IC Brussel onbedoelde stiltecoupé

Met dank overgenomen van J.C. (Hans) van Baalen i, gepubliceerd op woensdag 20 februari 2013, 1:56.
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog

Europarlementariër Hans van Baalen leest een krant voor het vertrek van de eerste rechtstreekse trein naar Brussel vanaf station Hollands Spoor. De trein naar de Belgische hoofdstad trok weinig passagiers. „De trein was niet vol. De oude verbinding zat vrijwel altijd vol”, aldus Van Baalen.

De trein van Den Haag naar Brussel is nog niet aangekomen in het spoorboekje van de gemiddelde reiziger. De verbinding, die voorlopig op werkdagen de falende hogesnelheidstrein Fyra vervangt, trok bij de eerste rit vooral belangstelling van de media.

Het uitblijven van een bezoekersstroom bracht het nodige comfort met zich mee. Zo had een enkele reiziger op het eerste deel van het traject van Den Haag Hollands Spoor naar Brussel-Zuid zelfs een hele wagon tot zijn beschikking. De verbinding rijdt tot 11 maart slechts twee keer per dag: om een minuut voor half acht vertrekt de eerste trein naar Brussel. De tweede trein vertrekt om 19.29 uur.

Beperkt

VVD-Europarlementariër Hans van Baalen was gisterochtend een van de weinigen die vanuit zijn woonplaats Den Haag gebruikmaakte van de lijn. „Gelukkig heb ik een snelle secretaresse, want anders had ik het niet geweten”, aldus de liberaal. „Iets is beter dan niets, maar met het beperkte aantal treinen heb ik nog steeds een groot probleem.”

De NS laat weten dat sprake was van een gemiddelde bezetting van 50 procent. Dat zou overeenkomen met de oude Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel. Van Baalen: „De trein was niet vol. De oude verbinding zat vrijwel altijd vol.”