Verkiezingsblog 2. Eerlijke Voorlichting - Hoofdinhoud
in Politiek, In de kamer
-
2.De student kiest. De VVD zorgt ervoor dat hij wéét wat hij kiest.
De Nederlandse overheid financiert ons hoger onderwijs. Studenten betalen natuurlijk collegegeld, maar dit is slechts een fractie van de kosten die deze instellingen maken. Onze Hogescholen en Universiteiten steunen de facto bijna volledig op overheidsgelden. Daar is niets op tegen:onderwijs is immers één van de taken die de overheid moet oppakken. Maar deze kostenverdeling legt ook een zware plicht op de onderwijsinstellingen om ervoor te zorgen dat met publiek geld, een publieke functie op kwalitatief goede wijze wordt uitgevoerd.
Hoewel dit logisch klinkt, zit het systeem momenteel zo in elkaar, dat dit niet de logische uitkomst is. Kijk bijvoorbeeld naar de werving van nieuwe studenten. Nu is een deel van de financiering van onderwijsinstellingen afhankelijk van het aantal studenten dat zich jaarlijks bij een Hogeschool of Universiteit inschrijft. Dit heeft het positieve effect dat instellingen met elkaar de competitie aan gaan. Elke instelling wil ieder studiejaar zoveel mogelijk nieuwe studenten binnen halen. Want meer studenten betekent meer geld. Dit systeem zou prima werken als instellingen zouden concurreren op basis van zaken die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld studiekwaliteit, de lesmethode, een keuze van speerpunten in het curriculum of de kans dat afgestudeerden een leuke nieuwe baan vinden en een goed startsalaris verdienen.
Het financieringsysteem blijkt echter niet op die wijze uit te werken. Onderwijsbestuurders zijn zich gaandeweg enkel nog gaan richten op het getalsmatig binnenharken van zoveel mogelijk nieuwe studenten. Het onderwijsmiddel om dat doel te bereiken, een aantrekkelijk leerklimaat met goede perspectieven, werd vergeten. Reclamemiddelen en -trucs namen hun plaats in. De slogans van het reclamebureau in plaats van de inhoud van het curriculum werden bepalend. Voorlichtingsfolders zijn daarbij steeds meer gaan lijken op flitsende reclamecampagnes. Niet het objectief informeren van de student staat voorop, maar het verleiden van de student. Deze moet vooral ‘ja’ zeggen tegen een studie, waarom maakt eigenlijk niet uit. Het resultaat is onduidelijk of zelfs misleidend voorlichtingsmateriaal. Studenten weten niet wat ze kiezen! Ze beginnen aan een verkeerde studie, moeten switchen en verliezen een jaar. Dat kost geld en tijd, en dat is zonde van beide! De VVD ziet dat dit anders moet.
Natuurlijk, het is helemaal niet erg als voorlichtingsmateriaal er prettig uit ziet. Zolang instellingen het echte doel maar niet uit het oog verliezen. Onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat studenten weten wat ze kiezen. Voorlichtingsmateriaal moet duidelijke en objectieve studievoorlichting leveren. Punt. Aankomende studenten moeten verschillende studies gemakkelijk en snel kunnen vergelijken op zaken die zij belangrijk vinden. Zo wordt het voor studenten kraakhelder waar zij aan beginnen. Dat scheelt voor veel studenten al snel een verloren studiejaar!
De VVD heeft daarom de afgelopen jaren geijverd voor eerlijke voorlichting door universiteiten en hogescholen. Geen wervingscampagnes, maar echte voorlichting! We ijveren voor een nieuw bekostigingssysteem voor onderwijsinstellingen waardoor de perverse prikkel om maar zoveel mogelijk studenten binnen te harken uit het systeem verdwijnt. En we zijn goed op weg. Dankzij de VVD is er een begin gemaakt met een studiebijsluiter waarin de student feitelijke informatie kan vinden over zijn toekomstige opleiding: baankans, startsalaris, aantal contacturen, aansluitende masters etc. Zaken die van belang zijn bij het maken van een van de belangrijkste keuze in je leven: het kiezen van de juiste studie..
Weet wat je kiest, stem VVD!