeld over de prestaties van de Nederlandse Olympische sporters, deze zomer in Londen. Het kan allemaal en het gebeurt aan de lopende band.
Maar het gebruik van die telefoon heeft ook minder plezierige gevolgen. Als je terug bent van vakantie volgt de rekening. En de rekening valt in de regel tegen. De kosten voor het bellen in het buitenland vallen vaak buiten je bundel en lopen snel op. Men betaalt meer dan voor een ‘gewoon’ Nederlands telefoontje. Dat verschil verdwijnt in de zakken van de telecomaanbieder. Deze aanbieder zelf maakt immers nauwelijks hoge kosten. Daar klopt iets niet! Daarom heb ik er in Brussel werk van gemaakt.
We hebben alles laten narekenen. Nou ja, de 'telefooncompagnies' hebben kosten. Ook in het buitenland staan zendmasten die het signaal van uw telefoon verzenden en ontvangen. In de praktijk bleek al zo’n jaar of vijf geleden dat er vier keer zoveel in rekening wordt gebracht dan de werkelijke kosten. De kosten waren Europabreed 2 miljard, terwijl u en ik en alle bedrijven voor 8 miljard betaalden. Tel uit je winst!
Daarom heeft het Europees Parlement ingegrepen. Een redelijke winstmarge is prima, maar 400 procent is al te gortig. Bovendien: wat bleek? De telefoonjongens hadden met elkaar afspraken gemaakt. Ze hielden kunstmatig de prijzen hoog. Je kunt nu wel kiezen voor bijvoorbeeld KPN, Vodafone of Telfort, maar van een open concurrentie was geen sprake. Daarom hebben we de prijzen tot 2013 aan maxima gebonden. Uw rekening is daarmee met 60% verlaagd; de 'compagnies' is gevraagd nog lager te gaan zitten. En vorige maand hebben we in Brussel wéér de balans opgemaakt. Maar ja, er wordt nog steeds te veel gerekend. Niet langer 4x de kosten, maar toch wel ruim twee keer de kosten. Daarom hebben we de prijzen opnieuw verlaagd. Dit jaar betaal je exclusief BTW, nog 29 cent voor een telefoongesprek vanuit het buitenland, in 2013 24 cent en in 2014 nog 19 cent. Voor sms’en betaal je vanaf juli van dit jaar 9 cent, in 2013 8 cent en in 2014 6 cent.
Al met al scheelt de tussenkomst van Brussel je zo’n 70%. Een positieve boodschap voor de vakantiegangers, die ook steeds meer foto’s en langere tekstdocumenten verzenden. Maar ook daarover heb ik de Europese Commissie schriftelijke vragen voorgelegd. 2
Het gaat hier bijvoorbeeld om het gebruik van internet via de smartphone in het buitenland. Nou als je in Frankrijk het internet een keer per ongeluk aanzet voor het automatisch ophalen van de mail of voor het updaten van het internet, dan gaat het weer mis. Gevolg: een rekening van 50 euro of meer, extra te betalen. Dat kan en mag natuurlijk nooit gebeuren! Ook hiervoor hebben we vorige maand besloten de prijzen Europabreed te maximeren.
Per 1 juli van dit jaar betaal je binnen de Europese Unie nog 70 cent per megabyte (excl. btw). In 2013 wordt dit verlaagd naar 45 cent en 2014 naar 20 cent. En dat terwijl je nu nog gemiddeld 2,60 euro betaalt per megabyte. Hier zien we dus dat de kosten met 80% gaan dalen.
Bovendien: vanaf 1 juli 2014 wordt het mogelijk telefonie en internet in het buitenland bij een andere aanbieder, als je langer bijvoorbeeld in het buitenland verblijft, af te nemen dan bij het bellen in eigen land. Daardoor zullen de belbedrijven stevig met elkaar moeten gaan concurreren om uw gust en zullen de kosten voor bellen verder dalen. Er zijn nu al aanbieders die dat al wel voor lagere prijzen doen. Dat kan, dat moet! En ook nog een goed punt Eurocommissaris mevrouw Neelie Kroes, die houdt zich bezig met de controle op de uitvoering van de besluiten.
Waarom, dames en heren, deel ik u dat allemaal mee vanmorgen? Omdat het in de Europese Unie gaat om het vrije verkeer van mensen, goederen en diensten. Europarlementariërs waken erover de regels in Europa te handhaven. Telefoon en internet, ik heb het aangegeven, zijn van groot belang. En daarin passen geen woekertarieven en geen prijsafspraken. Hiermee komt een einde aan een onrechtvaardig verdienmodel van de telecombedrijven.
Maar er is ook een tweede reden. We horen dezer dagen zoveel negatiefs over Europa. En dan is het ook eens goed een onderwerp te bespreken waarvan u de positieve doorwerking direct gaat merken. "Europa Dichterbij", zoals ik dat vaak noem.
Het gaat om uw recht op een eerlijk tarief op uw telefoonrekening. Ook als u op vakantie gaat. Of als uw bedrijf zaken doet in een ander land binnen de EU.
Ik wens u een goede vakantie toe.
Bekijk hier het videofragment of beluister hier het audiofragment.
=======
Lambert van Nistelrooij, CDA
Europarlementariër EVP-fractie
www.lambertvannistelrooij.nl