Rapport privatisering spoor toont aan: Spoorbeleid Schultz fiasco

Met dank overgenomen van J.S. (Jacques) Monasch i, gepubliceerd op vrijdag 13 juli 2012.
Rapport privatisering spoor toont aan: Spoorbeleid Schultz fiasco
Bron: Blog Jacques Monasch

PvdA: spoorbeleid Schultz fiasco.

“Het spoorbeleid van VVD-minister Schultz van Haegen is een fiasco”. Dat zegt PvdA Tweede Kamerlid Jacques Monasch. “Het rapport van de commissie de Jonge laat zien dat meer decentralisatie en marktwerking niet mogelijk is. Ook van de plannen van oa. Arriva en Veolia om het hele spoor op te knippen en te privatiseren blijft niets over. Wat nog rest voor Schultz is het opknippen van een enkel lijntje. Ze neemt voor lief dat dit gepaard gaat met hoge kosten voor de belastingbetaler en slechter openbaar vervoer voor de reiziger”.

“Er moet geld bij, reizigers moeten vaker overstappen, dubbele opstaptarieven gaan toenemen, aansluitingen worden slechter en er komt nog meer organisatorische chaos bij vertragingen”, aldus Monasch. “Schultz verschuilt zich achter commissies. Deze minister had visie en bestuurskracht moeten tonen in plaats van reizigers verwijten te maken”.

Ook lokaal reageren PvdA’ers negatief. ‘De PvdA in de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe en de Tweede Kamer vindt het voornemen van minister Schultz om de lijn Groningen-Zwolle aan te besteden onverstandig en verwacht dat het zal leiden tot extra ongemak, vertragingen en kosten voor reizigers. Met de stap van Schultz krijgen reizigers die opstappen in Haren, Beilen, Meppel en Hoogeveen en verder moeten dan Zwolle te maken met twee of zelfs drie vervoerders. Dat betekent telkens nieuwe opstaptarieven. En als de intercity van de NS uitvalt, zal niet met hetzelfde kaartje met de stoptrein verder gereisd kunnen worden, wat zal leiden tot langere vertragingen dan nodig’.